PDA

Bekijk Volledige Versie : christenfundie mishandelt kinderen



freya
13-10-03, 20:36
Volkskrant:

Een ranselpartij uit liefde
Peter de Greef
De namen van de verdachte en zijn vrouw zijn om privacyreden gefingeerd.


Wie zijn zoon liefheeft, tuchtigt hem reeds vroeg. Johan Pilon, vader van acht kinderen, nam deze spreuk (Spreuken 13 vers 24) letterlijk. Al te letterlijk, vindt de rechter. Zelden zal een man met zo'n vroom voorkomen het verdachtenbankje van de Utrechtse rechtbank hebben bezet. Johan Pilon (46), vader van acht kinderen, is ogenschijnlijk de netheid zelve. Keurige broek, blauw jasje, grijs haar, eenvoudig brilletje. Hij heeft een gezicht zonder verhaal, een beetje saai dus. Het enige dat opvalt, is zijn onderlip. Die steekt iets naar voren. Dat kan door de spanning komen. Want Johan is nerveus, vertelt hij rechter Meertens. Hij heeft de dosis antidepressiva die hij slikt vandaag iets opgeschroefd. Dat moet hem helpen op deze moeilijke dag Johan Pilon is een godvrezende vent. Hij behoort tot de zeer zwaren in de hervormde kerk. Hij woont met z'n gezin in een Gelders dorp. In huize-Pilon spelen zich echter barbaarse zaken af. Althans dat stelt officier van justitie Van Lugten. Vooral in de kelder, zegt ze. Daar ranselt Johan z'n kinderen geregeld af. Dat doet hij al jaren, in ieder geval sinds 1991. Voor ieder kind heeft hij een aparte stok; een gordijnroede, want die veert meer door. De kinderen, nu in leeftijd variërend van bijna 2 tot 22 jaar, worden soms zo hard geslagen dat ze 'niet meer op de benen kunnen staan en tegen de muur moeten leunen'. Officier Van Lugten: 'Uit een verklaring van de moeder weten we dat bij het verlaten van de kelder het kind zich omdraait en zegt: ''Bedankt pa, dat had ik nodig''.' Johan zou ook zijn vrouw hebben willen doden door een kussen op haar gezicht te drukken.


'Waarom moest dat?', vraagt rechter Meertens. Johan: 'Is het noodzakelijk om daar een reden voor te noemen?'
Johan Pilon zit al een halfjaar in voorarrest. Als hem iets duidelijk is geworden, zegt hij, is dat zijn woorden tegen hem worden gebruikt. Dat begon in maart van dit jaar. De politie had signalen gekregen over het huiselijk geweld, en had Johan en zijn vrouw Thérèse uitgenodigd voor een gesprek.


Zorgeloos gingen ze ernaartoe. De overheid is immers te vertrouwen. Lees Romeinen 12: 'Van de overheid is niet voor niets het zwaard gegeven.' Dus legden vader, moeder en later ook een aantal kinderen openhartige verklaringen af. Daarin duiken telkens weer oud-Hollandse termen op als tucht en roede. Het is het spraakgebruik dat past bij dit gezin.

Zonder schroom vertelt Thérèse de politie: 'Johan kan plots heel agressief zijn. Hij heeft de kinderen wel geslagen. De grote kinderen met een stok.' Maar wat is daar mis mee? 'Wie zijn roede spaart, haat zijn zoon; maar wie hem liefheeft, tuchtigt hem reeds vroeg.' (Spreuken 13 vers 24) Hoe hard dit tuchtigen mag zijn? Spreuken 19 vers 18: 'Kastijd uw zoon, wanneer er nog hoop is, maar laat u niet verleiden hem te doden.' Het is Johans advocaat Hendriks die de teksten aanhaalt.

'Als Johan de kinderen mee naar beneden nam, had hij de overtuiging ze een tik te moeten geven', stelt de raadsman. 'Natuurlijk gaat dat gepaard met pijn. Maar het ging om een correctieve tik, niet om zwaar lichamelijke mishandeling.' Nee, het gezin-Pilon is erin geluisd, aldus Hendriks. Justitie zag in Johan een psychopaat die zijn vrouw en kinderen mishandelde. Hij moest hangen. 'Dat meneer en mevrouw geloven in een levende God die zich actief met hun leven bemoeit, wordt door derden afgedaan als godsdienstwaanzin.'

Intussen werpt Thérèse vanaf de tribune haar man een handkus toe. Samen met een zoon en een dochter is ze naar de zitting gekomen. Haar jongste dochter heeft een briefje geschreven: 'Mevrouw de rechter, wilt u papa alstublieft aan mij teruggeven, want ik houd zoveel van hem.'


(Het vonnis, twee weken later: 15 maanden cel, waarvan 5 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar. Verdachte heeft, stelt de rechtbank, stelselmatig en vaak met kracht zijn kinderen geslagen. Daarbij is de grens voor een correctieve tik verre overschreden. Johans 'godsdienstige opvattingen doen daar niet aan af', aldus de rechters.

Timoesh
13-10-03, 21:19
Geplaatst door freya


(Het vonnis, twee weken later: 15 maanden cel, waarvan 5 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar. Verdachte heeft, stelt de rechtbank, stelselmatig en vaak met kracht zijn kinderen geslagen. Daarbij is de grens voor een correctieve tik verre overschreden. Johans 'godsdienstige opvattingen doen daar niet aan af', aldus de rechters.


Na 3 maanden komt hij vrij wegens goed gedrag ;)

en zo te lezen heeft hij zijn kinderen goed opgevoedt...mevrouw de rechter mag ik mijn vader terug ;)



Greetz,

ieniemienie
13-10-03, 23:44
[QUOTE]en zo te lezen heeft hij zijn kinderen goed opgevoedt...mevrouw de rechter mag ik mijn vader terug ;)



Kinderen zijn uiteindelijk vrijwel altijd loyaal aan hun ouders, ook al doen die ouders de vreselijkste dingen. Misschien hangen dat soort kinderen wel nog meer aan hun ouders omdat ze te angstig zijn om zich van hun ouders te durven onderscheiden. Zolang ze zich gedeisd houden is er minder kans op mishandeling. Vandaar misschien dat briefje, want papa komt ooit weer thuis... Arme kindertjes. :huil: