PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims in Zoetermeer willen katholiek kerkgebouw inrichten als moskee.



Marsipulami
15-10-03, 22:37
Moslims laten oog vallen op rk-kerk

Uit moslimhoek is belangstelling voor één van de katholieke kerken in Zoetermeer, die mogelijk moeten worden gesloten. De groep die op zoek is naar een moskee, zou de kerk voor dit doel zo kunnen overnemen.

Hoe zwaar sluiting van kerken bij de katholieke gemeenschap in Zoetermeer ook zou vallen, voor de moslims in de stad betekent het misschien uitzicht op de lang gewenste moskee. Al jaren wordt alles in het werk gesteld om een moskee in de stad te krijgen. Maar sinds de optie voor een moskee in Rokkeveen verkeken is, leek ze verder weg dan ooit.

Toch probeert een groep moslims, gesteund door vertegenwoordigers van de christelijke kerken, ergens in een bestaand gebouw een moskee te realiseren. In dat geval zouden de bouwkosten bespaard blijven, die eerder het obstakel vormden. Oplossing kan zijn het plan van het dekenaat Vliethaghe om twee van de vijf katholieke kerken in de stad te sluiten. Het dekenaat overweegt sluiting om kosten te besparen bij een afnemende kerkgang.

"Vanuit moslimperspectief is er geen bezwaar om een kerk om te bouwen tot een gebedshuis," zegt Arif Potmis. Potmis is secretaris van de Stichting Haags Islamitisch Platform en lid van de groep die in Zoetermeer een moskee zoekt. "Ik denk dat de bezwaren eerder vanuit de katholieke gemeenschap komen. Als die drempel genomen kan worden, lijkt het me mogelijk."

Potmis is op zijn hoede voor de gevoeligheid die hierover kan bestaan bij de christelijke gemeenschap. "We hebben in Den Haag gezien wat gebeurd is met de Julianakerk. Daar waren we in een vergevorderd gesprek met de gereformeerde gemeente. Maar dat is op het allerlaatste moment afgeblazen, omdat de gemeente opeens de kerk had opgekocht. Wij vermoeden dat bezwaren van de christelijke gemeenschap hierbij een rol gespeeld hebben."

Bron: Haagsche Courant

15 OKTOBER 2003

Zwarte Schaap
15-10-03, 22:40
Niet iets opmerkelijks eigenlijk. De moskee waar El Moumi predikte is ook een kerk geweest. De moskee is daar al ruim 20 jaar gevestigd.

barfly
15-10-03, 22:42
Ach als die mensen nou een gebedsruimte zoeken? En als het nou leeg staat? Who cares? k*t-kattezieken!

Marsipulami
15-10-03, 22:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Niet iets opmerkelijks eigenlijk. De moskee waar El Moumi predikte is ook een kerk geweest. De moskee is daar al ruim 20 jaar gevestigd.

De Aya Sofia in Turkije was al veel langer dan 20 jaar tot moskee 'omgedoopt'. :fpiraat:

Maar 20 jaar geleden was de tijdsgeest in Rotterdam en ver daarbuiten heel anders. Toen was veel meer mogelijk dan vandaag. Dat was in die goeie ouwe tijd toen moslims in Nederland nog helemaal niet geïntegreerd waren en slechts heel gebrekkig Nederlands konden spreken.

Nu zal zo'n overname tot polarizering en mediagezeik gaan leiden. Ik hoop dat het lukt. Het zou in ieder geval een waardige herbestemming zijn van het gebouw.

000NobelPrizes
15-10-03, 23:31
Ach, laten we niet hypocriet zijn, om Schaap's favoriete woord maar even te gebruiken.
Als er binnen een paar decennia honderdduizenden Europese christenen in Marokko zouden gaan wonen, zouden de moslims aldaar gaarne hun moskee(en) afstaan om deze mensen tegemoet te komen. Daar kun je zeker van zijn.

Simon
15-10-03, 23:51
Ik zit er absoluut niet mee. Van mijn part wordt het op vrijdag een moskee, op zaterdag een synagoge en op zondag een kerk. Dan kunnen de gelovigen eens naar een echte monotheistische gebedsruimte.

Simon

000NobelPrizes
15-10-03, 23:56
Het is maar goed dat god meertalig is. En van allerlei verschillende liedjes houdt.

Zwarte Schaap
16-10-03, 00:22
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ach, laten we niet hypocriet zijn, om Schaap's favoriete woord maar even te gebruiken.
Als er binnen een paar decennia honderdduizenden Europese christenen in Marokko zouden gaan wonen, zouden de moslims aldaar gaarne hun moskee(en) afstaan om deze mensen tegemoet te komen. Daar kun je zeker van zijn.

Ga maar naar spanje, israel, bulgarije etc.. daar zijn vele moskeen verandert in musea en/of in panden met andere gebruiksdoeleinden.

Als de Europese christenen uit europa worden weggejaagd zal het mij goed doen als marokko ze wil opvangen. Ik zal ze graag willen verwelkomen.

000NobelPrizes
16-10-03, 00:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ga maar naar spanje, israel, bulgarije etc.. daar zijn vele moskeen verandert in musea en/of in panden met andere gebruiksdoeleinden.

Als de Europese christenen uit europa worden weggejaagd zal het mij goed doen als marokko ze wil opvangen. Ik zal ze graag willen verwelkomen.

Verhip: ik dacht dat jij hier woonde.

Maar weggejaagd? Hoezo? Ik dacht dat die hele volkverhuizing vrijwillig was.

000NobelPrizes
16-10-03, 00:29
Er is nu trouwens wel een kerk in Agadir, Sainte Anne of zoiets, die permanent bewaakt moet worden. En christenen zijn onlangs veroordeeld tot gevangenisstraf - en hun goederen ter waarde van een half miljoen euro werden ook maar meteen even geconfisceerd - omdat ze bijbels het land hadden ingebracht.
Gek he?

Zwarte Schaap
16-10-03, 00:32
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Verhip: ik dacht dat jij hier woonde.

Ik hoop ooit uit Nederland te kunnen ontsnappen.


Maar weggejaagd? Hoezo? Ik dacht dat die hele volkverhuizing vrijwillig was.

Buiten kolonialistische motieven kan ik geen andere reden bedenken waarom europeanen masaal hun land willen verlaten.

Zwarte Schaap
16-10-03, 00:36
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Er is nu trouwens wel een kerk in Agadir, Sainte Anne of zoiets, die permanent bewaakt moet worden. En christenen zijn onlangs veroordeeld tot gevangenisstraf - en hun goederen ter waarde van een half miljoen euro werden ook maar meteen even geconfisceerd - omdat ze bijbels het land hadden ingebracht.
Gek he? Wat is je stelling? Waar wil je heen? Kun je by the way even je artikel posten waaruit bovenstaande blijkt. marokko is een dictatuur waar zelfs de moslims onderdrukt worden maar dat je geen bijbels in marokko mag meenemen lijkt me stug.

Zagora
16-10-03, 00:39
Kerkelijk Leven

--------------------------------------------------------------------------------
Marokko veroordeelt
christenen wegens
bijbelsmokkel
Van onze kerkredactie
MAROKKO – Naar nu bekend is geworden, zijn vier westerse christenen vorige maand in Marokko veroordeeld tot twee maanden voorwaardelijke gevangenisstraf wegens het smokkelen van Bijbels. Bovendien kregen zij een boete van een ton opgelegd en werd hun jacht ter waarde van een half miljoen verbeurd verklaard.

De advocaat van de vier toonde zich hoogst verbaasd over het vonnis. Hij zei te hebben verwacht dat zijn cliënten er met een kleine boete vanaf zouden komen, wegens het niet betalen van invoerrechten. Officieel is de Bijbel geen verboden boek in Marokko. De advocaat deelde mee tegen het vonnis in beroep te zullen gaan.

Volgens de organisatie Open Doors gaat het om een Brit, een Fransman en twee Canadezen. Ze waren op 30 mei gearresteerd in de haven van M'diq. De eigenaar van het jacht, Graham Hutt, maakt melding van langdurige verhoren van soms wel veertien uur achtereen. De verhoren vonden plaats zonder tolk en in gebroken Engels. Al die tijd kregen zij niets te eten en te drinken. Ook mochten zij niet telefoneren naar de ambassade of een advocaat.

Vlak voor de rechtszaak op 3 juni kregen de vier te horen dat zij ervan beschuldigd waren dat zij de Bijbels niet bij de douane hadden aangegeven en dus de invoerrechten hadden ontdoken. Door in hoger beroep te gaan, hoopt Hutt op veel publiciteit om zodoende een eind te maken aan discriminatie van christenen in Marokko.

000NobelPrizes
16-10-03, 00:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat is je stelling? Waar wil je heen? Kun je by the way even je artikel posten waaruit bovenstaande blijkt. marokko is een dictatuur waar zelfs de moslims onderdrukt worden maar dat je geen bijbels in marokko mag meenemen lijkt me stug.
Waar ik heen wil? Naar Marokko. En ik neem bijbels mee.

Zwarte Schaap
16-10-03, 00:49
Geplaatst door Zagora
Kerkelijk Leven

--------------------------------------------------------------------------------
Marokko veroordeelt
christenen wegens
bijbelsmokkel
Van onze kerkredactie
MAROKKO – Naar nu bekend is geworden, zijn vier westerse christenen vorige maand in Marokko veroordeeld tot twee maanden voorwaardelijke gevangenisstraf wegens het smokkelen van Bijbels. Bovendien kregen zij een boete van een ton opgelegd en werd hun jacht ter waarde van een half miljoen verbeurd verklaard.

De advocaat van de vier toonde zich hoogst verbaasd over het vonnis. Hij zei te hebben verwacht dat zijn cliënten er met een kleine boete vanaf zouden komen, wegens het niet betalen van invoerrechten. Officieel is de Bijbel geen verboden boek in Marokko. De advocaat deelde mee tegen het vonnis in beroep te zullen gaan.

Volgens de organisatie Open Doors gaat het om een Brit, een Fransman en twee Canadezen. Ze waren op 30 mei gearresteerd in de haven van M'diq. De eigenaar van het jacht, Graham Hutt, maakt melding van langdurige verhoren van soms wel veertien uur achtereen. De verhoren vonden plaats zonder tolk en in gebroken Engels. Al die tijd kregen zij niets te eten en te drinken. Ook mochten zij niet telefoneren naar de ambassade of een advocaat.

Vlak voor de rechtszaak op 3 juni kregen de vier te horen dat zij ervan beschuldigd waren dat zij de Bijbels niet bij de douane hadden aangegeven en dus de invoerrechten hadden ontdoken. Door in hoger beroep te gaan, hoopt Hutt op veel publiciteit om zodoende een eind te maken aan discriminatie van christenen in Marokko.

Ze hebben dus gewoon gesmokkeld. Er staat duidelijk dat de bijbel in marokko niet verboden is. In marokko zijn ze gewoon streng in smokkelen.

Overigens is Mdiq een beruchte smokkelplaats waar de koning een zomerverblijf heeft en dus streng wordt gecontrolleert.

(By the way: Ik woon tegenwoordig ook in Mdiq !)

Zwarte Schaap
16-10-03, 00:50
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Waar ik heen wil? Naar Marokko. En ik neem bijbels mee.

Als je ze maar niet gaat smokkelen, je weet wat er kan gebeuren!

000NobelPrizes
16-10-03, 00:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ze hebben dus gewoon gesmokkeld. Er staat duidelijk dat de bijbel in marokko niet verboden is. In marokko zijn ze gewoon streng in smokkelen.

Overigens is Mdiq een beruchte smokkelplaats waar de koning een zomerverblijf heeft en dus streng wordt gecontrolleert.

(By the way: Ik woon tegenwoordig ook in Mdiq !)

weet jij of er op de koran ook invoerrechten staan? Of geldt dat alleen voor de bijbel (en misschien ook de tora).

Zagora
16-10-03, 00:51
Mdiq? Ligt dat in de Rif?

000NobelPrizes
16-10-03, 00:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je ze maar niet gaat smokkelen, je weet wat er kan gebeuren!

Ja, dan ben ik mijn jacht kwijt van een half miljoen euro. Wil ik niet.

Zwarte Schaap
16-10-03, 00:52
Geplaatst door 151 NobelPrizes
weet jij of er op de koran ook invoerrechten staan? Of geldt dat alleen voor de bijbel (en misschien ook de tora).

Die drukken ze zelf in marokko denk ik.

Zwarte Schaap
16-10-03, 00:54
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ja, dan ben ik mijn jacht kwijt van een half miljoen euro. Wil ik niet.

Ach wees blij zo kom je er nog heel goedkoop vanaf, in een dictatuur kun je nog veel waardevollere zaken kwijtraken. Ik ben er ook niet blij mee. maar smokkelen blijft hoe dan ook verboden. Het heeft iets slinks in zich.

Als je het aangeeft gebeurt je niets.

000NobelPrizes
16-10-03, 00:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Die drukken ze zelf in marokko denk ik.
Maar invoerrechten op een bijbel, Schaap?
En een aanklacht van smokkel? Een bijbel is nou niet echt handelswaar waarvoor een mens risico's loopt, *heh*

Gek ook dat de bijbel dan niet gedrukt kan worden in Marokko.

Zeg, er wordt toch niet gediscrimineerd op basis van geloof he?

Marsipulami
16-10-03, 01:00
Ik heb van de zomer nog een bijbel in het Arabisch gekregen van een Marokkaan. Die had die in Marokko gekregen van één of andere opdringerige evangelist op straat. Uit beleefdheid had hij hem maar aangenomen :p En nadien bij terugkeer aan mij cadeau gedaan omdat hij er toch niks mee kon doen. Dat er geen bijbels mogen verspreid worden in Marokko is onzin.

Zwarte Schaap
16-10-03, 01:02
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Maar invoerrechten op een bijbel, Schaap?
Dat is niet mijn idee, zo gaat dat in een keiharde kapitalistische land zoals marokko.


En een aanklacht van smokkel? Een bijbel is nou niet echt handelswaar waarvoor een mens risico's loopt, *heh* De marokkaanse overheid kennende redeneert ie als volgt; als je bijbels smokkelt kun je ook andere zaken smokkelen en je overtreed lands wetten.


Gek ook dat de bijbel dan niet gedrukt kan worden in Marokko Dat weet je niet en lijkt mij een voorbarige conclusie. Ik weet dat veel drukkerijen in handen zijn van niet-marokkanen.


Zeg, er wordt toch niet gediscrimineerd op basis van geloof he?
Oud nieuws, denk je dat de moslims het makkelijk hebben? Vraag onze afrux maar wat zijn vader is overkomen omdat hij een baard had. Zo gaat dat nu eenmaal bij dictaturen. Al denk ik dat het in deze geval
geen discriminatie betreft.

000NobelPrizes
16-10-03, 01:04
Geplaatst door Marsipulami
Dat er geen bijbels mogen verspreid worden in Marokko is onzin.
Dat zegt ook niemand.

Ik vroeg me alleen af of er op de koran dan ook, net zoals op de bijbel, invoerrechten worden geheven al je er een of meer wilt invoeren.

000NobelPrizes
16-10-03, 01:06
Marokko kapitalistisch? :nerveus: