PDA

Bekijk Volledige Versie : Zonnige tijden tegemoet....



plexus
24-10-03, 14:51
Veel mensen hebben last van winterdepressie

EINDHOVEN - Met het aanbreken van de wintertijd, in de nacht van zaterdag op zondag, breekt voor veel mensen een periode aan waarin ze zich somber voelen, prikkelbaar zijn, slaap hebben en de neiging hebben om veel te eten. Dat meldde de Stichting Onderzoek Licht & Gezondheid uit Eindhoven vrijdag.

Volgens de stichting heeft 3 procent van de bevolking last van winterdepressies die gepaard gaan met (ernstige) somberheid. 8 Procent worstelt met de winterblues en is niet depressief, maar wel prikkelbaar, heeft een grotere slaapbehoefte en eet meer.

De problemen ontstaan volgens een woordvoerder door gebrek aan licht. "Veel mensen gaan in het donker naar hun werk, hebben geen daglicht op het werk en keren in het donker terug naar huis."

De stichting registreert een toenemend aantal klachten door arbodiensten, bedrijfsgeneeskundige diensten en bedrijfsartsen over gebrekkig licht op de werkvloer. "De ramen zijn te klein, of de lichtintensiteit van de lampen schiet tekort." Vooral in de detailhandel en de gezondheidszorg spelen problemen, schetst hij. "Als mensen werken met te weinig daglicht groeit de vermoeidheid."

Ongeveer 50 procent van de beroepsbevolking heeft volgens de organisatie in meer of mindere mate last van de winterblues. De stichting voorspelt een run op lichtapparatuur de komende weken. De vraag naar kunstmatig daglicht, 'verpakt' in speciale lampen, wordt volgens de woordvoerder ongeveer vijf keer zo groot als in de zomer. 75 Procent van de mensen met winterblues heeft baat bij lichttherapie, aldus de stichting.

---

:fpuh:

observer
24-10-03, 17:10
maroc.nl zou kunnen helpen door die deprimerende grijze layout met wat frisse zonnige kleuren te vervangen

mrz
24-10-03, 17:13
Grijs? Bij mij is het geel hoor! :o

http://www.maroc.nl/forums/forumdisplay.php?forumid=9

Si_Y
24-10-03, 17:23
Geplaatst door mrz
Grijs? Bij mij is het geel hoor! :o

http://www.maroc.nl/forums/forumdisplay.php?forumid=9

Ook niet echt een vrolijke kleur, vind je niet?

Simon
24-10-03, 17:28
OK, wie heeft de stop uit mijn laptop getrokken ?

mrz
24-10-03, 17:56
Noorderlicht mogelijk boven Nederland

Uitgegeven: 24 oktober 2003 16:33

UTRECHT - Boven Nederland is vrijdagavond of -nacht mogelijk zeldzaam helder poollicht waarneembaar. Dat meldt een woordvoerder van het KNMI. De vooruitzichten lijken gunstig omdat het weerinstituut een vrij heldere nacht verwacht.

Poollicht of noorderlicht hangt samen met uitbarstingen op de zon. Het kleurrijke schouwspel van groen en rood licht ontstaat als geladen deeltjes die bij die uitbarsting vrijkomen de dampkring van de aarde binnendringen.

Het noorderlicht dat vrijdag mogelijk boven Nederland schijnt, wordt veroorzaakt door een enorme explosie op de zon. Die uitbarsting vond plaats op 22 oktober en was een van de grootste van de afgelopen jaren. "Met een kracht van vele malen alle atoombommen op aarde", aldus sterrenwacht R. Wielinga van het Museum Sterrenwacht Sonnenborgh in Utrecht.

Die explosie was gericht op aarde, waardoor geladen deeltjes van de zon deze kant op dwalen. "Als die deeltjes in de dampkring komen, knallen ze heel hard tegen gasatomen aan. Daardoor ontstaat poollicht."

Noorderlicht is "fascinerend mooi", zegt Wielinga. "De hemel staat in vuur en vlam. Het is indrukwekkend." De sterrenwacht acht de kans groot dat als er noorderlicht schijnt, dat maximaal te zien is tussen middernacht en 2.00 uur 's nachts. Dat licht is het best waarneembaar buiten de stad, in de open polder. Wielinga adviseert de mensen om naar het noorden te kijken.

http://nu.nl/news.jsp?n=223573&c=80

Mooie kleur? Hmmm sneeuw en noorderlicht v zonnevlam is wel mooi toch? :)

Vergeef me hoor ik probeer even ultralauw zijn uit kijken wat het doet... :handbang: