PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimvoorman heeft buik vol van anti-islamisme



MO_NL
13-10-03, 12:50
DEN HAAG (ANP) - Als de anti-islamistische stemming in de Nederlandse samenleving voortduurt, zullen moslimorganisaties ophouden met investeren in een dialoog met de omringende maatschappij. Dat zei voorzitter H. Mahawat Khan van de organisatie van ahmadiyya-moslims AAII(L)N zaterdag tijdens een bijeenkomst in Den Haag van zijn beweging.

Er is volgens hem in Nederland een klimaat ontstaan waarbij moslims van alle problemen de schuld krijgen. ,,Straks is de filevorming op de A4 ook nog de schuld van de moslims'', aldus Mahawat Khan. ,,De moslims zijn daardoor murw gebeukt. Ook ik heb er genoeg van. Ik weiger mijn achterban nog op te roepen om ordelijk in dialoog te gaan met de samenleving.''

De ahmadiyya is een islamitische hervormingsbeweging die in Pakistan is gesticht door Mirza Ghoelam Ahmad (1835-1908). In Nederland heeft ze haar aanhang vooral onder hindoestaanse Surinamers. Veel soennitische Surinaamse moslims beschouwen ahmadi's niet als moslims, omdat die niet geloven dat Mohammed de laatste profeet was maar ook Ahmad als een profeet zien. De AAII(L)N, met naar eigen zeggen ongeveer 10.000 aanhangers, behoort tot de zogeheten Lahore-groep, die de stichter niet als een profeet maar als een groot vernieuwer beschouwt.

Mahawat Khan viel onder anderen VVD-Tweede-Kamerlid Wilders aan, die heeft gepleit voor sluiting van extremistische moskeeën. ,,Hij weet heel goed dat het hier om een kleine minderheid gaat. Hij en andere populistische politici vergiftigen de samenleving met zulke uitspraken. Straks komt de geest uit de fles.'' Mahawat Khan benadrukte dat de islam geen sta-in-de-weg is voor de deelname van moslims aan de Nederlandse samenleving.

Directeur S. Harchaoui van het instituut voor multiculturele ontwikkeling Forum deelde zijn opvatting dat negatieve generalisaties over de islam vooral bij de jongere generatie moslims tot ,,een zekere verwijdering'' leidt. ,,Die jongeren hebben altijd gedacht dat ze, als ze maar goed hun best deden op school, de taal leerden en zich aanpasten, van het gezeur af zouden zijn. Maar het gezeur is niet afgelopen. Dat leidt bij die jongeren tot een zeker isolement en soms zelfs tot vervreemding.'' Moslims die volwaardig participeren in de samenleving, zijn het volgens Harchaoui zat om aangesproken te worden op het gedrag van bijvoorbeeld criminele Marokkanen.

bron: ANP

spawn
13-10-03, 14:51
ik ben het er helemaal mee eens

zo voel ik het zelf ook ik spreek beter nederlands dan sommige nederlanders zelf ook in schrift leg ik het beter af en om het helemaal compleet te maken heb ik me zelfs verdiept in de nederlandse geschiedenis.

Maar je bent en blijft een vieze zwarte die verantwoordelijk is voor alle problemen in dit kleine niks doende kikkerlandje.

Tomas
13-10-03, 15:01
Soms denk ik wel eens dat er prikkers zijn die als ze constatteren dat hun topic niet zo aanslaat (omdat het b.v. al eens op het pb heeft gestaan) er zelf nicks bij verzinnen. Soms. Ja. Soms.

lennart
13-10-03, 15:01
In Nederland heeft ze haar aanhang vooral onder hindoestaanse Surinamers.


Dit vind ik toch wel bijzonder.

Nickless-Cage
14-10-03, 23:04
ahhaah

Die vent en zijn achterban zijn niet eens moslims!!!!

Geen enkele islamitische stroming erkent de Ahmadyah beweging als moslims Ze mogen niet eens de bedevaart verrichten in MEKKA omdat hun leer tegen de basisprincipes van de islam zijn,


Ik verbaas me dus hoe die vent ooit tot een moslimvoorman genoemd kon worden en door wie dat gedaan is??????????????

het is gewoon een ander geloof