PDA

Bekijk Volledige Versie : Sinterklaas veroorzaakt zware politieke rel in België



Marsipulami
23-10-03, 23:29
Sinterklaas veroorzaakt ideologische discussie

VLD laakt SP.A-minister Freya Van Den Bossche
Van onze redacteur
BRUSSEL -- Sinterklaas zorgde gisteren voor een mooie ideologische discussie in de Kamer. Inzet is de vraag of de overheid winkelketens zwaar moet beboeten wanneer ze de Sinterklaasperiode te vroeg laten starten.


De discussie sleept al enkele jaren aan. Winkelketens durven begin oktober starten met het aanprijzen van Sinterklaas. Ook de kersttijd lijkt met het jaar vroeger te beginnen. Omdat dit voor kinderen verwarrende consumentisme in te dijken, groeide het pleidooi om een sperperiode in acht te nemen. De speelgoedsector liet een niet-bindende code voor advies in Het Staatsblad publiceren.

Minister van Consumentenzaken Freya Van den Bossche (SP.A) wil nu winkelketens die de sperperiode met voeten treden zwaar bestraffen met boetes tot 25.000 euro. Kamerlid Bart Tommelein (VLD) vindt dat een ,,een verregaande vorm van betutteling die zwaar marktverstorend werkt''. Hij toonde zijn gram gisteren in de Kamer.

,,Ik begrijp niet dat de overheid zich met zoiets bezighoudt. De sector heeft zelf een overeenkomst afgesloten. Hebben die controleurs dan niks anders te doen? Straks worden er in België nog wetten gestemd die bepalen dat we iedere dag acht uur moeten slapen. En de overheid zal het nog controleren ook.''

Van den Bossche vindt dat ketens die de sperperiode overtreden aan concurrentievervalsing doen. Tommelein:,,De wet op de oneerlijke handelspraktijken vertrekt van het principe dat degene die zich benadeeld voelt, klacht kan neerleggen. Daar moet de overheid toch niet in tussenkomen?''

Het VLD-kamerlid wijst er verder op dat de gedragscode grote hiaten vertoont. ,,Ik woon bijvoorbeeld in een streek waar Sint-Maarten langskomt. Wat gebeurt daarmee? Sint-Maarten valt al begin november. Als de sperperiode tot 1 november loopt kunnen de winkels geen reclame maken. Dat kost hen omzetverlies.''


24/10/2003 Bart Brinckman

©Copyright De Standaard

~Panthera~
24-10-03, 00:31
gemierenneuk. :moe:

Maslov
24-10-03, 09:49
Ik dacht altijd dat alleen politici in Nederland op deze manier op de vierkante centimeter konden neuzelen. :stout: