PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Marokkaanse criminelen leven op eiland - ongrijpbaar'



lennart
18-10-03, 15:19
'Marokkaanse criminelen leven op eiland - ongrijpbaar'
Van onze verslaggeefsters Steffie Kouters Annieke Kranenberg

AMSTERDAM - Incidenten met jonge Marokkanen volgen elkaar op. Van de Nederlanders denkt 80 procent dat zij steeds gewelddadiger worden. Twee Marokkaanse studenten klagen over het stigma dat de hele gemeenschap treft.

Een vrouw die snel haar tas vastpakt als je naast haar gaat zitten in de tram. Of de medewerker van de supermarkt die je een kwartier lang volgt, de hele winkel door, wanneer je boodschappen doet met je gehoofddoekte moeder.
Ahmed Dadou (24), student internationaal recht aan de Universiteit van Amsterdam, wordt er ziek van dat hij net zo wordt bekeken als zijn criminele Marokkaans-Nederlandse landgenoten. Ahmed Dadou: 'Wat kan ik ertegen doen? Moet ik met een megafoon op de Dam gaan staan en roepen dat ik het ook verwerpelijk vind wat die jongens uithalen?'

Zijn vriend Rochdi Darrazi (22), student financiële econometrie aan de UvA, lacht: 'Wie is die gek, denken ze dan.' Darrazi wil er niet eens bij stilstaan of Nederlanders huiverig op hem reageren. 'Anders word je paranoïde. Dan ga je zien wat je wilt zien. Dan ben je gedoemd te mislukken.'

Dadou put een sprankje hoop uit de enquête die Maurice de Hond hield om te peilen hoe Nederlanders denken over Marokkanen. 'Zes op de tien Nederlanders zijn níet bang als ze me tegenkomen. Dat is toch mooi meegenomen!'

Verder was het volgens de studenten een rampzalige week, waarin het ene negatieve bericht over Marokkanen het andere opvolgde. Uit de enquête van De Hond bleek daarop dat 80 procent van de Nederlanders denkt dat Marokkaanse jongeren steeds vaker gewelddadig zijn.

'Ben jij Marokkáán?', krijgt Darrazi geregeld te horen. 'Echt? Een Marokkaanse vader en een Marokkaanse moeder?' Ja, knikt Darrazi dan, ja hoor, dat weet ik heel zeker. 'Nou, dan ben je wel heel ánders.' Dadou, tevens panellid van het programma Het Lagerhuis: 'Wij moeten boeten voor de daden van een harde kern criminelen die allang niet meer voor rede vatbaar is. Het idee heerst dat de Marokkaanse gemeenschap het prima vindt wat die jongens in Amsterdam uitspoken, terwijl we er machteloos tegenover staan.'

Vorige week was Dadou op een Marokkaanse bruiloft, waar het verhaal rondzoemde over het doodschoppen van de 43-jarige verslaafde Anja Joos. Een gruwelijke daad, vonden de aanwezigen . Diep medelijden had Dadou met de gepijnigde oudere mannen die daar rondliepen. 'Ze weten: daar worden mijn kinderen, mijn kleinkinderen op aangekeken.'

Natuurlijk is Dadou boos op de jonge Marokkaanse criminelen. 'Pak ze maar keihard aan. Ze weten hoe moeilijk onze gemeenschap het heeft en trekken zich daar niets van aan. Ze leven op een eiland. Heeft niemand je normen en waarden bijgebracht, denk ik dan, net zoals ik denk over de jongens die Meindert Tjoelkert doodschopten.'

Anja Joos is een voorbeeld van zinloos geweld, vinden de studenten. 'Maar bij criminele Marokkanen wordt altijd etnische afkomst, cultuur en islam aangehaald als verklaring. Andere variabelen, zoals sociale achterstand, doen er niet toe ', zegt Darrazi.


Darrazi: 'Nederlanders eisen altijd een verklaring van ons. Maar als hooligans de spelersbus van Ajax in de fik steken, word jij er de volgende dag niet op afgerekend. Van jou wordt geen verklaring verwacht voor hun gedrag.'

Dadou: 'Als ik erop inga en positie inneem, bevestig ik dat er een link is tussen mij en die straatschoffies, terwijl er geen verband is.'

Om het 'hardnekkige stigma' te doorbreken dat Marokkanen vooral na 11 september hebben gekregen, richtte Dadou samen met anderen afgelopen voorjaar het project Koerswijziging.nl op. Darrazi is ambassadeur van de club en trekt binnenkort met een veertig jaar oudere joodse man langs scholen om tolerantie onder jongeren te kweken.

De LPF heeft de 'emancipatie van de racist' veroorzaakt, stelt Dadou. 'Alle onderbuikgevoelens worden verwoord.' Dat is bloedlink, vindt hij. 'Het leidt tot selffulfilling prophecy', vult Darrazi aan.

Dadou merkt het aan de jongens die hij begeleidt bij hun huiswerk. 'De Marokkaanse jongen is al drie keer afgewezen voor een stageplek, terwijl zijn witte klasgenootjes wel worden aangenomen. 's Avonds na tienen vraagt de politie wat hij zo laat op straat moet. Die jongen zegt: Ahmed, wat maakt het uit of ik stop met school? Zelfs de mensen die nog nooit een Marokkaan van dichtbij hebben gezien, denken dat ik straks een vrouw doodschop.'

Het individu wordt beloond, het collectief gestraft, zegt Dadou: 'Als je succes hebt, heb je dat volgens witte Nederlanders puur aan je eigen inzet te danken. Dan metselen ze je sociale omgeving weg. Dan doet mijn analfabete moeder die zo stimuleerde dat ik ging studeren er niet meer toe. Gaat het mis met je, dan wijten ze dat juist weer wel aan je omgeving.'

De Marokkaanse jongeren moeten zich 'massaal' gaan mengen onder Nederlanders, vinden Darrazi en Dadou. 'Als iedere Nederlander vijf Marokkanen kent, gaat hij anders over hen denken. En de Marokkanen die hier wonen, moeten zich meer beroepen op hun Nederlandse identiteit. Want zij maken wél deel uit van die samenleving.' Darrazi, hij zegt het nog maar een keer, voor de vijfde maal: 'Ik ben Amsterdammer.'

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1066460504084.html

Simon
18-10-03, 16:22
Ach die Maurice de Hond heeft NIET gevraagd ...

Vindt U dat Marokkanen steeds beter integreren?
JA
NEE
Weet niet

Vindt u dat Marokkanen steeds hoger geschoold raken en daardoor een betere bijdrage aan de samenleving leveren?
JA
NEE
Weet niet

Ik bedoel met die vragen die hij stelt weet je van tevoren wat eruit komt ...