PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerwraak...



Jimi
15-10-03, 15:45
Twaalf jaar cel voor moord uit eerwraak

Uitgegeven: 15 oktober 2003 16:17

MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft woensdag de 21-jarige Serfan G. uit Den Haag veroordeeld tot twaalf jaar gevangenisstraf. De rechtbank achtte bewezen dat G. op 21 december vorig jaar met drie schoten de toen 34-jarige O. Alanyurt uit Den Haag vermoord heeft, omdat deze een buitenechtelijke relatie had met G.'s zus. Er was veertien jaar geëist.

G.'s vader, tegen wie eveneens veertien jaar cel was geëist omdat hij de moord zou hebben uitgelokt, werd vrijgesproken. In zijn geval achtte de rechtbank niet bewezen dat hij het was geweest die G. opdracht had gegeven.

Het lijk van Alanyurt werd een dag na de moord in de bosjes van de Grevelingendam bij Bruinisse gevonden. De zwager van Serfan G., de 31-jarige Hagenaar M.S. werd conform de eis vrijgesproken. De vriend van Serfan G., de 20-jarige O.G. die de weg naar de Grevelingendam had gewezen, kreeg conform de eis twaalf maanden cel.

Bedrogen

S. voelde zich zwaar bedrogen door zijn vrouw en wilde de zaak op de dag van de moord uitpraten. Serfan G. regelde een afspraak. Op het moment dat Alanyurt, G. en S. bij elkaar in de auto zaten, pakte Serfan G. een pistool en schoot Alanyurt drie kogels in de borst. G. reed naar de Grevelingendam en dumpte daar het lijk.

Nu.nl

Zwarte Schaap
15-10-03, 15:53
Vreemde zaak, bij een autochtoon eist men maar 5 jaar en bij een turk 14 jaar terwijl de zaken hetzelfde zijn.




Vijf jaar celstraf geëist voor neersteken echtgenote

Door Tatiana Waterink


Nieuwerkerk aan den IJssel - Een 73-jarige Nieuwerkerker hoorde gisteren voor de Rotterdamse rechtbank een celstraf van vijf jaar tegen zich eisen voor het neersteken van zijn echtgenote in mei dit jaar. ,,Dat verdiende ze niet,'' zei hij gisteren tegenover de rechter.

De wereld van de Nieuwerkerker stortte in. Na bijna 43 jaar huwelijk was zijn vrouw in februari bij hem weg gegaan. Zij liet een briefje achter in de fruitschaal met daarop de mededeling dat zij voor een weekje was vertrokken om na te denken. Vervolgens heeft hij niets meer van zijn echtgenote vernomen. Via de maatschappelijk werker en psycholoog probeerde hij telefonisch contact met haar op te nemen, maar dat weigerde zij. Hij wilde van zijn vrouw weten wat er aan de hand is. ,,Een heel mensenleven zijn we samen. We hebben alles samen meegemaakt.''

Op maandag 19 mei sloegen de stoppen bij hem door. Hij schilde een mandarijn met een keukenmes, dat hij daarna in de binnenzak van zijn leren jas stopte. ,,Ik wilde een gesprek met mijn vrouw afdwingen,'' luidde zijn uitleg. Hij reed met zijn auto naar z'n zus in Rotterdam-Zuid, waar hij zijn vrouw hoopte aan te treffen. Voordat zij hem had verlaten, hielp ze de demente vrouw een aantal dagen per week.

Toen hij bij de flat aan de Grote Kreek aanbelde, werd niet opengedaan. De Nieuwerkerker belde vervolgens bij de buurvrouw aan. ,,Dat deden we altijd zo. Mijn zus is nogal hardhorend,'' zei hij tegen de rechter. De deur van de woning van zijn zus stond inmiddels open en hij liep naar binnen. ,,Ik kuste mijn vrouw op de wangen en we hebben ongeveer vijf minuten met elkaar gepraat.'' Hij vroeg haar of zij terug naar het gezamenlijke huis zou komen. ,,Grijnzend zei ze toen tegen mij dat ik er maar wat van moet maken.'' Daarop pakte de man het mes uit zijn binnenzak en stak daarmee zijn vrouw. Hij verklaarde tegenover de rechter dat hij zijn vrouw niet wilde vermoorden. De man had geen verklaring voor zijn daad.

De echtgenote vluchtte de woning uit en hij rende achter haar aan. In het trappenhuis kwam de vrouw ten val. Terwijl zij op de grond lag stak hij haar herhaaldelijk met het mes in rug, buik, lies, hals, mond en tong. In totaal liep zij zeventien messteken op. De 80-jarige buurvrouw was op de noodkreten afgekomen en kreeg een hartaanval door het drama. De man zei dat hij naar de politie wilde gaan.

De rechter hield de verdachte voor dat zijn echtgenote in een verklaring had gezegd dat ze altijd al een beetje bang van hem was geweest. Ze had een onderdanige band met hem. Geestelijk kon zij niet tegen hem op. Zij wilde het huis uit om na te denken en een eigen leven te leiden. ,,Nee, dat is niet waar,'' reageerde de verdachte in ongeloof. Zijn eega zou elke week bij haar halfzus langsgaan en ook met vriendinnen afspreken. Volgens hem was zijn vrouw erg introvert. ,,We hebben het gezellig gehad. We hadden een goed huwelijk. Ik begrijp het niet,'' verzuchtte hij.

Officier van justitie Ekiz eiste vijf jaar gevangenisstraf voor poging tot moord. Zij vond dat de Nieuwerkerker met voorbedachten rade met het keukenmes naar zijn vrouw is gegaan. Dat hij het mes als pressiemiddel wilde gebruiken vond de officier ongeloofwaardig. ,,Hij heeft haar op brute wijze meermaals gestoken, haar in een plas bloed achtergelaten en is rustig weggelopen.''

Uitspraak over twee weken.


Bron: Rotterdams Dagblad 12/10/03

Jimi
15-10-03, 15:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vreemde zaak, bij een autochtoon eist men maar 5 jaar en bij een turk 14 jaar terwijl de zaken hetzelfde zijn.

Tsja, don't mess around in Middelburg...

Maslov
15-10-03, 15:57
moorden met eerwraak als motief zal in de toekomst sowieso zwaarder worden gestraft!
Evenals in Turkije.

Zwarte Schaap
15-10-03, 15:59
Geplaatst door Jimi
Tsja, don't mess around in Middelburg...

In normaal nederlands noemen we dat klassejustitie.

Jimi
15-10-03, 16:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
In normaal nederlands noemen we dat klassejustitie.

Whatever...

Zwarte Schaap
15-10-03, 16:02
Geplaatst door Maslov
moorden met eerwraak als motief zal in de toekomst sowieso zwaarder worden gestraft!
Evenals in Turkije.

Als je dat zuiver bekijkt is het een onlogische maatregel.

Zwarte Schaap
15-10-03, 16:03
Geplaatst door Jimi
Whatever...

:wohaa: :zwaai:

Jimi
15-10-03, 16:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je dat zuiver bekijkt is het een onlogische maatregel.

Precies...

Maslov
15-10-03, 16:07
Is doden uit eerwraak logisch?

Zwarte Schaap
15-10-03, 16:11
Geplaatst door Maslov
Is doden uit eerwraak logisch? Snap je niet wat ik bedoel? Ik zal je helpen. Is doden logisch?

Jimi
15-10-03, 16:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Is doden logisch?

Volgens het eerwraak-principe wel...

Zwarte Schaap
15-10-03, 16:23
Geplaatst door Jimi
Volgens het eerwraak-principe wel... Dat is jouw antwoord, niet de mijne. Bij mijis doden nooit logisch, tenzij mijn eigen leven gevaar loopt.

Valt de moord van de Nederlander die ik geplaatst heb ook onder eerwraak of niet?

Jimi
15-10-03, 16:27
Geplaatst door Zwarte Schaap


Valt de moord van de Nederlander die ik geplaatst heb ook onder eerwraak of niet?

Nee.

Zwarte Schaap
15-10-03, 16:38
Geplaatst door Jimi
Nee.
Wat is het verschil tussen de 2 moorden dan?

Maslov
15-10-03, 16:46
Het motief.

In sommige culturen is eerwraak iets dat als een verzachtende omstandigheid geldt bij moord.
En juist dat verzachtende element wordt nu als verzwarend gezien, en gestraft.

Zwarte Schaap
15-10-03, 16:53
Geplaatst door Maslov
Het motief.

In sommige culturen is eerwraak iets dat als een verzachtende omstandigheid geldt bij moord.
En juist dat verzachtende element wordt nu als verzwarend gezien, en gestraft.

En sommige culturen zijn hypocriet die fouten alleen bij andere culturen leggen en blind zijn voor de eigen tekortkomingen.

Voor mij is een moord een moord. Maar als je toch onderscheid wilt maken zou juist een moord die uit egoistische matrialistische zaken gepleegd wordt zwaarder bestraft moeten worden.

Een bekende doden is veel moeilijker dan een onbekende doden uit hebzucht.

Maslov
15-10-03, 17:13
Voor mij is een moord een moord. Maar als je toch onderscheid wilt maken zou juist een moord die uit egoistische matrialistische zaken gepleegd wordt zwaarder bestraft moeten worden.

Waarom Zwart Schaap?

Moord zoals door jou omschreven, is gewoon al strafbaar, en er zijn nauwelijks verzachtende omstandigheden meer voor.
Doden om een eergevoel is voor sommige mensen uit Turkije en noord-Afrika een geldige reden om te doden.
En aangezien velen uit die landen hier zijn komen wonen, moet er juist goed op gelet worden dat hier deze redenen niet verder ingeburgerd raken.

000NobelPrizes
15-10-03, 17:13
Wel, ik zat in geen van beide rechtszalen, en ken geen van beide achtergronden of details van de dossiers.

Maar ik kan zo op het eerste gezicht geen noemenswaardig verschil ontdekken tussen de ene zaak en de andere.

000NobelPrizes
15-10-03, 17:15
Geplaatst door Maslov
Het motief.

In sommige culturen is eerwraak iets dat als een verzachtende omstandigheid geldt bij moord.
En juist dat verzachtende element wordt nu als verzwarend gezien, en gestraft.
Maar zie jij verzachtende omstandigheden bij die vent die zijn vrouw heeft neergestoken? Ik niet.
Hij lijkt mij een potentaatje, blind geweest voor de wensen van zijn vrouw.

Zwarte Schaap
15-10-03, 17:30
Geplaatst door Maslov
Waarom Zwart Schaap?

Moord zoals door jou omschreven, is gewoon al strafbaar, en er zijn nauwelijks verzachtende omstandigheden meer voor.
Doden om een eergevoel is voor sommige mensen uit Turkije en noord-Afrika een geldige reden om te doden.
En aangezien velen uit die landen hier zijn komen wonen, moet er juist goed op gelet worden dat hier deze redenen niet verder ingeburgerd raken.

Geen ene moord moet ingeburgerd raken. Blijft het verschil dat men het bij allochtonen eerwraak noemt en bij autochtonen een crime passionel. Bij de turk wordt er 14 jaar geeist en bij de autochtoon 5 jaar.

Een bankovervaller die uit hebzucht iemand neerknalt krijgt ookal veel minder straf.

Deze schijnheilige benadering leidt tot rechtsongelijkheid.

Maslov
15-10-03, 17:54
:aanwal: Die vijf jaar had eigenlijk 10 jaar moeten zijn. :cool:

000NobelPrizes
15-10-03, 17:57
Ik heb er nog even verder over na zitten denken, Schaap.

Eerwraak is in die cultuur een normaal verschijnsel. Daarom komt het ook zo vaak voor. De zachte straffen in Nederland zette een Turkse vader ertoe zijn zoon aan te sporen om zijn zus af te knallen 'want die 2 jaar Hollandse bajes telt niks voor en je kunt meteen een vak leren'.

Kijk, tot zulke excessen mogen onze zachte straffen natuurlijk niet leiden.

Het verschil is natuurlijk dat die autochtoon die zijn vrouw om zeep stak, toch uitzonderlijk is qua daad. Geen samenleving is vrij van misdaad, maar zo'n steekpartij die losstaat van het criminele circuit is geen schreing en inslag.

Eerwraak is een (helaas veel te) normaal verschijnsel in die cultuur, die door onze milde strafmaat nog eens extra wordt gestimuleerd. Vandaar de forse afstraffing van de rechter. Het zal in de toekomst hopelijk vele meisjes en vrouwen het leven redden.

Zwarte Schaap
15-10-03, 21:23
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik heb er nog even verder over na zitten denken, Schaap.

Eerwraak is in die cultuur een normaal verschijnsel. Daarom komt het ook zo vaak voor. De zachte straffen in Nederland zette een Turkse vader ertoe zijn zoon aan te sporen om zijn zus af te knallen 'want die 2 jaar Hollandse bajes telt niks voor en je kunt meteen een vak leren'.

Kijk, tot zulke excessen mogen onze zachte straffen natuurlijk niet leiden.

Het verschil is natuurlijk dat die autochtoon die zijn vrouw om zeep stak, toch uitzonderlijk is qua daad. Geen samenleving is vrij van misdaad, maar zo'n steekpartij die losstaat van het criminele circuit is geen schreing en inslag.
In mijn ogen is elke moord uitzonderlijk.

Klinklare onzin dat men eerder dood om de vermeende lage straffen. Of de straf nu hoog of laag is het zal de moorden niet tegen houden. Het laatste geval had in turkije plaatsgevonden. Als hij het voor de lage straf had gedaan dan zou hij het hier wel in Nedrland gepleegd hebben.

Ik vind het jammer dat de gelijkheid voor het recht nogmaals een illussie blijkt te zijn. Voor mij is een moord een moord. Of allebei een hoge straf of allebei een lage straf, anders komt het zo hypocriet over.

Maslov
15-10-03, 22:21
Moord is moord Zwart Schaap, ben ik met je eens.
Echter, als moorden ook nog eens gaan ingegeven worden door zoiets als geschonden familie-eer, dan krijgen we hier in het westen nog meer moorden dan er nu al zijn.
Een overspelig familielid, mag geen reden zijn voor moord.

Een crime passionelle wordt hier niet gezien als moord, maar meer als doodslag, vandaar dat het minder zwaar aangerekend wordt.

Tomas
15-10-03, 23:28
Niet iedere moord is hetzelfde. Iedere zaak moet afzonderlijk door een rechter beoordeeld worden.

Daarom vind ik het ook vreemd om van te voren al te stellen dat eerwraak harder gestraft moet worden.

Zo kan je ook wat Schaap stelt, moordenaars uit geldelijk gewin harder straffen. Of crime passionelle plegers, want daar betreft het slachtoffer doorgaans een vrouw. Lijkt mij ook iets achterlijks.

000NobelPrizes
15-10-03, 23:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
[B]In mijn ogen is elke moord uitzonderlijk.

Klinklare onzin dat men eerder dood om de vermeende lage straffen. Of de straf nu hoog of laag is het zal de moorden niet tegen houden.

dan las je niet wat ik schreef. Die Turkse pa heeft wel degelijk zijn zoon aangespoord om die reden. En het i hem gelukt ook. Hij draaide er zelf ook de bak voor in trouwens. Kon-ie samen met zijn zoon in dat hollandse hotel een vak leren :verward:

Zwarte Schaap
15-10-03, 23:40
Geplaatst door 151 NobelPrizes
dan las je niet wat ik schreef. Die Turkse pa heeft wel degelijk zijn zoon aangespoord om die reden. En het i hem gelukt ook. Hij draaide er zelf ook de bak voor in trouwens. Kon-ie samen met zijn zoon in dat hollandse hotel een vak leren :verward: De laatste eerwraak is in turkije uitgevoerd als hij een lagere straf wilde dan had hij ook een jongere in kunnen schakelen die het in Nederland zou uitvoeren. Maar hij koos ervoor om het zelf te doen en niet in nederland.

In het geposte artikel staat het volgende:
G.'s vader, tegen wie eveneens veertien jaar cel was geëist omdat hij de moord zou hebben uitgelokt, werd vrijgesproken. In zijn geval achtte de rechtbank niet bewezen dat hij het was geweest die G. opdracht had gegeven

000NobelPrizes
15-10-03, 23:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
De laatste eerwraak is in turkije uitgevoerd als hij een lagere straf wilde dan had hij ook een jongere in kunnen schakelen die het in Nederland zou uitvoeren. Maar hij koos ervoor om het zelf te doen en niet in nederland.

In het geposte artikel staat het volgende:
In deze thread ging het toch om die moord die in Den Haag is gepleegd?

Zwarte Schaap
15-10-03, 23:57
Geplaatst door 151 NobelPrizes
In deze thread ging het toch om die moord die in Den Haag is gepleegd?

De conclusies die je trekt betreffen de gehele turkse cultuur en de zogenaamde noord-afrikaanse cultuur.

000NobelPrizes
16-10-03, 00:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
De conclusies die je trekt betreffen de gehele turkse cultuur en de zogenaamde noord-afrikaanse cultuur.
Ik heb nergens Noord Afrika genoemd. Breng me niet op ideeen.

Het ging over de moord in Nederland, ik weet niet hoe jij bij die moord in Turkije kwam. Is een ander verhaal.

Zwarte Schaap
16-10-03, 00:09
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik heb nergens Noord Afrika genoemd. Breng me niet op ideeen.


Schrap noord-afrika


Het ging over de moord in Nederland, ik weet niet hoe jij bij die moord in Turkije kwam. Is een ander verhaal. Dat verhaal gebruik ik omdat ik het volgende ermee wilde tegenspreken.

Eerwraak is in die cultuur een normaal verschijnsel. Daarom komt het ook zo vaak voor. De zachte straffen in Nederland zette een Turkse vader ertoe zijn zoon aan te sporen om zijn zus af te knallen 'want die 2 jaar Hollandse bajes telt niks voor

Puk
16-10-03, 00:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
En sommige culturen zijn hypocriet die fouten alleen bij andere culturen leggen en blind zijn voor de eigen tekortkomingen.

Voor mij is een moord een moord. Maar als je toch onderscheid wilt maken zou juist een moord die uit egoistische matrialistische zaken gepleegd wordt zwaarder bestraft moeten worden.

Een bekende doden is veel moeilijker dan een onbekende doden uit hebzucht.

Ja, er zou eigenlijk subsidie voor moeten komen.
Voor een cursus Eerwraak Doe Je Zo!

papol
16-10-03, 08:24
Het verschil zit hem in de aanklacht.

Het eerste moord en aanzetten tot moord. Het slo is dood. Vor minder straf had de zwager zelf moeten schieten én het slo gewond achter moeten laten.

Het tweede poging tot moord. Mij niet duidelijk dat ze overleden is, immers er is een verklaring van haar, hoewel er wel in verleden tijd over haar gesproken word.

Gr.P