PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkanen terroriseren bejaarden



Mocroboy
18-10-03, 11:11
Marokkanen terroriseren bejaarden
JASPER ROMBOUT

AMSTERDAM - Woon- en zorgcentrum Nieuw-Geuzenveld en de psychiatrische instelling De Geuzenhoek worden geterroriseerd door Marokkaanse jongeren. De terreur bestaat uit doodsbedreigingen aan het adres van personeelsleden, georganiseerde inbraken, diefstal, brandstichting en vernieling.

Nachtpersoneel weigert te werken en bewoners verhuizen. Dit blijkt uit een nog vertrouwelijk onderzoek van de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam. Volgens de onderzoekers gaat het om maximaal tachtig, vooral Marokkaanse jongeren, die in wisselende groepen de zorginstellingen Nieuw-Geuzenveld en De Geuzenhoek al jaren onveilig maken. De reactie van politie en politiek is volgens de onderzoekers inadequaat. Vanavond besteedt de EO in Knevel op zaterdag aandacht aan hun rapport.

Hoofdonderzoeker Jaap Noorda benadrukt dat de situatie van beide onderzochte instellingen 'representatief is voor vele instellingen voor zwakkeren in de grote steden'. ''Ik heb toevallig dit onderzoek gedaan, maar ik had twintig of dertig rapporten kunnen schrijven met dezelfde conclusies op verschillende plaatsen in Amsterdam. Het lijkt erop dat vooral Marokkaanse jongens het gemunt hebben op de zwakkeren van de maatschappij. Het is wachten op de eerste dode.''

In het conceptrapport, dat de titel Rollators en rotjongens heeft gekregen, wordt een veelvoud aan zware incidenten beschreven. Met een georganiseerd netwerk van oudere en jongere Marokkaanse jongens wordt toegang verkregen tot de instellingen, waar ze tv's, audioapparatuur en tasjes roven. 'De jongens zijn zeer geroutineerd. Ze doen zich voor als familie, bezoek of leverancier, maken sloten onklaar en sluipen 's avonds binnen om de boel leeg te halen,' aldus het rapport.

Ook de bedreigingen lopen volgens onderzoeker Noorda 'de spuigaten uit'. Enkele medewerkers van de zorginstellingen durven niet langer nachtdiensten te draaien. Onlangs was er weer een incident bij Nieuw-Geuzenveld. Uit het rapport: 'Een personeelslid werd lastiggevallen, waarop de politie werd gebeld. Toen de jongen in kwestie werd gefouilleerd, bleek deze een heel wapenarsenaal bij zich te hebben.'

De schrik bij de medewerkers zit er goed in. 'Personeel wordt vreselijk geïntimideerd. De jongeren komen het huis binnen, staan voor de deur en bedreigen de medewerkers vrijwel dagelijks ( ) Het personeel is bang. Een medewerker vertelde: ''Je bent ontzettend boos, maar je moet toch de hele tijd beleefd proberen te blijven omdat het anders escaleert''.'

Vooral 's avonds, bij de dienstwisseling, zijn de jongeren agressief. Vaak wordt nachtpersoneel bedreigd, ze mogen er niet door. Met name de jonge jongens zijn lastig. De dertien- en veertienjarigen schelden medewerkers uit en bekogelen hen. Ze bedreigen hen zelfs met de dood. 'Een bewoner die zich persoonlijk tot de jongens richtte, vond de dag erop een dooie muis in zijn brievenbus.' Bij anderen werd na protest de tuin 'volgesmeten met afval'.

De andere problemen behelzen vooral 'kleinere' vormen van overlast en terreur. Tot laat in de avond en zelfs 's nachts schreeuwen de jongeren en voetballen ze tegen een ijzeren hek, waardoor bewoners niet kunnen slapen. Als ze daarover klagen bij de jongeren, is het antwoord het gebaar van de vinger langs de keel. Verder wordt geregeld brand gesticht in prullenbakken en containers van de instellingen. Beveiligingscamera's rond de centra worden gesloopt.

Onderzoeker Noorda maakt zich ernstig zorgen. ''Als criminele jongeren het op onze oudjes hebben gemunt, is de grens bereikt.'' Noorda is teleurgesteld geraakt in de politiek, de politie en de hulpverlening. ''Ik zie de laatste jaren dat de de toon verhardt, maar in de praktijk verandert er helemaal niets. Er moet harder worden opgetreden, anders zitten we over tien jaar nog steeds om de tafel om er over te praten.''

Noorda maakt zich ernstige zorgen over de situatie met voornamelijk Marokkaanse jongens in Amsterdam en de andere grote steden in Nederland. ''Ik heb de neiging van de daken te schreeuwen: neem het alstublieft serieus! We worden als burgers gesust en gerustgesteld met allerlei beloftes en plannen, maar we worden belazerd. Het is echt de hoogste tijd om in te grijpen.''

De problemen rond de zorginstellingen in Geuzenveld spelen volgens Noorda al vijftien jaar. Vooral sinds 2001 is de situatie verslechterd. ''Maar de inadequate aanpak van politie en politiek heeft bij de de directies tot wanhoop geleid,'' stelt hij. De

directie van deze twee instellingen, verenigd in de Vereniging Amstelhuizen, besloot in augustus zelf het heft in handen te nemen. Directrice Harriët van der Kooy van Nieuw-Geuzenveld: ''De politie gaf aan niet te weten om welke groepen het ging en daardoor niet echt in te kunnen grijpen. Daarom hebben wij zelf het geld bij elkaar gelegd om de VU een onderzoek te laten doen. Dat is altijd nog goedkoper dan de particuliere beveiligingsdienst die we eerst hadden.''

taouanza
18-10-03, 11:14
directie van deze twee instellingen, verenigd in de Vereniging Amstelhuizen, besloot in augustus zelf het heft in handen te nemen. Directrice Harriët van der Kooy van Nieuw-Geuzenveld: ''De politie gaf aan niet te weten om welke groepen het ging en daardoor niet echt in te kunnen grijpen. Daarom hebben wij zelf het geld bij elkaar gelegd om de VU een onderzoek te laten doen. Dat is altijd nog goedkoper dan de particuliere beveiligingsdienst die we eerst hadden.''



:jammer:

Blade20
18-10-03, 11:58
Lafaards, een beetje de oudern en zwakkeren gaan lastigvallen, lekker dapper tijdsvermaakt.
Ach, dit gaat toch veranderen. Hoogmoed komt voor de val (of is het in dit geval laagmoed?)

Simon
18-10-03, 12:09
Geplaatst door Mocroboy
Het is wachten op de eerste dode.

hmmm die lezen zeker niet de krant ....

Tja ik vind dit soort dingen wel zeer ernstig. Maar hoe ernstig is mij niet helemaal duidelijk. Ik bedoel het is mij niet duidelijk hoe vaak dit voorkomt.

Laat ik ook eens wat anders vertellen. Ik fietste laatst hier in de buurt en een oud vrouwtje met een blindenstok wilde oversteken. Ze zwaaide met haar stok en luisterde of er verkeer aankwam. Toen fietste een Marokkaans jochie langs. Hij keerde om en stapte af. Hij hielp het vrouwtje oversteken door aanwijzingen te geven. Heel aardig.

Simon

nl-x
18-10-03, 12:20
Dus ik zie jullie allemaal ook zometeen hier posten over jullie ongenoegen van de autochtoontjes die bejaarden beroven?
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=74666

Vast niet... Tenzij je het doet alleen om mij te jennen.

Blade20
18-10-03, 12:27
Geplaatst door nl-x
Dus ik zie jullie allemaal ook zometeen hier posten over jullie ongenoegen van de autochtoontjes die bejaarden beroven?
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=74666

Vast niet... Tenzij je het doet alleen om mij te jennen.

Op een forum wat Maroc.nl heet?
Anyway, dat kan wel zijn, maar je weet nog steeds niet of bij allochtonen vaker voorkomt als bij autochtonen. En daarbij komt nog dat als autochtonen het doen (of allochtonen) dat dat dan niet betekend dat het goed is.
Ik weet dat je de allochtonen wilt verdedigen, maar moet dat dan over de rug van de autochtonen, twee fouten maken nog geen goed.

taouanza
18-10-03, 12:48
Geplaatst door Simon
hmmm die lezen zeker niet de krant ....

Tja ik vind dit soort dingen wel zeer ernstig. Maar hoe ernstig is mij niet helemaal duidelijk. Ik bedoel het is mij niet duidelijk hoe vaak dit voorkomt.

Laat ik ook eens wat anders vertellen. Ik fietste laatst hier in de buurt en een oud vrouwtje met een blindenstok wilde oversteken. Ze zwaaide met haar stok en luisterde of er verkeer aankwam. Toen fietste een Marokkaans jochie langs. Hij keerde om en stapte af. Hij hielp het vrouwtje oversteken door aanwijzingen te geven. Heel aardig.

Simon

Nou bij metrostation Delfshaven zag ik een marokkaan met opgeschoren kapsel en bontkraag de boodschappenwagen voor een oudvrouwtje de trap af tillen.
Twee andere Nederlands vrouwen stonden te kijken of ze een wonder zagen gebeuren:goh kijk dat nou wat aardig van die jongen
en de ander ; o wat lief
enz enz

taouanza
18-10-03, 12:57
Geplaatst door Baroc
De helden.....

Maar in Marokko blijven de grootouders en psychiatrische patiënten gewoon bij de familie wonen. En dan laat je het wel uit je hoofd om die te pesten of erger. Want dan staat er altijd wel een oudere broer, vader, neef of buurman klaar om de daders ongenadig te straffen.

Kennelijk worden een aantal Marokkaanse jongen in amsterdam gewoonweg niet opgevoed door hun ouders. Of die denken dat ze op straat wel gecorrigeerd worden.

Kom zo als Marokkaanse gemeenschap maar eens van je slechte naam af :cheefbek:


Weetje het is gewoon betweterigheid van de blanke superiorteitswaan.
Eers zeggen dat iets niet goed is: de marokkaanse opvoeding bijvoorbeeld waar respect en naasteliefde hoog in het vaandel staat.En dan vervolgens klagen over het gebrek daarvan.

Zag laatst hoe missionarissen of wat het ook waren ze waren in ieder geval blank, maar ze gingen dan inboorlingen in de Amezone afraden om westerse medicijnen te gebruiken omdat ze de juiste dosissen niet weten enzo en dat ze maar beter hun eigen natuurlijke medicijnen moeten gebruiken.
Nou durf ik te wedden dat dat dezelfde blanken waren die hun kwamen vertellen dat ze hun kwakzalvers niet moeten geloven en dat de westerlingen beter en veilige medicijnen hebben.:moe:

nl-x
18-10-03, 14:59
Geplaatst door Blade20
Op een forum wat Maroc.nl heet?
Anyway, dat kan wel zijn, maar je weet nog steeds niet of bij allochtonen vaker voorkomt als bij autochtonen. En daarbij komt nog dat als autochtonen het doen (of allochtonen) dat dat dan niet betekend dat het goed is.
Ik weet dat je de allochtonen wilt verdedigen, maar moet dat dan over de rug van de autochtonen, twee fouten maken nog geen goed.

Je leest een stuk meer dan ik schreef... Ik zei alleen dat je daar vast niet ging posten.

Dit is trouwens de eerste keer dat ik zoiets lees over marokkanen met bejaarden. Terwijl ik het zóó vaak hoor dat autochtonen het munten op de weerlozen en zwakkeren. Zo vaak gehoord van autochtonen die bejaarden beroven en bedriegen. Hele scams om hun laatste centen af te pakken etc.

Dat autochtonen het doen praat het niet recht nee. Maar het ontneemt je wel het recht om allochtonen er op aan te spreken. Maar dat snapte je wel.


mvg
gvr
nlx

observer
18-10-03, 15:44
Kom zo als Marokkaanse gemeenschap maar eens van je slechte naam af

makkelijk je weet waar het is

laat de ael en dergelijke daar maar eens een patrouile op afsturen

kijken of die ettertjes nog durven als er 500 man voor hun neus staan

een klein deel van de marokkanen in nederland is slecht
een groot deel niet
dat grote deel kan of gaan zitten ******en op de nederlanders omdat ze klagen
of ze kunnen ingrijpen

lennart
18-10-03, 15:50
observer: als het zo moet... waarom hebben we dan nog een politie :confused:

Verspilling van belastinggeld lijkt me dan...

Oh en gaan we dan ook Nederlandse buurtknokploegen oprichten? Want waar ik vroeger opgroeide was het ook schering en inslag met dommere blanke jochies die andere mensen lastig vielen.

gibraltar
19-10-03, 10:22
wie van jullie woont daar in de buurt?
ik kom daar elke dag in de buurt om mijn collega op te halen.
ruim 300 meter schuin tegenover de bejaardehuis is een politie post
buurtregisseur gevestigd. :schok:

Blade20
19-10-03, 10:40
Geplaatst door nl-x
Je leest een stuk meer dan ik schreef... Ik zei alleen dat je daar vast niet ging posten.

Dit is trouwens de eerste keer dat ik zoiets lees over marokkanen met bejaarden. Terwijl ik het zóó vaak hoor dat autochtonen het munten op de weerlozen en zwakkeren. Zo vaak gehoord van autochtonen die bejaarden beroven en bedriegen. Hele scams om hun laatste centen af te pakken etc.

Dat autochtonen het doen praat het niet recht nee. Maar het ontneemt je wel het recht om allochtonen er op aan te spreken. Maar dat snapte je wel.


mvg
gvr
nlx

wellicht, maar meestal wordt het dan gedaan door ze te misleiden. Das is nog steeds fout, maar er wordt tenminste geen geweld gebruikt.

Simon
19-10-03, 13:46
Geplaatst door gibraltar
buurtregisseur gevestigd. :schok:

Die schijnt langdurig ziek te zijn. Overigens was het mij niet duidelijk om hoeveel incidenten dit nu gaat en wat de ernst is. Verder: hoe zit het bijvoorbeeld met hun hang en sluitwerk en hun deurbeleid? Kan iedereen daar zo maar binnenwandelen? Ze hadden het over een investing van 150.000 euro in camera's !!! Nou sorry hoor ...

Maslov
19-10-03, 13:50
Sorry hoor, die jongens behoren daar niet te komen, tenminste als ze daar geen familie hebben!! :boos:

freya
20-10-03, 10:56
Geplaatst door Blade20
wellicht, maar meestal wordt het dan gedaan door ze te misleiden. Das is nog steeds fout, maar er wordt tenminste geen geweld gebruikt.

Waar lees jij dan dat er door Marokkanen wel geweld tegen bejaarden wordt gebruikt?

Die "bedreigingen" zijn tegen het personeel, begrijp ik en de diefstallen gaan dmv insluipingen.

Zoals jij het stelt lijkt het wel alsof er elke week een gewapende overval plaatsvond :fpotver:

Puk
20-10-03, 11:06
Geplaatst door freya
Waar lees jij dan dat er door Marokkanen wel geweld tegen bejaarden wordt gebruikt?

Die "bedreigingen" zijn tegen het personeel, begrijp ik en de diefstallen gaan dmv insluipingen.

Zoals jij het stelt lijkt het wel alsof er elke week een gewapende overval plaatsvond :fpotver:

Niks aan de hand dus?

ali ibn yaz
20-10-03, 11:11
Dappere jongens.

freya
20-10-03, 11:31
Geplaatst door Puk
Niks aan de hand dus?

Niet veel meer aan de hand dan bij andere bejaardentehuizen, die geterroriseerd worden door blonde etterbakjes, elders in het land.

Puk
20-10-03, 11:59
Geplaatst door freya
Niet veel meer aan de hand dan bij andere bejaardentehuizen, die geterroriseerd worden door blonde etterbakjes, elders in het land.

Kan aan mij liggen. Maar heb je daar een bron van? Van blonde etterbakjes die bejaardentehuizen plunderen?

BartLM
20-10-03, 13:38
Geplaatst door Puk
Kan aan mij liggen. Maar heb je daar een bron van? Van blonde etterbakjes die bejaardentehuizen plunderen?


nou moet je niet zo schijnheilig doen he.

dat deden wij vroeger ook.


BartLM

freya
20-10-03, 14:43
Geplaatst door Puk
Kan aan mij liggen. Maar heb je daar een bron van? Van blonde etterbakjes die bejaardentehuizen plunderen?

Ons Schaap heeft hier al wat berichtjes geplaatst

Puk
20-10-03, 14:46
Geplaatst door freya
Ons Schaap heeft hier al wat berichtjes geplaatst

Dat ging dus niet over een bejaardentehuis.

Maar over een gelegenheid waar in het weekeinde tegelijkertijd bejaarden en jongeren hun activiteiten hebben. Is niet handig.

Blijft staan dat jatten en treiteren niet goed te praten valt.