PDA

Bekijk Volledige Versie : Onverzekerde patiënten neemt toe.........



Timoesh
12-10-03, 18:42
HILVERSUM - Een aantal ziekenhuizen in de randstad heeft te maken met een forse toename van het aantal onverzekerde patiënten. De behandeling van deze mensen leverde het Erasmus Medisch Centrum, het AMC en het VU Medisch Centrum vorig jaar een extra kostenpost op van 1,7 miljoen euro, bleek uit een steekproef van het tv-programma Knevel op Zaterdag.

Het Rotterdamse Erasmus ziekenhuis kreeg de grootste stijging te verwerken. Daar liep het aantal onverzekerde patiënten in drie jaar tijd op van 108 naar 623. Bij het AMC steeg het aantal onverzekerden in vier jaar tijd van 234 naar 477 per jaar en bij het VU-ziekenhuis van 196 naar 275. Het gaat meestal om illegalen, zwervers, gestrande toeristen of mensen die vanwege religieuze overwegingen of uit kostenoogpunt geen verzekering hebben afgesloten.

Bijkomend probleem is dat ziekenhuizen en zorginstellingen moeilijk van deze patiënten afkomen. Er is een verharding opgetreden bij de verpleegzorg en de thuiszorg, constateerde directeur Timmer van het Amsterdamse Sint Lucas Andreas ziekenhuis. Deze instellingen weigeren vaak onverzekerde patiënten over te nemen, waardoor de doorstroom in de ziekenhuizen stokt.

Het is nog niet duidelijk of het hier om een landelijke trend gaat. "Daar hebben we nog geen onderzoek naar gedaan, aldus een woordvoerster van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. De organisatie pleit samen met de zorgverzekeraars al wel voor de instelling van een koppelingsfonds, waaruit de extra kosten van de behandeling betaald kunnen worden.

Timoesh
12-10-03, 18:54
Geplaatst door Maruecos
Erg he? Ik ben een aantal jaren geleden door een fout een paar maanden onverzekerd geweest. Dus ik hoop dat ze niet al te streng op zullen treden tegen onverzekerden. Je weet nooit om welke reden je onverzekerd zal geraken. Fout bij je verzekeringsmaatschappij, te hoge premies, etc..

Ik heb gehoord dat mensen met andermans pas naar de eerste hulp gaan enzo. Moet kunnen. :cheefbek:


Heel erg........

Ik ben zelf op dit moment niet verzekerd....had afgelopen dinsdag op de naam van mijn zus een griepprik gehaald :hihi:


Greetz,

000NobelPrizes
12-10-03, 18:55
Ik ken een paar mensen die het simpelweg vertikken om zich te verzekeren, omdat ze weten dat je in Nederland toch wel wordt geholpen als er iets met je aan de hand is.

Timoesh
12-10-03, 19:08
Geplaatst door Maruecos
Hoi,

Zereneus?("NEE, griep")

Kijk, dat bedoel ik dus. :wohaa:

CYA.....(bij de Pasjesdief, gat in de dievenmarkt)


Hahhaah yeps.............zo easy is het ;)

Maar toch binnenkort ff informeren naar een studentenverzekering pakket ;)


Greetz,

Timoesh
12-10-03, 20:25
Geplaatst door Maruecos
Da's de enige reden dat ik nog studeer. Ik rek mijn studie totdat de premies naar beneden gaan. Ik weiger anders af te studeren. :duizelig:

....:hihi:......good luck!!!!!!!..of de premie naar beneden gaat?! blijft een vraag...


Je gaat zeker voor 't doctoraal ?!.......



Greetz,