PDA

Bekijk Volledige Versie : Europa verwerpt Vaticaans idee over condooms



Simon
21-10-03, 15:11
Europa verwerpt Vaticaans idee over condooms

Uitgegeven: 21 oktober 2003 16:03

PARIJS - De Europese Commissie heeft dinsdag kritiek geuit op de opvatting van diverse rooms-katholieke kerkleiders dat condooms geen bescherming bieden tegen besmetting met HIV, het virus dat aids kan veroorzaken. Volgens het dagelijks bestuur van de Europese Unie bestaat voor die bewering geen wetenschappelijke basis.

"Condooms zijn deel van de oplossing. De veroordeling van condooms is deel van het probleem", stelde Europees commissaris Nielson (ontwikkelings- en humanitaire hulp) in een verklaring. De scherpe verklaring noemde het Vaticaan of zijn functionarissen niet bij name.

Maar het was duidelijk dat Nielson daarmee de Colombiaanse Curiekardinaal Alfonso Lopez Trujillo, hoofd van de pauselijke raad voor het gezin, van repliek diende. Die beweerde vorige week zondag in een BBC-televisieprogramma dat het HIV-virus zo klein is dat het gemakkelijk door een condoom kan dringen. Gezondheidsautoriteiten moeten volgens de kardinaal waarschuwen tegen het gebruik van condooms, net zoals ze roken proberen te ontmoedigen.

EU

Ook EU-commissaris Busquin (onderzoek en ontwikkeling) verwerpt de uitspraken van Trujillo. Het is volgens hem wetenschappelijk bewezen dat condooms de beste manier zijn om besmetting met HIV te voorkomen.

De Nederlandse belangenorganisatie voor homoseksuelen COC noemde de uitspraken van de kardinaal vorige week "immoreel". D66 wilde dat minister De Hoop Scheffer van Buitenlandse Zaken de pauselijk ambassadeur (nuntius) in Nederland ter verantwoording roept voor de gewraakte uitlatingen. Bisschop Muskens van Breda vond de opvatting over condooms "ongenuanceerd".

bron nu.nl

Blade20
21-10-03, 17:13
Ach, de meeste Europeanen weten allang dat dit de grootste onzin was.
Helaas zijn het niet de Europeanen waar dit bericht op was gericht, wij hebben al teveel kennis om in die geloofsb*llsh*t te trappen.
Maar het gaat hier om landen in Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. Ze krijgen dit te horen van hun missionarissen en zullen dit klakkeloos geloven. Het Vaticaan probeerd op deze manier weer hun macht over mensen uit te breiden.

Dutchguy
21-10-03, 18:05
Geplaatst door Blade20
Ach, de meeste Europeanen weten allang dat dit de grootste onzin was.
Helaas zijn het niet de Europeanen waar dit bericht op was gericht, wij hebben al teveel kennis om in die geloofsb*llsh*t te trappen.
Maar het gaat hier om landen in Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. Ze krijgen dit te horen van hun missionarissen en zullen dit klakkeloos geloven. Het Vaticaan probeerd op deze manier weer hun macht over mensen uit te breiden.

Inderdaad, ik vind de paus en het vaticaan dus medeplichtig aan dood door schuld zoals ik al eens eerder schreef.
Ik vond het dan ook een gotspe dat de man genomineerd werd voor de Nobelprijs voor de vrede.

Blade20
21-10-03, 18:24
Geplaatst door Dutchguy
Inderdaad, ik vind de paus en het vaticaan dus medeplichtig aan dood door schuld zoals ik al eens eerder schreef.
Ik vond het dan ook een gotspe dat de man genomineerd werd voor de Nobelprijs voor de vrede.

Het Vaticaan wel. De paus heb ik mijn twijfels over. Toen de paus jonger was deed hij niet zulke uitspraken in het openbaar. Maar tegenwoordig is de paus dement aan het worden. De situatie zorgt ervoor dat hij zo makkelijk door zijn kardinaals kan worden beinvloed.

~Panthera~
21-10-03, 18:54
Dat krijg je, als je als paus niet eens weet hoe je er een om moet doen. :hihi:
Ga je rare dingen denken.

Donna
21-10-03, 19:17
Dood door schuld is wel het minste. Aanklagen die achterlijke katholieke machtswellustelingen.



:engel:

Dutchguy
21-10-03, 19:46
Misschien een goed idee om een enorm condoom over het hele Vaticaan te trekken zodat de wereld daartegen beschermd is.

Donna
21-10-03, 19:51
Geplaatst door Dutchguy
Misschien een goed idee om een enorm condoom over het hele Vaticaan te trekken zodat de wereld daartegen beschermd is.


:D


Goed plan zeg... ik ben voor.....

Hoe heet die gast ookalweer die toen die enorme vlag over het huis van de Duisenbergjes had gegooid? Die zou dat wel kunnen......

Puk
21-10-03, 20:21
Geplaatst door Dutchguy
Misschien een goed idee om een enorm condoom over het hele Vaticaan te trekken zodat de wereld daartegen beschermd is.

Tsjah... daar vliegen de Wees Gegroetjes dwars doorheen! :verrassin

Donna
21-10-03, 21:05
Geplaatst door Puk
Tsjah... daar vliegen de Wees Gegroetjes dwars doorheen! :verrassin


Dat willen ze je wel laten geloven ja..... :argwaan: