PDA

Bekijk Volledige Versie : Moet gezien worden (dokumentaire)



Maslov
23-10-03, 23:01
donderdag 23 oktober 2003 23:25, Nederland 1
zaterdag 25 oktober 2003 11:00, Nederland 1

Dagboek van een Marokkaanse maagd
The virgin diaries



Fatiha, een jonge Marokkaanse vrouw, gaat binnenkort trouwen met de man die haar grootvader voor haar heeft uitgekozen. Ze maakt zich echter zorgen over de extreme opvattingen van haar toekomstige echtgenoot, die beweert dat zelfs een handkus voor het huwelijk verboden is volgens de islam.
Wat staat de islam nu eigenlijk toe vóór het huwelijk? Als het maar niet openlijk gebeurt, lijken de meeste Marokkanen intimiteiten voor het huwelijk wel goed te vinden. Maar God ziet alles, dus waar trek je de grens? En welke waarde heeft kuisheid nu eigenlijk, als blijkt dat het chirurgisch herstel van een maagdenvlies de gewoonste zaak van de wereld is in Marokko?
Samen met haar Amerikaanse vriendin Jessica, die onderzoek doet naar de hervormingen in het Marokkaanse familierecht, maakt ze een reis door Marokko op zoek naar antwoorden. Het voert hen langs oude islamscholen, kamelenmarkten en de dokterspraktijken in de steden. De ontmoetingen zijn vaak fascinerend, maar ze leveren weinig antwoorden en veel narigheid op. Het gaat echt goed mis als er iets onvoorstelbaars gebeurt: voor het eerst in haar leven wordt Fatiha verliefd. Door de toevallige (voorbestemde?) ontmoeting met een charmante vreemdeling ontstaat er bij Fatiha een tweestrijd tussen plicht en verlangen.
Dagboek van een Marokkaanse maagd is een coproductie van de Humanistische Omroep, ZDF/Arte, RTBF en YleTV1.

Op het IDFA 2002 was de film een van de drie genomineerden voor de FIPRESCI-prijs in de categorie First Appearance.




De Donderdag Documentaire



http://www.omroep.nl/human/

Maslov
23-10-03, 23:04
Deze dokumentaire geeft een prachtig beeld van de Marokkaanse cultuur en haar invulling van hoe de islam er voor vrouwen uit moet zien.

Het is een zoektocht van twee Franse moslima's op zoek naar antwoorden op vragen die bij hen leven omtrent het leven met de islam.
Tevens komen er prachtige beelden over het land en de natuur aldaar in voor!

Herhaling op zaterdag 25 okt. 11.00 uur.

Maslov
23-10-03, 23:16
Heeft iemand hier deze doku gezien?

Juwayriah
23-10-03, 23:34
Geplaatst door Maslov
Deze dokumentaire geeft een prachtig beeld van de Marokkaanse cultuur en haar invulling van hoe de islam er voor vrouwen uit moet zien.

Het is een zoektocht van twee Franse moslima's op zoek naar antwoorden op vragen die bij hen leven omtrent het leven met de islam.
Tevens komen er prachtige beelden over het land en de natuur aldaar in voor!

Herhaling op zaterdag 25 okt. 11.00 uur.


Waren niet 2 Franse Moslima's! Was een Marokkaanse Moslima en een Amerikaanse journaliste...

mika
24-10-03, 05:25
Geplaatst door Maslov
Heeft iemand hier deze doku gezien?

Ja ik heb hem gezien, religieus conservatisme vs modernisme in beeld gebracht door een moslim-dame en een journaliste. Over het huwelijk en hoe ze bijna geen dokter voor de camera konden krijgen die wilde vertellen hoe het nou precies zit met dat herstellen van het maagdenvlies.
Groot taboe en begrijpelijk, want de fundamentalisten bedreigen de dokters die zulke ingrepen verrichten. De programma-makers schetsen goed de confrontatie met het moderne deel van de Marokkaanse samenleving want ze laten feitelijk zien hoe vrouwen die zo'n ingreep laten uitvoeren hun huwelijk baseren op een leugen.


