PDA

Bekijk Volledige Versie : Schooluniform in plaats van hoofddoekje



Jimi
15-10-03, 12:09
Voorstel Frans Kamerlid krijgt veel bijval

Schooluniform in plaats van hoofddoekje
Door onze correspondente Antoinette Reerink

Frankrijk zoekt een oplossing voor de kwestie van hoofddoekjes op scholen, nu twee moslimmeisjes zijn geschorst omdat ze hun sluier niet thuis wilden laten. Parlementariër Jacques Myard pleit voor het schooluniform.

In de strijd tegen geweld op scholen toonde Frankrijks plaatsvervangend minister van Onderwijs, Xavier Darcos, onlangs belangstelling voor de invoering van schooluniformen. Het Franse Kamerlid Jacques Myard behoort tot de rechtse partij UMP. Hij is lid van een parlementair team dat de dracht van religieuze attributen op scholen onderzoekt en maakt zich hard voor het schooluniform.

Waarom een schooluniform?

Xavier Darcos: ,,Een school is een seculiere instelling. Het uniform kan een einde maken aan twee misstanden. Allereerst zet het een streep door de zotte modes op scholen. Maar het kan ook een eind maken aan de opkomst van de profilering van geloofsgemeenschappen.''

Droegen Franse leerlingen vroeger een uniform?

,,Tot dertig, veertig jaar geleden bestond er de blouse, een soort overjas, die leerlingen over hun broeken en rokken droegen. Overigens niet op alle scholen.''

U pleit voor de herinvoering van zo'n overjas?

,,Nee, we moeten verder gaan, zoals in bijvoorbeeld Groot-Brittannië. Daar dragen leerlingen stropdassen en blazers. Daarmee geef je de school een identiteit. Dat is erg belangrijk. Leerlingen kunnen zich op die manier met hun school identificeren. Daar gaat een psychologisch effect van uit. Leerlingen voelen zich allemaal gelijk en uit hun correcte kleding spreekt respect voor de leerkracht. Ik ben behalve parlementariër burgemeester van de gemeente Maisons Laffitte. Als burgers naar mij toekomen in nette kleding, zie ik dat als een teken van beleefdheid. Nette kleding lijkt me noodzakelijk, juist in deze tijd.''

Het debat over uniformen is opgelaaid in verband met geweld op scholen. Hoe zou het schooluniform geweld verminderen?

,,Op scholen komt veel afpersing voor. Gozers stelen dure schoenen of leren jassen van rijkere leerlingen. Zij chanteren: Als jij me je jas niet geeft, dan ... Met schooluniformen zullen zulke bedreigingen minder vaak voorkomen. Het kan ook in meer algemene zin agressie verminderen en een zeker bewustzijn bevorderen. Kinderen leren zich weer aan regels te houden. Ze krijgen het signaal dat ze in een geciviliseerde maatschappij leven en niet in de jungle. Maar het schooluniform is heus niet de oplossing voor alle problemen.''

Bent u geen roepende in de woestijn?

,,Helemaal niet. Toen ik in een interactief televisieprogramma over dit onderwerp sprak, waren alle bellende kijkers het met me eens, op één na. De respons was enorm, dat heeft me erg verwonderd. Ik wil geen wet die het uniform verplicht, scholen moeten de vrije keus krijgen.''

Hebben uniformen wel effect, baseert u zich op onderzoek?

,,Ik ken dergelijk onderzoek niet, maar weet zeker dat het voor de discipline op school positief werkt. Kijk maar naar Groot-Brittannië. Vergeet niet dat het debat in Frankrijk net geopend is.''

Zullen ouders niet protesteren tegen de kosten van een uniform?

,,Een uniform is voor ouders juist goedkoper dan de aanschaf van dure merkkleding.''

Hoe verklaart u het meningsverschil over de hoofddoek tussen Frankrijk en Angelsaksische landen?

,,Frankrijk is een seculiere staat, Angelsaksische landen zijn daar minder principieel in. Religie is er voor het privéleven, niet voor het openbare leven. Andere landen geven zich bovendien onvoldoende rekenschap van het gevaar dat schuilt in de opkomst van het moslimfundamentalisme. De van school gestuurde Franse moslimmeisjes zijn geen terroristen, maar zij zijn duidelijk gemanipuleerd. In ons land zijn vrouwen vrij, bij jullie soms niet?''

AD.nl