PDA

Bekijk Volledige Versie : Heeft er misschien iemand ui gegeten?



Jimi
16-10-03, 10:51
'Ik voelde in Turkije al dat ik zou worden aangehouden'
door Maaike Oppier

De twee mannen die vorige week woensdag na terugkomst uit Turkije zijn aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de moord op de 7-jarige Kumral Bagci, zijn vrijgelaten. De twee, familie van het in 1995 vermoorde meisje, blijven volgens het OM wel verdacht. 'Wie ui heeft gegeten, stinkt. Wij stinken niet.'


DEN HAAG | Ali (38) ligt met gesloten ogen en droge mond op de bank van zijn huis in de Haagse Schilderswijk. Hij voelt zich ziek. Ali heeft dagen niet gegeten, zegt hij, omdat hij zich vernederd voelt door de politie. Ali is maandag, na vijf dagen detentie, vrijgelaten door de Haagse politie. Maar de verdenking van betrokkenheid bij de moord op zijn 7-jarige nichtje Kumral Bagci in 1995 blijft bestaan, zegt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie.
De oplossing van de onopgehelderde moord op het meisje, dat na enkele dagen vermist te zijn geweest in stukken gesneden werd teruggevonden in Scheveningen, lijkt ook na heropening van de zaak in mei dit jaar nog ver weg.

Sleutelrol

Zes mensen uit één familie, bloedverwanten van Kumral, zijn in de loop der jaren gearresteerd geweest. Drie zijn in de periode tussen 1995 en 1998 na korte tijd vrijgelaten. Vier maanden na heropening van de, wat in politiekringen wordt genoemd 'cold case', is een vierde verdachte opgepakt. Een 20-jarige neef van Kumral, die destijds 12 jaar was. De raadkamer heeft gisteren besloten dat hij nog dertig dagen mag worden vastgehouden. In beperking, zodat hij alleen met zijn advocaat mag praten. Het lijkt er op dat de jonge neef een sleutelrol moet hebben gespeeld in de moordzaak, die wel in verband is gebracht met eerwraak. Maar daar wil de familie die als verdacht wordt aangemerkt niets van weten. "De politie zoekt in de verkeerde hoek", houden zij vol. De toch al met emoties beladen zaak, kreeg eind september een dramatische wending, toen de 48-jarige moeder van de 20-jarige verdachte zelfmoord pleegde in een Haagse politiecel. Zij zat daar omdat zij ook werd verdacht van betrokkenheid bij de moord. Volgens verhalen, die in haar familie als roddels worden afgedaan, zou zij een relatie hebben gehad met de vader van het vermoorde meisje en is die buitenechtelijke affaire door haar familie gewroken op Kumral. De schande over het uitkomen van deze roddels zou haar tot de zelfmoord hebben gebracht. Maar haar familie eist nu niet alleen haar eerherstel van justitie, maar weigert verder ook alle vrijwillige medewerking aan het onderzoek naar de moord op hun nichtje
Kumral. "De ervaringen in deze zaak zijn traumatisch voor de familie", zegt een familielid dat vanwege haar maatschappelijke positie anoniem wil blijven. "Ik heb net pas via de huisarts geestelijke zorg kunnen krijgen voor de kinderen van mijn nichtje dat in de politiecel is doodgegaan. Maar ook de kinderen van andere familieleden zijn bang. Komt de politie mijn vader of moeder straks halen en komen die dan ook niet terug, vragen ze."

Begrafenis

Ali en een zwager kwamen vorige week woensdag op Schiphol terug uit Turkije, waar ze met negen andere familieleden het lichaam hadden begraven van hun nicht die zich met haar hoofddoek in de politiecel van het leven had beroofd. Ali had in Turkije al het gevoel dat hij zou worden gearresteerd, zegt hij. "Zoiets voel je aan." Toen behalve voetballer Frank de Boer, die bij het Turkse Galatasaray speelt, in het vliegtuig ook een man bleek te zitten die Ali als politieman meende te herkennen, wist hij het zeker. Na het uitstappen op Schiphol werden hij en zijn zwager door medewerkers van de Koninklijke Marechaussee aangehouden en via de buitentrap naar een busje gebracht. "We hoorden niet waarvoor we waren aangehouden, maar begrepen wel dat het om die zaak ging. Pas een dagje later hoorden we het zeker." Ali beschrijft zijn detentie in het huis van bewaring in Rotterdam, waar hij na verhoor op Haagse politiebureaus naartoe is gebracht, als onmenselijk. "Ik voelde mij helemaal niet goed en heb drie keer om een arts gevraagd en om een tandarts vanwege ernstige kiespijn, maar niemand kwam." Volgens Ali is er pas zondagavond een arts gekomen en werd hij maandag 'omdat ze wel zagen dat het slecht met mij ging' vrijgelaten. Over de reden voor de vrijlating van Ali en zijn zwager wil het Openbaar Ministerie niets zeggen.

Coma

Wat er tijdens de verhoren van Ali precies naar voren is gebracht door de politie, wordt uit het gesprek met Ali niet erg duidelijk. Volgens hem zou hem zijn gezegd dat er 'bewijzen' zijn. "Als ik dan zeg mij die bewijzen voor te leggen, zeggen ze niets", zegt Ali. "Die bewijzen zijn er ook niet. Er is een Turks spreekwoord dat zegt: 'Wie ui heeft gegeten, stinkt uit zijn mond'. Wij stinken niet. Ze beginnen erover dat ik snel na de verdwijning van Kumral bij haar moeder ben geweest. Dan zeg ik: familie is ook voor slechte dagen. Op goede dagen heb je altijd familie. Verder ben ik veel bij mijn eigen dochter geweest, die in coma in het ziekenhuis lag, nadat ze voor het zwembad in de Hobbemastraat door een auto was overreden. Dat is allemaal na te gaan."

HC

plexus
16-10-03, 10:56
..zet peter.r even om de zaak ...is het zo opgelost