PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Hoog tijd dat de Nederlanders integreren'



lennart
22-10-03, 16:05
'Hoog tijd dat de Nederlanders integreren'

Harde kritiek in De Wielewaal



Rotterdam _ Wie klagende, blanke, oude mannen uit Zuid verwachtte op de openbare hoorzitting over integratie in Rotterdam, kwam gisteren bedrogen uit. Het waren voornamelijk jonge, hoogopgeleide allochtonen die hun verhaal kwijt wilden voor de Kamercommissie. Nee, de integratie van minderheden is niet mislukt, vertelden ze. Wel de integratie in het algemeen. En dat komt volgens hen vooral door gebrek aan acceptatie van de autochtone bevolking.

Het ging er hard aan toe gisteravond in activiteitencentrum De Wielewaal in Charlois. Sommige autochtone bewoners schrokken van wat ze hoorden. De frustratie onder jonge, gekleurde Nederlanders bleek erg groot. Iedereen kreeg er van langs. Politici, de media, onverdraagzame autochtonen, wetenschappers, docenten. ,,Het wordt hoog tijd dat de Nederlanders gaan integreren. Ze moeten leren om in een multiculturele samenleving te leven,'' zei een jonge vrouwelijke studente.

Toen ook Leefbaar Rotterdam werd bekritiseerd, werd dit het extreem-rechtse gemeenteraadslid M. Smit te veel. ,,Ga lekker terug naar je eigen land,'' schreeuwde hij boos door de zaal. ,,Oprotten. Wij zullen ons nooit aanpassen, we leven in Nederland.''

De politicus kreeg vervolgens allerlei verwensingen naar zijn hoofd geslingerd en de situatie dreigde even te escaleren. Smit bond echter in en hield de rest van de bijeenkomst zijn mond.

Ook de Arabische Europese Liga was vertegenwoordigd op de hoorzitting. Integratie kan niet van een kant komen, hield bestuurslid A. Achamrouk de commissie voor. En: ,,Wij verzetten ons tegen de gedachte dat iedereen hetzelfde moet zijn.'' Hij riep, net als veel sprekers voor en na hem, de Nederlandse overheid en media op om op te houden met het criminaliseren van minderheden en moslims in het specifiek.


Bespottelijk geslijm
,,Wij hebben meer dan genoeg van uitsluiting, verdachtmakingen, beschimpingen en de beledigingen die wij dagelijks moeten ondergaan,'' zei studente Ilham. Daarna haalde ze uit naar 'geassimileerde' allochtonen, zoals VVD'er Hirshi Ali, SP'er Lazrak en LPF'er Varela. ,,Ik, en velen met mij, verachten jullie om jullie bespottelijk geslijm en kissing-butt-gedrag,'' sneerde ze Varela, die in de commissie zit, toe. Hiervoor kreeg ze luid applaus van het aanwezige publiek.

Behalve woede, frustratie en verbittering, was er af en toe ook ruimte voor humor. Met de integratie gaat het geweldig, hield een man de commissie voor. ,,We hebben Ali El Khattabi gisteren toch twee keer zien scoren.''

Volgens de Rotterdammer, die ook een meer serieuze boodschap had, zitten de meeste minderheden op niveau drie. ,,Ze zullen nooit op niveau vier komen, want dat is erkenning. En die krijgen ze nooit.''

De Kamerleden hadden geen antwoord op de vraag van een jongere van Marokkaanse afkomst die wilde weten wat integratie nou precies inhield. ,,Zijn daar criteria voor? Ik heb er echt problemen mee, vraag me de hele dag af of ik wel of niet geïntegreerd ben,'' vertelde hij sarcastisch. ,,Definieer eerst wat integratie is en ga het dan pas onderzoeken,'' raadde hij de commissieleden daarna serieus aan.

Behoud van de eigen identiteit is voor allochtonen heel belangrijk, bleek uit de reacties gisteren. Een Indische Nederlander vertelde hoe zijn gemeenschap in het verleden door de Nederlandse overheid werd gedwongen om te assimileren. De man, die zijn cultuur, identiteit en islamitisch geloof heeft herontdekt, ziet dat de geschiedenis zich nu herhaalt. Nu zijn het andere bevolkingsgroepen die hun identiteit moeten verloochenen. De overheid zou volgens hem moeten leren van het verleden. ,,Aanvaard ons als gelijkwaardige burgers,'' riep hij politici op.

Als het integratiebeleid tot doel heeft mensen hun eigen identiteit te ontnemen, zal dat in ieder geval nooit slagen, was te horen. ,,It's better to be hated for what you are, then to be loved for what you're not ,'' verwoordde een van de aanwezigen het.

Het waren niet alleen bewoners die het woord voerden. Ook een enkele politicus wilde gisteren nog iets kwijt. Dagelijks bestuurder Carlos Gonçalves van de deelgemeente Delfshaven bijvoorbeeld. ,,Het beleid gaat nu niet uit van gelijkheid,'' vindt ook hij. ,,We moeten kijken hoe we de acceptatie kunnen bevorderen. Daar hebben we grote problemen mee.'' Het minderhedenbeleid was tot nu toe vooral gericht op allochtonen, meent hij. Volgens de PvdA'er wordt het nu hoog tijd om de ontvangende partij aan te spreken.


Gesluierd
De Kamercommissie kreeg ook een boodschap mee van enkele gesluierde vrouwen. Die zijn de vooroordelen over en de discriminatie van islamitische vrouwen zat, vertelde een van hen. Zij willen ook helemaal niet worden gered door types als Hirshi Ali. ,,Moslimvrouwen worden inderdaad onderdrukt. Niet door de islam, maar door autochtone Nederlanders die hen niet accepteren,'' zei een jonge vrouw.

Als de Kamerleden iets hebben opgestoken in Rotterdam, dan is het wel dat de harde toon van de discussie over integratie juist veel goed geïntegreerde jongeren in Nederland enorm heeft geradicaliseerd. Een autochtone bewoonster, die zich gediscrimineerd voelde door wat er gezegd werd over Nederlanders, vond het beangstigend. Zij riep de jonge allochtonen op milder te worden naar autochtonen.

bron (http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/modules/w3s-merge.phtml?w3s_dbms=mysql&w3s_host=w3s.spirit.nl&w3s_database=rdagblad&w3s_table=archief&w3s_id=i21101933&w3s_template=Archiefpagina)

Geleend van WSDB nog wel ;)

Mafkees
22-10-03, 16:08
Sht!nkerd, je was me net voor :D.

Nice stuk overigens. Wordt tijd voor actie. Wel zwak van Puk hoor, beetje gaan schreeuwen.

Mill
22-10-03, 16:09
:slapen: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=75194

Mafkees
22-10-03, 16:14
Geplaatst door Mill
:slapen: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=75194

Topic bestaat niet hoor...:maf:

lennart
22-10-03, 16:15
Oh verrek... Waarom zet Nabil toch altijd hoofdletters in zijn topictitels.. Daarom lees ik ze per definitie dus niet.

Maurice
22-10-03, 16:44
ik vind het een beetje vreemd dat mensen die naar ons land komen om van de materiële rijkdommen van het westen te profiteren van de autochtonen verlangen dat ze zich aan hen aanpassen en hun uitwassen respecteren omdat dat nu eenmaal "hun cultuur" is terwijl ze zelf vol zitten van kritiek en zelfs pure haat op de Nederlandse/Europse cultuur. Dan heb je niet helemaal begrepen wat het principe integreren betekent.

ZIJ komen hierheen, maar WIJ zouden maar moeite moeten doen zich aan hén aan te passen? Een beetje erg krom geredeneerd van die marokkanen daar op die bijeenkomst in Rotterdam!!!

Mafkees
22-10-03, 16:45
Geplaatst door Maurice
ZIJ komen hierheen, maar WIJ zouden maar moeite moeten doen zich aan hén aan te passen?


Who came. Gros is hier geboren en getogen. Hoezo komen?

Maurice
22-10-03, 16:52
Geplaatst door Al3arbi
Who came. Gros is hier geboren en getogen. Hoezo komen?


En jezelf wél Marokkaan noemen en je met ieder ander die Marokkaan is identificeren (behalve wanneer ze rotzooi uithalen natuurlijk, dan heb je opeens nix met ze nodig)en 2 paspoorten hebben, enne... Laat je je later óók in Marokko begraven of hier?

Mafkees
22-10-03, 17:00
Geplaatst door Maurice
En jezelf wél Marokkaan noemen en je met ieder ander die Marokkaan is identificeren (behalve wanneer ze rotzooi uithalen natuurlijk, dan heb je opeens nix met ze nodig)en 2 paspoorten hebben, enne... Laat je je later óók in Marokko begraven of hier?


Ik ben Moslim.En ben net zo Nederlands als jou. Ik identificeer mezelf niet met Marokkaan maar als Moslim in eerste instantie. Ik heb 1 Paspoort en ik wil graag begraven worden in Palau. :)

Mafkees
22-10-03, 17:06
Geplaatst door Dave20
En waarmee identificeer je je in tweede instantie? :D
Nederlander of Marokkaan?

`kd8 dat ik daar duidelijk over was.

Ik ben in Eerste instantie Moslim.
Schalkwijker
Haarlemmer.
Marokkaan.
Nederlander.

Zo Tomas, kom nu maar aanzetten met je Kattenidentiteit :D

Tomas
22-10-03, 17:11
Geplaatst door Al3arbi
`kd8 dat ik daar duidelijk over was.

Ik ben in Eerste instantie Moslim.
Schalkwijker
Haarlemmer.
Marokkaan.
Nederlander.

Zo Tomas, kom nu maar aanzetten met je Kattenidentiteit :D

Je zult maar Schalkwijker in je identiteitsdinges hebben zitten...

Mafkees
22-10-03, 17:12
Geplaatst door Tomas
Je zult maar Schalkwijker in je identiteitsdinges hebben zitten...


Nie mauwe rotkat.

Tomas
22-10-03, 17:15
Geplaatst door Maurice
ik vind het een beetje vreemd dat mensen die naar ons land komen om van de materiële rijkdommen van het westen te profiteren van de autochtonen verlangen dat ze zich aan hen aanpassen en hun uitwassen respecteren omdat dat nu eenmaal "hun cultuur" is terwijl ze zelf vol zitten van kritiek en zelfs pure haat op de Nederlandse/Europse cultuur. Dan heb je niet helemaal begrepen wat het principe integreren betekent.

ZIJ komen hierheen, maar WIJ zouden maar moeite moeten doen zich aan hén aan te passen? Een beetje erg krom geredeneerd van die marokkanen daar op die bijeenkomst in Rotterdam!!!

't enige waar die schreeuwlelijkerds om vragen is dat je ze accepteert, al dan niet met hoofddoek en andere bijbehorende artikelen. Is dat nou zoveel gevraagd?

Tomas
22-10-03, 17:16
Geplaatst door Al3arbi
Nie mauwe rotkat.

katten zijn eigenwijs.

De Matrix is een kut-film. Zag laatst de 6th sence weer eens. Die is zelfs voor een 2e keer als je het einde al kent niet slecht.

peyote
22-10-03, 17:21
Geen wonder dat de autochtone Nederlanders steeds minder zien in een multiculturele samenleving.


Het waren voornamelijk jonge, hoogopgeleide allochtonen die hun verhaal kwijt wilden voor de Kamercommissie.
Erg representatief voor de in dit land aanwezige allochtonen...


Iedereen kreeg er van langs. Politici, de media, onverdraagzame autochtonen, wetenschappers, docenten. ,,Het wordt hoog tijd dat de Nederlanders gaan integreren.
Iedereen krijgt van deze immigranten de schuld, behalve zijzelf en de groep immigranten die in dit land overlast veroorzaakt natuurlijk.


,,Het wordt hoog tijd dat de Nederlanders gaan integreren. Ze moeten leren om in een multiculturele samenleving te leven,'' zei een jonge vrouwelijke studente.
De allochtonen moeten dat leren, waarom zullen de autochtone Nederlanders zich moeten aanpassen? Dat ze een andere cultuur respecteren is in principe genoeg. Foldertjes in de moedertaal, taallessen en aanpassen van wetten (kinderbijslag) is al teveel. Hierdoor zijn de allochtonen teveel in de watten gelegd en is ze het te gemakkelijk gemaakt om zich niet aan te passen.


Daarna haalde ze uit naar 'geassimileerde' allochtonen, zoals VVD'er Hirshi Ali, SP'er Lazrak en LPF'er Varela. ,,Ik, en velen met mij, verachten jullie om jullie bespottelijk geslijm en kissing-butt-gedrag,'' sneerde ze Varela, die in de commissie zit, toe. Hiervoor kreeg ze luid applaus van het aanwezige publiek.
Vooral mensen die een goede positie hier hebben verworven belachelijk maken, en geen woord over de (kleine?) criminele groep die het verpest.

Wat ik vooral zie is de slachtofferrol waarin menig allochtoon zich zo goed in weet te passen. En dat een relatieve kleine groep zo’n grote rol in de samenleving voor zich opeist. Maar dat zal wel door het superieure gevoel over zichzelf en minachting voor anderen komen dat (met name) veel moslims hebben.

Mafkees
22-10-03, 17:22
Geplaatst door Tomas
katten zijn eigenwijs.

De Matrix is een kut-film. Zag laatst de 6th sence weer eens. Die is zelfs voor een 2e keer als je het einde al kent niet slecht.


Sixth Sense doet gewoon. Matrix ook, `kken nie wachten op Part3.

Tomas
22-10-03, 17:25
Geplaatst door Al3arbi
Sixth Sense doet gewoon. Matrix ook, `kken nie wachten op Part3.

Kan wel.

kga d'r vandoor. Ban Waterval ondertussen eens. Kan z'n neutrale topics niet meer zien.

Mafkees
22-10-03, 17:26
Geplaatst door Tomas
Kan wel.

kga d'r vandoor. Ban Waterval ondertussen eens. Kan z'n neutrale topics niet meer zien.


Ik ben Wv, :moe:

Hoevaak moet ik dat nou gaan uitleggen.

Miauwze..:)

Zwarte Schaap
22-10-03, 17:29
Integratie?

Het was toeval, maar wel illustratief: terwijl in het Rotterdamse stadhuis een Kamercommissie worstelde met de vraag of de integratie van allochtonen is gelukt, dromden gisteren aan de andere kant van de Nieuwe Maas honderden mensen samen om de eerste steen te leggen voor de grootste moskee van Europa. Tegenover de voetbaltempel van Feyenoord wordt de Essalam-moskee met zijn enorme minaretten een symbool voor de verandering van Rotterdam.

De strijd over het 'te oosterse' uiterlijk van de moskee toont helaas ook aan dat van echte integratie (het als gelijkwaardig opnemen van een bevolkingsgroep in een maatschappij) geen sprake is. Wethouder Marco Pastors klonk uitermate zuur, toen hij de Essalam-moskee gisteren een voorbeeld noemde van de stand van de integratie in 2003. Nog pijnlijker was de poging van burgemeester Opstelten om zich er met een kwinkslag van af te maken. Hij suggereerde dat een bezoek aan de moskee een leuk uitstapje wordt voor witte Rotterdammers: 'We hoeven niet altijd naar het museum of de Euromast.' Dat duizenden Rotterdammers het kwetsend vinden als hun gebedshuis als een toeristische attractie wordt afgeschilderd, realiseerde hij zich kennelijk niet.

Het gekke aan de hele discussie over het integratiebeleid is, dat het blijft gaan over 'wij' en 'zij'. Dat zegt eigenlijk alles. Sinds veertig jaar geleden grote groepen gastarbeiders naar Nederland kwamen, zijn er veel dingen veranderd. Niemand hoeft nog te twijfelen over de vraag of Nederland (en vooral de grote steden) een multiculturele samenleving is geworden. Mensen van alle kleuren en alle geloven leven samen. Maar daarmee is nog niet gezegd dat een echte mix is ontstaan. Autochtonen voelen zich bedreigd door de veranderingen en de problemen die de toestroom van vooral kansarme nieuwkomers met zich meebrengt. Allochtonen voelen zich op veel fronten nog steeds tweederangs burgers.

Veelzeggend in dit kader is de hardnekkige discussie over spreiding van kansarmen, die vooral in Rotterdam wordt gevoerd. Nadat eerder al duidelijk werd dat het onhaalbaar is mensen op grond van hun afkomst of huidskleur het Rotterdammerschap te ontzeggen, zoekt het gemeentebestuur nu zijn heil in andere maatstaven. Nieuwkomers moeten economisch gebonden zijn. Dat lijkt een probaat middel tegen een verdere toestroom van kansarmen, omdat een dam wordt opgeworpen tegen mensen die naar de stad trekken zonder te weten hoe zij aan een inkomen moeten komen.

