PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko pakt terreurdreiging hard aan



Marsipulami
13-10-03, 00:38
Marokko pakt terreurdreiging hard aan

Vice-burgemeester Casablanca: fundamentalisme krijgt geen kans
Van onze redacteur in Marokko

CASABLANCA -- Sinds de terroristische aanslagen midden mei hebben de Marokkaanse autoriteiten al honderden mensen opgepakt en velen tot levenslang veroordeeld. Marokko is een ander land geworden, al betwist Mohammed Aadnan, de vice-burgemeester van Casablanca, dat. Hij doet zijn uiterste best om de impact van de terreurdaden te minimaliseren.


Wat 11 september 2001 is voor Amerika, dat is 16 mei voor Marokko. Bij vijf verschillende aanslagen dit voorjaar tegen vooral joodse doelwitten in Casablanca kwamen toen 45 mensen om, onder wie de 12 daders van de zelfmoordaanslagen. De schok was vooral groot omdat het Noord-Afrikaanse koninkrijk tot dan grotendeels gespaard was gebleven van fundamentalistisch geweld.

Toch vindt Mohammed Aadnan dat het allemaal best meevalt. Hij is niet alleen vice-burgemeester. Hij is ook parlementslid voor de Mouvement Populaire, een centrumrechtse partij. Bovendien is hij verkozen in dat stadsdeel van de havenstad Casablanca, waar de daders van een van de aanslagen vandaan kwamen.

Zonder verpinken: ,,Marokko is een stabiel land. Overal vinden tegenwoordig aanslagen plaats: in Spanje, Ierland, Frankrijk. Je zal altijd mensen vinden die om de ene of andere reden ontevreden zijn. Bovendien wordt er in de media veel meer drukte rond gemaakt dan nodig.''

Dat laatste is een vreemde uitspraak. Want sinds 16 mei zijn al honderden -- sommige bronnen spreken van 700 -- mensen opgepakt, allemaal in het kader van de nieuwe antiterrorismewet die kort na 16 mei werd goedgekeurd.

Vooral de islamitische, extremistische Salafia Jihadia ligt in het vizier, een organisatie die banden zou hebben met Al-Qaeda. De beschuldigingen zijn steeds dezelfde. Nu eens heet het ,,het ondermijnen van 's lands veiligheid'', dan weer ,,lid zijn van een verboden organisatie'' of zelfs ,,sabotage en het plannen van aanslagen''. Wie ook maar eventjes in Marokko rondrijdt met de wagen, komt alras politiepatrouilles tegen.

Marokko is geen bezet land, maar het is alleszins een waakzaam land. En je kan er maar best niet te ,,islamitisch'' uitzien. Ook de enige officiële islamitische partij van het land, de PJD, meet zich sinds 16 mei een onopvallend profiel aan. Voor die datum werden bijvoorbeeld nog allerlei godsdienstige spulletjes verkocht op straat, tot zelfs op de speelplaatsen van de scholen. Dat gebeurt nu hoegenaamd niet meer. Mannen met lange baarden zijn zelfs geneigd die kort te scheren. Anders laat haast elke patrouille hen even stoppen langs de kant van de weg.

Aadnan haalt zijn schouders op. ,,Mensen dragen meestal een baard om een lelijk litteken te verbergen. Of omdat ze het mooi vinden, zoals ik mijn snor mooi vind. Dat heeft niets te maken met fundamentalisme of de angst ervoor.''

Al kan hij niet ontkennen dat die angst wel degelijk bestaat. ,,De oorlog in Irak, de onstabiele situatie in het Midden-Oosten bedreigen ook ons land.'' Aadnan vertelt over buitenlandse groepen die volgens hem de Marokkaanse jongeren komen hersenspoelen. Uit zichzelf zouden ze nooit in de val van religieuze hardliners lopen, weet hij. ,,Daarvoor is de sociale controle te groot in Marokko. En daarom zal ons land ook nooit ten prooi vallen aan fundamentalisme zoals Algerije. Hier houdt iedereen iedereen in het oog. We hebben miljoenen politiemannen'', meent hij.

Geen schrik voor overreacties? Het koele antwoord komt prompt: ,,Iedereen die in de gevangenis zit, is schuldig''.

Toch kruipt er af en toe onzekerheid in zijn discours. ,,De werkloosheid groeit. De West-Europese landen kijken vaak naar Oost-Europa voor producten en diensten die ze vroeger uit Marokko betrokken.''

,,Maar de grootste bedreiging is de oprukkende woestijn. Velen vluchten weg uit het droge zuiden en plakken tegen de steden in de bidonvilles. Hoop op een beter bestaan hebben de mensen die daar wonen niet.'' Ook koning Mohammed VI heeft al verwezen naar de sloppenwijken als de broeihaarden van radicale islamieten.

Het was een schok voor Aadnan dat de daders van de aanslag van 16 mei uit zijn wijk kwamen. ,,Wat wilt u dat ik doe. Ik probeer zo vaak mogelijk in mijn wijk te zijn, te praten met de mensen. Of ik ga naar buitenlandse beurzen om te proberen investeringen aan te trekken. Al dat gepraat over die zogenaamde fundamentalisten doen ons land geen goed.''

,,Ik ben met de ouders van die jongens gaan praten. Ook zij hadden het niet zien aankomen. Zij hebben hun zonen twee keer verloren. Niet alleen omdat ze dood zijn, maar ook omdat ze tot zulke barbarij in staat waren.'' Aadnan frunnikt zenuwachtig aan zijn manchetknopen. ,,Misschien wisten die jongens niet wat ze deden. Waarschijnlijk zijn ze door buitenlanders gevraagd om in ruil 50 dirham (5 euro ongeveer, red.) een pakje weg te brengen zonder te weten wat het was.


13/10/2003 Bart Dobbelaere

©Copyright De Standaard

Wizdom
13-10-03, 00:45
Jaja... Wij hebben echt een totalitaire regime frame met hier en daar wat liberale snufjes... en democratische toeters en bellen...