PDA

Bekijk Volledige Versie : Geen toestemming voor huwelijk Friso en Mabel van regering.



Zwarte Schaap
10-10-03, 13:17
Geen toestemmingswet voor huwelijk Friso en Mabel


DEN HAAG (ANP) - Het kabinet zal geen toestemmingswet indienen voor het huwelijk van prins Friso en Mabel Wisse Smit. Dat bevestigen ingewijden vrijdag. Als Friso trouwt zonder toestemming van de Verenigde Vergadering der Staten-Generaal, vervalt zijn recht op troonsopvolging.

Het kan ook zijn dat de verloving verbroken wordt. In dat geval blijft Friso derde in de lijn, na kroonprins Willem-Alexander en de baby van Alexander en Máxima, die volgens de Grondwet nu al meetelt.

De premier zal aan het begin van de middag een persconferentie geven. De NOS-tv zal de persconferentie live uitzenden via Nederland 1 en 2. De premier zal daar zo goed als zeker bekendmaken dat er geen voorstel voor een toestemmingswet wordt ingediend. Het Radio 1-journaal zendt de persconferentie ook rechtstreeks uit.

Geactualiseerd om 13.52 uur

Bron: ANP

lennart
10-10-03, 13:20
Mat Herben heeft zijn wraak :)

Waterval
10-10-03, 13:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Geen toestemmingswet voor huwelijk Friso en Mabel


DEN HAAG (ANP) - Het kabinet zal geen toestemmingswet indienen voor het huwelijk van prins Friso en Mabel Wisse Smit. Dat bevestigen ingewijden vrijdag. Als Friso trouwt zonder toestemming van de Verenigde Vergadering der Staten-Generaal, vervalt zijn recht op troonsopvolging.

Het kan ook zijn dat de verloving verbroken wordt. In dat geval blijft Friso derde in de lijn, na kroonprins Willem-Alexander en de baby van Alexander en Máxima, die volgens de Grondwet nu al meetelt.

De premier zal aan het begin van de middag een persconferentie geven. De NOS-tv zal de persconferentie live uitzenden via Nederland 1 en 2. De premier zal daar zo goed als zeker bekendmaken dat er geen voorstel voor een toestemmingswet wordt ingediend. Het Radio 1-journaal zendt de persconferentie ook rechtstreeks uit.

Geactualiseerd om 13.52 uur

Bron: ANP

Onterecht! Als criminelen minister mogen worden, mogen ze ook Koningin worden...

plexus
10-10-03, 13:24
Willem wat vind jij ervan?

(mocht je meelezen)

Simon
10-10-03, 13:28
Friso ziet af van troonopvolging

DEN HAAG Prins Johan Friso treedt zoals
gepland in het huwelijk met Mabel Wisse
Smit.Hij ziet af van zijn recht op
troonopvolging.Dat schrijft Friso in
een brief aan premier Balkenende.

Friso houdt vol dat Mabel Wisse Smit
geen liefdesrelatie met Klaas Bruinsma
heeft gehad.Hij geeft toe dat het paar
in juni bij de bekendmaking van het
huwelijk een "ernstige fout" heeft
gemaakt.

"Wij hadden moeten zeggen dat het meer
dan een oppervlakkige relatie betrof,en
dat zij gedurende drie maanden in 1989
regelmatig contact hebben gehad,"aldus
Friso in de brief aan de premier.

Waterval
10-10-03, 13:29
Geplaatst door Simon
Friso ziet af van troonopvolging

DEN HAAG Prins Johan Friso treedt zoals
gepland in het huwelijk met Mabel Wisse
Smit.Hij ziet af van zijn recht op
troonopvolging.Dat schrijft Friso in
een brief aan premier Balkenende.

Friso houdt vol dat Mabel Wisse Smit
geen liefdesrelatie met Klaas Bruinsma
heeft gehad.Hij geeft toe dat het paar
in juni bij de bekendmaking van het
huwelijk een "ernstige fout" heeft
gemaakt.

"Wij hadden moeten zeggen dat het meer
dan een oppervlakkige relatie betrof,en
dat zij gedurende drie maanden in 1989
regelmatig contact hebben gehad,"aldus
Friso in de brief aan de premier.

Respect....

Mabel mag hem zwaar gaan verwennen daarvoor....