Mika

Maslov
24-10-03, 09:21
De met de camera gevolgde Franse moslima gaat op zoek naar islamitische waarden t.a.v. het huwelijk, ze zal kort daarna in het huwelijk treden met een moslim, en ze komt uit een traditioneel islamitisch gezin.

De Imams die daar aan het woord gelaten werden verkondigden dat het de wil van Allah en de islam was, dat vrouwen/meisjes op hun zestiende zouden moeten trouwen en vanaf dan kinderen verwekken.

Als vrouwen later trouwden bijv. om te studeren dan waren ze zwaar in overtreding tegen de wetten van Allah en de islam in het geheel.
Ook tegen de ummah, daar dan later gezinnen gesticht zouden worden terwijl juist het gezin de hoeksteen van de islamitische wereld was (waar heb ik dit meer gehoord).

Meiden die op hun 25e of dertigste levensjaar nog niet getrouwd zijn in Marokko lopen gevaar volgens geïnterviewde Marokkaanse Marokkanen.

Ik hoop dat alsnog ook veel moslims (vooral meiden) zullen kijken zaterdag!

Maslov
24-10-03, 09:40
Zie ook de topic :"Emancipatie neemt toe bij Marokkaanse meisjes en vrouwen ".

mika
24-10-03, 10:03
Geplaatst door Maslov
De met de camera gevolgde Franse moslima gaat op zoek naar islamitische waarden t.a.v. het huwelijk, ze zal kort daarna in het huwelijk treden met een moslim, en ze komt uit een traditioneel islamitisch gezin.

De Imams die daar aan het woord gelaten werden verkondigden dat het de wil van Allah en de islam was, dat vrouwen/meisjes op hun zestiende zouden moeten trouwen en vanaf dan kinderen verwekken.

Als vrouwen later trouwden bijv. om te studeren dan waren ze zwaar in overtreding tegen de wetten van Allah en de islam in het geheel.
Ook tegen de ummah, daar dan later gezinnen gesticht zouden worden terwijl juist het gezin de hoeksteen van de islamitische wereld was (waar heb ik dit meer gehoord).

Meiden die op hun 25e of dertigste levensjaar nog niet getrouwd zijn in Marokko lopen gevaar volgens geïnterviewde Marokkaanse Marokkanen.

Ik hoop dat alsnog ook veel moslims (vooral meiden) zullen kijken zaterdag!

Precies, maar ook dat ze ervan leren zowel mannen als vrouwen.
Natuurlijk heeft Europa ook deze fase doorgemaakt m.b.t. huwelijks- en familie-recht, maar twee keer het wiel uitvinden is onzin, we moeten elkaar inspireren tot moderniteit en kiezen voor een systeem waarin
individualiteit en zeggenschap over de eigen toekomst gewaarborgd is.
Zulke reportages zetten hopelijk ook Marokkaanse mannen aan het denken dat het zoeken van een jonge vrouwelijke partner in Marokko misschien wel familie geruststelt maar daardoor steeds meer Marokkaanse vrouwen in Nederland worden genegeerd in hun aanwezigheid.
Vooral omdat steeds meer opgeleide Marokkaanse vrouwen zich aandienen op de arbeidsmarkt, betekent dat zulke ideeën over het huwelijk hoognodig overboord gezet moeten worden.
Mijn broer heeft al enige tijd een Marokkaanse vriendin uit deze groep en ik zie dus hoe dat werkt als je op een bepaalde leeftijd een man zoekt in Marokko en vervolgens in Nederland. Gelukkig moderniseert het moederland sneller dan de emigranten-kolonies, maar dat is een klassiek demografisch verschijnsel dat ik ook voortdurend merk als ik mijn oom uit Michigan,USA weer eens zie.


Mika

Ron Haleber
24-10-03, 10:27
Geplaatst door Maslov

De Imams die daar aan het woord gelaten werden verkondigden dat het de wil van Allah en de islam was, dat vrouwen/meisjes op hun zestiende zouden moeten trouwen en vanaf dan kinderen verwekken.

Als vrouwen later trouwden bijv. om te studeren dan waren ze zwaar in overtreding tegen de wetten van Allah en de islam in het geheel.



Ik bespreek de zaak in mijn verslag van het CONGRES IN RABAT: MIGRATIE, RECHTEN VAN DE VROUW, BERBERCULTUUR http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=75202

Het verschil tussen de nieuwe wets-voorstellen en de gangbare onveranderlijke praktijk is duidelijk. De vraag is of Marokkaanse mannen hun praktijk zullen willen veranderen- zowel hier als in Marokko...!

Ik haal daar een artikel van Naima El Bezaz aan waar ze ook de vinger op die zere wonde legt. Ook Maarten geeft aan hoe deze verschillen in Nederland tussen wet en praktijk bestaan!

taouanza
24-10-03, 11:21
Geplaatst door Maslov
Zie ook de topic :"Emancipatie neemt toe bij Marokkaanse meisjes en vrouwen ".


Dus de onderdrukking met de hoofddoek valt wel mee.

Maar ik vond het een vage docu.
De schijnheiligheid en de dubbele moraal van de Marokkaanse cultuur is wel duidelijk.Maar als het gaat over de islam vind ik dat anders.
Ze heeft twee imams gesproken met tegenovergestelde meningen.
Wat die tulband uitkraamt mag wel duidelijk zijn dat het lariekoek is van de stropdas en handsfree weet ik het niet zeker.
Maar wat ik jammer vind dat er nergens bronnen werden vermeld.
Ze vroeg aan geen van beide waar ze hun informatie vandaan hebben.
En dat is juist het probleem dat men maar roept wat opdat moment het beste uitkomt.

Ik heb deze docu eerder gezien en toen heb ik het ook niet helemaal gezien.

Maslov
24-10-03, 11:22
Ron,

Het vernieuwings/verlichtingsproces is volgens mij onomkeerbaar.

Ook de islam leer ontkomt er niet aan.

taouanza
24-10-03, 11:25
Geplaatst door mika
Precies, maar ook dat ze ervan leren zowel mannen als vrouwen.
Natuurlijk heeft Europa ook deze fase doorgemaakt m.b.t. huwelijks- en familie-recht, maar twee keer het wiel uitvinden is onzin, we moeten elkaar inspireren tot moderniteit en kiezen voor een systeem waarin
individualiteit en zeggenschap over de eigen toekomst gewaarborgd is.
Zulke reportages zetten hopelijk ook Marokkaanse mannen aan het denken dat het zoeken van een jonge vrouwelijke partner in Marokko misschien wel familie geruststelt maar daardoor steeds meer Marokkaanse vrouwen in Nederland worden genegeerd in hun aanwezigheid.
Vooral omdat steeds meer opgeleide Marokkaanse vrouwen zich aandienen op de arbeidsmarkt, betekent dat zulke ideeën over het huwelijk hoognodig overboord gezet moeten worden.
Mijn broer heeft al enige tijd een Marokkaanse vriendin uit deze groep en ik zie dus hoe dat werkt als je op een bepaalde leeftijd een man zoekt in Marokko en vervolgens in Nederland. Gelukkig moderniseert het moederland sneller dan de emigranten-kolonies, maar dat is een klassiek demografisch verschijnsel dat ik ook voortdurend merk als ik mijn oom uit Michigan,USA weer eens zie.


Mika


Fijn dan zijn die dames de onderdrukking van hun ouders cultuur en echtgenoten ontvlucht en dan kan jij en al die anderen die het zooooooooooooo het beste voorhebben met die dames gaan zeiken over hoofddoeken.
Verwisselen ze het ene dubbele moraal voor het andere.Yoepie:moe:

jaja
24-10-03, 11:51
Geplaatst door taouanza
Dus de onderdrukking met de hoofddoek valt wel mee.

Maar ik vond het een vage docu.
De schijnheiligheid en de dubbele moraal van de Marokkaanse cultuur is wel duidelijk.Maar als het gaat over de islam vind ik dat anders.
Ze heeft twee imams gesproken met tegenovergestelde meningen.
Wat die tulband uitkraamt mag wel duidelijk zijn dat het lariekoek is van de stropdas en handsfree weet ik het niet zeker.
Maar wat ik jammer vind dat er nergens bronnen werden vermeld.
Ze vroeg aan geen van beide waar ze hun informatie vandaan hebben.
En dat is juist het probleem dat men maar roept wat opdat moment het beste uitkomt.

Ik heb deze docu eerder gezien en toen heb ik het ook niet helemaal gezien. allereerst was de mening tussen de imams alleen verschillend waar het ging om de vrijheid van aanraken en het moment van trouwen. Ze waren het eens dat HET doel van een vrouw op deze aardbol is om te trouwen en kinderen te krijgen. Al het andere is bijzaak. En het niet voldoen aan dat doel werd expliciet en impliciet on-islamitisch genoemd.
Verder waren beide imams het eens dat onder alle omstandigheden de vrouw als maagd het huwelijk in moest gaan. Het verschil is dus alleen gradueel in wat er voor het huwlijk mag gebeuren tussen man en vrouw.

(NB: andere imams hadden blijkbaar geen zin om te reageren .. zie de tocht door het zuiden en de scholen die niet eens wilden reageren ...)

Wb Islam .. ja, wat zegt de Islam (of het Christendom - want daar is hetzelfde probleem aanwezig) ... dat weet je natuurlijk nooit omdat ook de commentaren uit het verleden de mening van imams uit die tijd zijn. Je hebt een paar verzen uit de Koran en (voor sommigen) een paar hadiths ... maar blijkbaar zijn die niet duidelijk genoeg om te voorkomen dat er niet een verschillende interpretatie aan gegeven kan worden. Dus ook bronvermelding had enkel aangegeven in welke commentaartraditie iemand zichzelf ziet ... maar bewijzen dat één traditie de juiste is, zijn er volgens mij nog niet ... want anders zouden de andere tradities niet meer bestaan. Het blijft altijd niet meer dan "geloven", er op vertrouwen dat een bepaalde interpretatie de juiste is. Dus een ultiem antwoord is er - volgens mij :) - niet te geven.

taouanza
24-10-03, 11:58
Geplaatst door jaja
allereerst was de mening tussen de imams alleen verschillend waar het ging om de vrijheid van aanraken en het moment van trouwen. Ze waren het eens dat HET doel van een vrouw op deze aardbol is om te trouwen en kinderen te krijgen. Al het andere is bijzaak. En het niet voldoen aan dat doel werd expliciet en impliciet on-islamitisch genoemd.
Verder waren beide imams het eens dat onder alle omstandigheden de vrouw als maagd het huwelijk in moest gaan. Het verschil is dus alleen gradueel in wat er voor het huwlijk mag gebeuren tussen man en vrouw.

(NB: andere imams hadden blijkbaar geen zin om te reageren .. zie de tocht door het zuiden en de scholen die niet eens wilden reageren ...)

Wb Islam .. ja, wat zegt de Islam (of het Christendom - want daar is hetzelfde probleem aanwezig) ... dat weet je natuurlijk nooit omdat ook de commentaren uit het verleden de mening van imams uit die tijd zijn. Je hebt een paar verzen uit de Koran en (voor sommigen) een paar hadiths ... maar blijkbaar zijn die niet duidelijk genoeg om te voorkomen dat er niet een verschillende interpretatie aan gegeven kan worden. Dus ook bronvermelding had enkel aangegeven in welke commentaartraditie iemand zichzelf ziet ... maar bewijzen dat één traditie de juiste is, zijn er volgens mij nog niet ... want anders zouden de andere tradities niet meer bestaan. Het blijft altijd niet meer dan "geloven", er op vertrouwen dat een bepaalde interpretatie de juiste is. Dus een ultiem antwoord is er - volgens mij :) - niet te geven.

Maar er staan nergens in de Koran dat meisjes vanaf 16 moeten trouwen.
En kennis vergaren is eerder een plicht dan een verbod.

sienia
24-10-03, 12:10
Geplaatst door taouanza
Maar er staan nergens in de Koran dat meisjes vanaf 16 moeten trouwen.
En kennis vergaren is eerder een plicht dan een verbod.
Het is aanbevolen om vroeg (wat is vroeg??) te trouwen. Ik ben hoe dan ook in ´overtreding´. :verrassin

De docu liet ook zien hoe ´modern´ en islam naast elkaar/door elkaar in marokko in leven. Erg herkenbaar hoe Fatiha het ene moment er uit ziet als een ´moderne´ dame en later serieus met haar salaat bezig is. Ze heeft ook gelijk vwb dat er in de islam openlijk over dit onderwerp moet worden gesproken en als geleerde is het juist je plicht om iemand die (van ver) kennis vraagt ook van kennis te voorzien.

jaja
24-10-03, 13:14
Geplaatst door taouanza
Maar er staan nergens in de Koran dat meisjes vanaf 16 moeten trouwen.
En kennis vergaren is eerder een plicht dan een verbod. ik ben het er niet in tegen gekomen, maar uit de docu bleek wel dat niet alleen de imam daar zo over dacht, maar ook Fatiha zelf! Niet specifiek 16, maar wel dat ze eigenlijk al veel te oud was ... dat was mede een reden voor haar zoektocht ... dat schuldgevoel ..
Verder had je die jongens uit de woestijn, die zelf zeiden dat ze de tijd tot hun 20ste vol moesten maken met andere meiden totdat ze op hun 20ste gingen trouwen met een maagd van 16 ...??!!!!!! (Waarbij vervolgens wel werd gezegd dat een maagd iemand met een maagdenvlies was, maar wat ze er verder had uitgespookt deed er niet ech toe (op het laatste moment naar rechts hellen oid "schijnt" penetratie te verhinderen .. volgens die jongens ...

Dat vroege trouwen liep naast de maagdelijkheid wel als een rode draad door de docu ... alleen was de één iets strikter in de leer als de ander - in de zin van vroeg trouwen is verplicht! En zoals gezegd, iedereen (imam en niet-imam) leek "trouwen" - zeker voor een vrouw - als een islamitische daad op te vatten. Fatiha liep er zelfs over te filosoferen dat niet-trouwen onislamitisch was ... waarmee al het andere in een vrouwenleven tweederangs werd. Je kunt dagelijks 5 keer bidden, al je geld aan goede doelen geven etc etc, maar als je niet getrouwd bent, ben je geen echte moslima ... Volgens mij wordt ook in dit (net als met die 16) veel cultuur in de religie geprojecteerd. Maar voor een deel van de gelovigen is het blasfemie om dat te zeggen.

Dat vond ik interessant aan de docu ... enerzijds die uitgewerkte theorie over het huwlijk, leeftijd, aanraken - penetratie - maagdenvlies etc etc tegenover de praktijk van maagdenvlies operaties als één van de meest voorkomnde lichte operaties in Marokko, het "rotzooien" van die nomaden (en het feit dat ze daar openlijk voor uitkomen), die vrienden op het strand etc etc. Je kunt het hypocriet noemen - is het misschien ook - maar het toont vooral aan dat die culturele regels en geboden, die onder het mom van Islam door sommigen worden verdedigd, weldegelijk in Marokko onder druk staan ... ook die marokkaanse huwlijkscultuur - zoals zoveel andere aspekten van de marokkaanse cultuur - zijn niet zwart wit, maar binnen de gemeenschap is er overdaad aan verscheidenheid - waar dan vervolgens een stel autoriteiten tegen in willen gaan, terwijl anderen (wellicht de koning) ruimte zoeken om die verscheidenheid ook in regels toe te staan.

Het is net alsof het net zo werkt als in andere culturen ...:), zelfs zoals in de nederlandse cultuur .. panta rei - alles verandert voortdurend.

taouanza
24-10-03, 14:01
tja ik denk dan waar ook op de wereld je komt dat men vind dat je moet trouwen en kinderen moet krijgen.
En overal te wereld willen meisjes trouwen en kinderen krijgen.
Ik die gevoelens ook als ik door de sgravenweg fiets. Dan wil ik een man die zo'n huis kan kopen. Terwijl als iemand tegen me zegt je moet een rijke man vinden ik altijd automatisch roep: Nee ik wordt zelf rijk.
Dus dat trouwen en kinderen krijgen is overal doodnormaal.
En men wil dat ook.
Maar het verschil hier dat men dat verplicht en ongetrouwde vrouwen als zondaars ziet.
Ik wil zelf ook rijk worden maar als ik het niet ben, heb ik dan gefaald?

ZbaqZbaq
24-10-03, 15:31
Wat een ongeloofelijke obssesie van die autochtonen voor maagdelijkheid en marokkaanse vrouwen.

Luister eens....Marokkaanse vrouwen moeten jullie toch niet..... so cut the crap en laat die obsessie los.











behalve Mark dan....maar die heeft dan ook meer dan 5000 posts op een maroc prikbord op zijn naam staan :gniffel:

taouanza
24-10-03, 15:52
Geplaatst door ZbaqZbaq
Wat een ongeloofelijke obssesie van die autochtonen voor maagdelijkheid en marokkaanse vrouwen.

Luister eens....Marokkaanse vrouwen moeten jullie toch niet..... so cut the crap en laat die obsessie los.




Het is geen obsessie maar verdeel en heerspolitiek.

jaja
24-10-03, 17:21
Geplaatst door ZbaqZbaq
Wat een ongeloofelijke obssesie van die autochtonen voor maagdelijkheid en marokkaanse vrouwen.

Luister eens....Marokkaanse vrouwen moeten jullie toch niet..... so cut the crap en laat die obsessie los.











behalve Mark dan....maar die heeft dan ook meer dan 5000 posts op een maroc prikbord op zijn naam staan :gniffel: als je de docu had gezien had je gezien dat juist de marokkaanse zich erg obsessief druk maakte over dat onderwerp ...:)

Maslov
24-10-03, 18:13
Dus dat trouwen en kinderen krijgen is overal doodnormaal.

Touanza,

Ja dat is normaal, maar dat meiden in sommige gemeenschappen op deze wereld nog gedwongen worden tot een vroeg huwelijk door de omgeving, is niet normaal.

taouanza
25-10-03, 11:44
Geplaatst door Maslov
Touanza,

Ja dat is normaal, maar dat meiden in sommige gemeenschappen op deze wereld nog gedwongen worden tot een vroeg huwelijk door de omgeving, is niet normaal.

Als je citeert citeer dan goed,Einstein.:moe:




Dus dat trouwen en kinderen krijgen is overal doodnormaal.
En men wil dat ook.
Maar het verschil hier dat men dat verplicht en ongetrouwde vrouwen als zondaars ziet.

mika
26-10-03, 18:56
Geplaatst door taouanza
Fijn dan zijn die dames de onderdrukking van hun ouders cultuur en echtgenoten ontvlucht en dan kan jij en al die anderen die het zooooooooooooo het beste voorhebben met die dames gaan zeiken over hoofddoeken.
Verwisselen ze het ene dubbele moraal voor het andere.Yoepie:moe:

Nou dacht ik eens constructief mee te denken, nou ja het zal wel.

Mika