PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Haagse scholen weren allochtonen'



Dx_
09-10-03, 17:47
'Haagse scholen weren allochtonen'

Uitgegeven: 9 oktober 2003 17:10

DEN HAAG - Een aantal Haagse scholen voor voortgezet onderwijs weren allochtone leerlingen. Volgens inspecteur T. Storimans van de Inspectie van het Onderwijs wijzen zij deze leerlingen af omdat zij bang zijn dat blanke ouders hun kinderen anders bij een andere school aanmelden.

Storimans heeft dit onlangs gezegd op een bijeenkomst met directeuren van een aantal basisscholen in Den Haag, bevestigt een woordvoerder van de Inspectie. Concrete voorbeelden kent Storimans volgens haar echter niet. De Inspectie, die zich ongemakkelijk voelt bij de uitspraken van Storimans, onderneemt daarom geen actie.

Vooral talentvolle allochtone kinderen worden volgens de inspecteur het slachtoffer van deze praktijken. Het gaat om kinderen die van hun basisschool het advies havo of vwo krijgen. Omdat zij de Nederlandse taal onvoldoende beheersen, doen de kinderen de Cito-eindtoets echter vaak matig. Scholen voor voortgezet onderwijs grijpen dat aan om hen niet toe te laten tot het havo of vwo.

Dx_
09-10-03, 17:49
Laat de zogenaamde "objectieve" nieuwszenders en actualiteiten programma's eens de hand in eigen boezem steken. Veel "blanken" zijn zo rascistisch als maar kan. Ik ken voorbeelden van basisscholen in amsterdam die allochtonen weren. Dat moet toch een "hot-item" zijn ?


Omdat zij de Nederlandse taal onvoldoende beheersen, doen de kinderen de Cito-eindtoets echter vaak matig. Scholen voor voortgezet onderwijs grijpen dat aan om hen niet toe te laten tot het havo of vwo.

Een ander excuus dat ook vaak gebruikt wordt is : "Wij zitten vol."

Blade20
09-10-03, 18:24
He dx_ weer lekker aan het bashen?!?

Anyway, nog een excuus wat tevaak wordt gebruikt;
"racisme, racisme!"

Overigens, al je er zo op tegen bent, dan vormen we toch gewoon witte schole'n, net zoals er ook zwarte scholen bestaan. Kunnen we weer lekker de apartheid gaan invoeren. Daar stuur je volgens mij wel op aan met dergelijk commentaar.

lennart
09-10-03, 18:26
Ik meen dat Rob Oudkerk voorstelde om anti-Semitisme te bestraffen met inhouden van kinderbijslag, dus nu lijkt me een goede straf het inhouden van gemeentefinanciering aan deze scholen.

nl-x
09-10-03, 19:14
Geplaatst door Blade20
He dx_ weer lekker aan het bashen?!?

Anyway, nog een excuus wat tevaak wordt gebruikt;
"racisme, racisme!"

Overigens, al je er zo op tegen bent, dan vormen we toch gewoon witte schole'n, net zoals er ook zwarte scholen bestaan. Kunnen we weer lekker de apartheid gaan invoeren. Daar stuur je volgens mij wel op aan met dergelijk commentaar. Je slaat als een lul op een slagroomtaart...


(Maar dat weet jij wel, jij zeikt voor het gezeik, toch? :p )

Blade20
09-10-03, 19:19
Geplaatst door nl-x
Je slaat als een lul op een slagroomtaart...


(Maar dat weet jij wel, jij zeikt voor het gezeik, toch? :p )

Jij slaat als een lul op slagroomtaart...

(Maar dat weet je wel, jij post onzin omdat je gewoon wilt bashen ,toch? :p)

Tomas
09-10-03, 19:23
Geplaatst door Dx_
Het gaat om kinderen die van hun basisschool het advies havo of vwo krijgen. Omdat zij de Nederlandse taal onvoldoende beheersen, doen de kinderen de Cito-eindtoets echter vaak matig. Scholen voor voortgezet onderwijs grijpen dat aan om hen niet toe te laten tot het havo of vwo.

Ik zal niet beweren dat er scholen bestaan die allochtonen proberen te vermijden. En ik ken ook de redenen die daar achter zitten. De angst dat de school verpaupert is enorm. Natuurlijk is dat een vorm van racisme, maar als ik de verhalen van de leraren moet aanhoren die hier te maken hebben met zogenaamde zwarte scholen dan valt het niet mee om ze dat kwalijk te nemen.

Maar dan nog moet je een beter bewijs dan dit leveren, want alle ouders, inlcuis de witte, weten dat als je kind niet de vereiste punten heeft gehaald dat je kind erg weinig kans heeft om op dat zo gewenste niveau toegelaten te worden.

Een simpele remedie om dan aan te tonen dat er echt sprake is van discriminatie is de taal leren.... Oh nee, dan ben je aan het assimileren. Doe dat maar niet. :maf:

Dutchguy
09-10-03, 19:25
* beteutert naar slagroomtaartje kijkt *

nl-x
09-10-03, 19:28
Geplaatst door Blade20
Jij slaat als een lul op slagroomtaart...

(Maar dat weet je wel, jij post onzin omdat je gewoon wilt bashen ,toch? :p)
Jah kom! Laten we elkaar volwassen naäpen... Zo komen we ergens! :p

~Panthera~
09-10-03, 19:54
Geplaatst door Tomas
Natuurlijk is dat een vorm van racisme, maar als ik de verhalen van de leraren moet aanhoren die hier te maken hebben met zogenaamde zwarte scholen dan valt het niet mee om ze dat kwalijk te nemen.

-------------
Nee joh, stimuleren :duim:


:moe:

Mafkees
09-10-03, 20:00
Geplaatst door Dutchguy
* beteutert naar slagroomtaartje kijkt *

Het ging je niet om de slagroomtaart.


:hihi:

~Panthera~
09-10-03, 20:03
Geplaatst door Al3arbi
Het ging je niet om de slagroomtaart.


:hihi:
------------

smeerlap :melig:

Tomas
09-10-03, 20:12
Geplaatst door ~Panthera~
-------------
Nee joh, stimuleren :duim:


:moe:

Zolang je katten je maar begrijpen. Toch?

~Panthera~
09-10-03, 20:21
Geplaatst door Tomas
Zolang je katten je maar begrijpen. Toch?
---------

Ach, het gezegde is niet voor niets: hoe meer je naar je huisdieren kijkt, hoe groter je hekel aan mensen wordt. :blij:

Tomas
09-10-03, 20:26
Geplaatst door ~Panthera~
---------

Ach, het gezegde is niet voor niets: hoe meer je naar je huisdieren kijkt, hoe groter je hekel aan mensen wordt. :blij:

Ik ken dat gezegde niet. Wel dat huisdieren op hun baasje gaan lijken. En dat er mensen zijn die meer van hun huisdier houden dan van mensen. Dat wel. Ik vind het best.

Dutchguy
09-10-03, 20:44
Geplaatst door Al3arbi
Het ging je niet om de slagroomtaart.


:hihi:

* tevergeefs bloossmiley zoekt * :p

Royce
09-10-03, 20:46
Geplaatst door Dutchguy
* tevergeefs bloossmiley zoekt * :p


:haha:

Okè, back on topic. Ik ben nog nooit bij `n school geweigerd.

hanskamp
09-10-03, 22:31
Geplaatst door Dx_
Laat de zogenaamde "objectieve" nieuwszenders en actualiteiten programma's eens de hand in eigen boezem steken. Veel "blanken" zijn zo rascistisch als maar kan. Ik ken voorbeelden van basisscholen in amsterdam die allochtonen weren. Dat moet toch een "hot-item" zijn ?
Een ander excuus dat ook vaak gebruikt wordt is : "Wij zitten vol."

Ik ben blank, maar ik ben fel anti-racistisch. Op de school waar ik werk speelt de huidskleur van de leerling die toelating wil, geen enkele rol.

Het enige wat telt, is zijn capaciteiten, en ook zijn leeftijd (om de klas te kunnen bepalen).

Als een allochtone leerling bij mij op school te horen krijgt dat het vol is, zal dat ook tegen een blanke leerling worden gezegd.

Hans Kamp.

Zwarte Schaap
09-10-03, 22:37
Geplaatst door hanskamp
Ik ben blank, maar ik ben fel anti-racistisch. Op de school waar ik werk speelt de huidskleur van de leerling die toelating wil, geen enkele rol.

Het enige wat telt, is zijn capaciteiten, en ook zijn leeftijd (om de klas te kunnen bepalen).

Als een allochtone leerling bij mij op school te horen krijgt dat het vol is, zal dat ook tegen een blanke leerling worden gezegd.

Hans Kamp.

Hoe kom je achter zijn capaciteiten? Via een cito-toets of zo? Zat daar nu net niet het probleem waarachter de scholen zich verschuilen?

hanskamp
10-10-03, 21:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hoe kom je achter zijn capaciteiten? Via een cito-toets of zo? Zat daar nu net niet het probleem waarachter de scholen zich verschuilen?

Ik haal de quote van Dx_ er ook even bij:


Geplaatst door Dx_
Omdat zij de Nederlandse taal onvoldoende beheersen, doen de kinderen de Cito-eindtoets echter vaak matig. Scholen voor voortgezet onderwijs grijpen dat aan om hen niet toe te laten tot het havo of vwo.

M.i. zit het probleem niet in de Cito-toetsen maar in de gebrekkige beheersing van de Nederlandse taal bij de leerlingen. Er is volgens mij ook geen onlosmakelijk verband tussen allochtoon zijn of huidskleur en de beheersing van het Nederlands. Wij hebben allochtone leerlingen die naar mijn mening het Nederlands perfect beheersen (dit alleen gebaseerd op het communiceren tussen de leerling en mij).

Overigens, niet alle leerlingen die toelating vragen op de school waar ik werk, komen van de basisschool. Er komen ook leerlingen aan de "zijkant" door verhuizing (d.w.z. de leerling heeft eerst op een soortgelijke school gezeten, maar dan in een andere plaats).

Men zou de zaak opnieuw moeten beoordelen als de allochtone leerlingen (waar het om gaat) de Nederlandse taal wel machtig zijn, en net zo weinig moeite hebben om de Cito-toets te maken als de blanke leerlingen.

Hans Kamp.

Dx_
11-10-03, 11:53
Tomas:
Ik zal niet beweren dat er scholen bestaan die allochtonen proberen te vermijden. En ik ken ook de redenen die daar achter zitten. De angst dat de school verpaupert is enorm. Natuurlijk is dat een vorm van racisme, MAAR als ik de verhalen van de leraren moet aanhoren die hier te maken hebben met zogenaamde zwarte scholen dan valt het niet mee om ze dat kwalijk te nemen.

Wat een ongeloofelijke hypocriet ben jij Tomas. Racisme valt niet goed te praten, nooit niet. Zijn de allochtonen schuldig aan het creeren van zwarte scholen ? Of aan het creeren van witte scholen ?

Je kan toch niet ontkennen dat veel ouders hun kinderen weghaalden van scholen met allochtone leerlingen, lang voordat het zwarte scholen werden ? En dan niet om het gegeven dat de leerprestaties achteruit zouden gaan.

De "witten"halen hun kinderen weg uit vrees voor de "zwarte"invloed en wanneer een "zwarte"zijn kind op een "witte" school wil inschrijven wordt dat tegengewerkt.
Rara wie zijn hoofdschuldig aan deze ontwikkelingen ?

En natuurlijk voeren de meeste scholen niet dit beleid op grond van afkomst, maar dat ze er zijn is een keihard feit.

Tomas
11-10-03, 12:28
Geplaatst door Dx_
Wat een ongeloofelijke hypocriet ben jij Tomas.

En jij bent inderdaad een zielig geval.



Rara wie zijn hoofdschuldig aan deze ontwikkelingen ?


Moeilijke vraag. Ik weet geen hoofdschuldige, want er zijn altijd wel weer oorzaken aan te wijzen waarom nou die mensen juist zus-en-zo handelen.

Want ik kan wel zeggen dat de hoofdschuldigen de jongens van Marokkaanse afkomst zijn, omdat zij nu eenmaal die ellende op een aantal scholen veroorzaken. Mte als gevolg dat witte ouders hun kinderen elders onderbrengen of dat witte scholen hun normen zo stellen dat Marokkaanse jongen weinig kans hebben om toegelaten te worden. Maar dat zou niet eerlijk zijn, want dat wordt deels veroorzaakt door hun achtergrond en deels door latent racisme dat altijd wel aanwezig is. Waarom ze het vanuit hun achtergrond zo uit de hand laten lopen ben ik nog steeds niet helemaal achter.

Dx_
11-10-03, 16:33
En jij bent inderdaad een zielig geval.

Ach ja, met wat moet ik nu antwoorden ?
Beter zielig dan hypocriet ?


Want ik kan wel zeggen dat de hoofdschuldigen de jongens van Marokkaanse afkomst zijn, omdat zij nu eenmaal die ellende op een aantal scholen veroorzaken.

Wat een geklets......

De discussie over zwarte en witte scholen draait vooral om de basisscholen. Daarnaast is het ook zo dat jongeren die op school zitten en studeren niet de probleemveroorzakers zijn onder de marokaanse gemeenschap, het zijn meestal de jongeren die vroegtijdig hun schoolcarriere hebben afgebroken en het criminele pad op zijn gegaan.

Het zijn de autochtonen die in eerste instantie verantwoordelijk zijn voor het gevoerde en te voeren beleid. De allochtonen zijn daar in het verleden slachtoffer van geweest doordat zij als goedkope arbeidskrachten misbruikt werden en er geen integratiebeleid was. En zij zijn daar nog steeds slachtoffer van doordat zij de schuld van het falen van dit integratiebeleid ( wat er in werkelijkheid nooit echt is geweest) dragen moeten.

Natuurlijk is er ook een andere kant van het verhaal en dargen ook de allochtonen de andere helft van de verantwoordelijkheid, maar dat is niet de kant die ik nu belicht.

Tomas
12-10-03, 11:56
Geplaatst door Dx_
Ach ja, met wat moet ik nu antwoorden ?
Beter zielig dan hypocriet ?


Je zou kunnen zeggen dat het je spijt mij een hypocriet te noemen.


De discussie over zwarte en witte scholen draait vooral om de basisscholen.

Ik heb geen schoolniveau genoemd. Maar er zijn wel degelijk verschillende type van problemen te onderkennen die voortkomen uit de Marokkaanse jongensgroep waardoor scholen dus zwart of wit worden.

Op basisscholen is dat het lage taalniveau waarmee deze kinderen beginnen. Als je 1 kind in de klas hebt dat slecht nederlands spreekt dan gaat dat nog wel. 2 misschien ook wel met wat extra hulp, maar als het er meer worden, dan denken ouders al gauw: Dat algemene niveau van die school is mij te laag. Ik stuur mijn kind niet naar een basisschool waar de meeste tijd wordt besteed aan het leren spreken van nederlands.

Simple as that. En de oorzaak is dat vooral Marokkaanse moeders hun kinderen langer dan nederlandse kinderen thuis houden. Nederlandse kinderen gaan al jong naar de peuterschool en Marokkaanse kinderen gaan pas als het verplicht wordt naar de basisschool. En dan krijgen Marokkaanse kinderen thuis ook nog nauwelijks Nederlands mee.

Op sommig middelbare scholen. Let wel, ik zeg sommige middelbare scholen zoals hier in Gouda. Waar sommige niveau's, veelal het lagere vmbo niveau, grotendeels door Marokkaanse jongens wordt bezet, waar de meest verschrikkelijke wantoestanden afspelen. Van prostitutie, drugsdealing, geweld en intimidatie aan toe. Ik spark laatst een leraar op zo'n school. Daar wordt je niet vrolijk van.

Dat die lagere niveau's hoofdzakelijk door Marokkaanse jongens wordt bezet, komt denk ik weer door dat lage aanvangsniveau waarmee ze op de basisschool beginnen.

De oorzaak van die wantoestanden begrijp ik niet goed. Dat heeft misschien iets te maken met de botsende culturen. De thuis cultuur die streng islamitisch is en de school cultuur die veel te vrij en liberaal is daarentegen.

Maar je snapt wel dat dergelijke scholen door witte ouders als de pest worden gemeden.


Daarnaast is het ook zo dat jongeren die op school zitten en studeren niet de probleemveroorzakers zijn onder de marokaanse gemeenschap, het zijn meestal de jongeren die vroegtijdig hun schoolcarriere hebben afgebroken en het criminele pad op zijn gegaan.

Op die vmbo's wordt echt niet gestudeerd, dat kan ik je wel vertellen. Maar je hebt gelijk daar vindt uiteindelijk wel de meeste uitval plaats en waarschijnlijk ook wel een soort stroming richting de criminalitiet. Want wat hebben ze anders en wat kunnen ze anders?


Het zijn de autochtonen die in eerste instantie verantwoordelijk zijn voor het gevoerde en te voeren beleid.

Gelul. Slap slachtoffer en afschuif geklets. Wordt ik erg moe van.


De allochtonen zijn daar in het verleden slachtoffer van geweest doordat zij als goedkope arbeidskrachten misbruikt werden en er geen integratiebeleid was. En zij zijn daar nog steeds slachtoffer van doordat zij de schuld van het falen van dit integratiebeleid ( wat er in werkelijkheid nooit echt is geweest) dragen moeten.

ZIj dragen echt de schuld niet van het slechte integratiebeleid. Hoe kom je daar nu bij? Als er schuldigen worden gezocht, dan worden die in de politiek gezocht. De gezinsherenigingsuitvinders bijvoorbeeld. Diegene die dat hebben opgezet, hebben niet goed de consequenties en de juiste aanpak overdacht.

En kom niet aanzetten met misbruik van allochtonen omdat ze het werk dat de luie autochtoon niet wilde doen aanzetten. Ik ben het wel met je eens dat het een soort van aanvaard racisme is om de luie autochtoon in de ww te laten zitten toendertijd en om daar dan arme mensen voor uit Marokko en Turkijke te halen om die vieze klusjes op te knappen. Maar die mensen zijn niet tegen hun zin daar vandaan gehaald. De armoede daar was en is nu nog steeds vele malen groter dan die ze hier nu hebben. Niks slachtoffers. Kanshebbers zijn het eerder. Alleen moet je wel alle kansen die hier liggen zelf benutten en niet zeuren. Een kans is bv jong met nederlands beginnen, jong naar de peuterspeelplaats gaan om de taal nog eerder onder de knie te krijgen en je best doen op de middelbare school. Zolang zoveel jongens dat niet doen en zeuren over de overheid, kan je over hypocrisie spreken.


Natuurlijk is er ook een andere kant van het verhaal en dargen ook de allochtonen de andere helft van de verantwoordelijkheid, maar dat is niet de kant die ik nu belicht.

Ik wel.