PDA

Bekijk Volledige Versie : INTERVIEW. Malika El Aroud:"Alleen Allah zal over mij oordelen "



Marsipulami
12-10-03, 08:23
INTERVIEW. Malika El Aroud, de weduwe van de moordenaar van Massoud

Alleen Allah zal over mij oordelen

,,Ik ben Malika. Wie me verder door het leven laat gaan als de weduwe van de moordenaar van Massoud, vermoordt mij.'' Ze heeft haar eigen leven geleid, zegt ze, ook voor ze haar vierde man, de moordenaar van de Afghaanse oppositieleider Massoud, leerde kennen. Malika El Aroud over haar leven en liefde en het geloof in de rechtvaardigheid van Allah.


BEN IK EEN monster? Zitten jullie voor een extremiste? Zie ik eruit als een gevaarlijke terroriste?

Ze heeft grote handen waarmee ze woorden en vragen wegwuift en de wereld in tweeën deelt: de goeden en de slechten. Ze draagt een hoofddoek -- die ze niet altijd gedragen heeft. Ze spreekt af in Anderlecht, in het huis van haar zus, van wie de kinderen naar tekenfilm van Tom en Jerry kijken. Malika El Aroud (44) is een Marokkaanse Belg. ,,Ik ben blij dat ik Belg ben. In Marokko zou ik allang gefolterd zijn.''

Tussen 22 mei en 30 juni 2003 zat ze -- samen met Nizar Trabelsi en Tarek Maaroufi -- urenlang voor de rechter van de Brusselse correctionele rechtbank tijdens het monsterproces tegen 23 moslimterroristen. ,,Zie ik er soms uit als een terroriste?'' En over Trabelsi, die een aanslag beraamde op de militaire basis in Kleine Brogel: ,,Wat een dommigheid. De Belgische staat heeft met onze strijd niets te maken, wij zijn niet bezet door de vijand.'' Daarna vraagt ze: ,,Hoe lang hebben we hier al vrede in dit kleine land? Ik zeg u: de Amerikanen willen de wereld domineren.''

Ze werd vooral bekend als de weduwe van Abdessatar Dahmane, de man die op 9 september 2001 de charismatische leider van de Noordelijke Alliantie, Ahmed Shah Massoud, vermoordde bij een zelfmoordaanslag. Spijt heeft ze daar niet van. Op het proces zei ze: ,,Alleen jammer dat hij het niet van ver heeft gedaan, met een kogel.'' Vandaag zegt ze. ,,Mijn man heeft een nobele daad gepleegd.''

In het terrorismeproces werd Malika El Aroud vrijgesproken. Het lot van Malika heeft wel aan een zijden draadje gehangen. In haar vonnis toonde rechter Claire Degryse zich niet mals voor de weduwe van Dahmane. Letterlijk zei ze: ,,De betrokkene toont een manifest misprijzen voor de westerse wereld en waarden. Anderzijds probeert ze wel maximaal te profiteren van de voordelen die onze maatschappij biedt.''

Malika El Aroud: ,,Welke waarden bedoelde die vrouw? Dat ik geen minirok draag? Dat ik geen wijn drink? Profiteren? Ik heb hier gewerkt, dus mag ik stempelen. Ik heb met liefde voor oude Belgische mensjes gezorgd. Wat weet die vrouw over mij? Alleen Allah zal over me oordelen. Hij kan in mijn ziel kijken.''

Ze herinnert zich ook nog deze woorden uit het vonnis van rechter Degryse: ,,Het is moeilijk te geloven dat haar onverzettelijkheid en haar radicalisme geen invloed hadden op de criminele plannen van haar echtgenoot, Dahmane. Het is ook moeilijk te geloven dat ze geen concrete hulp heeft geboden aan de plannen van haar man om het moslimfundamentalisme met geweld te doen triomferen.''

El Aroud zegt: ,,Ik wou in Afghanistan de gedupeerden, de uitgebuiten, de verworpenen helpen. Mijn man en ik hadden hier in België het gevoel dat ons leven leeg was. Ons werk in Afghanistan gaf ons luxueuze en lethargische bestaan een nieuwe invulling: goedheid brengen onder de mensen. Ik wou doen wat Moeder Theresa in Calcutta deed. Ik ben geen moslimextremist. In de islam zijn alle extremiteiten verboden. We zoeken de gulden middenweg.'' De islam noemt ze een godsdienst waarin ze rust heeft gevonden. De rest kan haar niet raken.

In haar vonnis schrijft de rechter dat ze harde bewijzen mist om Malika El Aroud mee naar de gevangenis te sturen. ,,Er is twijfel. En die onzekerheid, hoe klein ook, moet in haar voordeel spelen'', schrijft ze. Ze zegt nog net niet dat ze er veel spijt van heeft dat Malika El Aroud niet samen met de 19 veroordeelden mee naar de gevangenis moet. Malika El Aroud is niet onder de indruk: ,,Als ze me naar de gevangenis gestuurd hadden, zou ik mijn lot gedragen hebben. Allah is mijn enige rechter.''

Ze zegt dat haar buurvrouw haar huilend om de hals viel toen ze als vrijgepleite thuiskwam. En haar moeder, voor wie ze zorgt, zei: ,,Mijn kind, waar ben je nu toch terechtgekomen? Malika, jij die me het zachtst kan wassen van alle kinderen.'' ,,Maar ze begrijpt niets van politiek'', zegt ze. Over haar dochter, die ze naar Nederlandstalige scholen heeft gestuurd en die nu regentaat geschiedenis, Engels en Frans studeert, zegt ze: ,,Ik wil haar als moeder niets in de weg leggen. Zij mag geen slachtoffer worden van de leugens die over mij circuleren.''

Tijdens het proces deed Malika El Aroud geen enkele moeite om dat negatieve beeld van onverzoenlijke extremiste een beetje bij te kleuren. Elke ochtend kwam ze, omringd door een erehaag van in het zwart geklede moslimvrouwen, met hoofddoek de rechtszaal binnen. Journalisten die het waagden haar aan te spreken, werden afgeblaft. Op het beschuldigdenbankje zat ze heel die tijd alsof niets of niemand haar kon raken. ,,Ik was geconcentreerd. Ik nam notities. Ik zal een boek over dit proces schrijven.''

Tijdens haar ondervraging door rechter Claire Degryse gaf Malika een rechtuit antwoord op alle vragen. ,,Ik heb een grote mond.''

,,Nee, ik zal geen traan laten om Massoud. Ik heb er alleen spijt van dat mijn man het niet van ver heeft gedaan, met een kogel. Dan had hijzelf tenminste nog geleefd.'' NU zegt ze: ,,Ik had moeten antwoorden: 'Het was een oorlogsdaad.'

DE LIEFDE VOOR die man beschrijft ze uitgebreid in haar boek, dat ze vorig jaar in eigen beheer publiceerde. Ze schreef het als een reactie op het boek dat de RTL-journaliste Marie-Rose Armesto over haar schreef. ,,Dat boek staat vol leugens.'' Ook tijdens het gesprek: ,,Hij was een man die zo goed was dat het leek alsof God zelve hem gestuurd had.'' Ze vertelt haar leven als een gruwelijk sprookje met af en toe wat troost. ,,Vroeger luisterde ik graag naar Jacques Brel.''

Malika El Aroud werd geboren in 1959, met het gewicht van een verleden waarvan ze zich pas later bewust werd. Ze is nu trots op haar wortels. ,,Mijn grootvaders waren moedjahedien . Ze waren nobele verzetsstrijders in de strijd tegen de Spaanse bezetter.'' In het Marokkaanse Rif-gebergte zouden haar voorvaderen mee aan de installatie van een islamitische republiek werken. Haar grootvaders kwamen om in de strijd. ,,Maar Allah opent de poorten van het paradijs voor de martelaars.''

Haar vader besluit in 1963 naar België te komen. Hij wordt er straatwerker. In 1964 komt de hele familie met vijf kinderen over. Malika is dan vijf jaar oud. ,,Ik kreeg een strenge opvoeding. Vader wilde niet dat zijn dochters het huis uit gingen. Feestjes waren verboden. Muziek ook. Als ik naar school vertrok, kwam ik in een andere wereld terecht.'' Af en toe mag ze met een Belgisch vriendinnetje spelen. ,,Met de dochter van de slager op de hoek.'' Op school voelt ze zich verstoten en respectloos behandeld door sommige leerkrachten. En toch liggen haar kasten vol jeans. Ze moet snit en naad studeren van haar vader, terwijl ze altijd de beste leerling van de klas is.

Op haar zeventiende vecht ze met haar leerkracht Frans. Ze wordt van school weggestuurd en begint ook thuis te revolteren. Ze loopt weg. Ze leeft het leven van een jong meisje op straat: nachtclubs, jongens, drugs. ,,Maar Allah heeft me behoed voor harddrugs en een slechte mentaliteit. Ik heb nooit gestolen.''

Ze zoekt troost in de armen van een man die haar huiselijkheid belooft, een verre neef die zegt met haar te willen trouwen. Nog voor het huwelijk wordt ze zwanger. Ze besluit haar kind te houden. De man besluit te vertrekken. Ze zegt dat het leek alsof Satan al zijn acolieten naar haar stuurde. Ze raakt weer op de dool. Een tweede en derde man dienen zich aan: ze trouwt eerst met een Algerijn en daarna met een Griek. Ze maken haar het leven onmogelijk.

,,Van hen heb ik geleerd dat niet alle moslims hetzelfde zijn. Ik heb ontdekt dat er hypocriete moslims bestaan die geen respect hebben voor vrouwen, die geen opvoeding hebben, die vulgair zijn. In mijn jeugd dacht ik dat er een god voor elke religie bestond. Ik vond het jammer dat ik niet in een christelijke familie geboren was, omdat ik dacht dat ze een God hadden die alles toestond.''

Na een zelfmoordpoging en na twee slechte huwelijken hoort ze op een nacht in haar dromen een stem: ,,Malika, alleen de koran kan je redden.'' Ze wilde iets stabiels in haar leven en dat werd haar geloof, zegt ze. ,,Ik voelde me een zondares. Het gebed werd mijn laatste strohalm.'' Ze wist alleen niet hoe ze bidden moest. In de koffiepauze van de Nederlandse les in Ukkel hoorde ze iemand over God spreken. Het was een Belg die zich tot de islam bekeerd had. Hij zei dat ze in de vrouwengroepen van een vzw in Sint Jans-Molenbeek, ,,het islamitisch centrum van meneer Bassam'', godsdienstles kon nemen. ,,Even later voelde ik het als een natuurlijke behoefte om een sluier te dragen.''

DRIE JAAR LATER ontmoette ze de man van haar leven. ,,Als moslim begreep ik al snel dat het geen toeval was. Dit was een beslissing van Allah.'' Ze ontmoette Abdessatar, een Tunesiër die al tien jaar in Brussel was. Ze zag hem soms bij de bushalte. ,,Hij gaf Arabische les aan een familie in de Brusselse wijk Anderlecht, Karreveld. Hij zocht een moslimvrouw, een gelovige. Hij had het huwelijk met zijn eerste vrouw opgegeven. omdat ze niet gelovig was.''

Het begon dus zomaar op een dag. ,,Niks gearrangeerde liefde, zoals weleens wordt beweerd. Hij had veel over me horen vertellen.'' Van vele gesprekken kwam een huwelijksaanzoek. ,,Vanaf toen heb ik de mooiste liefde beleefd waarvan een vrouw maar kan dromen.'' Ze noemt hem een man die zijn aardse liefde kon opofferen aan een hemelse liefde. Dahmane vertelde haar dat hij in Kosovo had willen vechten voor de moslimzaak. ,,Waar en hoe weet ik niet.'' Het was er niet van gekomen. ,,Hij mocht niet binnen. De officiële instanties hadden hem gezegd dat ze geen godsdienstoorlog wilden in hun land.''

Marsipulami
12-10-03, 08:23
Hij vertelde haar dat hij zich voor de Tsjetsjenen wou inzetten. Ze trouwden op 9 april 1999. ,,Meneer Bassam heeft ons in het islamitisch centrum van Molenbeek in de echt verbonden'', zegt ze. ,,Ik had toen al niets meer te maken met dat centrum. Het was gewoon dichtbij.''

Ze weerlegt de beschuldigingen die in het verleden in de pers werden geuit -- dat ze in dienst zou staan van Bassam, die het islamitisch centrum in Brussel zou gebruiken als rekruteringsplaats voor 'moslimterroristen''. Daarvoor is ook nooit enig bewijs geleverd. ,,Ik ben niet het slachtoffer van een sekte. Ik heb allang geen contact meer met meneer Bassam. Ik moest lachen toen ik hoorde dat hij een eigen islamitische politieke partij in België wou oprichten. Ook die partij van Abou Jahjah vind ik onbegrijpelijk. Als ze een islamitische partij willen oprichten, moeten ze dat maar in hun eigen land een islamitisch land doen.''

Nee, bij haar was het dus de liefde die het deed. Zegt ze. Ze keken nooit televisie, Dahmane en Malika, alleen naar de nieuwsberichten. In haar boek noteerde ze letterlijk de huiselijke dialoog die zich afspeelde toen ze samen met haar man Osama Bin Ladens gezicht op het scherm zag. Hij: ,,Kijk naar zijn gezicht! Vind je niet dat hij mooi is?'' Zij: ,,Jij bent ook mooi.'' Hij: ,,Ik hou van hem.'' Zij: ,,Ik ook.''

Ze noemt Osama Bin Laden nog altijd een held. ,,Ik betwijfel nog altijd ten zeerste dat Bin Laden achter de aanslagen in de Verenigde Staten zit.'' Dat hij de achter de moord op Massoud zat, betwijfelt ze niet.

Ze zegt dat ze, hoewel ze de liefde van haar leven ontdekt had, toch iets voelde branden in zichzelf. ,,Een leegte. De leegte van de genoegzaamheid.'' Ze zegt dat ze maar naar de bevlogenheid van haar man moest kijken om te beseffen dat ze zich nuttiger moest maken in haar aardse bestaan. ,,We hadden allebei geen zin in een strijd op de sofa. We wilden ter plekke iets betekenen.''

Haar man had gezegd: ,,Ik predik de Jihad en ik geef zelf niet eens het goede voorbeeld.'' Zij had zijn koffers gepakt. Hij zou een trainingskamp volgen in Afghanistan om te leren vechten. De Tsjetsjenen hadden weerbare strijdkrachten gevraagd.

,,De Jihad'', zegt Malika, ,,is de strijd om de rechtvaardigheid. Jihad in België, dit kleine land dat niets te zeggen heeft, hoeft niet. Als we een strijd moeten voeren, is het in de Arabische landen.'' Malika bleef thuis wachten tot hij zijn training achter de rug zou hebben. Aan de telefoon zei hij niet veel. Het gesprek koste 100 Belgische frank per minuut.

Op 29 januari 2001 besloot ook Malika te vertrekken. ,,Ik, profiteren van de Belgische staat? Toen ik vertrok naar Afghanistan heb ik al mijn rekeningen betaald, alles met de grootste zorg achtergelaten en heb ik geen frank gevraagd.'' Ze had twee enveloppes van 100.000 frank bij zich. Een som geld die ze gekregen had van 'gelovige moslims' om in Afghanistan goede werken te doen en een kruidenierswinkeltje te beginnen. ,,We moesten toch ergens van leven?'' Ze kwam aan in Islamabad en werd er begroet met de woorden: ,,Moge de vrede op u nederdalen, tante Malika.''

Ze volgde de mannen, die een brief van haar man bij zich hadden, waarin geschreven stond: ,,Volg goed de instructies van deze broeders, het zijn vertrouwenspersonen.'' Ze zegt: ,,Ik had onmiddellijk het gevoel dat ik in goede handen was. In Afghanistan ben ik door de Taliban met het uiterste respect behandeld. Ik heb nooit in mijn leven zoveel respect gevoeld.''

Ze kwam aan in Djalalabad en zag Abdessatar voor een mooi huis staan. ,,Hij had voor mij een burka gekocht, een sluier die mijn hele gezicht bedekte. Hij vond dat we dat aan de bevolking ter plaatse verplicht waren. Ik heb dat ding drie keer gedragen. Ik strompelde ermee over de straat. 'Hier', zei ik tegen Abdessatar, 'probeer het zelf maar eens uit.' Hij heeft de burka op zijn hoofd gezet en is er hulpeloos mee door de kamer gewandeld. Na tien passen in het duister gooide hij het ding van zijn gezicht. 'Malika, zoiets moet je niet meer dragen', zei hij.''

Ze zouden samen werken aan de droom van Malika: een weeshuis oprichten voor de Afghanen. ,,Ik wilde een soort Moeder Theresa zijn. Ik wilde in Afghanistan een weeshuis bouwen. De Taliban hebben me de grond geschonken.'' Toen zei haar man dat hij op reportage moest. ,,Ik heb hem niet veel gevraagd. Ik wist niet welke missie hij moest uitvoeren. Een geheim agent van de FBI of de KGB zegt ook niet tegen zijn vrouw waar hij naartoe gaat.''

Ze heeft zijn koffers gepakt. ,,Tandpasta. Nivea-deodorant zonder alcohol. 15 effen T-shirts die ik in Brussel in de C&A voor hem gekocht had. Zijn haarshampoo was op. Ik heb hem de mijne meegegeven: van Jacques Dessange.''

Net voor hij vertrok, heeft ze koffie gemaakt en hem ontbijt gebracht. ,,Hij heeft het voedsel niet eens aangeraakt.'' De laatste woorden die ik tot hem gesproken heb, luidden: 'Zorg goed voor jezelf.' Hij heeft gezegd: 'Ik zie je graag.' ''

,,OP 9 SEPTEMBER 2001 kwam Massoud, de verzetsleider tegen het Talibanregime, om het leven bij een aanslag die uitgevoerd werd door twee journalisten. De ene had springstof aan zijn riem bevestigd, de andere had een bom in zijn camera'', schreven de kranten. Malika: ,,Ik ben het, na dagen van ongerust wachten op een teken van leven van mijn man, te weten gekomen doordat een vrouw me op straat aanklampte. Ik verstond niets van wat ze zei. Ik begreep alleen zijn naam en het woord 'martelaar'. Toen wist ik dat hij dood was.''

,,Het is nog altijd hard om de berichten te lezen waarin hij wordt afgeschilderd als een extremist. Hij heeft zijn missie volbracht. Als hij me had gevraagd met hem mee te gaan naar Massoud, dan had ik het gedaan. Ik had samen met willen sterven. Maar hij wist dat ik die daad niet kon verrichten. We hebben er nooit over gepraat.'' Later kreeg ze de tas van haar man terug. ,,Er zaten nog een paar T-shirts in. Ik ontdekte dat hij de brieven die ik naar hem geschreven had, mee op reis had genomen. Ik vond een cassette waarin mijn man mij lieve woorden toesprak.''

Ze vindt dat ze geen oordeel te vellen heeft over wat haar man gedaan heeft. ,,Ik wil zijn nagedachtenis niet besmeuren. Wat wil je, als er in het land van je broeders wordt gemarteld, verkracht en geroofd. Mijn man was een man die een volk wilde bevrijden. Waarom eert men in België de mannen die zich tegen het fascisme hebben verzet, als de grote verzetsstrijders terwijl men mijn man een terrorist noemt? Massoud heeft de Afghanen veel leed berokkend. Ik heb gehuild om de dood van koning Boudewijn. Om die van Massoud kan ik niet huilen.''

Malika vluchtte uit Djalalabad. Ik werd gevangengenomen door de mannen van de Noordelijke Alliantie en later weer bevrijd door de Taliban. ,,Gelukkig wisten de mannen van de Alliantie niet wie ik was.''

Ze kwam met een bang hart terug naar België. ,,Nu verzorg ik mijn moeder.'' Haar droom van het weeshuis ligt aan diggelen. ,,Niet mijn man heeft mijn droom vernietigd, wel de Amerikanen.'' Ze heeft nu een eigen vzw opgericht onder de naam Les ailes de la miséricorde . En wie er nu voor haar zorgt? ,,De Belgische staat. Mijn vrienden en islambroeders willen niets voor me doen. Ze hebben me allemaal de rug toegekeerd uit angst voor de politie.''

Malika krijgt stempelgeld. ,,Dat is toch het minste wat ze kunnen doen.''


11/10/2003 Anna Luyten en Mark Eeckhaut

©Copyright De Standaard

papol
12-10-03, 12:58
Alleen Allah zal over mij oordelen

En dat is in het westen dus niet zo geregeld. Kerk en staat zijn gescheiden, dus zal in het hier de rechterlijke macht over je oordelen, en in het spirituele of elders zal Allah dat doen. Dat de uitspraak niet altijd in overeenstemming is, is duidelijk.

Gr.P

Marsipulami
12-10-03, 13:52
Geplaatst door papol
Alleen Allah zal over mij oordelen

En dat is in het westen dus niet zo geregeld. Kerk en staat zijn gescheiden, dus zal in het hier de rechterlijke macht over je oordelen,

Je leest de tekst niet. Ze is al geoordeeld door de rechterlijke macht.

"Tussen 22 mei en 30 juni 2003 zat ze -- samen met Nizar Trabelsi en Tarek Maaroufi -- urenlang voor de rechter van de Brusselse correctionele rechtbank tijdens het monsterproces tegen 23 moslimterroristen. (...) In het terrorismeproces werd Malika El Aroud vrijgesproken."

papol
12-10-03, 14:35
Het gaat om de op voorhand afkeuring van enig ander oordeel door de zin:
Alleen Allah zal over mij oordelen

Daarmee word iedere andere mening gelijk de mond gesnoerd. Ze is vrijgesproken op voordeel van de twijfel, aldus geen strafbare feiten gepleegd hebbende. Dat zij het niet kan laten in woord steun te verlenen aan terrorisme mag wel degelijk een oordeel hebben, zonder dat hier direct een straf aan verbonden is.

Gr.P

Marsipulami
12-10-03, 20:55
Geplaatst door papol
Het gaat om de op voorhand afkeuring van enig ander oordeel door de zin:
Alleen Allah zal over mij oordelen

Daarmee word iedere andere mening gelijk de mond gesnoerd. Ze is vrijgesproken op voordeel van de twijfel, aldus geen strafbare feiten gepleegd hebbende. Dat zij het niet kan laten in woord steun te verlenen aan terrorisme mag wel degelijk een oordeel hebben, zonder dat hier direct een straf aan verbonden is.

Gr.P

Ik heb wel enige sympathie voor mensen die de moed hebben om hun persoonlijk gewetensoordeel hoger te plaatsen dan 's lands wetten en regels. Zo waren de mensen die joden hielpen onderduiken en vluchten onder het nazi regime ook in dat geval. Verder waren er heel wat grote mensen in de loop van de geschiedenis, die op die manier gehandeld hebben, zoals Mahatma Gandhi, Nelson Mandela, enz. Zo ook bv. de Iraanse juriste die deze week de Nobelprijs voor de vrede kreeg. Of nog Malcolm X of de protestantse theoloog Dietrich Bonhoeffer die tijdens WOII werd opgehangen omdat hij betrokken was bij de voorbereiding van een aanslag op Hitler.

In dit concrete geval m.b.t. de geplande (en uitgevoerde) moord op Massoud in Afghanistan keur ik het uiteraard af. Massoud was -volgens mijn informatie- een gematigd moslim die het regime van de Taliban bestreed. Dat de Taliban niet het ideale regime waren voor Afghanistan daar zijn wel een paar argumenten voor te bedenken. Maar goed, of de mensen in Afghanistan het zoveel beter hebben sinds de val van de Taliban betwijfel ik ook wel weer. Maar met het principe om het persoonlijke gewetensoordeel boven de wet te plaatsen, daar kan ik wel mee leven in sommige gevallen. Wetten zijn niet per definitie rechtvaardig.

Verder begrijp ik niet zoveel van oorlogslogica. Ik begrijp niet waarom het doden van mensen zoveel minder immoreel is, als er een overheid is die dat doden goedkeurt. Zoals bv de Amerikaanse aanval op Irak. Zo heb ik wel sympathie voor de Israëlische piloten die onlangs een brief publiceerden waarin ze verklaarden niet bereid te zijn om mee te werken aan bombardementen in de Palestijnse gebieden als de regering of hun militaire oversten dat van hen zouden verwachten.

Er zijn wel meer mensen die geen ander oordeel aanvaarden over hun leven dan het oordeel van God.

"Only God Can Judge Me
(is that right)
Nobody else, Nobody else.
All you other muthafuckas
Get out of my business"
(Tupac)

papol
12-10-03, 22:34
Geplaatst door aQua
Je haalt het gezegde uit zijn context. Malika deed de uitspraak "Alleen Allah zal over mij oordelen" naar aanleiding van de psycho analyse van haar persoontje door de rechter:
"De betrokkene toont een manifest misprijzen voor de westerse wereld en waarden. Anderzijds probeert ze wel maximaal te profiteren van de voordelen die onze maatschappij biedt."

Malika El Aroud: "Wat weet die vrouw over mij? Alleen Allah zal over me oordelen. Hij kan in mijn ziel kijken."

Heeft dus niets te maken met wetten, maar met waarden. Waarden verschillen per persoon, per gemeenschap, daar bestaat geen allesoverheersend (rechters)oordeel over .

Vanwege de laatste alinea mag betreffende rechter dus ook een oordeel hebben.

Zelfs een moordenaar, door iedereen veroordeelt, zal wel een moeder hebben die over hem op andere gronden oordeelt

Gr.P

papol
12-10-03, 22:51
Geplaatst door Marsipulami
[B]Ik heb wel enige sympathie voor mensen die de moed hebben om hun persoonlijk gewetensoordeel hoger te plaatsen dan 's lands wetten en regels.

Ik begrijp niet waarom het doden van mensen zoveel minder immoreel is, als er een overheid is die dat doden goedkeurt. Zoals bv de Amerikaanse aanval op Irak. Zo heb ik wel sympathie voor de Isra묩sche piloten die onlangs een brief publiceerden waarin ze verklaarden niet bereid te zijn om mee te werken aan bombardementen in de Palestijnse gebieden als de regering of hun militaire oversten dat van hen zouden verwachten.



Kan het daar wel mee eens zijn. Ik zou ook niet graag in de schoenen staan van die overheid die een dergelijke immorele beslising moet nemen, of de uitvoerder moeten zijn van diegene die mij dat gebied. Aan de andere kant, het voorbeeld Irak, daar zullen best duizenden gestorven zijn door toedoen van de voormalig leider, echter, er zijn hoogstwaarschijnlijk vele tientallen zoniet honderd duizenden slachtoffers gevallen door de handelsboycot opgelegd door de VN. Het aantal doden nu door de aanval zullen daarbij vergeleken erg laag zijn.

Ik heb daar toch een dubbel gevoel bij, wat is goed of fout??

Gr.P

Marsipulami
12-10-03, 23:40
Geplaatst door papol
Het aantal doden nu door de aanval zullen daarbij vergeleken erg laag zijn. Gr.P

Ivm met het Irak-conflict mag men niet alleen het aantal doden tellen dat nodig was om Saddam Hoessein ten val te brengen. Je moet er nog bij rekenen al de doden die in de komende vijftig jaar zullen vallen. Dit conflict is mogelijks de aanleiding tot chaos en een langdurige burgeroorlog. Ik verwacht eigenlijk dat de Amerikanen het land relatief snel zullen verlaten en de Irakezen aan hun lot zullen overlaten in een land met een verwoeste infrastructuur en bloedige -onderlinge- machtstrijd
.

Wat is goed of fout??

Het blijft voor mij moeilijk om het verschil te zien op abstract niveau tussen de etische logica van die vrouw hierboven en de logica die iemand als Bonhoeffer hanteerde zoals mag blijken uit onderstaand stukje.


Het verzet van Bonhoeffer tegen het Nationaal Socialisme bleef niet alleen geestelijk-theoretisch, neen, hij trad ook actief handelend tegen de dictatuur op. Hij hàd, veilig - ver van Duitsland-, zijn leven als geleerde kunnen slijten: in 1939 krijgt deze begaafde man namelijk in de Verenigde Staten een professoraat aangeboden, maar hij slaat dit aanbod af, "omdat hij de beproevingen van deze tijd met zijn volk wil delen".

Een zó dictatoriale staat als die van Hitler poogde hem door allerlei ge- en verboden monddood te maken: niet meer lesgeven, niet meer in het openbaar spreken, niets meer publiceren. Zijn weg naar actieve deelname in het Duitse verzet tegen Hitler wordt er alleen maar door verkort. Hij leeft het dubbelleven van een pastor in de ondergrondse.

Later aanvaardt hij als verzetsman een positie als agent bij de militaire inlichtingendienst en reist hij onder de dekmantel van zijn internationale kerkelijke contacten naar Zwitserland en Zweden, waar hij tevergeefs tracht steun te krijgen voor een complot tegen Hitler. In 1943 wordt hij betrapt bij het smokkelen van Joden naar Zwitserland en gevangen gezet.

Toch wist deze man zèlf het beste af van zijn twijfel, die hem soms aanvloog als hij op zijn gevangenisbed lag en in vertwijfeling met God sprak. Want onverbiddelijk sluit het net zich om hem heen als zijn verbindingen blijken met de groep die op 20 juli 1944 een aanslag op Hitler heeft voorbereid. Op 8 april 1945 blijkt hij in het concentratiekamp Flossenburg te zijn. Zonder enige vorm van proces of veroordeling wordt Dietrich Bonhoeffer aldaar op 9 april 1945 om zes uur in de morgen door SS-beulen opgehangen, samen met andere beroemde leden van de verzetsbeweging tegen Hitler.Zijn laatste woorden zijn gericht tot een medegevangene, een Britse kapitein:"Dit is het einde – dus voor mij het begin van het leven".

http://www.bc-enschede.nl/identiteit/symbool.asp

papol
13-10-03, 09:24
Geplaatst door Marsipulami
[B]Ivm met het Irak-conflict mag men niet alleen het aantal doden tellen dat nodig was om Saddam Hoessein ten val te brengen. Je moet er nog bij rekenen al de doden die in de komende vijftig jaar zullen vallen. Dit conflict is mogelijks de aanleiding tot chaos en een langdurige burgeroorlog. Ik verwacht eigenlijk dat de Amerikanen het land relatief snel zullen verlaten en de Irakezen aan hun lot zullen overlaten in een land met een verwoeste infrastructuur en bloedige -onderlinge- machtstrijd


Dat is ook een van de redenen voor een dubbel gevoel. Ook na WO2 dreigde een machtsstrijd en is er ontzettend veel kapot gemaakt. Gelukkig bleef de machtstrijd beperkt tot twee partijen en is de bloedige strijd beperkt gebleven, waardoor oa. Europa tijd vrij kon maken voor wederopbouw wat jaren duurde.

De vraag blijft, hoe ver ga je in je strijd. Indien ik een wapen hanteer omdat een ander zijn wapen op me richt, verlaag ik me dan niet tot hetzelfde niveau? En dan nog, wie of wat was er eerst?

Conflicten lijken daarmee op die twee kippen die ieder aan een kant van de snelweg lopen. "Hoe kom ik aan de overkant?", zegt die andere kip "Dat ben je al !!"

Gr.P