PDA

Bekijk Volledige Versie : Dorp op de Fiji-eilanden verontschuldigt zich formeel voor het opeten van missionaris



Marsipulami
15-10-03, 00:37
Kannibaaleiland excuseert zich

Een dorp op de Fiji-eilanden gaat zich formeel verontschuldigen voor het opeten van een missionaris. De Engelse missionaris Thomas Baker werd in 1867 door de Navatusila gedood omdat hij het had aangedurfd een lok uit de haardos van de dorpschef te knippen. Het was (en is nog steeds) strikt verboden om een gekroond hoofd aan te raken.


De dode missionaris werd vervolgens gekookt en verorberd en zou de geschiedenis ingaan als het eerste slachtoffer van de eilandbewoners. Uiteindelijk bleek Baker ook de enige mens te zijn die ooit in de kookpotten van de inboorlingen verdween, maar de eilandengroep werd niettemin bedacht met de bijnaam ,,kannibaaleilanden''.

De huidige inwoners van de Fiji-eilanden willen nu hun verontschuldigingen aanbieden. Ze hebben de nazaten van Baker uitgenodigd voor een officiële ceremonie in het bergachtige district Navosa. De zitting zou volgende maand plaatsvinden.


15/10/2003

©Copyright De Standaard

Simon
15-10-03, 07:36
:) ik ben benieuwd of de familie van de partij is ...

papol
15-10-03, 07:55
Ze zullen daar vast niet stil gezeten hebben, het aantal bewoners fors toegenomen. Dus nu hele familie uitgenodigt.
Het blijkt uit overlevering dat die missionaris erg goed gevallen is.
Uitgekookte (of niet eigenlijk??!!) mensen daar !

Gr.P

Shaheed
15-10-03, 08:51
Kijk dat zijn nog eens beschaafde mensen, die hen excuses aanbieden voor wat zij in het verleden verkeerd hebben gedaan.

Nu de autochtone nederlanders nog voor wat zij in Indonesië hadden aangericht.

Tomas
15-10-03, 09:12
Geplaatst door Shaheed
Kijk dat zijn nog eens beschaafde mensen, die hen excuses aanbieden voor wat zij in het verleden verkeerd hebben gedaan.

Nu de autochtone nederlanders nog voor wat zij in Indonesië hadden aangericht.

Deze exkanibalen houden ons als ex kolonialisten inderdaad een spiegel voor. Een spiegel van hypocrisie.

Dus ik ben het wel met je eens, maar dan wel in zoverre, dat het niet de autochtone nederlander betreft, maar de nederlandse staat.

Want ook al heeft mijn familie tot in de aller aller eerste generatie niets met Indonesie te maken gehad. Zelfs niet geprofiteerd van de rijkdom van de VOC. Nee, eerder geleden onder de slecht omstandigheden waarin ze toen moesten werken voor bijna niks. Waar specerijen uit de west slechts iets van horen zeggen was. Vind ik dus wel dat de staat excuses mag maken. Ook namens mij voor wat mijn land Indonesie heeft aangedaan.

Nou vraag ik mij wel af of jij ook ingezetene bent van dit land, gezien jouw nadruk op autochtoon.

papol
15-10-03, 09:15
Geplaatst door Shaheed
Nu de autochtone nederlanders nog voor wat zij in Indonesië hadden aangericht. [/B]

Wat bedoel je Shaheed?

Soekarno aan de macht helpen of onder valse voorwendselen de KNIL ic. de Molukkers naar Nederland halen?

Met het eerste weet ik het zo net nog niet, wat betreft het tweede, zeker en vast !!

Gr.P

Shaheed
15-10-03, 09:25
Geplaatst door Tomas
Deze exkanibalen houden ons als ex kolonialisten inderdaad een spiegel voor. Een spiegel van hypocrisie.

Dus ik ben het wel met je eens, maar dan wel in zoverre, dat het niet de autochtone nederlander betreft, maar de nederlandse staat.

Want ook al heeft mijn familie tot in de aller aller eerste generatie niets met Indonesie te maken gehad. Zelfs niet geprofiteerd van de rijkdom van de VOC. Nee, eerder geleden onder de slecht omstandigheden waarin ze toen moesten werken voor bijna niks. Waar specerijen uit de west slechts iets van horen zeggen was. Vind ik dus wel dat de staat excuses mag maken. Ook namens mij voor wat mijn land Indonesie heeft aangedaan.

Nou vraag ik mij wel af of jij ook ingezetene bent van dit land, gezien jouw nadruk op autochtoon.


Deze mensen hebben zelf ook niks te maken met het kannibalisme van hen voorouders het speelde zich af in 1867 , en toch gaat het hele dorp zijn excuses aanbieden, dus niet alleen de leiders of dorpshoofden maar gewoon de hele bevolking.

Deze mensen zijn daarom in mijn ogen veel humaner dan autochtone nederlanders.
En dan heb ik het niet eens over het vemogen tot zelfkritiek van deze bevolking.
Daar kunnen de inboorlingen in Nederland nog heel wat van leren.

Tomas
15-10-03, 09:40
Geplaatst door Shaheed
Deze mensen hebben zelf ook niks te maken met het kannibalisme van hen voorouders het speelde zich af in 1867 , en toch gaat het hele dorp zijn excuses aanbieden, dus niet alleen de leiders of dorpshoofden maar gewoon de hele bevolking.

Deze mensen zijn daarom in mijn ogen veel humaner dan autochtone nederlanders.
En dan heb ik het niet eens over het vemogen tot zelfkritiek van deze bevolking.
Daar kunnen de inboorlingen in Nederland nog heel wat van leren.

Begrijp je niet wat ik schrijf? Lees je het gewoon niet? Of doe je alsof je het niet begrijpt omdat de daaruit blijkende hypocrisie die jij persoonlijk hanteerd een gevoelig puntje voor je is?

Shaheed
15-10-03, 09:51
Geplaatst door Tomas
Begrijp je niet wat ik schrijf? Lees je het gewoon niet? Of doe je alsof je het niet begrijpt omdat de daaruit blijkende hypocrisie die jij persoonlijk hanteerd een gevoelig puntje voor je is?


Begrijp jij niet wat ik schrijf?

Waaar staat dat ik het niet eens ben met wat jij schrijft?

Ik leg het alleen beter uit..... :wink:

Mark
15-10-03, 12:20
Dit is duidelijk een valstrik om meer blank voedsel te lokken naar dat eiland.

Puk
15-10-03, 12:29
Geplaatst door Simon
:) ik ben benieuwd of de familie van de partij is ...

En hoe de missionaris gesmaakt heeft. Zou een troost kunnen zijn voor de familie.

Simon
15-10-03, 12:37
Van mij hadden ze niet hun excuses hoeven aanbieden. Als je af en toe een missionaris opeet leren die wel hun hoogmoed af om 'het ware geloof' in de jungle te gaan verkondigen. En die lok afknippen van het opperhoofd vind ik ook erg onbeleefd. Dat zouden ze andersom waarschijnlijk ook niet getolereerd hebben.

Simon

Puk
15-10-03, 12:42
Geplaatst door Simon
Van mij hadden ze niet hun excuses hoeven aanbieden. Als je af en toe een missionaris opeet leren die wel hun hoogmoed af om 'het ware geloof' in de jungle te gaan verkondigen. En die lok afknippen van het opperhoofd vind ik ook erg onbeleefd. Dat zouden ze andersom waarschijnlijk ook niet getolereerd hebben.

Simon

We zouden in Nederland wat vaker Imam op het menu moeten zetten?

Al Sawt
15-10-03, 15:51
Geplaatst door Puk
We zouden in Nederland wat vaker Imam op het menu moeten zetten? Samen met zijn Joodse en Christelijke collega`s.

Al Sawt
15-10-03, 15:54
Geplaatst door Puk
En hoe de missionaris gesmaakt heeft. Zou een troost kunnen zijn voor de familie. Of als hij, als hoofdgerecht van het avond opgediend werdt.

000NobelPrizes
15-10-03, 17:18
Geplaatst door Puk
En hoe de missionaris gesmaakt heeft. Zou een troost kunnen zijn voor de familie.

Dat christelijke vlees krijg je met 500 graden nog niet gaar. Ze hadden beter een sappige berber aan het spit kunnen rijgen. :knipoog:

taouanza
15-10-03, 17:57
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Dat christelijke vlees krijg je met 500 graden nog niet gaar. Ze hadden beter een sappige berber aan het spit kunnen rijgen. :knipoog:

Ik voel me toch zo beledigd.:moe:


I'll huff and i'll puff and i'll blow your house down.:moe:

~Panthera~
15-10-03, 18:07
1 missionaris maar ? ze hadden er, wat mij betreft, wel wat meer mogen opeten. :D