PDA

Bekijk Volledige Versie : Ernstig letsel 89-jarige vrouw 2 weken onopgemerkt in bejaardentehuis leidt tot dood.



Zwarte Schaap
18-10-03, 12:40
Ernstig letsel 89-jarige vrouw twee weken onopgemerkt

HAARLEM - Een 89-jarige bewoonster van het Reinaldahuis in Haarlem is na een val twee weken lang niet behandeld aan een aantal botbreuken. Zowel personeel van het verzorgingshuis als twee huisartsen die haar bezochten, zagen over het hoofd dat ze een heup en drie ribben had gebroken. Toen ze eindelijk naar het ziekenhuis werd gebracht, was ze zo verzwakt dat ze binnen een dag overleed.

De familie van de 89-jarige Zwaantje Terhoeven heeft bij het Medisch Tuchtcollege een klacht ingediend tegen de twee betrokken huisartsen. Ze zouden de vrouw niet zorgvuldig hebben onderzocht. Ze dienden ook een klacht in bij de Stichting Sint Jacob, waar het Reinaldahuis onderdeel van uitmaakt. Personeelsleden hebben volgens de familie niet gemerkt dat de licht dementerende vrouw veel pijn had en daardoor nauwelijks meer at en dronk.

,,We kregen in het ziekenhuis te horen dat mijn moeder uitgedroogd en ondervoed was'', vertelt dochter Nellie Terhoeven. ,,Ze zeiden dat ze verschrikkelijk veel pijn gehad moet hebben omdat ze al die tijd met die botbreuken nog gewoon is gewassen en in haar stoel is gezet. Waarschijnlijk is die pijn de reden geweest waarom ze zich helemaal in zichzelf keerde en zo snel achteruit ging.''

Een gesprek tussen de familie en de directie van het Reinaldahuis, eerder deze week, loste de zaak niet. Nellie Terhoeven: ,,De directie weigert te zeggen dat er is gefaald en dat ze in de toekomst alles zullen doen om zoiets te voorkomen. Dat is wat we wilden horen.''

De directie van het Reinaldahuis wil niet verder op de zaak ingaan. Eén van de betrokken huisartsen zegt desgevraagd dat er een medische reden is waarom hij de gebroken heup over het hoofd heeft gezien. Wegens zijn beroepsgeheim mag hij daar echter verder niet over uitweiden. ,,Feit is wel dat er een diagnose is gemist en dat betreur ik. Het Medisch Tuchtcollege moet echter uitmaken of dat te wijten is aan onzorgvuldig handelen.'' De andere huisarts was niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: IJmuider Courant 18/10/03

taouanza
18-10-03, 12:42
Mijn God zeg!
Mijn maag maakte salto's bij het lezen.:mad:

Zwarte Schaap
18-10-03, 12:53
Geplaatst door taouanza
Mijn God zeg!
Mijn maag maakte salto's bij het lezen.:mad:

Wat wil je als je je ouders in een kast stopt en niet opzoekt.

BartLM
18-10-03, 13:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat wil je als je je ouders in een kast stopt en niet opzoekt.


mijn moeder woont nu alleen. ik zie het nog even aan, maar dan stop ik haar toch echt in de kast hoor. of natuurlijk een pilletje. dat doen we in de familie al jaren.


BartLM

Zwarte Schaap
18-10-03, 14:11
Geplaatst door BartLM
mijn moeder woont nu alleen. ik zie het nog even aan, maar dan stop ik haar toch echt in de kast hoor. of natuurlijk een pilletje. dat doen we in de familie al jaren.


BartLM

Ieder zijn heug en meug.