Hmmm... stel dat ze hem nu scot?

:rolleyes:

Tomas
10-10-03, 13:54
Friso ziet af van troonopvolging

Uitgegeven: 10 oktober 2003 13:47
Laatst gewijzigd: 10 oktober 2003 14:43

DEN HAAG - Prins Friso en Mabel Wisse Smit hebben besloten het kabinet geen toestemming te vragen voor hun huwelijk op 24 april. Het huwelijk gaat door, maar Friso ziet af van zijn rechten op de troon. Dat blijkt uit de brief die premier Balkenende vrijdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Volgens Balkenende heeft Wisse Smit in een gesprek met hem in juni "onvolledige en onjuiste" informatie verschaft. Hierdoor is het vertrouwen geschaad. Dat is Balkenende in een gesprek op 3 oktober gebleken, schrijft hij.

Relatie

In een brief van het paar zelf, die Balkenende ook openbaar heeft gemaakt, geeft Mabel Wisse Smit toe dat ze een meer dan oppervlakkige relatie heeft gehad met topcrimineel Klaas Bruinsma en dat deze intensiever was dan ze eerder tegen de premier heeft gezegd. Ze houdt echter staande dat het geen liefdesrelatie was.

Excuses

Het paar biedt zijn "oprechte verontschuldigingen" aan aan de regering, de koningin en iedereen die ze hiermee gekwetst hebben. Mabel heeft Friso in het najaar van 2000 verteld over haar relatie met Bruinsma, maar omdat ze nooit bij diens criminele activiteiten betrokken is geweest, zag de prins hierin geen beletsel voor een huwelijk.

Pijnlijk

Het paar besloot niet geheimzinnig te doen over Mabels verleden, maar wel zo weinig mogelijk details bekend te maken aan derden. Dat deden ze ook niet tegenover de koningin. Het paar wilde hiermee het oprakelen van "pijnlijke herinneringen waarvan Mabel hoopte dat ze tot het verleden behoorden", te vermijden.

"In de afgelopen weken is ons duidelijk geworden hoe naïef en onverstandig deze beslissing is geweest", schrijft het paar in zijn brief, die overigens alleen door prins Friso is ondertekend. De twee zeggen dat ze hadden moeten beseffen dat de details van Mabels relatie van Bruinsma ooit naar buiten zouden komen. Die relatie wordt in de brief omschreven als "meer dan oppervlakkig".

Gedurende drie maanden in 1989 hebben Mabel en Bruinsma regelmatig contact met elkaar gehad. "Toen Mabel zich bewust werd van zijn activiteiten besloot ze haar vriendschap met de heer Bruinsma niet op dezelfde wijze voor te ztten. Wel heeft zij in de daarop volgende anderhalf jaar hem nog met enige regelmaat gezien."

(c) www.nu.nl

Tomas
10-10-03, 13:58
Geplaatst door Tomas
Gedurende drie maanden in 1989 hebben Mabel en Bruinsma regelmatig contact met elkaar gehad. "Toen Mabel zich bewust werd van zijn activiteiten besloot ze haar vriendschap met de heer Bruinsma niet op dezelfde wijze voor te ztten. Wel heeft zij in de daarop volgende anderhalf jaar hem nog met enige regelmaat gezien."


Of het nu een liefdesrelatie is boeit natuurlij kniet. Dat is een woordspelletje. Wat mij betreft wordt Peter R de Vries' verhaal hier toch behoorlijk mee bevestigd.

Dus ik vraag mij zomaar af hoe je al die verklaringen dat Mabel het niet kon zijn uit alle hoeken en criminele gaten moet verklaren?

Zwarte Schaap
10-10-03, 14:03
Geplaatst door Tomas
[size=3]
[b]Relatie

In een brief van het paar zelf, die Balkenende ook openbaar heeft gemaakt, geeft Mabel Wisse Smit toe dat ze een meer dan oppervlakkige relatie heeft gehad met topcrimineel Klaas Bruinsma en dat deze intensiever was dan ze eerder tegen de premier heeft gezegd. Ze houdt echter staande dat het geen liefdesrelatie was.


''Meer dan oppervlakkig'' houdt dat dan in een ''lichamelijke relatie''? Maakt dat wat uit dan voor een toestemming om te trouwen? Als dat zo is dan is dit een teken van hypocrisie.

Waterval
10-10-03, 14:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
''Meer dan oppervlakkig'' houdt dat dan in een ''lichamelijke relatie''? Maakt dat wat uit dan voor een toestemming om te trouwen? Als dat zo is dan is dit een teken van hypocrisie.


Kanke heej, ze hadden gewoon die sexrelatie...

:wohaa:

lennart
10-10-03, 14:07
Volgens Peter R. hadden Peter Wisse Smit en Bruinsma zakelijke relaties, teminste daar hintte hij op. Dat maakt het opmerkelijk aangezien Peter de directeur van de Rabobank was. Hij overleedt plotseling in November 2000, op 61 jarige leeftijd.

Tomas
10-10-03, 14:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
''Meer dan oppervlakkig'' houdt dat dan in een ''lichamelijke relatie''? Maakt dat wat uit dan voor een toestemming om te trouwen? Als dat zo is dan is dit een teken van hypocrisie.

Er wordt niet gerept over een lichamelijek relatie. Ik denk niet dat iemand dan nog de opmerking "Het was geen liefdesrelatie" zal geloven.

Maar vanwaar de hypocrisie? Oppervlakkig was misschien acceptabel geweest, omdat je nu eenmaal tegen je wil iemand oppervlakkig kunt kennen. Maar een meer dan oppervlakkige relatie met een topcrimineel wordt wel wat link voor een mogelijke koningin.

Maar mij vlijft toch die steun vanuit alle hoeken en gaten die ze kreeg verbazen. Hoe heeft ze Etienne U zover gekregen om voro haar te liegen?

Waterval
10-10-03, 14:09
Mabel is toch (mede) oprichtster van Warchild...? Zou Klaas B. dat misschien als witwas iets gebruiken?


:schok:


:engel:

nefertiti
10-10-03, 14:10
Het had misschien geholpen moest ze een maagdenvlieshersteloperatie hebben laten uitvoeren?

Tomas
10-10-03, 14:11
Geplaatst door lennart
Volgens Peter R. hadden Peter Wisse Smit en Bruinsma zakelijke relaties, teminste daar hintte hij op. Dat maakt het opmerkelijk aangezien Peter de directeur van de Rabobank was. Hij overleedt plotseling in November 2000, op 61 jarige leeftijd.

jammer, dat de troonopvolging niet meer op het spel staat. Nu is dit allemaal niet meer zo belangrijk.

Angeldust
10-10-03, 14:14
Geplaatst door Waterval
Onterecht! Als criminelen minister mogen worden, mogen ze ook Koningin worden...


Dus -criminele- ministers van het mannelijke geslacht hoeven enkel een ombouw- operatie te ondergaan en dan is vervolgens hun aanhuwen met het Koningshuis van geen enkel bezwaar?.. :cheefbek:

Zwarte Schaap
10-10-03, 14:16
Geplaatst door Tomas
Er wordt niet gerept over een lichamelijek relatie. Ik denk niet dat iemand dan nog de opmerking "Het was geen liefdesrelatie" zal geloven.


Ik weet het ook niet, juist door de toevoeging ''het was geen liefdesrelatie'' denk ik dat men zich indekt tegen het feit dat zoals de bodyguard verklaard heeft bij elkaar in het ruim sliepen. Ik geloof niet dat een man van het kaliber van klaas zo een jong blaadje aan zich voorbij laat gaan.


Maar vanwaar de hypocrisie? Als het een rol zou spelen voor de toestemming is het hypocriet.

Simon
10-10-03, 14:17
brief Johan Friso aan Balkenende:

Den Haag, 9 oktober 2003
Zeer geachte heer Balkenende,
Naar aanleiding van de berichtgeving in de media gedurende de afgelopen maanden en recente
vragen uit de Tweede Kamer hebben Mabel Wisse Smit en ik ons bezonnen op de gebeurtenissen
en onze eigen rol daarin. Wij zijn tot het inzicht gekomen dat wij zelf een belangrijk aandeel
hebben gehad in de situatie die nu is ontstaan. Daarvoor willen wij de Regering, en de Koningin
en u in het bijzonder, onze oprechte verontschuldigingen aanbieden. Alvorens mijn conclusie
daaruit te trekken willen Mabel en ik u onze visie op de situatie geven.
Mabel heeft mij in het najaar van 2000, toen het voor ons duidelijk werd dat onze relatie
misschien ooit tot een huwelijk zou kunnen leiden, verteld over de contacten die zij meer dan tien
jaar geleden heeft gehad met de heer Bruinsma. Sindsdien hebben wij in gehele openheid over
deze vriendschap gesproken. Ik was op de hoogte van de relevante feiten en details.
Omdat Mabel nooit bij de criminele activiteiten van de heer Bruinsma betrokken is geweest en
het geen liefdesrelatie betrof, zag ik zelf noch een belemmering voor Mabels contacten met de
Koninklijke familie, noch voor een eventueel huwelijk met toestemming van de Staten-Generaal.
Wij hebben al vroeg besloten om niet geheimzinnig te doen over deze contacten maar wel om zo
weinig mogelijk details aan derden bekend te maken. Ook in de gesprekken met de Koningin en
u in de aanloop naar 30 juni van dit jaar hebben wij die lijn aangehouden. Wij dachten daarmee te
voorkomen wat nu is gebeurd: het oprakelen van pijnlijke herinneringen waarvan Mabel hoopte
dat ze tot het verleden behoorden. In de afgelopen weken is ons duidelijk geworden hoe naïef en
onverstandig deze beslissing is geweest.
Onverstandig, omdat wij ons onvoldoende hebben gerealiseerd dat juist in onze contacten met de
Regering direct volledige openheid van zaken over de aard, de frequentie, en de duur van de
vriendschap had moeten worden gegeven. Door dat niet te doen is er onzekerheid ontstaan
omtrent datgene wat werkelijk is gebeurd.
Naïef, omdat we natuurlijk hadden moeten beseffen dat juist die details van deze contacten eens
openbaar zouden kunnen worden en dat wij dit door eigen handelen nooit zouden kunnen
voorkomen. Nu dat inderdaad gebeurd is hebben we te maken met een overweldigende media
aandacht; een "hype" waarin sommigen proberen de reputatie van Mabel te schaden door de
verspreiding van onwaarheden, geruchten en niet ter zake doende details.
Tijdens de gesprekken met u in de periode voor de aankondiging van ons huwelijk hebben wij de
indruk gewekt dat het ging om een oppervlakkige relatie van ongeveer twee en een halve maand
in 1989, met daarna nog een enkele ontmoeting. De contacten zouden voornamelijk om het
zeezeilen hebben gedraaid en door Mabel zijn beëindigd nadat zij zich bewust werd van de
activiteiten van de heer Bruinsma.
Wat wij in juni hadden moeten zeggen is dat het meer dan een oppervlakkige relatie betrof, en dat
zij gedurende drie maanden in 1989 regelmatig contact met elkaar hebben gehad. Toen Mabel
zich bewust werd van zijn activiteiten besloot zij haar vriendschap met de heer Bruinsma niet op
dezelfde wijze voort te zetten. Wel heeft zij in de daarop volgende anderhalf jaar hem nog met
enige regelmaat gezien. Feit is ook dat Mabel meerdere malen gelogeerd heeft bij de heer
Bruinsma. Desondanks blijft de waarheid dat er tussen de heer Bruinsma en Mabel noch zakelijke
contacten waren, noch sprake was van een liefdesrelatie. Bovendien is het haar pas na zijn dood
in volle omvang duidelijk geworden met welke praktijken de heer Bruinsma zich werkelijk
bezighield.
Met deze uitleg willen wij ons handelen absoluut niet rechtvaardigen en wij zien in dat wij een
ernstige fout hebben gemaakt door niet onmiddellijk het hele verhaal te vertellen. Met de
gevolgen van ons handelen worden de Koningin, u, onze beide families, en wijzelf nu
geconfronteerd.
In juni heeft u het voornemen kenbaar gemaakt een toestemmingswet voor ons huwelijk bij de
Staten-Generaal in te dienen. Dat was overeenkomstig onze wens gezien mijn verbondenheid
met het Koninklijk Huis, ons respect voor de Koningin en haar familie, en de ondersteunende rol
die Mabel en ik eventueel zouden kunnen vervullen.
Uw beslissing was mede gebaseerd op het onvolledige beeld dat wij van Mabels contacten met de
heer Bruinsma opgeroepen hadden. Aangezien wij niet tijdig in alle opzichten open zijn geweest
is uw vertrouwen in ons geschonden. Wij erkennen onze fout en aanvaarden de consequenties.
Daarom is het nu onze wens dat de Regering geen toestemmingswet voor ons huwelijk bij de
Staten-Generaal indient. Wij hopen hiermee tevens schade aan de Koningin, het Koninklijk Huis,
onze families, vrienden en anderen te voorkomen.
Mede als gevolg van ons handelen zijn de familie van Mabel, en anderen die de heer Bruinsma
nooit hebben gekend, volledig onterecht in de discussie rond deze zaak betrokken geraakt. Ook
zijn er enkelen die door deze situatie wederom geconfronteerd worden met heel pijnlijke feiten
uit hun verleden. Wij hopen dat hun recht op privacy zo snel en volledig mogelijk gerespecteerd
zal worden.
Graag willen wij ook publiekelijk op een gepaste wijze en op het daarvoor juiste moment onze
verontschuldigingen aanbieden aan allen die wij teleurgesteld of gekwetst hebben. Ook daarom
hebben wij geen enkel bezwaar tegen het openbaar maken van deze brief, die u desgewenst als
een verklaring zou kunnen beschouwen.
De consequenties van ons handelen zullen wij in ons verdere leven op waardige wijze dragen. Wij
zijn nog steeds van plan in het voorjaar van 2004 te trouwen. Samen hopen wij mijn moeder en
familie te kunnen blijven steunen.
Met de meeste hoogachting,
w.g.
Friso
9 oktober 2003

Waterval
10-10-03, 14:19
Geplaatst door Angeldust
Dus -criminele- ministers van het mannelijke geslacht hoeven enkel een ombouw- operatie te ondergaan en dan is vervolgens hun aanhuwen met het Koningshuis van geen enkel bezwaar?.. :cheefbek:

Bijna.. Kan het ook zo zijn dat wanneer Alex zou overlijden en Maxima hertrouwt diegene dan Koning wordt?

Angeldust
10-10-03, 14:40
Geplaatst door Waterval
Bijna.. Kan het ook zo zijn dat wanneer Alex zou overlijden en Maxima hertrouwt diegene dan Koning wordt?

Tsjee..,
Dat weet ik niet hoor, al die constitutionele vagacadabra zegt mij niks en van die bijbehorende slaapverwekkende weetjes heb ik bijgevolg dan ook geen kaas gegeten...
Maar het is wel effetjes leuk om te horen hoe dat nu precies zit...
Wie weet of dat een zoveelste affaire affaire oplevert, waardoor de kranten tijdelijk weer wat hogere verkoopcijfers hebben... :zegniets:

Tomas
10-10-03, 14:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik weet het ook niet, juist door de toevoeging ''het was geen liefdesrelatie'' denk ik dat men zich indekt tegen het feit dat zoals de bodyguard verklaard heeft bij elkaar in het ruim sliepen. Ik geloof niet dat een man van het kaliber van klaas zo een jong blaadje aan zich voorbij laat gaan.

Dat laatste blijft speculeren. Ook Peter lijkt dat sterk. Maar zelfs als er getuigen zijn te vinden die ze samen het slaapvertrek van de boot in heeft zien gaan, kan dat in theorie nog altijd om een potje schaak zijn gegaan. Daar hield die Lange nogal van schijnt.

Dus wat dit betreft blijft het innocent until proven quilty.


Als het een rol zou spelen voor de toestemming is het hypocriet.

Wat dan? Ik kan mij wel vorostellen dat een oppervlakkige relatie in de zin van dat je hem wel eens tegen komt in de jachthaven geen bezwaar zou zijn, maar een intense relatie waarin alle criminele actviteiten werden besproken wel een probleem kan zijn.

Maar dat maakt allemaal neit meer uit. De officiele reden is dat "De waarheid niet direct is verteld". Oftewel: ze hebbe nsaampjes een beetje gejokt.

Ik hoop wel dat Peter achter de motieven van de andere jokkers voor mabel gaat.

observer
10-10-03, 15:36
Mabel is toch (mede) oprichtster van Warchild...? Zou Klaas B. dat misschien als witwas iets gebruiken? nope dat is haar vriendin willemijn

wel bijblijven he :hihi: :student: