PDA

Bekijk Volledige Versie : Ken wordt opeens Kendra,weg baan



sadeeQ
11-10-03, 16:19
School accepteert Ken niet als Kendra

Conciërge moet weg na seksoperatie
Door Annelieke Dijkstra

Een openbare basisschool in Bodegraven heeft een transseksuele medewerker op non-actief gesteld. Volgens adjunct-directeur S. Sipkens van Het Palet ging de conciërge te snel en leidde dat tot onrust bij ouders en kinderen.

http://www.ad.nl/images/MANVROUWvroeger.jpg
Ken Sanchez vroeger.

Een lichtbruine rok, hoge hakken en veel sieraden: Ken Sanchez is meer vrouw dan man en trots op zijn recente metamorfose. Sinds hij een paar maanden geleden - samen met zijn echtgenote en twee dochters - het besluit nam een transseksuele operatie te ondergaan, viel een jarenlange last van zijn schouders.

De mensen op Het Palet waren minder enthousiast. Hem werd vriendelijk doch dringend verzocht zijn werkzaamheden als conciërge te beëindigen. Ook was hij niet meer welkom als voorleeskracht en op spelletjesochtenden.

Sanchez zit door een auto-ongeluk gedeeltelijk in de ziektewet en was jarenlang als manusje-van-alles werkzaam op school. Hij versierde zes uur per week de ramen, schilderde de muren en reorganiseerde de bibliotheek. ,,Toen ik vertelde dat ik een transitie zou ondergaan, reageerde de school aanvankelijk positief'', vertelt Ken, die nu Kendra wil worden genoemd. ,,We spraken af dat ik niet zou provoceren door van de ene op de andere dag met rokjes door het gebouw te lopen. Ik droeg dan ook altijd een lange broek en een wijd T-shirt om mijn borsten te verhullen. In de lessen wereldoriëntatie en seksuele voorlichting in de hoge groepen is transseksualiteit besproken en dat werd goed opgepikt door de leerlingen.''

Wat er daarna mis ging, blijft gissen. Volgens adjunct-directeur S. Sipkens hield Sanchez zich niet aan de afspraken. ,,En dat terwijl we heel voorzichtig met deze materie wilden omgaan, om de kinderen niet te shockeren'', aldus Sipkens. ,,Op een gegeven moment begon de verandering van Ken in een vrouw zo duidelijk te worden dat sommige ouders er moeite mee kregen. Dan krijg je geouwehoer en dat is niet goed voor de rust op school en dus niet goed voor de kinderen.'' Sanchez, wiens vrouw achter zijn transformatie staat, ontkent dat.

,,Ik heb nooit geprovoceerd. Juist omdat ik snap dat het moeilijk te begrijpen is voor kinderen en ouders, heb ik me ingehouden. Ik had mijn haar in een lage paardenstaart, zoals wel meer mannen hebben. En ik deed een heel klein beetje mascara op mijn ogen. Verder had ik androgene kleren aan. Ik liep er echt niet bij zoals vandaag. Ben je gek! Dat doe ik pas sinds het vorige week geëscaleerd is. Alleen kreeg ik door de hormoonbehandeling heel snel borsten. Daar ben ik zelf ook van geschrokken. Van de kinderen heb ik trouwens nooit rotopmerkingen gekregen. Die hebben er geen problemen mee.''

Hoeveel en welke ouders van de - witte - basisschool Sanchez liever zagen vertrekken, wil de directie niet zeggen. Eén moeder, die tijdens de lunchpauze de overblijfkinderen in de gaten houdt, wil alleen anoniem haar mening kwijt. ,,Ken ging te snel. Voor ons kwam het uit de lucht vallen. Je zou zeggen dat hij daar rekening mee houdt en een stapje terug doet. Maar Ken deed twee stappen vooruit. Dan wordt het erg lastig.''

Overigens vertelt ze dat het haar zoontje niets interesseerde. ,,Die stelde er niet eens vragen over.'' Ook de kinderen van Rena Visser vinden het ogenschijnlijk normaal. ,,Ik vind het dan ook belachelijk zoals Kendra wordt behandeld'', zegt ze als ze haar zoon en dochter naar school brengt. ,,Het is toch prachtig dat hij nu eindelijk zichzelf kan zijn? Kinderen begrijpen meer dan je denkt.''

In Nederland is zover bekend niet eerder een medewerker van een school uit zijn of haar functie ontheven op grond van transseksualiteit. In 1996 oordeelde het Europese Hof in Luxemburg dat het ontslag van een Britse transseksuele leraar seksuele discriminatie is. De school moest een schadevergoeding betalen. Sanchez: ,,Ik overweeg een klacht in te dienen bij justitie. Ik heb de papieren al binnen.''

Zijn twee dochters, die al van jongs af aan weten dat papa zich vrouw voelt en zich soms zo kleedt, stappen na de herfstvakantie over op een andere school.

Sanchez: ,,Door al deze heisa worden ze gepest en de schoolleiding doet er niets tegen. Op de nieuwe school zijn we wél welkom. Hoewel daar ook ongetwijfeld mensen zullen zijn die me blijven zien als een omgebouwd wijf. En dan hebben ze nog gelijk ook.''

ZbaqZbaq
11-10-03, 16:26
Stel je nu eens voor dat dit zich voor had gedaan op een zwarte school.

Dan zou er moord en brand geschreeuwd worden dat de ouders zich maar aan moeten passen.

ik geef de ouders groot gelijk......geen kinderen blootstellen aan een freakshow.

Zwarte Schaap
11-10-03, 16:35
Rob outkerk: Te gek voor woorden, Korten op hun kinderbijslag !

sadeeQ
11-10-03, 16:39
Geplaatst door sadeeQ
Zijn twee dochters, die al van jongs af aan weten dat papa zich vrouw voelt en zich soms zo kleedt,


:loog: :loog: leuke papa hebben ze.nog ff en hun moeder gaat een omgekeerde operatie ondergaan. :moeilijk:


Anja wordt Anton :lole:

freya
11-10-03, 16:49
Geplaatst door ZbaqZbaq
......geen kinderen blootstellen aan een freakshow.

Jij hebt je oordeel snel klaar :moe:

een freakshow?

Er worden over de hele wereld mensen in een verkeerd lichaam geboren. In veel culturen is er een plaatsje voor deze mensen ergens aan de rand van de maatschappij. Traditioneel worden ze vaak artiest, denk maar aan de dansjongens in traverstie in het M-O en India.
In ander culturen worden ze vaak genezer/sjamaan, omdat ze tussen de mannen en vrouwen wereld in staan en dus meer inzicht zouden hebben.

Ik heb er een aantal persoonlijk gekend en weet dat deze mannen een puur vrouwelijke energie hebben.
Een heeft bijzonder veel indruk op me gemaakt, om zijn gevoelens te verdringen en om aan zijn omgeving en zichzelf (tegen beter weten in) te laten zien dat hij een echte man was, had hij jarenlang aan bodybuilding gedaan.
Ik ontmoette hem toen hij net was begonnen aan het transformatie proces. Hij kwam bij mij op dansles om een beetje vrouwelijk te leren bewegen. (wat na jarenlang krachtraining min of meer hopeloos was)

Het zal je maar gebeuren dat je van klein kind af aan weet dat je gewoon met het verkeerde geslacht bent geboren :aanwal:

En dan noemt men je een freak :aanwal: :aanwal:

Zwarte Schaap
11-10-03, 16:55
Geplaatst door Brie
Moeilijke kwestie, ik kan er eigenlijk geen oordeel over geven.

Is absolute gelijkheid toch een illusie?

Zwarte Schaap
11-10-03, 17:48
Geplaatst door Brie
In sommige gevallen wel. Je kunt erover twisten of je kinderen op zo'n manier moet confronteren met transsexualiteit. Veel zal afhangen van de manier waarop die man (of moet ik vrouw zeggen?) zich opstelt. En dat wordt nu juist niet duidelijk uit dat artikel.

Bedankt !