PDA

Bekijk Volledige Versie : Open brief aan de minister-president



fcuk
20-10-03, 20:36
Hallo meneer Balkenende,

De laatste keer dat we mochten stemmen, ging mijn stem uit naar de PvdA. Puur omdat ik die Bos wel een leuke verschijning vond en ik misschien wel een bruidje laat overvliegen in de toekomst. Mijn ouders wonen langer dan ik in Nederland, maar om hun mening is nooit gevraagd. Waarschijnlijk zouden ze ook op de PvdA hebben gestemd. Dit omdat Kok en de PvdA altijd erg aardig waren voor de “l’étranger’. Nu worden ze van alle kanten belaagd, omdat een van mijn broertjes zich bezighoudt met het snelle geld, terwijl hij niet eens zo’n last is als zijn collegaatjes in Amsterdam. Althans, als ik de vele berichten in de diverse media moet geloven. Mijn buren vinden dat ze niet goed opgevoed zijn. Minister Verdonk is het kennelijk met ze eens, want ik hoorde haar onlangs nog opperen de ouders aan te pakken en eventuele schade, die hun kroost aanricht, op hen te verhalen. Nu vraag ik u: vindt u dit als gezinsman nu echt een legitiem idee?
Mijn vader heeft zes jongens grootgebracht; vijf van hen zijn goed terecht gekomen, maar dit is – zo heb ik tot mijn grote spijt nu eindelijk eens begrepen - niet zo heel erg interessant. Ligt het dan aan de opvoeding, dat er een uitzondering is ontstaan in ons gezin? Ik denk het niet. Sterker nog, ik weet het zeker. De Nederlandse wetten en kaders, waar binnen de opvoeding van een kind dient te geschieden, voldeden bij onze enfant terrible tot een bepaalde hoogte. Totdat hij het gezinshoofd dreigde met de woorden, dat hij van huis zou weglopen als hij hem nog eens hard zou aanpakken. Hij zou desnoods de politie bellen om zijn bloedeigen vader mee te nemen voor kindermishandeling. Die ideeën zijn hem niet ingefluisterd door mijn zachtaardige moeder, maar door de ambtenaar die namens de overheid bij de kinderbescherming werd gezeteld. In de jaren negentig was ‘kindermishandeling’ bijna net zo populair als ‘integratie’ dat nu is. De ‘boodschap’ van de overheid aan mijn vader leek hem niettemin langs de oren te waaien en begon, toen mijn broertje met dure spulletjes kwam aanzetten, hardhandig te corrigeren wat er nog te corrigeren viel. Mijn vader werd door de kinderbescherming, die kind aan huis was bij ons, op het matje geroepen en mijn vaders ontzag brokkelde zienderogen af. Een bestuursapparaat dat ooit was ingesteld door politici die buiten de mening van mijn ouders om op hun troon waren geplaatst, vond het toen nodig om de ‘Marokkaanse pedagogiek’ van mijn vader te veroordelen. Kennelijk dacht men dat elk van de vijf andere jongens van mijn vader huisarrest kreeg bij een vergrijp of voor straf niet mocht spelen met de computer. Nee, ik heb nooit een stuiver van mijn oma ontvangen als ik met een goed rapport thuiskwam. Mijn broer en ik kregen ervan langs met de Eneco-kabel als de politie ons een keer thuisbracht, omdat we waren verdwaald. Ik kan u zeggen: sindsdien ben ik nooit ergens verdwaald.
Die veroordeling van de Marokkaanse manier van opvoeden heeft nog een negatief effect gehad op de opvoeding van de rest, maar om een of ander vage reden koos de rest van het gezin voor het gezinshoofd en niet voor de overheid. Ik denk dat wij toen, hoe jong ook, erg intelligent en vooruitziend waren: Mijn vader moesten we toen steunen, omdat we wisten dat hij jaren later, weer onderuit gehaald zou worden door politici die hij nooit gekozen had. En dat is precies wat nu gebeurt.

Deze brief is geen pleidooi voor een uitbreiding van het stemrecht. Mijn ouders betalen belasting, wonen hier al een gedeelte van een eeuwigheid, spreken zelfs de Nederlandse taal, maar hebben zich nooit afgevraagd waarom ze eigenlijk niet mogen stemmen. Ik denk, dat het zelfbeeld dat ze hebben, het beeld van een gast in andermans land, daarvoor een van de oorzaken is. Wij Marokkanen gaan ons niet met het huishouden bemoeien als we ergens op bezoek gaan. Van politiek hebben m’n ouders nooit echt kaas gegeten en verwend met democratie in eigen land zijn ze nooit geweest. Zij maken zich allang geen illusies, dat ze bij Nederland horen als het hen uitkomt. De nederige rol van speelbal en onderwerp van verkiezingsretoriek bevalt ze prima. Zolang ze maar met rust gelaten worden als men denkt de opvoedingsrol van hun kinderen, die met een Nederlands paspoort nog eens symbolisch van hen werden vervreemd, niet meer aan te kunnen. Mijn vader is ook maar een mens en neigt net als een ieder, die eerst aan de kant wordt geschoven bij de opvoeding van zijn kinderen om vervolgens te horen dat hij de prijs moet betalen voor een slechte aanwas, te denken: “men zoekt het nu zelf maar uit”.

In uw kringen begint al de stem luider te worden de dialoog te staken en over te gaan tot actie. Een commissaris van de Amsterdamse politie begreep u evenwel verkeerd en legt het heft in handen van de burgers. Is dit de actie, die wenselijk is? Ik heb zelf al het gevoel dat de houding van veel autochtonen – ik zal maar niet generaliseren – tegenover de Marokkaanse gemeenschap als geheel en vice versa niet negatiever of harder moet worden of de eerste dode uit onbeheerste angst zal vallen. De hysterie rond Marokkaanse amokmakers is zo groot, dat je als onschuldig mens het gevoel krijgt, dat de wereld ten onder zal gaan, beginnend in Amsterdam. Je zou haast vergeten, dat het om 0,5 % van de Marokkanen gaat. Zou u twee honderd van uw buren met de nek aankijken als u weet dat honderd en negenennegentig van hen onschuldig zijn? Ik niet. De gezamenlijke pers zou – als ze eens echt geld wil verdienen – een goksite kunnen openen, waar men de precieze datum van de eerste dode kan gokken. En die van de tweede, de derde, misschien wel de datum van het eerste grote slagveld. Boekmakers zijn het nooit echt geweest, de journalisten, misschien is de rol van bookmakers hen beter op het lijf geschreven en kunnen ze in eigen belang een en ander manipuleren om de winst te maximaliseren. Doen ze nu ook. Of kunnen ze er ook niets aan doen dat negatief nieuws in slechte tijden beter verkoopt? Ik dwaal af meneer de minister-president. Straks stopt u nog met lezen omdat u denkt dat ik het over complottheorieën zal gaan hebben. Ik kan u geruststellen: deze brief gaat over oplossingen.

De raddraaiers, die ervoor zorgen dat ik scheef aangekeken wordt, hebben aan alle commotie geen enkele boodschap. Integendeel, ze genieten van alle aandacht en creëren samen met de media langzaam, ook bij de goedwillende Marokkanen, een gevoel van ‘wij tegen hen’. Ik verwacht van de Telegraaf, de krant die Nederland wakker houdt, geen opbeurend berichtje, al was dit op pagina 8, over de positieve dingen die een van de 285.000 goede Marokkanen heeft gedaan voor de maatschappij. Dat verkoopt niet. De negatieve berichten zullen daarom ook de boventoon blijven voeren in de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Wij goede Marokkanen zullen meer en meer worden aangesproken op deze berichten in de media, daar zullen we zelf weinig aan kunnen doen. Wij Marokkanen spreken niet elke Nederlander aan als er een kindje wordt verkracht in de kleine vagina, waarna het onthoofd en in stukken gesneden wordt teruggevonden in een begraafplaatsje in eigen beheer. Wij weten dat niet alle Nederlanders zo zijn en zullen blijven hopen, dat dé Nederlander ooit ook eens langs deze gedachtegang zal denken. De modekreet ‘we moeten niet vergeten, dat we het hier hebben over een kleine groep’ heb ik zelfs een keertje uit uw mond gehoord en kan best geruststellend zijn. Zij het, dat de ‘welwillende’ Nederlander de volgende ochtend de depressiviteit in wordt gejaagd door de media: Marokkanen, terrorisme, Islaam, de jongens, terroriseren, uitzichtloos, relschoppers, voornamelijk van Marokkaanse afkomst, climax, buurtbewoners, angstig, handen in het haar, politie is bang, zwakkeren, teisteren en gaat u zo maar door. Van nuance hebben de opleidingsinstituten voor journalisten nooit een hoofdvak gemaakt, zo lijkt het. En moet ik als rechtschapen mens nu echt blij zijn als er in een artikel wordt geschreven over ‘Surinamers, Turken, Antillianen’ die ook een rol speelden in een onrust?

Ik heb het gevoel, dat de Marokkaanse gemeenschap zo ernstig gestigmatiseerd is geraakt door alleen maar negatieve berichtgeving, dat we zijn waar de rechtse politici en de media ons hebben wil: in een verdedigingshouding en klaar voor de strijd. Dat staat garant voor zowel nieuws als verkiezingsretoriek. Als weldenkend mens ben ik echter intelligent genoeg de situatie zoals die nu is niet alleen aan de media toe te schrijven. Marokkaanse criminelen dienen zich net als hun Nederlandse ambtgenoten te conformeren aan de in Nederland geldende wetten. Wetten die door de Nederlandse overheid opgesteld worden. Buiten de mening van mijn vader om, laten we dat niet uit het oog verliezen! Wordt het dan niet eens tijd toe te geven, dat de Nederlandse wetgeving niet toereikend is om een eind te maken aan de onlusten in met name Amsterdam? Nu is het zo, dat de overheid met allerlei projecten komt, die iemand die het grote geld gewend is, weer op de rails moeten krijgen, terwijl tegelijkertijd het nieuws wordt gepubliceerd, dat ‘vele’ projecten voor probleemjongeren ‘onnodig veel’ belastinggeld hebben gekost zonder effect te sorteren. Wie wordt hiervan de dupe? De overheid? Nee, want een gemeenteraadslid zal er vlug bij zijn te beweren, dat zijn partij met de erfenis van de vorige regeringspartijen opgezadeld heeft gezeten. Zo wordt mijn moeder niet alleen een dief, een raddraaier, een drugscrimineel, iemand die oude vrouwtjes lastigvalt, maar plots ook iemand die ‘onze’ belastingcenten verbrandt. Zo ging dat ook met de doofpotaffaires, die het nieuws haalden. De verantwoordelijken, de lokale overheid, de politici, die aan de basis stonden van zo’n doofpot, zijn niet het onderwerp van spot en verontwaardiging, nee, de Marokkaanse gemeenschap valt alle verontwaardiging ten deel: er zaten voornamelijk Marokkanen in de groep die een gehandicapt meisje verkrachtten. Mijn moeder heeft nooit toestemming gegeven aan mannen in pakken die denken te weten wat goed is voor haar en haar kinderen en al helemaal niet om iets in een doofpot te plaatsen. Zij gebruikt dat niet eens in de keuken.

Laatst was er een professor op t.v. om de discussie over Marokkanen gaande te houden. Hij vond de overheid te laks en vond dat ze in de grootste bouwput van Nederland, Amsterdam, genoeg arbeidsplaatsen kunnen reserveren voor ontspoorde Marokkaanse jongeren. Ik vind dit een schattig en lief idee, echt waar. Hoe lachwekkend! Even voorbijgaand aan de vraag of er überhaupt één aannemer staat te wachten op Marokkaanse bouwvakkers die door het Nederlandse gedoogbeleid zullen denken dat ze als steen onderdeel zijn van het bouwwerk (dat is even denken hè?), wil ik u het volgende op het hart drukken: als een kind het grote geld gewend is – door bijvoorbeeld te dealen – zal hij niet gauw voor 6 euro per uur stenen sjouwen. Mijn broertje en zijn kameraadjes kunnen het duizendvoudige verdienen per dag. Met meer vrije tijd dan de koningin, en met het plezier en de voldoening dat het halen van het nieuws met zich meebrengt. Er is meer dan 6 euro per uur nodig om ze van de straat te houden: hen het gevoel geven dat eerlijkheid echt het langst duurt.
Uitzichtloos, ik kan me voorstellen dat dit woord inmiddels – als het al niet langer is - door uw hoofd spookt. De Nederlandse overheid heeft haar kans laten liggen, waar ze nog de mogelijkheid had de ontsporende Marokkaanse jongeren nog op tijd binnen het gareel te houden. Die mogelijkheid bestond hierin, dat de overheid, de rol van de godsdienst binnen de Marokkaanse gemeenschap, onderkennen moest en het kweken van een schrikbeeld van de godsdienst moest voorkomen. Als ik de berichten moest geloven, waren alle moskeeën opeens broedhaarden voor terroristen, de Islaam een gevaarlijke godsdienst, Islamitische scholen integratiebelemmerend en gaat u zo maar door. Als kind pik je dit op en een moslim wil je niet meer worden: je verliest langzaam het geloof in een God. En dat is nu juist wat niet moest gebeuren. Nu zult u waarschijnlijk denken: is Allah dan de enige die een moslimkind vreest. Ik wou dat ik u geruststellen kon, maar van alle wijze lessen van de ouders/onderwijzers e.d. schijnt een moslim vaak maar één ding te onthouden: vreest alleen God. Met andere woorden: die raddraaiers hebben schijt aan u, schijt aan de burgemeester, schijt aan de koningin en soms zelfs schijt aan hun ouders. Had men de positieve aspecten van het geloof benadrukt in plaats van alleen maar de negatieve interpretaties (!) van sommige Qoraan-stukken en had men de AIVD meer om bewijzen gevraagd voor sommige kwetsende uitlatingen, dan had men wellicht geloofd in recht en onrecht, goede en slechte daden, moreel handelen e.d. U als christen-democraat zou een toelichting eigenlijk overbodig moeten zijn. Werd het gezin ontwricht als hoek van de samenleving, werd het belang van godsdienst, welke een belangrijke rol speelt in de opvoeding van veel Marokkanen, bagatelliseerd, waardoor de jongeren zich niemand meer verantwoording schuldig voelden, nu dreigt de samenleving ontwricht te worden door deze groep van God los zijnde jongeren. Vraagt u een willekeurige ex-crimineel, wat hem deed inzien dat hij slecht bezig was, dan zult u verbijsterd staan hoe vaak u zult horen, dat God een belangrijke rol speelde in zijn beslissing een goed mens te worden en spijt te betuigen. Wat u niet kunt bewerkstelligen met uw wetten, dat kan het geloof in een God wel. Men kan zich hierover beklagen en de moslimallochtoon betichten van arrogantie, maar men zou er ook eens iets positiefs mee kunnen doen; het is voor velen dé enige reden om de medemens niet tot last te zijn. Wat men ook kan doen: dit voor de grootst mogelijke onzin verklaren en hopen op een wonder.

fcuk
20-10-03, 20:37
Er is nog één oplossing.

Ik vertelde u al over mijn vader. Weet u wat eigenlijk het grappigst is? Dat mijn vader een genereuze man is, verschoond van welke vorm van wrokgevoelens ook, die ondanks genoemde neiging u de rug te keren best wil bijdragen aan het vinden van een oplossing voor de problemen, zoals die zich al jaren voordoen in de grote steden, maar die nu het economisch erg windstil is opeens het grootste nieuws van de dag zijn, dag in dag uit. Beter nog: hij heeft de oplossing klaarliggen. Echter, de enige man in Nederland, die de grote problemen rond de probleemallochtonen voor eens en voor altijd het hoofd probeerde te bieden door mijn vaders oplossing als een luchtballonnetje op te laten, werd keihard kort gemaaid: Nawijn van de LPF. Toen mijn vader door alle commotie rondom zijn uitlatingen lucht kreeg van zijn idee de kleine groep Marokkanen, die willens en wetens ervoor kiezen de gemeenschap te ontwrichten door hun gedrag, terug te sturen naar hun land van herkomst, dacht hij: die man is geen politicus, hij is een goed mens. Dit kwam de LPF en de heer Nawijn duur te staan: zulke proefballonnetjes zijn juridisch niet haalbaar en Nawijn was een racist en ….

Nu zou mijn vader geen potentiële volgeling van de LPF kunnen worden, want daarvoor zijn sommige van hun ideeën niet in zijn belang, maar hij weet één ding zeker: Nawijns oplossing is de enige oplossing die er voor handen is om een einde te maken aan zowel de hetze van de pers jegens de Marokkanen als groep als de problemen die zich voordoen door ONS toedoen. Als het aan mijn vader lag, zat mijn broertje nu – voor korte danwel voor langere periode – in Marokko zijn zonden te overzien. En ik denk, dat vele Marokkanen die niets te vrezen hebben, er precies zo over denken. Nu Allah voor de meeste Nederlanders een dergelijk taboewoord is geworden, dat ze dan maar liever lastiggevallen willen worden, is er volgens mijn vader geen andere oplossing, dan de veelplegende raddraaiers het paspoort af te pakken. Voor korte - en wat hem betreft zelfs voor onbepaalde duur. Gelooft u mij: als je de Nederlandse vrijblijvendheid gewend bent en je moet drie jaar in Marokko zien te overleven, dan kom je bekeerd terug. De meeste criminele jongeren zijn te jong om de schoonheid van ons land te zien en te waarderen, en de harde overlevingscultuur maakt zelfs van een Johan V., een Paulus D. of een Markus K. een ambitieuze ministerkandidaat.
Is het u niet opgevallen, dat de tegenstanders van dit ogenschijnlijk belachelijk plan uit alle hoeken komen behalve uit de hoeken waar de meeste klappen zijn gevallen: de Marokkaanse gemeenschap. Weer is niet om de mening van mijn ouders gevraagd toen het plan de vuilnisbak inging. De andere politieke partijen hadden er belang bij eens en voor altijd met de LPF af te rekenen en vergaten in hun systematische afkeuring – en het moet wel gezegd worden: de heer Nawijn verkondigde ook een heleboel onzin – dat zelfs Nawijn met een goed plan kon komen. Was zijn plan racistisch? Natuurlijk, het plan had meer draagkracht gehad als het uit de mond van een van uw partijgenoten was gekomen, maar vindt u het zelf niet arrogant te vooronderstellen, dat alle buitenlanders tegen het plan waren omdat ze zich gediscrimineerd konden voelen? Vooruit, enige verontwaardiging in mijn kringen proefde ik wel, maar dit was slechts, omdat er gesproken werd over criminele Marokkanen en niet over criminele buitenlanders in het algemeen. Een dergelijk onderscheid riekte inderdaad naar racisme, maar dan nog, de discussie werd in de pan gesmoord, waardoor de Marokkaanse gemeenschap nu weer gebruikt kan worden als pispaal.

Ik ben ook maar een mens en misschien weet ik niet waarover ik het heb als ik zeg, dat geen maatregelen draconisch genoeg zijn om ons welwillende en goedwillende Marokkanen te verlossen van het juk, dat gevormd wordt door zowel de media als die 1500 kut-Marokkanen. Een van de tegenwerpingen was, dat de meeste van die jonge criminelen een Nederlands paspoort bezit. Hierdoor zou het allemaal juridisch onhaalbaar zijn, omdat het toch – hoe je het wendt of keert - Nederlanders zijn. Nu vraag ik u: zijn ze alleen Marokkaan als het de overheid uitkomt? Nu is het zo dat men systematisch bezig is onderscheid te maken tussen Nederlander en Marokkaan en kunnen we als rechtschapen Marokkanen eens eindelijk gebruik maken van het onderscheid door onze criminele(!) kinderen te laten behandelen als Marokkaan, mag dat ook niet. U begrijpt wel: er worden te veel beslissingen genomen zonder de belangrijkste mensen, hen die het aangaat, echt te raadplegen en ik vind het van een enorme arrogantie getuigen als onze ouders telkenmale worden aangesproken op het gedrag van 1500 Nederlanders. Mijn ouders geven u het recht om mijn Nederlands broertje schapen te laten hoeden in het keiharde Marokko. Doet u er niets mee, dan zou ik het aangenaam vinden als u ervoor zorgt, dat de hele Nederlandse gemeenschap – en zeker niet alleen de Marokkaanse - zich schuldig voelt voor wat er gaande is: zij hebben u en uw collega’s gekozen.

Waterval
20-10-03, 20:42
Heerlijk......

DesertRose
20-10-03, 20:45
Geplaatst door Waterval
Heerlijk......


Zullen we samen genieten? ;)


*zucht*

Waterval
20-10-03, 21:03
Ska3eth rebjatha...





ps: Ik mis een ondertekening..

Waterval
20-10-03, 21:10
Geplaatst door Arkan
Het is allemaal de schuld van de Linkse Kerk.
Die hebben jullie vaders veroordeeld voor kindermishandeling en jonge crimineeltjes niet gestraft.

De Linkse -Kerk heeft jullie gecriminaliseerd en gestigmatiseerd.

De PvdA en Groen Links is op korte termijn goed voor jullie geweest, maar op lange termijn desastreus gebleken.

Tip: stem bij de volgende verkiezingen niet weer op de Linkse-Kerk.


Tip: We kunnen zelf denken.



ps: Ik ga voor de Rechtse Moskee..

~Panthera~
20-10-03, 21:10
Geplaatst door Arkan
Het is allemaal de schuld van de Linkse Kerk.
Die hebben jullie vaders veroordeeld voor kindermishandeling en jonge crimineeltjes niet gestraft.

De Linkse -Kerk heeft jullie gecriminaliseerd en gestigmatiseerd.

De PvdA en Groen Links is op korte termijn goed voor jullie geweest, maar op lange termijn desastreus gebleken.

Tip: stem bij de volgende verkiezingen niet weer op de Linkse-Kerk.
-----------

Nee joh.......stem op die Lonsdale nitwits met een h.itler snor :duim:
Gegarandeerd dat jij dan eerdaags een enkeltje verweggistan krijgt.
Die zijn stukken beter, nietwaar? :moe:

Donna
20-10-03, 21:35
Als het stuk niet zo lang was geweest, was het ongetwijfeld goed.Wie kan dit stuk even in 3 woorden samenvatten?

