PDA

Bekijk Volledige Versie : D66 wil berechting jongeren in wijk



an3sdej
18-10-03, 22:07
D66 wil berechting jongeren in wijk

D66 wil criminele jongeren die overlast veroorzaken in hun eigen wijk laten berechten. Fractieleider Dittrich zei in het EO-programma Knevel op Zaterdag dat D66 daartoe volgende week een voorstel zal indienen.

D66 wil dat naast een officier van justitie ook een rechter in de buurt zijn of haar werk gaat doen. Zo kunnen de jongeren sneller en in hun eigen omgeving een straf opgelegd krijgen. Zo'n zichtbaar lik-op-stuk-beleid heeft meer effect op de hele groep jongeren.

Dittrich reageerde op berichten dat Marokkaanse jongeren in Amsterdam-West zorginstellingen terroriseren.

lennart
18-10-03, 22:09
dit vind ik nou een goed idee...

decentraliseren!

weg met de overheid!

~Panthera~
18-10-03, 22:15
Geinig. Net het Archeon, kompleet met schandblok.
Back to the middleages.:moe:

000NobelPrizes
18-10-03, 22:26
Geplaatst door ~Panthera~
Geinig. Net het Archeon, kompleet met schandblok.
Back to the middleages.:moe:

Daar zitten we toch al weer, zo ondertussen?

Zagora
18-10-03, 23:14
Geplaatst door an3sdej
D66 wil berechting jongeren in wijk

D66 wil criminele jongeren die overlast veroorzaken in hun eigen wijk laten berechten. Fractieleider Dittrich zei in het EO-programma Knevel op Zaterdag dat D66 daartoe volgende week een voorstel zal indienen.

D66 wil dat naast een officier van justitie ook een rechter in de buurt zijn of haar werk gaat doen. Zo kunnen de jongeren sneller en in hun eigen omgeving een straf opgelegd krijgen. Zo'n zichtbaar lik-op-stuk-beleid heeft meer effect op de hele groep jongeren.

Dittrich reageerde op berichten dat Marokkaanse jongeren in Amsterdam-West zorginstellingen terroriseren.

Yeah, alsof dat gerealiseerd kan worden

Maslov
18-10-03, 23:17
Volgens mij kan een rechtbank op korte termijn zo een dependance openen in een wijk.
En eerder was er al het idee van gestrafte met een apart shirt aan, terwijl ze voor straf de straat vegen in de eigen wijk.

Simon
18-10-03, 23:39
Ik snap het voordeel niet van berechting in de wijk. Hoezo gaat dat sneller? Aan het kwartiertje reizen naar de rechtbank aan de Parnassusweg kan het toch niet liggen?

Zagora
18-10-03, 23:43
Geplaatst door Simon
Ik snap het voordeel niet van berechting in de wijk. Hoezo gaat dat sneller? Aan het kwartiertje reizen naar de rechtbank aan de Parnassusweg kan het toch niet liggen?

ik denk dat dittrich het zelfde systeem voor ogen heeft dat bij voetbalwedstrijden gebruikt wordt (dacht ik). snelrecht heet dat. uit de auto die je hebt ingebroken, naar de politie en een half uur later voor de rechter...zoiets denk ik. En dat lukt ze never nooit. het strafrechtsysteem is al meer dan genoeg overbelast.

Marsipulami
18-10-03, 23:43
Geplaatst door Simon
Ik snap het voordeel niet van berechting in de wijk. Hoezo gaat dat sneller? Aan het kwartiertje reizen naar de rechtbank aan de Parnassusweg kan het toch niet liggen?


:D De D66 voorstellen laten zien hoe wanhopig de Hollanders blijkbaar zijn.

Marsipulami
18-10-03, 23:48
Geplaatst door Zagora
ik denk dat dittrich het zelfde systeem voor ogen heeft dat bij voetbalwedstrijden gebruikt wordt (dacht ik). snelrecht heet dat. uit de auto die je hebt ingebroken, naar de politie en een half uur later voor de rechter...zoiets denk ik. En dat lukt ze never nooit. het strafrechtsysteem is al meer dan genoeg overbelast.

Haha, tijdens Euro 2000 was dat snelrecht het neusje van de justitiele zalm in België. Een nieuwigheid die met veel poeha gelanceerd werd. Vlak voor dat voetbalgebeuren had men honderden gedetineerden vervroegd vrijgelaten uit de gevangenissen om al die hooligans te kunnen opsluiten. Nu zijn we drie jaar later en is er nog altijd geen enkele veroordeling laat staan opsluiting van gekomen via die snelrechtprocedure.

Orakel
18-10-03, 23:56
Geplaatst door Simon
Ik snap het voordeel niet van berechting in de wijk. Hoezo gaat dat sneller? Aan het kwartiertje reizen naar de rechtbank aan de Parnassusweg kan het toch niet liggen?

Ik denk dat ze doelen op de JIBs: Justitie In de Buurt. Dat zijn wijkkantoren die ca. 2 jaar geleden in het leven zijn geroepen om politie en justitie zichtbaar aanwezig te laten zijn in probleemwijken en hopen dat daar een preventieve werking van uit gaat.
Omdat er ook verschillende disciplines in ondergebracht zijn (Openbaar Ministerie, politie, reclassering) verbeterde de samenwerking en kon men effectiever en efficienter inspelen op criminaliteit.

Nadeel is echter dat er geen rechter aan te pas komt en dan zijn er wettelijke maxima voor de afdoeningen. Zwaardere gevallen worden dan toch gedagvaard en dat duurt dan langer.
Misschien dat er bedoeld wordt dat ook rechters nu onderdeel gaan uitmaken van deze JIBs, maar dat weet ik niet zeker.

Puk
19-10-03, 02:49
Geplaatst door ~Panthera~
Geinig. Net het Archeon, kompleet met schandblok.
Back to the middleages.:moe:

Dat zal je misschien gek vinden... maar ik begin óók heel anders over de Sharia te denken. In bepaalde wijken zou het weleens een oplossing kunnen zijn. Compleet met videobeelden en een doosje eieren.

Simon
19-10-03, 09:15
Geplaatst door Marsipulami
:D De D66 voorstellen laten zien hoe wanhopig de Hollanders blijkbaar zijn.

Is dit een vorm van leedvermaak? Jullie hebben Dutroux nog steeds niet berecht dus houd je snavel maar.

Simon
19-10-03, 09:20
Geplaatst door Orakel
Misschien dat er bedoeld wordt dat ook rechters nu onderdeel gaan uitmaken van deze JIBs, maar dat weet ik niet zeker.

Ja daar doelde Dittrich op. Ik heb gisteren de herhaling van het programma gezien waarin hij het voorstel aankondigde. Hij vond het vooral belangrijk dat een en ander zichtbaar zou zijn in de wijk en dat de rechter de lokale situatie goed kent.

Simon

Marsipulami
19-10-03, 11:03
Geplaatst door Simon
Is dit een vorm van leedvermaak? Jullie hebben Dutroux nog steeds niet berecht dus houd je snavel maar.

Haha, so what ? Dutroux zit achter de tralies. Van mij mag het nog 25 jaar duren alvorens ze hem berechten. Het lijkt me bovendien al lang klaar en duidelijk dat hij levenslang zal krijgen. Jij zit blijkbaar nog te wachten op een gerechtelijke eredienst om dat officieel te proclameren.

Tomas
19-10-03, 11:13
Ik vind 't maar een vreemd voorstel. Blijkbaar is d'66 wel van mening dat de straffen ansich geen indruk meer maken. Als ze al gestraft worden.. Dus ipv de straffen ook echt uit te voeren of wat meer indrukwekkend te laten zijn, wil ie de hele poppenkast verplaatsen, zodat iedereen kan meegenieten hoe laag de straffen eigenlijk zijn en waarom ze niet worden toegepast. Als er al een rechter komt opdagen.

Ipv de huidige procedures wat aanscherpen moet er een compleet nieuwe procedure naast gezet worden. Ik vind 't maar vreemd.

Die Ditrich kan ik steeds minder volgen...

Marsipulami
19-10-03, 11:31
Geplaatst door Tomas
Ik vind 't maar een vreemd voorstel. Blijkbaar is d'66 wel van mening dat de straffen ansich geen indruk meer maken. Als ze al gestraft worden.. Dus ipv de straffen ook echt uit te voeren of wat meer indrukwekkend te laten zijn, wil ie de hele poppenkast verplaatsen, zodat iedereen kan meegenieten hoe laag de straffen eigenlijk zijn en waarom ze niet worden toegepast. Als er al een rechter komt opdagen.

Ipv de huidige procedures wat aanscherpen moet er een compleet nieuwe procedure naast gezet worden. Ik vind 't maar vreemd.

Die Ditrich kan ik steeds minder volgen...

Een eerste voor de handliggende maatregel in Nederland lijkt me al te zijn dat men dat één persoon per cel systeem eens afschaft. Nu zit men daar met maximumquota, waardoor er mensen waarvan het gerechtelijk dossier rond is moet laten los lopen omdat er geen plaats is in de gevangenissen. Het afschaffen van die één persoonsregel is met één pennestreek geregeld en kost de staat geen cent. Maar nee, men moet het zo nodig ingewikkeld gaan maken.

Tomas
19-10-03, 11:34
Geplaatst door Marsipulami
Een eerste voor de handliggende maatregel in Nederland lijkt me al te zijn dat men dat één persoon per cel systeem eens afschaft. Nu zit men daar met maximumquota, waardoor er mensen waarvan het gerechtelijk dossier rond is moet laten los lopen omdat er geen plaats is in de gevangenissen. Het afschaffen van die één persoonsregel is met één pennestreek geregeld en kost de staat geen cent. Maar nee, men moet het zo nodig ingewikkeld gaan maken.

Daar is men ook mee bezig. Maar je weet hoe dat gaat als zoiets wordt voorgesteld. Dan beginnen die gevangenissen waar ze de zwaarste criminelen hebben zitten gelijke te gillen dat zoiets echt niet kan. Alle media aandacht gaat daar naar uit en iedereen denkt dan: inderdaad je zal maar als cipier een deur moeten openen met 2 levensgevaarlijke criminelen daarachter.

Ik hoop dat ze dat voor de minder gevaarlijke criminelen er wel door krijgen. Het zou echt heel veel schelen en de detentie er ook wat minder prettig op maken.

Marsipulami
19-10-03, 11:40
Geplaatst door Tomas
Daar is men ook mee bezig. Maar je weet hoe dat gaat als zoiets wordt voorgesteld. Dan beginnen die gevangenissen waar ze de zwaarste criminelen hebben zitten gelijke te gillen dat zoiets echt niet kan.

Dat de overheid toch gewoon laat zien wie de baas is.


Alle media aandacht gaat daar naar uit en iedereen denkt dan: inderdaad je zal maar als cipier een deur moeten openen met 2 levensgevaarlijke criminelen daarachter.

Meer dan één persoon in een cel heeft een pak voordelen. 1) Men heeft iemand om mee te communiceren en dan gaat de tijd sneller voorbij. 2) Men heeft een coach die aan nieuwe gedetineerden kan uitleggen hoe het systeem werkt en die kan zorgen voor emotionele opvang en ondersteuning. 3) Het is het allerbeste preventiemechanisme tegen suïcidaal gedrag.

In Turkijke gingen de gevangenen in hongerstaking toen men hen in apparte cellen wou zetten. Ik kan me ook niet voorstellen dat de gevangenen in België zoiets zouden wensen.



Ik hoop dat ze dat voor de minder gevaarlijke criminelen er wel door krijgen. Het zou echt heel veel schelen en de detentie er ook wat minder prettig op maken.

Maslov
19-10-03, 12:28
Mars,

De moord op Cools ook nog geen resultaat.
Verder denk ik dat de gemiddelde rechtzaak v.w.b. strafrecht in Nederland nog steeds sneller afgehandeld wordt in nederland dan in België.

Als rechtspraak in de wijk (openbaar) wordt gehouden, dan is dat laagdrempeliger voor een wijkbewoner of medekornuit om die bij te wonen, dan het naar de Parnassusweg te gaan.

Marsipulami
19-10-03, 12:49
Geplaatst door Maslov
Mars,
De moord op Cools ook nog geen resultaat.
Verder denk ik dat de gemiddelde rechtzaak v.w.b. strafrecht in Nederland nog steeds sneller afgehandeld wordt in nederland dan in België.

Helemaal mee eens. De justitiële service is bijzonder goed in Nederland. Criminelen spreken met bijzonder veel lof over het Nederlandse systeem. Maar ook voor slachtoffers en voor de maatschappelijke perceptie is een snelle rechtsbedeling erg belangrijk.


Als rechtspraak in de wijk (openbaar) wordt gehouden, dan is dat laagdrempeliger voor een wijkbewoner of medekornuit om die bij te wonen, dan het naar de Parnassusweg te gaan.

Het systeem moet niet laagdrempeliger worden, maar gewoon sneller en efficiënter. Dat kan door het inzetten van meer personeel en het proberen inkrimpen van de papiermolen en allerlei proceduretruucs en beroepsmogelijkheden.

Verder ben ik voor het legaal verstrekken van heroïne op voorwaarde dat de rechtbank dat voor deze of gene draaideurcrimineel wil toestaan.

Maslov
19-10-03, 12:52
Laagdrempeliger om bij de rechtspraak te kunnen komen.
Waardoor de impact en preventie groter wordt,
Het is niet zo fijn je kornuiten te zien afgaan voor een rechtbank, en daarna een in hun ogen vernederende straf te moeten zien uitvoeren!

Simon
19-10-03, 13:03
Geplaatst door Marsipulami
Jij zit blijkbaar nog te wachten op een gerechtelijke eredienst om dat officieel te proclameren.

Nou de slachtoffers vooral lijkt mij !!! Ik vind het een schande naar hun toe dat nog geen recht gesproken is.

Marsipulami
19-10-03, 13:04
Geplaatst door Maslov
Laagdrempeliger om bij de rechtspraak te kunnen komen.
Waardoor de impact en preventie groter wordt,
Het is niet zo fijn je kornuiten te zien afgaan voor een rechtbank, en daarna een in hun ogen vernederende straf te moeten zien uitvoeren!

Het is volgens mij ontzettend duur om zulk een gedecentraliseerde justitiële structuur op poten te zetten. Ik twijfel bovendien erg aan het preventief effect.

Het element 'vernedering' is een andere zaak. Daaraan zijn mensen volgens mij nog gevoeliger dan aan gevangenisstraffen. Men zou eens moeten denken aan een moderne versie van de schandpaal door foto's van veroordeelden te publiceren met de reden van hun veroordeling. Maar dat heeft ook weer een boel nadelen.

Marsipulami
19-10-03, 13:07
Geplaatst door Simon
Nou de slachtoffers vooral lijkt mij !!! Ik vind het een schande naar hun toe dat nog geen recht gesproken is.

Ik vind het ook een schande. Ik kan de redenen voor zulk een enorme traagheid onmogelijk bevatten. Maar goed. Wij in België hebben minder wachtlijsten in de gezondheidszorg. Ik vind het beter dat criminelen in hun cel langer moeten wachten op hun proces dan dat hartpatiënten jaren moeten wachten op een noodzakelijke operatie.

Maslov
19-10-03, 13:08
Duurder mag in dit geval niet een grote rol spelen.
Hier telt nu alleen maar het resultaat!

Het gaat echt de verkeerde kant op, en er is einig tijd over om een grote clash te voorkomen.

Jouw schandpaal idee, stuit mij nu weer tegen de borst.
Ik hou het liever binnen de reguliere jutitiële kanalen en straffen.

Puk
19-10-03, 13:10
Geplaatst door Marsipulami
Het is volgens mij ontzettend duur om zulk een gedecentraliseerde justitiële structuur op poten te zetten. Ik twijfel bovendien erg aan het preventief effect.

Het element 'vernedering' is een andere zaak. Daaraan zijn mensen volgens mij nog gevoeliger dan aan gevangenisstraffen. Men zou eens moeten denken aan een moderne versie van de schandpaal door foto's van veroordeelden te publiceren met de reden van hun veroordeling. Maar dat heeft ook weer een boel nadelen.

Mars is ook om. Leve de Sharia! Leve Boris Dittrich!

Marsipulami
19-10-03, 14:05
Geplaatst door Maslov
Jouw schandpaal idee, stuit mij nu weer tegen de borst.
Ik hou het liever binnen de reguliere jutitiële kanalen en straffen.

Ja, ik ben er ook nog niet meteen voor gewonnen. Temeer daar het publiceren van foto's achteraf ook nog zijn effect zal hebben, met name als de veroordeelde weer in vrijheid gesteld wordt en achter werk gaat zoeken, een nieuw leven probeert te beginnen.

Maarre gevangenisstraffen in Nederlandse justitiële rusthuizen waar men godganse dagen zit te biljarten in een recreatiezaal, daar worden mensen niet beter van. Het kost de samenleving alleen handenvol geld.

Men zou meer aandacht moeten hebben voor herstelgerichte detentie, met name dat men gevangenen keihard laat werken voor een normaal loon. Dat dan weer gebruikt kan worden om slachtoffers schadeloos te stellen en juridische kosten te vergoeden. Door mensen hun vrijheid af te nemen leert men ze niet omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid.