PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerwraak cultuurprobleem?



Zwarte Schaap
13-10-03, 16:28
Vijf jaar celstraf geëist voor neersteken echtgenote

Door Tatiana Waterink


Nieuwerkerk aan den IJssel - Een 73-jarige Nieuwerkerker hoorde gisteren voor de Rotterdamse rechtbank een celstraf van vijf jaar tegen zich eisen voor het neersteken van zijn echtgenote in mei dit jaar. ,,Dat verdiende ze niet,'' zei hij gisteren tegenover de rechter.

De wereld van de Nieuwerkerker stortte in. Na bijna 43 jaar huwelijk was zijn vrouw in februari bij hem weg gegaan. Zij liet een briefje achter in de fruitschaal met daarop de mededeling dat zij voor een weekje was vertrokken om na te denken. Vervolgens heeft hij niets meer van zijn echtgenote vernomen. Via de maatschappelijk werker en psycholoog probeerde hij telefonisch contact met haar op te nemen, maar dat weigerde zij. Hij wilde van zijn vrouw weten wat er aan de hand is. ,,Een heel mensenleven zijn we samen. We hebben alles samen meegemaakt.''

Op maandag 19 mei sloegen de stoppen bij hem door. Hij schilde een mandarijn met een keukenmes, dat hij daarna in de binnenzak van zijn leren jas stopte. ,,Ik wilde een gesprek met mijn vrouw afdwingen,'' luidde zijn uitleg. Hij reed met zijn auto naar z'n zus in Rotterdam-Zuid, waar hij zijn vrouw hoopte aan te treffen. Voordat zij hem had verlaten, hielp ze de demente vrouw een aantal dagen per week.

Toen hij bij de flat aan de Grote Kreek aanbelde, werd niet opengedaan. De Nieuwerkerker belde vervolgens bij de buurvrouw aan. ,,Dat deden we altijd zo. Mijn zus is nogal hardhorend,'' zei hij tegen de rechter. De deur van de woning van zijn zus stond inmiddels open en hij liep naar binnen. ,,Ik kuste mijn vrouw op de wangen en we hebben ongeveer vijf minuten met elkaar gepraat.'' Hij vroeg haar of zij terug naar het gezamenlijke huis zou komen. ,,Grijnzend zei ze toen tegen mij dat ik er maar wat van moet maken.'' Daarop pakte de man het mes uit zijn binnenzak en stak daarmee zijn vrouw. Hij verklaarde tegenover de rechter dat hij zijn vrouw niet wilde vermoorden. De man had geen verklaring voor zijn daad.

De echtgenote vluchtte de woning uit en hij rende achter haar aan. In het trappenhuis kwam de vrouw ten val. Terwijl zij op de grond lag stak hij haar herhaaldelijk met het mes in rug, buik, lies, hals, mond en tong. In totaal liep zij zeventien messteken op. De 80-jarige buurvrouw was op de noodkreten afgekomen en kreeg een hartaanval door het drama. De man zei dat hij naar de politie wilde gaan.

De rechter hield de verdachte voor dat zijn echtgenote in een verklaring had gezegd dat ze altijd al een beetje bang van hem was geweest. Ze had een onderdanige band met hem. Geestelijk kon zij niet tegen hem op. Zij wilde het huis uit om na te denken en een eigen leven te leiden. ,,Nee, dat is niet waar,'' reageerde de verdachte in ongeloof. Zijn eega zou elke week bij haar halfzus langsgaan en ook met vriendinnen afspreken. Volgens hem was zijn vrouw erg introvert. ,,We hebben het gezellig gehad. We hadden een goed huwelijk. Ik begrijp het niet,'' verzuchtte hij.

Officier van justitie Ekiz eiste vijf jaar gevangenisstraf voor poging tot moord. Zij vond dat de Nieuwerkerker met voorbedachten rade met het keukenmes naar zijn vrouw is gegaan. Dat hij het mes als pressiemiddel wilde gebruiken vond de officier ongeloofwaardig. ,,Hij heeft haar op brute wijze meermaals gestoken, haar in een plas bloed achtergelaten en is rustig weggelopen.''

Uitspraak over twee weken.


Bron: Rotterdams Dagblad 12/10/03

Mill
13-10-03, 16:36
Ik dacht dat eerwraak ging om het herstellen van de familie-eer door een mannelijk familielid wanneer een vrouwelijk familielid buitenhuwelijkse seks heeft gehad.

Hier is gewoon sprake van een crime passionel.

Ook gruwelijk.