Waterval
20-10-03, 21:43
Geplaatst door Donna
Als het stuk niet zo lang was geweest, was het ongetwijfeld goed.Wie kan dit stuk even in 3 woorden samenvatten?

Bakellende, vraag onze ouders wat ze van de uitzet regeling voor criminele "buitenlanders vinden.. (Iets meer dan 3 ;)

Waterval
20-10-03, 21:44
Geplaatst door Donna
Als het stuk niet zo lang was geweest, was het ongetwijfeld goed.Wie kan dit stuk even in 3 woorden samenvatten?

Als je het eenmaal begint te lezen, heb je het zo uit. Het leest wel lekker.. Goed geschreven ook (vind ik dan )...

Donna
20-10-03, 21:44
Geplaatst door Waterval
Bakellende, vraag onze ouders wat ze van de uitzet regeling voor criminele "buitenlanders vinden.. (Iets meer dan 3 ;)



Thanks!


dekt Kut met Peren de lading een beetje?

Waterval
20-10-03, 21:46
Geplaatst door Donna
Thanks!


dekt Kut met Peren de lading een beetje?

Het dekt de aanhef...


;)

lennart
20-10-03, 21:47
Het idee is om de Marokkaanse kutjochies enkele jaren naar een werkkamp in het rifgebergte sturen. :)

Waterval
20-10-03, 21:49
Ook het leuke" Het zijn Marokkaanse criminelen, maar we kunnen ze niet uitzetten naar Marokko omdat het Nederlanders zijn"....

fcuk
21-10-03, 13:27
'Nu maar eens toegeven: we zijn het niet de baas'

JASPER ROMBOUT

AMSTERDAM - Jeugdonderzoeker Jaap Noorda van de Vrije Universiteit luidt de noodklok over criminele jeugdstraatbendes. Hij verwijt de politici dat zij de schijn ophouden 'het probleem onder controle te hebben'. ''De criminaliteit van Marokkaanse jongens is een signaal dat hun situatie uitzichtloos is. Iedere Amsterdammer kent het probleem, maar de politiek negeert het. Symptoombestrijding is niet genoeg.'' Dit weekend liet Noorda's rapport over een verzorgingshuis in Geuzenveld veel stof opwaaien.

Maar Noorda is niet zonder hoop. Toen hij in 1970 als net afgestudeerd socioloog zijn loopbaan begon in Amsterdam, bestond het probleem ook al. In West kent Noorda nu bijna honderd jeugdbendes. ''Het probleem is sinds de jaren tachtig verdubbeld en het zal zonder adequaat ingrijpen explosief blijven groeien.''

Noorda (53) zit ruim 33 jaar in het vak. Hele boekenkasten kan hij vullen met onderzoeken van zijn vele collega's en de twintig rapporten die hij zelf schreef in opdracht van overheden, instellingen als jeugdzorg en jeugdwelzijn, politie en justitie. Meer dan duizend pagina's welgemeend en gefundeerd advies bracht hij alleen al uit. Maar rapport na rapport stuitte hij op de muur van weerstand bij politici en dan 'verdween het in een la omdat het niet opportuun was met de feiten naar buiten te komen'.

''In de jaren zeventig paste het niet in de sociaal-democratie om dit soort dingen te vinden, terwijl je van de PvdA toch sympathie had mogen verwacht voor arbeiderskinderen, zelfs Marokkaanse. Vanaf de jaren tachtig tot de opkomst van Fortuyn was het politiek incorrect Marokkanen af te schilderen als een probleemgroep. En door alle jaren heen was het natuurlijk een persoonlijke nederlaag voor elk stadsbestuur of elke instelling om toe te geven hoe erg het uit de hand was gelopen.'' Noorda constateert dat de ene na de andere gemeentelijke en landelijke coalitie het probleem onder het tapijt veegde, een nog grotere rotzooi achterlatend dan zij al had geërfd.

''Het is de plaatselijke overheid die nu hardop moet toegeven dat ze de situatie niet de baas is. Aan een burgemeester als Job Cohen, die maar blijft sussen en praten, heb je niets.'' En de landelijke overheid? ''Die wil zijn hachje redden door de bevolking voor te houden dat het goed komt, maar dat is verre van het geval.''

Noorda vergelijkt zijn droomaanpak met de Deltawerken. ''Er moet een goed gecoördineerde aanpak komen waarbij de absolute noodzaak de drijfveer is. Het water staat ons als samenleving aan de lippen. Bieden we deze jongens geen perspectief, dan gaat het goed mis. Ik beschouw de huidige situatie als een schreeuw om aandacht; een klein signaal nog maar. Het kan erger. Op enig moment is het geen signaal meer maar een totale afkeer. Dan vallen er echt doden.''

Een nieuwe week van tumult rond Marokkaanse jongens werd afgelopen zaterdag afgesloten met het vroegtijdig uitkomen van Noorda's geheime rapport 'Rollators en rotjongens' in deze krant en bij de EO. Uit het rapport, dat later deze week zal worden aangeboden aan de gemeente en politie, blijkt dat jonge Marokkanen het gemunt hebben op bejaarden en psychiatrische patiënten van twee instellingen in Geuzeveld. Zij terroriseren bewoners en personeel. Ze stelen, bedreigen mensen met de dood en worden niet aangepakt door de politie. Noorda stelde dat het probleem zich niet alleen bij deze twee instellingen voordoet, maar 'representatief is voor wel dertig soortgelijke locaties in Amsterdam en vele andere in Nederlandse grote steden'. ''Het lijkt erop dat de Marokkaanse jongens het gemunt hebben op onze oudjes,'' sprak hij stellig.

Toch is Noorda geen doemdenker. Zijn geloof in oplossingen heeft hem door de jaren van ogenschijnlijk zinloze strijd getrokken. Maar een jaar of drie geleden, rond het menselijke keerpunt van zijn vijftigste verjaardag, knapte er iets in hem. ''Ik zat achter mijn pc te schrijven aan het zoveelste rapport en toen dacht ik: 'wat heeft dit allemaal voor zin. Ook dit rapport belandt in een stoffige la bij een of andere ambtenaar die de conclusies niet aanstaat'.'' Noorda besloot niet langer aan de zijlijn te adviseren maar actie te ondernemen. ''Als de overheid het probleem niet onderkent, dan moet ik het maar zelf doen,'' redeneerde hij.

''Als onderzoeker weet je dat je alleen een oplossing voor het onkruid kunt bieden als je het probleem vanaf de wortels kent.'' Noorda benadrukt 'dat het geen probleem van nationaliteit of religie is, maar een probleem van sociaal-economische aard'. Zijn beginjaren, toen het zowel allochtone als autochtone jongeren betrof ondersteunen hem in die opvatting. Vooral scholing en werk zouden de jonge Marokkaanse mannen van de straat en uit de criminaliteit moeten houden. Zwaarder straffen, waar vaak over gesproken wordt, is symptoombestrijding.

De grootste fout die volgens de onderzoeker de samenleving heeft gemaakt is het afschaffen van het praktisch beroepsonderwijs. ''We leefden in de jaren tachtig met het idee dat iedereen opgeleid kon worden tot dokter of advocaat. Arbeiders waren iets van het verleden, niet van de nieuwe eeuw die in aantocht was.'' Maar juist de arbeiders-jeugd heeft moeite met de nieuwe onderwijsopzet waarbij het aandeel theorie van beroepsonderwijs van twintig naar tachtig procent is gegaan. Voor de allochtone jongeren is dat nog lastiger dan voor de autochtone. De Marokkanen missen een maatschappelijk netwerk en kennis van taal en land. ''De ouders van de Marokkaanse jongens waar iedereen het over heeft, komen veelal uit het Rifgebergte. Het zijn 'simpele mensen'; ongeletterd en niet toegerust voor een postindustriële maatschappij. De nieuwe generatie staat voor de klus die afstand in een keer te overbruggen.''

Het gros van de Marokkaanse jongeren is volgens Noorda dan ook gebaat bij lesvormen die 'zijn gericht op leren met de handen in plaats van het hoofd'. ''Wij hebben in Amsterdam alleen al acht theoretische vmbo's. Daarvan zouden er per direct drie praktisch van aard moeten worden, dan zul je zien dat op die scholen de uitval minimaliseert.'' Noorda gelooft er heilig in dat de Marokkaanse jongens wel degelijk willen. ''Je zag het toen de taximarkt open ging. Ineens kocht iedere Marokkaanse jongen die het kon betalen een wagen en werd chauffeur. Ze willen wel, maar we spreken ze op de verkeerde manier aan, dat is zo arrogant.''

Het idee van Noorda voor praktisch onderwijs komt niet uit de lucht vallen. Onderzoek na onderzoek haalt hij ter staving aan. ''Maar de politiek wil niet en het onderwijs is een landje binnen Nederland.'' Vooral van de grote logge Regionale Opleidings Centra (ROC) heeft Noorda geen hoge pet op. ''Zij werken iedere beweging de goede kant op tegen en ze zijn erg machtig.''

Het bedrijfsleven wil volgens Noorda juist heel graag.. Hij heeft vanuit zijn werk veel contacten in de bouw, vooral de dakdekkerij, de loodgieterbranche en in de schilderswereld.

''Zij staan allemaal te springen om jongens die hun handen weten te gebruiken. Zij zullen het niet pikken dat de overheid in deze moeilijke tijden niet adequaat optreedt,'' meent hij. ''Het is natuurlijk wel treurig dat we pas wat gaan doen als de 'normale man' last op straat begint te krijgen van de toekomstloze jongeren en het bedrijfsleven de economische noodzaak komt aandragen.''

Noorda voorspelt dat op korte termijn een nieuwe praktische beroepsopleiding wordt opgericht in Amsterdam. ''Er zijn te veel onderzoeken uit die boekenkast van mij waaruit blijkt dat de kleinschalige projecten die dat al doen, succes hebben.'' Een voorbeeld uit de Rotterdamse praktijk doet hem zienderogen opleven. Met brede handgebaren vertelt hij hoe daar jonge allochtonen tot ambachtslieden worden opgeleid. ''Ze werken met wat wij misschien het uitschot van de samenleving zouden noemen. Maar het rendement bij dat project is zó hoog. Zij leveren meer handwerkers af dan alle ROC's in Amsterdam.''

Natuurlijk zullen de problemen niet van de ene op de andere dag verdwenen zijn bij het oprichten van een aantal scholen, dat realiseert de onderzoeker zich ook. ''Uiteraard moet je ook optreden tegen hen die de wet niet respecteren. Ik walg ook van jongens die geen respect op kunnen brengen voor homo's, vrouwen, verslaafden, invaliden en bejaarden.'' Die moet je volgens Noorda absoluut harder straffen. ''Maar als we alleen in repressie onze oplossingen zoeken, kunnen we over een paar jaar het leger wel inschakelen.''

Parool

.........

'Terreur van Marokkanen bij zorg overdreven'

- Bron: Het Parool

De mate van overlast die Amsterdamse Marokkaanse jongeren geven bij twee zorginstellingen in Geuzenveld, is lang niet zo erg als jeugdonderzoeker Jaap Noorda van Vrije Universiteit stelt in zijn rapport. Dat meent tenminste de hoofdstedelijke hoofdofficier van justitie Leo de Wit.

Noorda rapporteerde dat jonge Marokkanen het gemunt hebben op bejaarden en psychiatrische patiënten. Hij stelde ook nog 'dertig andere locaties' te kennen waar problemen zijn. Nu zegt Noorda tegen het Parool dat het aantal 'symbolisch' is. ''Wat ik wilde zeggen, is dat in sociaal-economisch kwetsbare buurten in Amsterdam veel plekken zijn waar groepen jongeren op straat hangen. Zij zorgen soms voor overlast en zijn soms crimineel. Het gaat om anonieme plekken in de openbare ruimte. Daarbij gaat om jongeren in het algemeen, niet per se Marokkanen''., zegt Noorda nu.

Volgens hoofdofficier van justitie De Wit ''zal er best iets gebeurd zijn, maar niet in de omvang en intensiteit zoals Noorda dat beschrijft''. Burgemeester Job Cohen en De Wit hebben de politie gevraagd de zaak uit te zoeken. Woordvoerder Elly Florax van de politie zegt: ''Vanaf juni waren er signalen over problemen. Er hingen jongens rond. Ze zorgden voor lawaai, gevoel van onveiligheid en ook is er een insluiping geweest. Er zijn daarop aanhoudingen verricht. Maar vanaf augustus en september ging het juist weer de goede kant op''. Ze twijfelt aan de betrouwbaarheid van Noorda's onderzoek.

Niettemin houdt Noorda staande dat behalve Nieuw-Geuzenveld ook vier andere zorgcentra vergelijkbare problemen hebben. ''In Osdorp kende ik al een geval voordat ik aan mijn onderzoek in Geuzenveld begon. En lopende het onderzoek hoorde ik nog van drie andere zorgcentra, waarvan één in Geuzenveld. Het gaat om 'ernstige vormen van overlast''. Noorda zegt niet specifieker te kunnen zijn omdat hij zelf de details niet kent.

De instellingen willen zelf niet meer reageren, maar lieten eerder in andere media weten blij te zijn dat er aandacht voor de zaak is gekomen, alhoewel men het rapport liever niet openbaar had gezien.