PDA

Bekijk Volledige Versie : Nu Buitenhof nog...is iedereen dan geweest?!?



mulan
19-10-03, 10:00
Zijn er Marokkaanse oplossingen te bedenken voor de problemen die Marokkaanse jongeren veroorzaken nu blijkt dat het Nederlandse beleid faalt? In Buitenhof een debat tussen vier vertegenwoordigers uit de Marokkaanse gemeenschap.

Presentatie: Rob Trip
Columnist: Ronald Plasterk
Eindredactie: Rob de Lange

Waterval
19-10-03, 10:11
Hmmm, misschien nog een rolletje in Sesamstraat? Pino uitschelden voor homo.. Ieniemienie aanranden.... Tante Sien beroven .... Ernie doodtrappen..

Dutchguy
19-10-03, 11:07
Geplaatst door Waterval
Hmmm, misschien nog een rolletje in Sesamstraat? Pino uitschelden voor homo.. Ieniemienie aanranden.... Tante Sien beroven .... Ernie doodtrappen..

Ernie vraagt erom!

Waterval
19-10-03, 11:14
Geplaatst door Dutchguy
Ernie vraagt erom!



Ja, ik denk ook dat Bert dat graag zelf doet...

Wizdom
19-10-03, 12:05
Geplaatst door mulan
Zijn er Marokkaanse oplossingen te bedenken voor de problemen die Marokkaanse jongeren veroorzaken nu blijkt dat het Nederlandse beleid faalt? In Buitenhof een debat tussen vier vertegenwoordigers uit de Marokkaanse gemeenschap.

Presentatie: Rob Trip
Columnist: Ronald Plasterk
Eindredactie: Rob de Lange

Voedt ze op in Madrassas of Moskees...

Waterval
19-10-03, 12:10
Geplaatst door Wizdom
Voedt ze op in Madrassas of Moskees...


Voed..

Juwayriah
19-10-03, 12:14
Geplaatst door Waterval
Voed..

Dat maak nie meer uit, alles ken tegenwoordig...

Ansari
19-10-03, 12:19
mevrouw de projectmanager vond ik wel goed spreken.

Maar toch heeft niemand het eigenlijk over de hypocrisie die in de maatschappij heerst, namelijk dat dezelfde daad begaan door een autochtoon minder zwaar word belicht.

Maslov
19-10-03, 12:21
Het was wel een genuanceerde discussie.

Maar duidelijk was wel dat ook zij geen oplossingen konden aanbieden.
De vrouw ging weer op de 'dialoog toer' Pinto op strenger politie optreden.
De man (dir. advieskantoor) wil binnenkort in ieder geval een positieve publiciteits aktie op touw gaan zetten.

Geen van deze geslaagde mensen hadden echter persoonlijk last van de negatieve publiciteit, wel hoorden ze het in hun omgeving (minder snel stageplaatsen krijgen als Marokkaan).

Juwayriah
19-10-03, 12:24
Geplaatst door Maslov

Geen van deze geslaagde mensen hadden echter persoonlijk last van de negatieve publiciteit, wel hoorden ze het in hun omgeving (minder snel stageplaatsen krijgen als Marokkaan).


Dat komt omdat zij allemaal al "gesetteld" zijn.

Maslov
19-10-03, 12:31
Ja natuurlijk.

Maar hieruit blijkt ook dat er geen anti-Marokkaan stemming is, maar een anti-kutMarokkaan stemming.
Men is de overlast van die jongens zat.

Mafkees
19-10-03, 12:34
Geplaatst door Maslov
Ja natuurlijk.

Maar hieruit blijkt ook dat er geen anti-Marokkaan stemming is, maar een anti-kutMarokkaan stemming.
Men is de overlast van die jongens zat.


Genoeg normale Marokkanen die niet gesettled zijn die te kampen hebben met gezeur wat door `n minderheid veroorzaakt word.

Juwayriah
19-10-03, 12:35
Wat nou als alle Marokkaantjes voor potentiele K*tmarokkaantjes worden gezien?

Maslov
19-10-03, 12:38
Juw.....,

Dat is een hypothetische stelling met weinig realiteitsgehalte, heeft dus weinig zin om daar op in te gaan.

Juwayriah
19-10-03, 12:42
Geplaatst door Maslov
Juw.....,

Dat is een hypothetische stelling met weinig realiteitsgehalte, heeft dus weinig zin om daar op in te gaan.



Ow, dus ik ben een Illusie??

Ik besta niet?


Thnx!

Maslov
19-10-03, 12:47
aQua,

Het is waar dat die verschrikkelijke jochies het voor anderen verpesten.
Werkgevers en instellingen kunnen niet 'ruiken' of ze met niet met zo'n verschrikkelijk jochie te maken hebben.

Ik zou trouwens ook welleens willen weten of die stage ervaringen gelden voor het hele land, of meer alleen in het westen en de grote steden.

Juwayriah
19-10-03, 12:56
Geplaatst door Maslov
aQua,

Het is waar dat die verschrikkelijke jochies het voor anderen verpesten.
Werkgevers en instellingen kunnen niet 'ruiken' of ze met niet met zo'n verschrikkelijk jochie te maken hebben.





Maslov, mijn "Hypothetische stelling met weinig realiteitsgehalte" wordt nu wel door jou onderstreept..;)

Maslov
19-10-03, 12:57
aQua,

Wat is jouw oplossing vdan na alle pogingen totnutoe?
Na de miljarden verslindende integratieprojecten van de afgelopen dertig jaar?

Zagora
19-10-03, 12:59
Hypothetisch is het wel allemaal. Concrete voorbeelden van Marokkanen die niet in aanmerking komen voor een stageplaats zijn gewenst. En dan ook nog in welke sector en welk opleiding(niveau).

Mafkees
19-10-03, 13:00
Geplaatst door Zagora
Hypothetisch is het wel allemaal. Concrete voorbeelden van Marokkanen die niet in aanmerking komen voor een stageplaats zijn gewenst. En dan ook nog in welke sector en welk opleiding(niveau).


Ben vorig jaar geweigerd bij `n deurwaarderskantoor.

~Panthera~
19-10-03, 13:02
Geplaatst door Al3arbi
Ben vorig jaar geweigerd bij `n deurwaarderskantoor.
-----------

Vind je het gek, als ze de week ervoor nog voor je deur stonden ?? :D


Open doeltje. :maf:

Puk
19-10-03, 13:03
Geplaatst door aQua
Verklaar het stageplaatsen probleem

vrij vertaald: 'k weet 't ook niet

Stageplaatsprobleem?

Er zijn genoeg stageplaatsen gecreëerd in heropvoedingsgestichten zoals Den Engh en dergelijke.

Maar nu is helaas het geld op.

Zagora
19-10-03, 13:03
Geplaatst door Al3arbi
Ben vorig jaar geweigerd bij `n deurwaarderskantoor.

En waarom ben je geweigerd?

Zagora
19-10-03, 13:05
Geplaatst door Puk
Stageplaatsprobleem?

Er zijn genoeg stageplaatsen gecreëerd in heropvoedingsgestichten zoals Den Engh en dergelijke.

Maar nu is helaas het geld op.

spuit 11

Mafkees
19-10-03, 13:05
Geplaatst door Zagora
En waarom ben je geweigerd?


Als ik dat zou weten. Vreemde was dat anderhalve week Later er `n stagiar wordt aangenomen met de naam Jan Willem.

Mafkees
19-10-03, 13:06
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Vind je het gek, als ze de week ervoor nog voor je deur stonden ?? :D


Open doeltje. :maf:


:hihi:

Maakt verder ook niet uit eigenlijk, ben wel eerder ergens niet aangenomen of afgewezen, maar je gaat gewoon wantrouwig worden als het om je heen en bij jezelf vaak gebeurt.

lennart
19-10-03, 13:08
Geplaatst door Maslov
Het is waar dat die verschrikkelijke jochies het voor anderen verpesten.
Werkgevers en instellingen kunnen niet 'ruiken' of ze met niet met zo'n verschrikkelijk jochie te maken hebben.


Jawel, want de verschrikkelijke jochies die zullen echt niet op een stageplaats soliciteren.

Zagora
19-10-03, 13:08
Geplaatst door Al3arbi
Als ik dat zou weten. Vreemde was dat anderhalve week Later er `n stagiar wordt aangenomen met de naam Jan Willem.

Hypothetisch. Ik wil niets afdoen aan je ervaringen. Ik was er niet bij, ik weet niet hoe het gesprek is verlopen en misschien was het inderdaad zo dat ze de voorkeur gaven aan een Nederlander boven een Marokkaan. Maar tot nu toe, en ik zie dat ook in mijn omgeving, hebben de meeste mensen geen enkel probleem om een stageplek te vinden. Eind jaren tachtig daarentegen, toen mijn broer cum laude afstudeerde aan de UvA, was het veel duidelijker dat Marokkanen weinig kans maken op een arbdeidsplek. Mijn inziens is dat de laatste jaren veranderd.

~Panthera~
19-10-03, 13:09
Geplaatst door Al3arbi
:hihi:

Maakt verder ook niet uit eigenlijk, ben wel eerder ergens niet aangenomen of afgewezen, maar je gaat gewoon wantrouwig worden als het om je heen en bij jezelf vaak gebeurt.
---------------

Welnee man, gewoon denken: ze weten niet wat ze missen. :D

Simon
19-10-03, 13:10
Ik vond dat er weinig uit die discussie kwam. Veel jargon en algemeenheden. Die mevrouw meende dat het gewoon grote-stadproblematiek is en dus mogen we niet over cultuur of Marokkanen praten. Ondertussen gaat de hele discussie daar natuurlijk toch over. Zoals die adviseur die aangaf dat ouders steeds vaker de helft van het jaar in Marokko verblijven en de opvoeding overlaten aan het oudste kind.

Wat praat Pinto slecht nederlands ! Dat is toch een hoogleraar?

Simon

Mafkees
19-10-03, 13:11
Geplaatst door Zagora
Hypothetisch. Ik wil niets afdoen aan je ervaringen. Ik was er niet bij, ik weet niet hoe het gesprek is verlopen en misschien was het inderdaad zo dat ze de voorkeur gaven aan een Nederlander boven een Marokkaan. Maar tot nu toe, en ik zie dat ook in mijn omgeving, hebben de meeste mensen geen enkel probleem om een stageplek te vinden. Eind jaren tachtig daarentegen, toen mijn broer cum laude afstudeerde aan de UvA, was het veel duidelijker dat Marokkanen weinig kans maken op een arbdeidsplek. Mijn inziens is dat de laatste jaren veranderd.

Gesprek? Welk gesprek? Een brief met dat er geen plaat is. Vriendelijk bedankt en suc6.

Mafkees
19-10-03, 13:11
Geplaatst door ~Panthera~
---------------

Welnee man, gewoon denken: ze weten niet wat ze missen. :D


Dat is 1 ding wat zeker is.

Maslov
19-10-03, 13:13
Jawel, want de verschrikkelijke jochies die zullen echt niet op een stageplaats soliciteren.

Veel mensen lijden dubbellevens hoor. :p

Pinto is pas op zijn éénentwintigste naar Nederland verhuisd.
Misschien ook weinig gevoel voor taal?

sjo
19-10-03, 13:19
Jan Willem zal gewoon zijn rekeningen betaald hebben.
Men heeft gewoon de kaartenbak nagekeken.

groeten
sjo

Juwayriah
19-10-03, 13:25
Geplaatst door Puk
Stageplaatsprobleem?

Er zijn genoeg stageplaatsen gecreëerd in heropvoedingsgestichten zoals Den Engh en dergelijke.

Maar nu is helaas het geld op.



Het geld is niet op, wordt alleen in verkeerde "projecten" gestopt...

Puk
19-10-03, 13:27
Geplaatst door Juwayriah
Het geld is niet op, wordt alleen in verkeerde "projecten" gestopt...

Noem eens zo'n verkeerd project?

lennart
19-10-03, 13:32
Wat praat Pinto slecht nederlands ! Dat is toch een hoogleraar?


Ja hoogleraar communicatie nogwel..



David Pinto

De kiezer is belangrijker dan de Tweede Kamer, vindt David Pinto (59), Marokkaan, jood en hoogleraar Interculturele Communicatie. De terughoudendheid die zijn concurrent kanditaat-lijsttrekkers afgelopen zondag etaleerden, irriteert hem. ,,Op zo'n moment de pers niet te woord staan, vind ik onfatsoenlijk. Je moet zekerheid en overtuiging uitstralen.''

Zoals Pinto eens verliefd werd op de PvdA, op D66 en op de VVD, zo vatte zijn hart eerder dit jaar vlam voor Leefbaar Nederland. ,,Ik had nooit gedacht dat het nog eens zou gebeuren. Ik vind politiek leuk, net als schaken.'' Waarom blijft hij niet één partij trouw? ,,Omdat ik me er na verloop van tijd niet meer in herken.'' Zo eindigde zijn vrijage met de Groningse afdeling van de PvdA toen toenmalig gemeenteraadslid Jacques Wallage begin jaren zeventig voorstelde het zelfstandige gymnasium als onderwijsvorm op te heffen. ,,Ik protesteerde en Wallage zei: 'je lijkt wel liberaal'. Dat klopt, dacht ik en ik werd lid van D66 in Groningen.''

Toen bij D66 enige tijd dezelfde discussie opkwam, verliet Pinto ook die partij. Bolkestein nam de Amsterdamse hoogleraar in 1991 als adviseur minderheden in de arm en haalde hem over zich kandidaat te stellen voor de Tweede Kamerverkiezingen van 1994. Omdat Pinto als allochtoon niet in aanmerking kwam voor de door hem gewenste portefeuille minderheden trok hij zich terug. Voor het CDA voelt hij zich teveel jood en voor GroenLinks te weinig links. Pinto wil een einde maken aan de 'ondemocratische incestueuze politiek in de lage landen'. Te beginnen bij het eigen partijbestuur? ,,Ik zou liegen als ik zeg dat de partij louter uit lichten bestaat. Het omgekeerde is ook niet waar.''

BartLM
19-10-03, 13:40
Geplaatst door aQua


Wat ik zo vreemd vind, justitie spreekt zich uit over een kern, kent de daders, de plaatsen en de delicten, bezit dikke individuele up-to-date dossiers (bv artikel in AD), en toch spreekt ze over onmacht om deze op te sporen, en laat de daders veelal lopen. Niet erg efficient en erg ongeloofwaardig. Wat betreft criminaliteit ben ik voor een keiharde aanpak, van die crimi's wordt ik namelijk ook niet vrolijk. De burger waant zich steeds onveiliger, en krijg ik als Marokkaan daar bovenop een onveiliggevoel van de autochtonen.


waarom proef ik hier nou weer dat wantrouwen naar die instanties?
de maatschappij veranderd heel snel, de wetgeving en oplossingen lopen daar natuurlijk achteraan. twintig jaar geleden werkte het nog om eerst drie keer te waarschuwen enz enz. nu blijkbaar niet meer, in ieder geval nietr voor die bepaalde groep. nieuw beleid en nieuwe aanpak kost tijd.


BartLM

lennart
19-10-03, 13:42
twintig jaar geleden werkte het nog om eerst drie keer te waarschuwen


Dat werkte twintig jaar geleden ook niet hoor.

Mark
19-10-03, 13:45
Er werkt nu zelfs een Marokkaanse bij mijn bedrijf.... nou als dat al kan.....

Beter komt ze er niet achter dat ik hier prik :zwaai:

BartLM
19-10-03, 13:46
Geplaatst door Al3arbi
Gesprek? Welk gesprek? Een brief met dat er geen plaat is. Vriendelijk bedankt en suc6.

het blijft moeilijk om dat correct in te schatten.

ik heb de laatste maanden al wel 20 keer gesolliciteerd. niet een keer zelfs maar uitgenodigd. leeftijd denk ik dan natuurlijk meteen.

lijkt me inderdaad een lastig probleem. natuurlijk denk je snel dat het wel aan je marokkaan zijn zal liggen. eigenlijk weet je het pas als je grote groepen onderzoekt.

wat ik wel begrepen heb is dat marokkanen en turken ( dacht ik) er eerder uitvliegen bij teruggang van de economie. maar lag dat niet aan het lage onderwijsniveau?

BartLM

BartLM
19-10-03, 13:48
Geplaatst door lennart
Dat werkte twintig jaar geleden ook niet hoor.


nee? 30 jaar? ben ik al zo oud?

BartLM

Mafkees
19-10-03, 13:49
Geplaatst door BartLM
het blijft moeilijk om dat correct in te schatten.

ik heb de laatste maanden al wel 20 keer gesolliciteerd. niet een keer zelfs maar uitgenodigd. leeftijd denk ik dan natuurlijk meteen.

lijkt me inderdaad een lastig probleem. natuurlijk denk je snel dat het wel aan je marokkaan zijn zal liggen. eigenlijk weet je het pas als je grote groepen onderzoekt.

wat ik wel begrepen heb is dat marokkanen en turken ( dacht ik) er eerder uitvliegen bij teruggang van de economie. maar lag dat niet aan het lage onderwijsniveau?

BartLM


It is. Ik solliciteer me nu ook gek. Ik besluit om `n jaar te werken voor ik aan mijn hbo begin, en ik heb niets dan spijt van mijn besluit.

Maar ja, terugdraaien is onmogelijk, dus maar blijven schrijven en mailen.

plexus
19-10-03, 13:59
Geplaatst door Mark
Er werkt nu zelfs een Marokkaanse bij mijn bedrijf.... nou als dat al kan.....

Beter komt ze er niet achter dat ik hier prik :zwaai:

hou ze goed in de gaten :zwaai:

BartLM
19-10-03, 14:04
Geplaatst door aQua
Omdat ze hun werk zo goed doen...?



Als beleid van 20 jaar geleden vandaag de dag nog geld, dan is de zaak nog hopelozer dan ik dacht...
Ik meen me te herinneren dat al enige tijd geleden het debat over de papiermolen, de bureaucratie was losgebarst. Vraag me af dat debat in diezelfde molen is blijven steken


ik bedoel vooral dat dat gewijs naar die ander zo onzinnig is.
het is niet of de schuld van de instanties, of de ouders of de cultuurclash , of weet ik wat. al deze factoren spelen min of meer mee.

allemaal op macroniveau wel te verstaan. de individuele crimineeltjes moeten gewoon verantwoordelijk gehouden worden voor hun gedrag. anders kom je nergens.


BartLM

BartLM
19-10-03, 14:07
Geplaatst door Al3arbi
It is. Ik solliciteer me nu ook gek. Ik besluit om `n jaar te werken voor ik aan mijn hbo begin, en ik heb niets dan spijt van mijn besluit.

Maar ja, terugdraaien is onmogelijk, dus maar blijven schrijven en mailen.


dan heb ik het beter. lekker een ww-uitkering.


BartLM

lennart
19-10-03, 14:37
Geplaatst door BartLM
dan heb ik het beter. lekker een ww-uitkering.


BartLM

Werkschuwend tuig.

Mafkees
19-10-03, 14:39
Geplaatst door BartLM
dan heb ik het beter. lekker een ww-uitkering.


BartLM


Voor mij geen uitkering. Werk liever.

~Panthera~
19-10-03, 14:55
Geplaatst door BartLM
dan heb ik het beter. lekker een ww-uitkering.


BartLM
------------

Voor hoelang nog, tot je in de bijstand zit ? :moe:

BartLM
19-10-03, 16:01
Geplaatst door ~Panthera~
------------

Voor hoelang nog, tot je in de bijstand zit ? :moe:


inderdaad. wees er maar niet jaloers op.


BartLM

Fillastiene
20-10-03, 08:53
Geplaatst door Puk
Noem eens zo'n verkeerd project?

Hoe leuk zijn Marokkanen :hihi:

mulan
20-10-03, 10:15
Ik ben een keer geweigerd toen ik tijdens de vakantie magazijnwerk wilde doen.....:fpuh:
En dat had niets met kwalificaties te maken.... :stout:

Oh en deze is volgens mij voor Waterval bedoelt (deze persoon is waarschijnlijk nieuw en weet niet hoe hij moet reageren waardoor die in mij PM-box terechtkwam :schrik: ).....

"Sesamstraat
Dat zou inderdaad een profielschets kunnen zijn van een enkele marokkaan,maar je kan er grapjes overmaken,maar het blijft in en in triest deze hele siuatie."

Van ene beachboy.... :confused: