PDA

Bekijk Volledige Versie : christen-extremisten willen dat hypnose-liefhebbers identiteit verloochenen



Mill
22-10-03, 15:38
Verzet kerken tegen optreden Rostelli
ZWAAGWESTEINDE - Het optreden van Rostelli zaterdag in Zwaagwesteinde stuit op verzet van de kerken. De gelovigen menen dat de hypnotiseur tijdens zijn show de duivel aanroept. ,,Der sit gefaar efter'', aldus Froukje van de Pas van de Christelijke Gereformeerde kerk. ,,Puur entertainment'', stelt het management van Rostelli.
Het optreden is in Old Dutch. Eigenaar Wiebe Prins gaat er ook vanuit dat Rostelli er louter op uit is om het publiek te vermaken. Hij heeft gisteren een gesprek gehad met een afvaardiging van de Christelijke Gereformeerde en de Gereformeerde kerk. Prins heeft daarin wel toegezegd dat dit de laatste keer is dat hij Rostelli ontvangt.

,,Ik wol dat geseur net mear ha'', licht Prins toe. ,,Ik ha wurk sat en ik ha leaver in brulloft.'' Hij kreeg 's nachts een dreigtelefoontje van een overstuur geraakte dorpsgenote. Een maand geleden verzorgde Rostelli ook een optreden in Old Dutch. Naar kleinere zalen komt de hypnotiseur alleen als hij twee keer wordt geboekt. Anders kan het niet uit. De vorige show trok 180 mensen. De kerken organiseerden dezelfde avond een bidstond.

Van de Pas meldt dat ze zaterdag mogelijk weer een gebedsbijeenkomst houden om de duivel te keren. ,,De duvel hat in hiele protte macht, mar Jezus is noch folle sterker. Ik bin sels twa jier lyn bekeard en dan geane dyn eagen iepen foar sokke saken.'' Volgens Van de Pas komen mensen geestelijk zwakker van een Rostelli-avond vandaan.

In België mag de hypnotiseur van de rechter niet meer optreden. De rechtszaak was aangespannen door Paul Marchal, de vader van Dutroux-slachtoffer Ann. Dutroux ontvoerde Ann en haar vriendin Eefje nadat ze Rostelli hadden zien optreden. Marchal meent dat de hypnoseshow de weerbaarheid van de meisjes had aangetast.