PDA

Bekijk Volledige Versie : Freya in het hol van de leeuw/De Arrahmane moskee in Amsterdam



freya
13-10-03, 11:07
Freya in het hol van de leeuw/De Arrahmane moskee in Amsterdam


Een moskee in de Amsterdamse Pijp bestaat voor een belangrijk deel uit trappen.
Met de mededeling “ja ja, nu zult u ook echt alles zien” werden de bezoekers afgelopen zaterdag op en neer geleid langs twee trappenhuizen. Van de grote keuken in de kelder tot de gastenruimte op zolder, waar een luidsprekertje in het plafond hinderlijk zoemde, omdat de microfoon in de grote gebedsruimte niet was uitgeschakeld.

Er werd even gepauseerd in een van de wasruimtes, waar de charmante woordvoerder, bereidwillig voor de foto, demonstreerde hoe een rituele wassing wordt gedaan. Nadat ons een blik werd gegund op de hurktoiletten, geimporteerd uit Turkije, gingen we verder naar het klasje waar Arabische les aan kinderen wordt gegeven. Een vriendelijk glimlachende baardman verwelkomde ons met de woorden “het spijt me de kinderen maken nogal wat lawaai het is nu net pause”. Die kinderen renden joelend rond in wat op een oude, muffige gymzaal leek, vochtplekken op de muren.
Dit was dus waar het allemaal gebeurt, waar weerloze islamitische kinderzieltjes worden vergiftigd met fundamentalistische propaganda. Als om alle vooroordelen te bevestigen rende een klein meisje met grote hoodfdoek ons tegemoet, zij werd achternagezeten door een jongetje. De meisjes en jongens speelden, heel verbazingwekkend, gewoon tikkertje met elkaar en om het nog gekker te maken werd de jongen op zijn beurt achtervolgd door een wat ouder meisje, zonder! hoofddoek. Hier viel een beeld in duigen. Het werd nog erger toen in het klaslokaal allemaal Arabische schoolboekjes lagen met vrolijke plaatjes van spelende kinderen enz. en de voorzitter van de moskee aan een aantal belangstellenden beloofde dat zij als ongelovigen mee mochten doen aan de Arabische lessen voor volwassenen.

En overal die vriendelijk glimlachende mannen, in soepjurk, met baard, die hun uiterste best deden om het de bezoekers naar de zin te maken. Er waren zelfs goed Nederlands sprekende hulptroepen uit Alkmaar en Enchede aangetrokken die vriendelijk en gretig antwoord gaven op alle mogelijke vragen. De boodschap was duidelijk: de berichten in de media waren allemaal niet waar en men wilde juist graag goede buren zijn. Vragen over de bestuurscrisis werden handig ontweken, een van gasten uit Alkmaar beweerde zelfs dat het niet uitmaakte of iemand sunni of shii was, want er is immers maar een islam. Dit werd weer rechtgetrokken door de voorzitter, die mijn desbetreffende vraag stellig beantwoorde met “dit is een sunni moskee”.
Even later begroette hij, oprecht blij, een jonge buurvrouw in naveltruitje, die duidelijk niet voor de eerste keer de moskee binnenkwam. Ik vroeg mij af hoe het dan zat met de berichten dat vrouwelijke deelraadsleden alleen met hoofddoek binnen mochten.

Maar het verhaal dat aan het begin van de open dag was gehouden, over wanneer het gebouw was gekocht en hoelang de verbouwing had geduurd, was niet erg bevredigend, net zo min als de steeds weer herhaalde bewering dat alle kranten over alles gelogen hadden. Ik greep mijn kans toen de woordvoerder even vrij stond. Bijzonder charmante man, die op elke vraag een sociaal wenselijk antwoord weet te geven, doorspekt met de allemooiste overleveringen van de profeet die maar te vinden zijn. Natuurlijk moeten mensen goede buren zijn en ook met ongelovigen vriendschappelijk omgaan, als je niet tussen ongelovigen wilt wonen dan moet je maar naar een islamitisch land verhuizen. Als hij jongens voor de geweldadige jihad zou oproepen, wat voor laffaard was hij dan niet, dat hij zelf lekker hier bleef.
En deze kunnen sommigen op een bepaald islamforum in hun zak steken:
Iemand die slavernij niet afwijst is ziek in zijn hoofd, volgens deze woordvoerder van een van de meest extremistische moskeeen (als je de media gelooft) in Nederland.

Wij werden onderbroken door de oproep voor het gebed, die hij bij de microfoon ging vertalen en uitleggen. Tot mijn verbazing werd ons niet verzocht om te vertrekken (in tegenstelling tot div ervaringen in moskeeen in het M-O), maar werden wij uitgenodigd om vooral te blijven kijken. De witgebaarde mannen die in de kleine gebedsruimte de ahadith hadden zitten bestuderen druppelden binnen, samen met een aantal buurtbewoners. Samen met de de Enschedese hulptroepen vormden ze 4 of 5 aardig lange rijen. Zoveel baarden had ik nog nooit bij elkaar gezien.

Na het gebed werd het pas echt gezellig. De ongelovigen kregen een uitleg en konden vragen stellen en de moslims kwamen erbij zitten luisteren, niet in de laatste plaats aangetrokken door de enorme tafels vol met koekjes, nootjes, baklava en kebab. De middag werd afgesloten met een anecdote over een vader die aan zijn zoon wilde duidelijk maken dat wat je ook doet, mensen altijd kwaad over je zullen spreken.
Ze gingen op pad met een ezel en wat ze ook deden, de vader zitten en zoon lopen, zoon zitten vader lopen, allebei lopen, allebei zitten of zelfs de ezel dragen, de mensen hadden altijd commentaar.
Met deze boodschap en het verzoek vooral ook koekjes mee naar huis te nemen, gingen we weer naar buiten.

Het was voor mij vooral duidelijk dat als er al ooit haatdragende extremisten in deze moskee hebben rondgehangen deze er effectief uitgewerkt zijn. Ik ben wel benieuwd of de heren zich aan al hun beloftes zullen houden. Dan kan ik in m’n eigen buurt op Arabische les, zullen de moslims op bezoek gaan bij de katholieke kerk en zal er na de ramadan weer een open dag gehouden worden.

Tomas
13-10-03, 11:16
Mooi stukje, Freya!

(Wel een beetje lang)

taouanza
13-10-03, 11:31
Geplaatst door Tomas
Mooi stukje, Freya!

(Wel een beetje lang)




(valt wel mee)



Zeker als ik het zeg

Tomas
13-10-03, 11:35
Geplaatst door taouanza
(valt wel mee)



Zeker als ik het zeg

Lijkt mij niet, want jij hebt vmbo. Of jij weet niet wat ik heb gehaald, dat kan natuurlijk ook.

sienia
13-10-03, 11:41
Goed stuk, goed te lezen met mn veterstrikdiploma. :p

Ga zelf ook binnenkort zoiets organiseren met de plaatselijke gemeenteraad, nog tips voor me Freya??

Tomas
13-10-03, 11:49
Geplaatst door sienia
Goed stuk, goed te lezen met mn veterstrikdiploma. :p

Ga zelf ook binnenkort zoiets organiseren met de plaatselijke gemeenteraad, nog tips voor me Freya??


Je bedoelt dat je de gemeenteraad toegankelijk maakt voor bezoekers om ze over hun angst heen te helpen?

Succes!

sienia
13-10-03, 11:57
Geplaatst door Tomas
Je bedoelt dat je de gemeenteraad toegankelijk maakt voor bezoekers om ze over hun angst heen te helpen?

Succes!

Uhm andersom, de gemeenteraad mag bij ons langs komen, hoe origineel bij een iftaar, om met ons in gesprek te gaan.
Niet bij een moskee (hebben we niet), maar bij een plaatselijke Marokkaanse stichting.

ZbaqZbaq
13-10-03, 12:00
freya,

:lole:

freya
13-10-03, 12:58
Geplaatst door sienia

Ga zelf ook binnenkort zoiets organiseren met de plaatselijke gemeenteraad, nog tips voor me Freya??

Uh, ik?

Bel de Arrahmane moskee zou ik zeggen :D

freya
13-10-03, 13:01
Maar waar blijft het commentaar nou ?

Wie komt mij beschuldigen van naïviteit en lichtgelovigheid enz?? :fplet:

Tomas
13-10-03, 13:06
Geplaatst door freya
Maar waar blijft het commentaar nou ?

Wie komt mij beschuldigen van naïviteit en lichtgelovigheid enz?? :fplet:

Je bent een lichtgelovige naieve muts? Zoiets?

taouanza
13-10-03, 13:21
Geplaatst door Tomas
Lijkt mij niet, want jij hebt vmbo. Of jij weet niet wat ik heb gehaald, dat kan natuurlijk ook.

wij VMBOers moeten elkaar steunen.:wink:

Tomas
13-10-03, 13:25
Geplaatst door taouanza
wij VMBOers moeten elkaar steunen.:wink:

En ik dan? De rest heeft allemaal gymnasium, dat zie je zo. Daar zit ik dan met mijn leerwegondersteunendonderwijs helemaal in m'n uppie.

taouanza
13-10-03, 13:27
Geplaatst door Tomas
En ik dan? De rest heeft allemaal gymnasium, dat zie je zo. Daar zit ik dan met mijn leerwegondersteunendonderwijs helemaal in m'n uppie.

Je bent echt een VMBOer?! Ik had het over jou, over ons! :watte?:

Tomas
13-10-03, 13:28
Geplaatst door taouanza
Je bent echt een VMBOer?! Ik had het over jou, over ons! :watte?:

Ons tweetjes?

TonH
13-10-03, 13:30
Geplaatst door freya
Maar waar blijft het commentaar nou ?

Wie komt mij beschuldigen van naïviteit en lichtgelovigheid enz?? :fplet:

Sorry, prima stuk :duim:

Mag ik het naar raadsleden doorsturen? Wat zullen ze schrikken! :lole:

taouanza
13-10-03, 13:33
Geplaatst door Tomas
Ons tweetjes?

ja tenzij er nog meer VMBOer zijn ik vind 151 best wel dom overkomen

Tomas
13-10-03, 13:36
Geplaatst door taouanza
ja tenzij er nog meer VMBOer zijn ik vind 151 best wel dom overkomen

Kunnen we in dat geval niet 2 verschillende clubjes oprichten? 1 voor ons tweetjes en die andere voor de rest?

taouanza
13-10-03, 13:40
Geplaatst door Tomas
Kunnen we in dat geval niet 2 verschillende clubjes oprichten? 1 voor ons tweetjes en die andere voor de rest?


ik heb de neiging ja te zeggen maar ik weet niet hoe deze topic weer gaat eindigen. :moe:

Dutchguy
13-10-03, 13:43
Heb je het geheime luikje niet gezien Freya? :knipoog:

freya
13-10-03, 13:45
Geplaatst door TonH
Sorry, prima stuk :duim:

Mag ik het naar raadsleden doorsturen? Wat zullen ze schrikken! :lole:

Ga je gang :)

freya
13-10-03, 13:47
Geplaatst door Dutchguy
Heb je het geheime luikje niet gezien Freya? :knipoog:

Er was wel een deur met dubbele sloten in de vrouwenruimte.

Maar zelfs deze werd voor ons opengemaakt :D

(er zat een trap van de buren achter)

Tomas
13-10-03, 13:48
Geplaatst door taouanza
ik heb de neiging ja te zeggen maar ik weet niet hoe deze topic weer gaat eindigen. :moe:

Je moet gewoon een keuze maken. En we zien wel wat er gebeurd.

taouanza
13-10-03, 13:50
Geplaatst door Tomas
Je moet gewoon een keuze maken. En we zien wel wat er gebeurd.

Ik moet niks.:ego:

Wat voor club was je van plan?
Toch geen modelbouwclub?(gister naar ookdatnog gekeken?)

Tomas
13-10-03, 13:54
Geplaatst door taouanza
Ik moet niks.:ego:


Oh nee? We leven hier niet in dat doorgeschoten liberale Marokko!


Wat voor club was je van plan?

Nu overval je me een beetje. Moet het om een thema hebben?



Toch geen modelbouwclub?(gister naar ookdatnog gekeken?)

Gister? Nee, de laatste keer was nog met Silvia Millecam en een andere eeuw.

taouanza
13-10-03, 13:58
Geplaatst door Tomas
Oh nee? We leven hier niet in dat doorgeschoten liberale Marokko!

Vervelend he assertieve moslimas :confused:


Nu overval je me een beetje. Moet het om een thema hebben?

Vinnek wel


Gister? Nee, de laatste keer was nog met Silvia Millecam en een andere eeuw.

Ze hebben nu Karin Bloemen is ook leuk

Tomas
13-10-03, 14:05
Geplaatst door taouanza
Vervelend he assertieve moslimas :confused:


Ja. En ik zie het nut er ook niet van in. Het is denk ik zelfs onnatuurlijk. Ja, dat denk ik.


Vinnek wel

Verzin jij dan maar iets en dan kan ik alsnog beslissen of ik mee doe. Alles wat mij te binnen schiet qua clubgebeuren schrikt toch alleen maar af.


Ze hebben nu Karin Bloemen is ook leuk

Echt? La Bloemen bij Ookdatnog? Dat klopt dan wel weer met het feit dat ik nooti meer wat van d'r hoorde.

taouanza
13-10-03, 14:08
Geplaatst door Tomas
Ja. En ik zie het nut er ook niet van in. Het is denk ik zelfs onnatuurlijk. Ja, dat denk ik.



Verzin jij dan maar iets en dan kan ik alsnog beslissen of ik mee doe. Alles wat mij te binnen schiet qua clubgebeuren schrikt toch alleen maar af.



Echt? La Bloemen bij Ookdatnog? Dat klopt dan wel weer met het feit dat ik nooti meer wat van d'r hoorde.


Ik heb ook geen idee daarom vroeg ik het jou.:moe:

En moeten we vergaderen enzo? nee toch? ik hoop het niet

Tomas
13-10-03, 14:16
Geplaatst door taouanza
Ik heb ook geen idee daarom vroeg ik het jou.:moe:

En moeten we vergaderen enzo? nee toch? ik hoop het niet

Vergaderen gaat nog wel, zolang er maar niet met actiepunten en de daarbij behorende statussen wordt gewerkt.

Maar als je dat al niet wilt, dan weet ik het ook niet meer.

freya
13-10-03, 17:34
Wat zou Theo van Gogh voor commentaar op mijn verhaal hebben?

Dit naar aanleiding van http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=74253

Maslov
13-10-03, 20:27
Wie komt mij beschuldigen van naïviteit en lichtgelovigheid enz??

Als ik jou zeg dat ik je naief vind, is dat geen beschuldiging, alleen een opmerking over jouw perceptie van de werkelijkheid.
Goedgelovigheid is iets wat ik geleerd heb af te leggen.
Geen mens is echt te vertrouwen, als het om het vege lijf gaat.
Hier gaat het om de geloofwaardigheid van de fundamentalistische islam in Nederland, en de goede naam van juist die groepen die veel geld uit het buitenland krijgen.
In principe dus al niet te vertrouwen, daar er geld in het spel is :fpiraat:

freya
14-10-03, 09:52
Geplaatst door Maslov
Als ik jou zeg dat ik je naief vind, is dat geen beschuldiging, alleen een opmerking over jouw perceptie van de werkelijkheid.
Goedgelovigheid is iets wat ik geleerd heb af te leggen.
Geen mens is echt te vertrouwen, als het om het vege lijf gaat.
Hier gaat het om de geloofwaardigheid van de fundamentalistische islam in Nederland, en de goede naam van juist die groepen die veel geld uit het buitenland krijgen.
In principe dus al niet te vertrouwen, daar er geld in het spel is :fpiraat:

Heeft de fundamentalistische (orthodoxe) islam voor jou per definitie iets te maken met haatdragend extremisme?

Deze mensen hebben voor mij bewezen dat zij welliwaar zeer strenge moslims zijn, maar dat zij wel zeer veel prijs stellen op goede contacten met hun westerse buren.
Anders hadden zij niet zoveel moeite gedaan om een goede indruk op de bezoekers te maken.
Anders had ik wel een aarzeling bemerkt voordat de voorzitter zo hartelijk de hand schudde van de blondine in strakke spijkerbroek met miniscuultruitje.
Anders waren wij zeker niet welkom geweest tijdens het gebed.
Anders had die ene baardmans niet even vertrouwelijk zijn hand op mijn arm gelegd toen hij me iets vertelde.
Anders ............ enz

Nederlandse / westerse evangelisatie-organisaties sturen ook geld over de hele wereld om bijbels en de bijbehorende boodschap te verspreiden.
Hun volgelingen zijn dus ook in principe niet te vertrouwen?

plexus
14-10-03, 10:33
...Freya :duim:

het had wat mij betreft nog iets sappiger mogen zijn..iets meer actie enzo :D

freya
14-10-03, 11:03
Geplaatst door plexus
...Freya :duim:

het had wat mij betreft nog iets sappiger mogen zijn..iets meer actie enzo :D

bedoel je nog meer trappen op en af ? :maf2:

:strik: