PDA

Bekijk Volledige Versie : Nationale Krakercompetitie



Simon
18-10-03, 12:42
Nationale Krakercompetitie

Wie mag zich in Nederland de beste informatiezoeker op internet noemen? De Nationale Krakercompetitie zal het uitmaken. De inschrijving voor deze wedstrijd begint vandaag.

Door Aranka Klomp

Oudere heer bij de balie van de bibliotheek: ,,Ik heb een lastige vraag. Begin jaren dertig verscheen er een Duitse film. Van Fritz Lang, meen ik. Een verkrachter en seriemoordenaar, gespeeld door Peter Lorre, werd berecht door de onderwereld zelf. Die moordenaar floot voor elk van zijn moorden een bepaald melodietje en nu hoorde ik datzelfde deuntje op het mobieltje van mijn kleindochter. U bent de bibliotheek, kunt u mij vertellen hoe de muziek heet en wie daarvan de componist is? Ik lig nachten wakker omdat ik niet op de naam kom. Dat kunt u toch wel ergens opzoeken, op dat internet van u?''

Het valt niet mee om in het digitale tijdperk bibliothecaris te zijn. Wie vroeger een beroep deed op 'de bieb', nam genoegen met een norse blik en de overhandiging van enkele bezoedelde archiefkaartjes met daarop aanduidingen van boekwerken die betrekking hadden op de zoekvraag. Vroeg je naar 'eh-iets-van-autobiografieën', dan kreeg je een kaartje met: '2e verd., sectie 8.77-01 AUT.B.'

Bibliothecarissen en -ressen waren niets meer of minder dan muffige heren en dames, bebrild en niet zelden beiden besnord, die steevast geruisloos achter je opdoemden om dan met enige spot te vragen: ,,En? Gevonden?!'' - nét als jij gretig je eerste blik durfde te werpen in Happy Hooker, Mijn Eigen Verhaal.

Maar dit beeld is inmiddels achterhaald. Tegenwoordig zijn de dames en heren van de bibliotheek ware digithecarissen. De bibliotheek is een multimediale vraagbaak geworden, in plaats van louter een verzameling cryptisch gecodeerde boeken. Dus moesten de mensen van de bibliotheek jaren geleden allemaal op cursus. Internetcursus. Zodat ze wel raad zouden weten met vragen zoals die van de meneer die op zoek was naar het telefoondeuntje van zijn kleindochter.

De bibliothecarissen deden internet-zoekopdrachten bij wijze van examen, daagden elkaar uit de zoekvragen nóg sneller op te lossen, tot in 2001 een landelijke competitie het gevolg was. Teams van bibliothecarissen streden tegen elkaar in een heuse 'Krakercompetitie' (afgeleid van 'hersenkraker'). De winnaar viel eeuwige roem onder zijn collega's ten deel.

Dit jaar is die competitie openbaar, dus ook toegankelijk voor niet-bibliothecarissen. Bibliotheek.nl (de gezamenlijke openbare bibliotheken) en Overheid.nl ('de kortste weg naar overheidsinformatie') hebben vragen bedacht waarop de antwoorden érgens op internet te vinden zijn. Hiermee hopen beide sites meer bekendheid te krijgen voor de informatiebronnen die zij zelf op internet aanbieden.

Vanaf vandaag kan iedereen die denkt wegwijs te zijn op het world wide web zich inschrijven en vanaf 7 november verschijnen op de speciale website wekelijks tien zoekvragen op allerlei gebied. De competitie telt vier ronden en eindigt op 5 december.

Wat kan een deelnemer verwachten? Vragen zoals die bovenaan dit stukje. Maar ook: 'Vorige week heeft u uw baas op de trap ontmoet terwijl hij in druk gesprek gewikkeld was met een zakenrelatie. De volgende dag zag u hem weer terwijl hij in hoge nood naar de wc rende. Beide keren heeft hij u niet terug gegroet. U vindt dit een teken aan de wand en bereidt u alvast voor op uw ontslag. U bent 55 jaar, 30 jaar in dienst, met een riant salaris van 5.000 euro per maand. U wilt graag de hoogte weten van de afkoopsom die de kantonrechter zal bepalen als het tot een rechtszaak komt. Hoeveel bedraagt deze?'

Elke ronde krijgen de deelnemers telkens een week de tijd om de antwoorden via een eigen account op de site af te leveren. Wie wint mag een weekend met een vriend of vriendin naar Rome, wie bijna wint naar Parijs en de op twee-na-beste digispeurder kan iemand uitnodigen een musical te gaan bezoeken.

Vanaf 14 november blikt de Achterpagina wekelijks terug op de vragenronden met een Bekende Nederlander. Op 6 december maken we de winnaars van de competitie bekend.

Inschrijven en informatie: www.nationalekrakercompetitie.nl

NRC, 17 oktober 2003

© Op dit artikel berust auteursrecht