Het onbehaaglijke van de discussie over spreiding blijft echter de koppeling met de huidskleur en de afkomst van mensen. Ook de hoorzittingen van de Kamercommissie Integratiebeleid tonen aan dat aangeboren eigenschappen in ons ruimdenkende land nog steeds een belemmering kunnen zijn. Natuurlijk zijn er uitwassen en is het met de veiligheid in sommige buurten droevig gesteld. We hoeven ook niet te verhullen dat onder sommige bevolkingsgroepen meer problemen voorkomen dan onder andere. Maar als de discussie stokt bij het benoemen van onze verschillen - of het nu gaat om kerken of om kleuren - dan lossen we de problemen nooit op.


Bron: Rotterdams Dagblad 22/10/03

Zagora
22-10-03, 18:23
Goed artikel ZS

Maslov
22-10-03, 18:25
Al3arbie,

Je Marokkaan zijn komt nog voor je Nederlander zijn in dat laatste rijtje.

Mafkees
22-10-03, 19:17
Geplaatst door Maslov
Al3arbie,

Je Marokkaan zijn komt nog voor je Nederlander zijn in dat laatste rijtje.


Als jij daar een probleem in ziet stel ik voor dat je er wat aan doet.

mulan
22-10-03, 19:32
Geplaatst door Al3arbi
Als jij daar een probleem in ziet stel ik voor dat je er wat aan doet.

JIJ bent de Marokkaan die ter verantwoording geroepen dient te worden door een willekeurige Nederlander,niet andersom!!

Mafkees
22-10-03, 19:33
Geplaatst door mulan
JIJ bent de Marokkaan die ter verantwoording geroepen dient te worden door de willekeurige Nederlander,niet andersom!!


I dare them. Nog nooit ben ik door `n willekeurige Nederlander op straat om mij aan te spreken op mijn gedrag.

Ik zie er niet eens eng of intimiderend uit.

mulan
22-10-03, 19:39
Geplaatst door Al3arbi
I dare them. Nog nooit ben ik door `n willekeurige Nederlander op straat om mij aan te spreken op mijn gedrag.

Ik zie er niet eens eng of intimiderend uit.

Dan ben ik gewoon de engerd :rambo: .....

Op straat...all the time.

Mijn reactie was op Maslov die het idee heeft dat jij je moet verantwoorden waarom jij Marokkaan voor het Nederlander zijn hebt staan.

Nu Maslov....niet schrikken.Ik heb niet eens een Nederlands paspoort...alleen Marokkaans :stout:

~Panthera~
22-10-03, 22:18
Geplaatst door mulan
niet schrikken.Ik heb niet eens een Nederlands paspoort...alleen Marokkaans :stout:
---------------------


:schok: engerd ! :hihi:

Maarten
23-10-03, 03:55
Geplaatst door Maurice
ik vind het een beetje vreemd dat mensen die naar ons land komen om van de materiële rijkdommen van het westen te profiteren van de autochtonen verlangen dat ze zich aan hen aanpassen en hun uitwassen respecteren omdat dat nu eenmaal "hun cultuur" is terwijl ze zelf vol zitten van kritiek en zelfs pure haat op de Nederlandse/Europse cultuur. Dan heb je niet helemaal begrepen wat het principe integreren betekent.

ZIJ komen hierheen, maar WIJ zouden maar moeite moeten doen zich aan hén aan te passen? Een beetje erg krom geredeneerd van die marokkanen daar op die bijeenkomst in Rotterdam!!!

Waarom krijgt zo iemand als Maurice hier geen duidelijk antwoord?
En hoe zit dat met die allochtone onvrede?
Daar wordt hier veel te weinig over geschreven vind ik.

Mafkees
23-10-03, 09:10
Geplaatst door mulan
Dan ben ik gewoon de engerd :rambo: .....

Op straat...all the time.

Mijn reactie was op Maslov die het idee heeft dat jij je moet verantwoorden waarom jij Marokkaan voor het Nederlander zijn hebt staan.

Nu Maslov....niet schrikken.Ik heb niet eens een Nederlands paspoort...alleen Marokkaans :stout:


Je woont gewoon tussen de bekrompen zieltjes. Je woont in de fokstraat...:hihi:

Altijd vreemd om erachter te komen dat die fokkers normale mensen zijn.

Jimi
23-10-03, 09:15
Geplaatst door Maarten
Waarom krijgt zo iemand als Maurice hier geen duidelijk antwoord?


Verspilde moeite...

Mafkees
23-10-03, 09:16
Geplaatst door Jimi
Verspilde moeite...


Idd.

Maarten
23-10-03, 11:26
Geplaatst door jimi + Al3arbi
Verspilde moeite...

Tsja... ik kan jullie eigenlijk geen ongelijk geven. M. is wel hullie/zullie, en zit blijkbaar in die fase.. En Al3arbi geeft wel degelijk antwoord, meer dan ik eerst gezien had.. Eigenlijk is het M. die niet inhoudelijk reageert. En eigenlijk is dat on-Nederlands gedrag..

En toch twijfel ik.. Ik vind het gewoon jammer, dat er niet meer gezegd wordt. Het blijft een beetje een barricade-spel zo.. Ik bedoel, als je het gelijk tóch aan je kant hebt, waarom laat je dan niet meer zien?
Ik snap het allemaal best: de manier waarop je ter verantwoording geroepen wordt, het ontbreken van begrip, de onzinnige eisen die er aan allochtonen gesteld worden.. Maar juist daarom heb je eigenlijk meer ruimte.. Het blijft een tikkie hangen in het beledigd zijn, defensief zijn, en afreageren.. Heel begrijpelijk, maar je laat dan toch kansen liggen.. scoort eigenlijk te weinig punten, terwijl het veld open ligt..

Kunnen jullie (hullie :hihi: ) niet wat meer de verstandige Nederlander gaan uithangen, die de horde ontregelde autochtonen een beetje opvangt en ondersteunt?
Ik bedoel, als je vooral erkenning wilt, dat we allemaal als mens in éen wereld leven, dan is het sterkste wat je kunt doen, antwoorden in die sfeer.. Dan versla je de mensen nog op eigen terrein..

Maarten
23-10-03, 12:28
Geplaatst door Maslov
Al3arbie,

Je Marokkaan zijn komt nog voor je Nederlander zijn in dat laatste rijtje.

Je drijft op deze manier de zaken op de spits, zonder dat je eigenlijk weet waar je het over hebt. Je weet niet eens wat Marokkaan zijn voor Marokkanen ís, en al helemaal niet wat zij daar aan vastkoppelen..

Mijn pa was Amsterdammer, maar mijn moeder Russisch. Zoiets heeft een grote impact. Ik bedoel, ik ben aan alle kanten echt een Nederlander, hoe je het ook bekijkt. Geen kip zag me ooit als allochtoon, en ikzelf ook niet. Toch is mijn innerlijk behoorlijk gekleurd. Die oude Russische cultuur is toch echt wel een stuk rijker dan de Nederlandse, ook al doet dat helemaal niets af aan alles wat Nederlands is. Het is hooguit een spíegel voor alles wat er níet deugt aan het nederlandse: de benepenheid, of gierigheid enz.. Niets mis mee: elke cultuur hep ze nadeel..

Maar dat Russische voelt veel persoonlijker, dan dat Nederlandse. Dat wordt waarschijnlijk andersom, als ik zou emigreren. Maar hier? Alles is Nederlands, dus dat Russische is het meest bijzonder. Dat is wat je onderscheidt van de rest.. En zeker als het om je moeder gaat, dan krijg je daar allerlei gevoelsinhouden van mee, die heel sterk met het Russische verbonden is.. Ik bedoel, ik kan nog geen Russen op TV zien, of de tranen springen me in de ogen van de herkenning. Dat gaat diep hoor.

Ten tweede is dat Russische nogal eens veel Nederlandser dan Nederland! Daar kijk je misschien van op. Maar alle goede culturen ter wereld geven op hun manier uiting aan het menselijke, en scheppen daar ruimte voor. En mensen verschillen in veel opzichten in de kern misschien wel niet eens zo héel veel van elkaar.. En vele normen en waarden, die we geneigd zijn Nederlands te noemen, zijn dat in feite niet eens, en waarborgen gewoon algemeen menselijke belangen, zoals andere culturen dat ook doen. En verbaas je niet, als andere culturen dat nogal eens béter doen! De Nedelandse cultuur is nogal eens behoorlijk halfslachtig en hypocriet hoor. Er wordt heel vaak met twee maten gemeten.

Dit gaf de paradoxale situatie, dat mijn moeder heel vaak tekeer ging tegen de nederlandse cultuur, en dat deed vanuit haar Russische achtergrond, maar dat in feite deed vanuit normen en waarden, die hier helemaal gewaardeerd en geaccepteerd zijn! Discrepantie met het Nederlandse?.. Nee hoor, helemaal niet.. Verrijking? Jazeker..

Dus moet ik een beetje lachen, als je een Marokkaan vraagt, of hij het nederlandse of het marokkaanse voorop stelt. Túurlijk stelt hij het Marokkaanse voorop. Dat past het best bij zijn innerlijk. Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, zolang hij het Nederlandse als bindmiddel maar meeneemt.. En dat doen ze natuurlijk, want daar hangt hun hele struggle-for-life, en hun toekomst van af..

Mafkees
23-10-03, 12:30
Geplaatst door Maarten
Je drijft op deze manier de zaken op de spits, zonder dat je eigenlijk weet waar je het over hebt. Je weet niet eens wat Marokkaan zijn voor Marokkanen ís, en al helemaal niet wat zij daar aan vastkoppelen..

Mijn pa was Amsterdammer, maar mijn moeder Russisch. Zoiets heeft een grote impact. Ik bedoel, ik ben aan alle kanten echt een Nederlander, hoe je het ook bekijkt. Geen kip zag me ooit als allochtoon, en ikzelf ook niet. Toch is mijn innerlijk behoorlijk gekleurd. Die oude Russische cultuur is toch echt wel een stuk rijker dan de Nederlandse, ook al doet dat helemaal niets af aan alles wat Nederlands is. Het is hooguit een spíegel voor alles wat er níet deugt aan het nederlandse: de benepenheid, of gierigheid enz.. Niets mis mee: elke cultuur hep ze nadeel..

Maar dat Russische voelt veel persoonlijker, dan dat Nederlandse. Dat wordt waarschijnlijk andersom, als ik zou emigreren. Maar hier? Alles is Nederlands, dus dat Russische is het meest bijzonder. Dat is wat je onderscheidt van de rest.. En zeker als het om je moeder gaat, dan krijg je daar allerlei gevoelsinhouden van mee, die heel sterk met het Russische verbonden is.. Ik bedoel, ik kan nog geen Russen op TV zien, of de tranen springen me in de ogen van de herkenning. Dat gaat diep hoor.

Ten tweede is dat Russische nogal eens veel Nederlandser dan Nederland! Daar kijk je misschien van op. Maar alle goede culturen ter wereld geven op hun manier uiting aan het menselijke, en scheppen daar ruimte voor. En mensen verschillen in veel opzichten in de kern misschien wel niet eens zo héel veel van elkaar.. En vele normen en waarden, die we geneigd zijn Nederlands te noemen, zijn dat in feite niet eens, en waarborgen gewoon algemeen menselijke belangen, zoals andere culturen dat ook doen. En verbaas je niet, als andere culturen dat nogal eens béter doen! De Nedelandse cultuur is nogal eens behoorlijk halfslachtig en hypocriet hoor. Er wordt heel vaak met twee maten gemeten.

Dit gaf de paradoxale situatie, dat mijn moeder heel vaak tekeer ging tegen de nederlandse cultuur, en dat deed vanuit haar Russische achtergrond, maar dat in feite deed vanuit normen en waarden, die hier helemaal gewaardeerd en geaccepteerd zijn! Discrepantie met het Nederlandse?.. Nee hoor, helemaal niet.. Verrijking? Jazeker..

Dus moet ik een beetje lachen, als je een Marokkaan vraagt, of hij het nederlandse of het marokkaanse voorop stelt. Túurlijk stelt hij het Marokkaanse voorop. Dat past het best bij zijn innerlijk. Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, zolang hij het Nederlandse als bindmiddel maar meeneemt.. En dat doen ze natuurlijk, want daar hangt hun hele struggle-for-life, en hun toekomst van af..

MarocNL moet `n max invoeren aan de lengte van jouw teksten...:)

RinC
23-10-03, 13:15
Geplaatst door Maarten

Dus moet ik een beetje lachen, als je een Marokkaan vraagt, of hij het nederlandse of het marokkaanse voorop stelt. Túurlijk stelt hij het Marokkaanse voorop. Dat past het best bij zijn innerlijk. Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, zolang hij het Nederlandse als bindmiddel maar meeneemt.. En dat doen ze natuurlijk, want daar hangt hun hele struggle-for-life, en hun toekomst van af..

:duim:

-Y-

Maarten
23-10-03, 13:54
Geplaatst door Al3arbi
MarocNL moet `n max invoeren aan de lengte van jouw teksten...:)

Kutschoffie!! :D
Zit ik een keer een autochtoon op te voeden, is het weer niet goed!
Het is ook nooit goed! :huil: Begin me bijna marokkaan te voelen! :hihi:

Nee.. maar serieus, ik wou Maslov gewoon eens laten zien hoe dat ís! Mijn verhaal is gewoon heel herkenbaar voor iedereen die in die positie zít. Maar als je dat níet zit, dan snap je echt niet waar die scheidslijnen allemaal zitten.

Maar OK, deel me maar in in een maroc.nl onliner-heropvoedingskamp!
Bij deze oefening éen:

"Hey ErgerBerber! Waar blijft die Nafferstory??! (maak er gerust 4 pagina's van, ik lées die!..)"

Mafkees
23-10-03, 13:55
Geplaatst door Maarten
Kutschoffie!! :D
Zit ik een keer een autochtoon op te voeden, is het weer niet goed!
Het is ook nooit goed! :huil: Begin me bijna marokkaan te voelen! :hihi:

Nee.. maar serieus, ik wou Maslov gewoon eens laten zien hoe dat ís! Mijn verhaal is gewoon heel herkenbaar voor iedereen die in die positie zít. Maar als je dat níet zit, dan snap je echt niet waar die scheidslijnen allemaal zitten.

Maar OK, deel me maar in in een maroc.nl onliner-heropvoedingskamp!
Bij deze oefening éen:

"Hey ErgerBerber! Waar blijft die Nafferstory??! (maak er gerust 4 pagina's van, ik lées die!..)"


Als je mij `n keer wilt opvoeden, graag! Schijn ontspoord te zijn.

Tomas
23-10-03, 13:58
Geplaatst door Al3arbi
Als je mij `n keer wilt opvoeden, graag! Schijn ontspoord te zijn.

Dat dacht ik al...

Hier om je te pesten een extra lange vraag:

De vraag voel je je eerst Nederlander en daarna Marokkaan is voro mij altijd een vreemde vraag geweest. Zeker als je de zie wat voor een figuren die vraag stellen en de intonatie die daarbij gebruitk wordt. Het lijk wel verwijtend te klinken al je niet duidelijk voelt dat Nederlander bovenaan staat. Ik ga mijzelf altijd na bij dat soort vragen en ik zou neit weten hoe ik 'm meot antwoorden. Voel ik mij nou Nederlander genoeg? Staat dat wel bovenaan? En wie-de-fuk is u om mij te kunnen verwijten dat ik m'n prioriteiten niet gelijk heb staan aan die van u?

Maar er is ook een andere manier om die vraag te analyseren. En misschien bedoelen die gefrustreerd ogende vragenstellers dat ook wel zo, alleen weten ze dat zelf niet eens.

Ik heb er met Dehmed al eens over proberen te spreken, maar die haakte af. Waarom weet ik niet. Geen tijd of zoals gewoonlijk boos. Dat laatste is niet onwaarschijnlijk omdat het nu eenmaal gevoelige onderwerpen zijn. Zeker tegenwoordig in een bijna totaal gepolariseerde maatschappij.

Genoeg inleiding, de vraag voel je je Nederlander kan je ook lezen als:

Als je emigreert naar een ander land met het idee om daar je toekomst naar toe te verplaatsen. Fat je dus kiest om je carriere, je werk, je geliefdes, eventuele kinderen en je oude dag daar door te brengen. Als je dat besluit neemt dan weet je dat je je enorm moet aanpassen en dan heb je daar ook expliciet voor gekozen. Je wilt per slot van rekening zelf zo graag in dat land je leven verder slijten.

Maar wat is er in Nl gebeurd met gastarbeiders: zij hebben in principe niet deze beslissingen en keuzes gemaakt toen ze hierheen kwamen. Ze kwamen hier voro geld en een tijdelijk verblijf. De gezinsherenigingpolitiek heeft ervoor gezorgd dat deze oorspronkelijke keuze deels onbewust is omgezet in een impliciete keuze om hier te blijven. De kinderen raakten hier teveel gewend. Het geldverdienen ging opeens veel moeizamer met het hele gezin hier. En langzamerhand lijkt het mij is op een gegeven moment de optie van terugkeer met het hele gezin een vage droom geworden. Iets waar je maar neit al te veel over moet praten en zeker niet al te concreet. Ik kan me dat zo wel voorstellen.

Dat zie ik als een situatie dat je dus niet gekozen hebt om hier te zijn, maar ook niet meer kan of wilt kiezen om terug te gaan. Deze ambivalente situatie lijkt mij een ongewenste situatie op te leveren.

Naast het feit dat je zowel als in Marokko als in Nederland als een vreemde wordt beschouwd. ZZo zijn mensen nu eenmaal. Heb je dus ook dat je zelf onbewust daaraan meewerkt. Niet allee nanderen zien jou zo, jij ziet jezelf ook zo. Je kan niet terug naar Marokko en je wilt hier niet blijven. Of te wel je wilt geen Nederlander worden.

Ik kan mij voorstellen dat je dan gevoelens hebt als buitenstaander. Je bent nergens verantwoordelijk voor wat hier gebeurd.

En bovenal kan ik zelf heel goed dat jongeren-op-vakantie-syndroom projecteren op Marokkaanse jongeren die in die ambivalente sfeer opgroeien. Die jongeren op vakantie hebben lak aan alles en iedereen in het vakantieland.

Dus nogmaals: Is dit herkenbaar? Of gewoon teveel tekst?

Mafkees
23-10-03, 14:23
Ik heb niet het gevoel dat ik in `n ambivalente sfeer ben opgegroeid. Heb van huis dezelfde zaken meegekregen waar op school ook de nadruk op werd gelegd. Ouders die betrokken waren en mij ook motiveerden.Ik zou zelf nooit terug kunnen gaan naar Marokko. Ik zou het daar gewoon niet uithouden. Hier geboren en getogen, weet niet beter dan dat ik hier thuishoor. Alhoewel anderen hier daar niet van overtuigd zijn en mij liever zien gaan.

Mijn ouders komen uit Marokko daar liggen mijn roots en ik ga er op vakantie.Daar word je idd (in mijn geval dan) als buitenstaander gezien. Als iemand die van `n andere plek komt,niet door iedereen maar het gebeurt vaak genoeg dus je merkt het wel. Zelf heb ik daar geen last van,ik stel me respectvol op en gedraag me.Dat bepaalde mensen mij als toerist zien stoort mij totaal niet.

Wat mij dwarszit is het feit dat ik in Nederland als buitenstaander gezien wordt gezien. Niet begrijpen waarom dat verschil er is tussen mij en Arjen van de buren. Alhoewel ik voormezelf wel iets kan verzinnen maar dat mag weer niet. Ik probeer me te gedragen als `n normale Nederlander, en telkens schijn ik maar aan te lopen tegen zeurderige zanikerds die met valse intenties je allerlei uitspraken proberen te ontlokken. Om vervolgens te zeggen je past er niet tussen je moet weg. Je stelt andere dingen boven je Nederlanderschap.

Je moet integregen. Je moet je aanpassen. Probeer ik vervolgens zo onopvallend mogelijk te leven om er tussen te passen, komen er telkens van die idioten mij telkens inwrijven dat ik Marokkaan ben. Omdan vervolgens met de vraag te komen waarom mijn soort zich niet aanpassen wilt. Ik vraag me dan toch wel eens af, is het de bedoeling dat ik Marokkaan blijf? Moet ik Nederlander worden? Heb ik te maken met mafkezen die last hebben van frustraties en die toch ergens kwijt moeten? Hoe moet je je voelen. Het hele Marokkaan of Nederlander zijn interesseert mij eigenlijk niet eens meer.

Als ik op vakantie ben in Marokko krijg ik van Familieleden aldaar ook de vraag voorgeschoteld. "Is, Wat is nou Beter Marokko of Nederland" "Wat ben je Marokkaan of Nederlander." Op dat soort momenten wens je dat je Turk werd geboren. Die hebben gelukkig nergens last van en staan mooi overal buiten...:)

Tomas
23-10-03, 14:36
Geplaatst door Al3arbi
Ik heb niet het gevoel dat ik in `n ambivalente sfeer ben opgegroeid. Heb van huis dezelfde zaken meegekregen waar op school ook de nadruk op werd gelegd. Ouders die betrokken waren en mij ook motiveerden.Ik zou zelf nooit terug kunnen gaan naar Marokko. Ik zou het daar gewoon niet uithouden. Hier geboren en getogen, weet niet beter dan dat ik hier thuishoor. Alhoewel anderen hier daar niet van overtuigd zijn en mij liever zien gaan.

Mijn ouders komen uit Marokko daar liggen mijn roots en ik ga er op vakantie.Daar word je idd (in mijn geval dan) als buitenstaander gezien. Als iemand die van `n andere plek komt,niet door iedereen maar het gebeurt vaak genoeg dus je merkt het wel. Zelf heb ik daar geen last van,ik stel me respectvol op en gedraag me.Dat bepaalde mensen mij als toerist zien stoort mij totaal niet.

Wat mij dwarszit is het feit dat ik in Nederland als buitenstaander gezien wordt gezien. Niet begrijpen waarom dat verschil er is tussen mij en Arjen van de buren. Alhoewel ik voormezelf wel iets kan verzinnen maar dat mag weer niet. Ik probeer me te gedragen als `n normale Nederlander, en telkens schijn ik maar aan te lopen tegen zeurderige zanikerds die met valse intenties je allerlei uitspraken proberen te ontlokken. Om vervolgens te zeggen je past er niet tussen je moet weg. Je stelt andere dingen boven je Nederlanderschap.

Je moet integregen. Je moet je aanpassen. Probeer ik vervolgens zo onopvallend mogelijk te leven om er tussen te passen, komen er telkens van die idioten mij telkens inwrijven dat ik Marokkaan ben. Omdan vervolgens met de vraag te komen waarom mijn soort zich niet aanpassen wilt. Ik vraag me dan toch wel eens af, is het de bedoeling dat ik Marokkaan blijf? Moet ik Nederlander worden? Heb ik te maken met mafkezen die last hebben van frustraties en die toch ergens kwijt moeten? Hoe moet je je voelen. Het hele Marokkaan of Nederlander zijn interesseert mij eigenlijk niet eens meer.

Als ik op vakantie ben in Marokko krijg ik van Familieleden aldaar ook de vraag voorgeschoteld. "Is, Wat is nou Beter Marokko of Nederland" "Wat ben je Marokkaan of Nederlander." Op dat soort momenten wens je dat je Turk werd geboren. Die hebben gelukkig nergens last van en staan mooi overal buiten...:)

Jammer. Net te lang om te lezen. Gemiste kans.

Futbolista_fem
23-10-03, 14:44
Waarom heb ik het idee dat integratie veel meer is dan vloeiend Nederlands spreken en je degelijk gedragen?

Integratie is nowadays hoofddoek overboord gooien(waar men en vooral feministes van het eerste uur een politiek statement van gemaakt hebben), haar blond verven en blauwe lenzen nemen....... Jammer, want dat is geen integratie maar assimilatie en dat gaat me net iets te ver... :wink:

Maarten
23-10-03, 22:04
Geplaatst door Al3arbi
Ik heb niet het gevoel dat ik in `n ambivalente sfeer ben opgegroeid. Heb van huis dezelfde zaken meegekregen waar op school ook de nadruk op werd gelegd. Ouders die betrokken waren en mij ook motiveerden.Ik zou zelf nooit terug kunnen gaan naar Marokko. Ik zou het daar gewoon niet uithouden. Hier geboren en getogen, weet niet beter dan dat ik hier thuishoor. Alhoewel anderen hier daar niet van overtuigd zijn en mij liever zien gaan.

Mijn ouders komen uit Marokko daar liggen mijn roots en ik ga er op vakantie.Daar word je idd (in mijn geval dan) als buitenstaander gezien. Als iemand die van `n andere plek komt,niet door iedereen maar het gebeurt vaak genoeg dus je merkt het wel. Zelf heb ik daar geen last van,ik stel me respectvol op en gedraag me.Dat bepaalde mensen mij als toerist zien stoort mij totaal niet.

Wat mij dwarszit is het feit dat ik in Nederland als buitenstaander gezien wordt gezien. Niet begrijpen waarom dat verschil er is tussen mij en Arjen van de buren. Alhoewel ik voormezelf wel iets kan verzinnen maar dat mag weer niet. Ik probeer me te gedragen als `n normale Nederlander, en telkens schijn ik maar aan te lopen tegen zeurderige zanikerds die met valse intenties je allerlei uitspraken proberen te ontlokken. Om vervolgens te zeggen je past er niet tussen je moet weg. Je stelt andere dingen boven je Nederlanderschap.

Je moet integregen. Je moet je aanpassen. Probeer ik vervolgens zo onopvallend mogelijk te leven om er tussen te passen, komen er telkens van die idioten mij telkens inwrijven dat ik Marokkaan ben. Omdan vervolgens met de vraag te komen waarom mijn soort zich niet aanpassen wilt. Ik vraag me dan toch wel eens af, is het de bedoeling dat ik Marokkaan blijf? Moet ik Nederlander worden? Heb ik te maken met mafkezen die last hebben van frustraties en die toch ergens kwijt moeten? Hoe moet je je voelen. Het hele Marokkaan of Nederlander zijn interesseert mij eigenlijk niet eens meer.

Als ik op vakantie ben in Marokko krijg ik van Familieleden aldaar ook de vraag voorgeschoteld. "Is, Wat is nou Beter Marokko of Nederland" "Wat ben je Marokkaan of Nederlander." Op dat soort momenten wens je dat je Turk werd geboren. Die hebben gelukkig nergens last van en staan mooi overal buiten...:)

Ja.. :hihi: Je verhaal is bijna nog komisch ook, bij al die rariteiten.. Een voordeel: je weet tenminste wanneer het onzin is wat je naar je hoofd krijgt.. Maar hopelijk houdt al dat gelazer een keer op.. Kan me voorstellen dat halve Marokkanen daar een grijs-gevoel van krijgen..
Bedankt voor je verhaal!..

Maarten
23-10-03, 22:19
Geplaatst door Tomas

Maar wat is er in Nl gebeurd met gastarbeiders: zij hebben in principe niet deze beslissingen en keuzes gemaakt toen ze hierheen kwamen. Ze kwamen hier voro geld en een tijdelijk verblijf. De gezinsherenigingpolitiek heeft ervoor gezorgd dat deze oorspronkelijke keuze deels onbewust is omgezet in een impliciete keuze om hier te blijven.

Nou, zo werkt dat niet. Ze werden met name geworven op het platteland. Tuurlijk wilden ze geld verdienen, en eigenlijk terug. Maar als je hier 10 jaar zit kun je helemaal niet meer terug, of je moet er ineens kansen op een toekomst hebben. Dat kan enkel wanneer je hier wat leerde, waarmee je daar aan de slag kon. Dat was vaak niet zo. En dan kies je het enige wat je kunt. Daar heeft die regeling van de gezinshereniging niet zoveel mee te maken.