PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko positief over meer rechten voor vrouw



Waterval
12-10-03, 09:35
Marokko positief over meer rechten voor vrouw

Uitgegeven: 12 oktober 2003 08:40

RABAT - In Marokko is zaterdag positief gereageerd op de plannen om Marokkaanse vrouwen in het huwelijk meer rechten te geven. De toestemming kwam zowel van de Partij van Gerechtigheid en Ontwikkeling (PJD), de enige toegestane moslim-fundamentalistische partij, als van de vrouwenbeweging ADFM (Democratische Vereniging van Vrouwen in Maroko).

Koning Mohammed VI had de geplande wetswijziging vrijdag bekendgemaakt in de Marokkaanse troonrede voor het parlement. Het principe van "gehoorzaamheid van de echtgenote aan de man'' wordt afgeschaft. Het gezin wordt geplaatst onder "de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid'' van man en vrouw.

Aan verstoting en polygamie worden strikte voorwaarden gesteld . De traditionele mondelinge verstoting, waarmee de man het huwelijk kan beëindigen, wordt afgeschaft. Hiervoor moet in de toekomst eerst toestemming worden gevraagd aan een rechter. Polygamie verdwijnt niet, maar wordt aan banden gelegd. Ook kan een vrouw tijdens de trouwerij laten vastleggen dat de man geen tweede vrouw mag nemen. Tevens wordt het nemen van een tweede vrouw in de toekomst voor de eerste vrouw een geldige reden om echtscheiding aan te vragen wegens "geleden schade''.

De minimumleeftijd voor meisjes om te trouwen is verhoogd van 15 naar 18. Over het gevoelige onderwerp van het huwelijks- en familierecht is in Marokko jarenlang gedebatteerd tussen religieuze conservatieven en modernisten. De PJD had het, in een zaterdagavond uitgegeven verklaring, over een "substantiële aanwinst voor het Marokkaanse volk, conform de voorschriften van onze tolerante godsdienst''.

De ADFM juicht toe dat door de hervorming "gelijkheid van rechten en plichten van man en vrouw'' wordt ingevoerd: "De breuk is gemaakt. Er is geen baas van het gezin meer.'' In Nederland noemde het PvdA-Tweede Kamerlid Arib, zelf van Marokkaanse afkomst, de wetswijziging "een stap in de goede richting''. Volgens haar kan de wijziging zeker betekenis hebben voor Marokkaanse vrouwen die in Nederland wonen. "Marokkanen blijven vallen onder de wetten van hun vaderland. Wanneer een vrouw in Nederland van haar man is gescheiden, kan die scheiding bij terugkeer in Marokko ongedaan worden gemaakt. Met die nieuwe wet is dat niet meer mogelijk'', aldus Arib.



nu.nl

Waterval
12-10-03, 10:36
De minimumleeftijd voor meisjes om te trouwen is verhoogd van 15 naar 18.



Nu nog een maximaal leeftijdsverschil.....

Waterval
12-10-03, 10:38
Aan verstoting en polygamie worden strikte voorwaarden gesteld . De traditionele mondelinge verstoting, waarmee de man het huwelijk kan beëindigen, wordt afgeschaft. Hiervoor moet in de toekomst eerst toestemming worden gevraagd aan een rechter.


Nu nog de corruptie uitbannen..

B@dezz
12-10-03, 15:45
Het is nou maar afwachten of het in de praktijk ook zo gaat lopen....

Timoesh
12-10-03, 18:39
Geplaatst door B@dezz
Het is nou maar afwachten of het in de praktijk ook zo gaat lopen....

Ben zeer benieuwd naar het resultaat ;)




Greetz,

sadeeQ
12-10-03, 21:50
:tranen: :tranen:


Wat een nachtmerrie.ik moet nog beginnen aan mijn harem .
:argwaan: maar de wet zegt niets over samenwonen gelukkig maar :p of toch wel? :verrassin

sadeeQ
12-10-03, 21:52
Geplaatst door Maruecos
Jij hebt dat recht toch helemaal niet nodig. Je gaat met een geweldige man trouwen, die je voor de rest van zijn leven zal koesteren en gelukkig HOUDEN. :corcky:

:aanwal: ik heb me zovaak aangeboden,maar word steeds gedumpt door haar :boos:

sadeeQ
12-10-03, 22:17
Geplaatst door Maruecos
Misschien helpt een knuppel en een grot? :fpiraat:

:loens: je brengt me wel op ideen :alien:

kun je ff haar IP-adres sturen :wijs:

sadeeQ
12-10-03, 22:19
Geplaatst door aQua
:melig2: Donna bedoel je. Of Taouanza. Of toch Mulan. Nee, definitely Panthera. En 151 natuurlijk.

:fpuh: niet waar.ik laat mijn koningin toch geen huishoudelijke werk verrichten,ik was alleen op zoek naar wat dienstmeiden om uw te dienen hoogheid :tranen:

iegtwaar :o

sadeeQ
12-10-03, 22:33
Geplaatst door aQua
3la liefde :koppel:
Mag 'k ook wat mannelijke bedienden aannemen om uwe hoogheid te dienen :D

:hihi: zolang ik ze zelf maar mag selecteren ,is het geen probleem, eentje heb ik al gevonden . las net van de week dat ene "ken" zijn baan is kwijt geraakt omdat ie nu "kendra" is geworden, na een ombouw operatie :giechel:

sadeeQ
12-10-03, 22:34
Geplaatst door Maruecos
:haha: :duivels: je helpt nou ook niet echt mee om haar vertrouwen in te winnen :boos:

sadeeQ
12-10-03, 22:50
Geplaatst door Maruecos
Je moet er gewoon een originele PM sturen waarin je op je knietjes om vergiffenis vraagt voor al die keren dat je met andere meiden hebt lopen flirten. Ze moet het gevoel krijgen dat ze de enige vrouw in je leven is. Aandacht en complimentjes werken meestal. Schrijf anders een brief naar meneer Loesje. :corcky:
:aanwal: Damn ik kan wel een beetje liegen.maar zo goed nou ook weer niet :cheefbek:

Sama
13-10-03, 10:20
hm.......'k begin me af te vragen waar dit ook al weer over ging?!

:fpotver:

taouanza
13-10-03, 13:46
Geplaatst door sadeeQ
:fpuh: niet waar.ik laat mijn koningin toch geen huishoudelijke werk verrichten,ik was alleen op zoek naar wat dienstmeiden om uw te dienen hoogheid :tranen:

iegtwaar :o


Ieyek?! mezyan ! :zweep: