PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Probleemjongeren maken Marokkanen zwart'



Mark
20-10-03, 13:40
'Probleemjongeren maken Marokkanen zwart'

Uitgegeven: 20 oktober 2003 14:22

AMSTERDAM - De incidenten rond Marokkaanse jongeren in met name Amsterdam-West maken de Marokkaanse gemeenschap zwart. De problemen moeten worden opgelost met een gezamenlijke en democratische aanpak. Dat zei A. Menebhi, voorzitter van de Stedelijke Marokkaanse Raad (SMR), maandag.

De SMR, waaronder acht hoofdstedelijke Marokkaanse organisaties vallen, vindt een harde aanpak van Marokkaanse probleemjongeren of uitzetting geen oplossing voor de moeilijkheden. "Die aanpak moet op democratische wijze gebeuren. De rechters moeten daarover beslissen, niet enkele politici", aldus Menebhi.

Marokkaanse raddraaiers moeten volgens hem net als ieder ander worden aangepakt. Een uitzetting naar Marokko heeft volgens Menebhi geen zin, omdat de meeste probleemjongeren een Nederlands paspoort hebben. "Dan kun je ze alleen uitzetten naar bijvoorbeeld Curaçao."

Het voorstel van minister Verdonk (Integratie) om de schade die criminele Marokkaanse jongeren aanrichten te verhalen op hun ouders, verwerpt de SMR. Menebhi: "Dat zijn manieren uit de Derde Wereld. Ouders hebben al genoeg zorgen, zoals werkloosheid en integratie. Die kun je niet zomaar aanpakken." Volgens hem hebben de ouders geen macht meer over hun kinderen. "Dat is geen Marokkaans probleem. Die kinderen hebben een Amsterdamse mentaliteit."

Marsipulami
20-10-03, 13:47
Geplaatst door Mark
Het voorstel van minister Verdonk (Integratie) om de schade die criminele Marokkaanse jongeren aanrichten te verhalen op hun ouders, verwerpt de SMR. Menebhi: "Dat zijn manieren uit de Derde Wereld. Ouders hebben al genoeg zorgen"


Huh ? Wie betaalt dat dan ? In België geldt de regel 'potje breken, potje betalen'. Voor minderjarigen zijn het automatisch de ouders die verantwoordelijk gesteld worden. Het lijkt me een heel goed idee om dat derde wereld systeem dan ook maar in Nederland te gaan toepassen.

observer
20-10-03, 13:56
Geplaatst door Marsipulami
Huh ? Wie betaalt dat dan ? In België geldt de regel 'potje breken, potje betalen'. Voor minderjarigen zijn het automatisch de ouders die verantwoordelijk gesteld worden. Het lijkt me een heel goed idee om dat derde wereld systeem dan ook maar in Nederland te gaan toepassen. als ouder ben je zo lang het kind minderjarig is altijd verantwoordelijk dus het is geen kom laten we een wetgeving maken verhaal meer een laten we van onze luie reet afkomen verhaal

ik meen dat deze groep voor een flink deel minderjarig is dus dat kan makkelijk


Volgens hem hebben de ouders geen macht meer over hun kinderen. "Dat is geen Marokkaans probleem. Die kinderen hebben een Amsterdamse mentaliteit." typisch gedrag wat je altijd van zo'n lul-clubje hoort meer met PR bezig zijn dan met het probleem zelf

Daviddavid
20-10-03, 16:34
Het lijkt me veel verstandiger, aangezien dit een "amsterdamse mentaliteit" schijnt te zijn, om er dan maar meteen een wet van te maken die alle ouders van alle klote-kinderen aanpakt. Voedt op die handel! Verkloten ze het, dan moet jij als ouder dokken. Wat ook je achtergrond is.

Tomas
20-10-03, 16:39
Geplaatst door Daviddavid
Het lijkt me veel verstandiger, aangezien dit een "amsterdamse mentaliteit" schijnt te zijn, om er dan maar meteen een wet van te maken die alle ouders van alle klote-kinderen aanpakt. Voedt op die handel! Verkloten ze het, dan moet jij als ouder dokken. Wat ook je achtergrond is.

Hoe bepaal je eigenlijk dat ouders hun best doen? Want ik neem aan dat er wel gekeken wordt of de ouders hun best hebben gedaan. Of is dat ook niet belangrijk?

Ik ga er nu wel vanuit dat we het hier hebben over een extra maatregel bovenop de normale aansprakelijkheid die je als ouder al hebt.

Daviddavid
20-10-03, 16:42
Ga nou niet verantwoord zitten doen. Ik heb vroeger ook wel eens wat gemold om stoer te doen. woonde in een klein dorp, binnen vif minuten was duidelijk dat ik het had gedaan. Ouders de boel betaald, ik half jaar geen zakgeld meer - nooit meer gedaan. "Bepalen of ouders hun best doen", hou toch op man. Genoeg geluld hier.

Simon
20-10-03, 16:46
Geplaatst door Mark
"Dat is geen Marokkaans probleem. Die kinderen hebben een Amsterdamse mentaliteit."

Dat vind ik zo kinderachtig. Om dan gelijk Amsterdam zwart te gaan maken. Overigens is dat een racistische uitdrukking: "iemand zwart maken". Waarom heet het niet: "iemand wit maken?".

Simon

Tomas
20-10-03, 16:47
Ik snap 't niet meer...

Gaat het nu over normale aansprakelijkheid of gaat het om extra maatregelen om het toch al zure leven van ouders extra te jennen?

Ik kap ermee.

Marsipulami
20-10-03, 16:48
Geplaatst door Marruecos
Hoi,

Marsipulami,

Lees mijn reactie hierboven. Het gaat namelijk niet om een gesneuvelde ruit vergoeden.

CYA....(around)

Hoeft ook niet over een ruit te gaan. Bv casus: Iemand veroorzaakt bij een gewelddadige straatroof een letsel met blijvende invaliditeit tot gevolg bij het slachtoffer. De ouders mogen er dan rekening mee houden dat hun woning wordt verbeurd verklaard als ze die bezitten.

Simon
20-10-03, 16:51
Geplaatst door Tomas
Ik snap 't niet meer...

Gaat het nu over normale aansprakelijkheid of gaat het om extra maatregelen om het toch al zure leven van ouders extra te jennen?

Ik kap ermee.

Wat heet normale aansprakelijkheid? Als je met opzet schade aanricht valt het in ieder geval niet onder je aansprakelijkheidsverzekering.

Overigens vind ik die meneer Menebhi eigenlijk niks zinnigs zeggen.

Simon

lennart
20-10-03, 16:57
Geplaatst door Simon
Dat vind ik zo kinderachtig. Om dan gelijk Amsterdam zwart te gaan maken. Overigens is dat een racistische uitdrukking: "iemand zwart maken". Waarom heet het niet: "iemand wit maken?".

Simon

Amsterdam is een poel des verderf!

lennart
20-10-03, 17:01
Het voorstel van minister Verdonk (Integratie) om de schade die criminele Marokkaanse jongeren aanrichten te verhalen op hun ouders, verwerpt de SMR. Menebhi: "Dat zijn manieren uit de Derde Wereld. Ouders hebben al genoeg zorgen, zoals werkloosheid en integratie. Die kun je niet zomaar aanpakken." Volgens hem hebben de ouders geen macht meer over hun kinderen.


Hier is duidelijk mee gemanipuleerd door de media.

Immers Verdonk zei niets over schade, maar over uitkeringen! De uitkeringen van Marokkaanse ouders zouden gekort worden als hun kinderen iets fouts zouden doen, in lijn met Oudkerks opmerking over het korten van de uitkering van Marokkaanse ouders als hun kinderen zich "anti-semitisch" uitlaten.

Hetgeen mij doet afvragen, wanneer beide ouders nou geen uitkering krijgen, hoe worden deze mensen dan gestraft :rolleyes:

Marsipulami
20-10-03, 17:02
Geplaatst door Marruecos
Hoi,

Men kan zich tegen veel zaken verzekeren.

De ouder en het kind zijn nog steeds twee verschillende personen. Als je wilt dat de ouder volledig aansprakelijk gesteld dient te worden voor handelingen verricht door het kind, dan moet je niet raar opkijken wanneer kindermishandeling wat vaker voorkomt. Als ouder leef je dan net zo veel levens als dat je kinderen hebt. Een kind wordt dan een huisDIER.

CYA....(around)

En het slachtoffer dan ? Mag men daar dan geen medelijden mee hebben ? Sommige kinderen denken nog es een keer extra na als ze weten dat hun ouders het gelag zullen moeten betalen van hun wandaden.

lennart
20-10-03, 17:08
'Schade criminele jongeren verhalen op ouders' 19-10-2003

Schade die veroorzaakt is door criminele jongeren, wordt in de toekomst wellicht verhaald op de ouders. Dat heeft minister Rita Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie zondag gezegd in het televisieprogramma Netwerk. De minister zei ook te overwegen ouders van Marokkaanse jongeren te korten op hun uitkering, wanneer hun kind zich misdraagt.

http://www.nieuws.nl/news/NEWS/article.php?cat_id=4&article_id=14895

Er is immers al een regeling om schade te verhalen op de dader en als de dader jonger dan 14 is, dan zijn de ouders aansprakelijk.

Zie: http://www.eindhoven.nl/jongeren/halt/schade.htm

Marsipulami
20-10-03, 17:14
Hier is de actuele regeling in België. Let vooral op het zinnetje onderaan de tekst. Er is dus nog een vluchtmogelijkheid voor de ouders. Het is aan de rechter om te oordelen of ouders verantwoordelijk moeten gesteld worden. Immers 'normaal toezicht' en 'behoorlijke opvoeding' daar kan de rechter nog alle kanten mee uit.


De aansprakelijkheid van de ouders.

De burgerlijke aansprakelijkheid van de ouders, geregeld door art. 1384 lid 2 B.W., is verbonden aan de uitoefening van de ouderlijke macht.

De hoedanigheid van het kind bv. wettelijk, natuurlijk, adoptief speelt geen rol.

Andere personen echter zoals, de broers of zusters, de ooms en tantes, de grootouders, de stiefouders, de voogd of andere personen die toezicht houden op minderjarige kinderen vallen niet onder toepassing van art. 1384, lid 2 B.W.

Een echtscheiding of de omstandigheid dat de ouders feitelijk gescheiden leven, belet niet dat ook de ouder, aan wie de kinderen niet werden toevertrouwd, kan aangesproken worden.

De ouders kunnen slechts aangesproken worden voor een onrechtmatige daad, gepleegd door hun minderjarig kind.

Deze vermoede aansprakelijkheid van de ouders dient beoordeeld te worden op het ogenblik van de schadeverwekkende daad en niet op het ogenblik van de procedure.

De eerste vereiste om de ouders tot schadevergoeding te kunnen aanspreken is het bewijs van een onrechtmatige daad van de minderjarige.

Het vermoeden van aansprakelijkheid ten aanzien van de ouders voor hun minderjarige kinderen berust hetzij op een fout in de opvoeding hetzij op een fout in het toezicht.

Het bewijs dat één van deze tekortkomingen bestaat, is voldoende om de ouders aansprakelijk te verklaren.

De ouders kunnen zich bevrijden van het op hun schouders rustende vermoeden van aansprakelijkheid door het bewijs te leveren dat zij, naast het normaal vereiste toezicht, de minderjarige behoorlijk hebben opgevoed .

http://www.advocaat.be/publiek/online/o0006.htm