PDA

Bekijk Volledige Versie : Mark! Er komt een bioscoopfilm!!!



Tomas
24-10-03, 15:55
Wie is SpongeBob Squarepants en waarom moeten wij hem kennen?

Nederland heeft zijn eerste SpongeBob-weekend beleefd. Tv-zender Nickelodeon zond vorige week non-stop afleveringen uit van de nieuwe tekenfilmheld, een vrolijke gele spons in broek.

Door Ellen de Bruin en Paul Steenhuis

http://www.nrc.nl/images/scholierensponge1.jpg

Hij is een spons, SpongeBob Squarepants. Een vrolijke gele huishoudspons, die weliswaar op de zeebodem in een grote ananas leeft, maar inmiddels al op Wall Street, op de Amerikaanse effectenbeurs, serieus genomen wordt.

Zijn avonturen in tekenfilmvorm zijn sinds deze zomer ook op de Nederlandse televisie te zien, dagelijks, via de kabelzender Nickelodeon. En net als in Amerika zijn niet alleen kinderen gecharmeerd van deze spons in broek, maar ook volwassenen.

In de Verenigde Staten kijken elke avond zo'n twee miljoen mensen naar hem. SpongeBob en zijn getekende zeebodemvrienden zijn niet alleen onder kinderen van twee tot elf jaar populair - hoewel zij de 'doelgroep' zijn. Eenderde van de 61,5 miljoen Amerikaanse kijkers die maandelijks een SpongeBob-aflevering zien, bestaat uit 18- tot 49-jarigen.

Bij volwassen Amerikanen is SpongeBob zo populair dat hij een van de beroemdheden was die op 23 november 2001 de bel mocht luiden om de New York Stock Exchange NYSE te openen. Na de aanslagen van 11 september waren de koersen dermate sterk gedaald, dat de NYSE filmsterren naar Wall Street haalde om de beurs wat op te peppen. SpongeBob Squarepants - althans een als spons verklede acteur - was een van die belluiders.

SpongeBob is een optimistische, naïeve, tolerante spons, die af en toe hand in hand loopt met zijn vriend, de dikke, niet al te snuggere roze zeester Patrick. SpongeBob heeft inmiddels een stevige cult-aanhang onder homo's, omdat hij door dit gedrag als vrolijk homo-rolmodel wordt beschouwd.

The Wall Street Journal interviewde de bedenker van SpongeBob, de Amerikaanse tekenfilmregisseur Stephen Hillenburg over deze kwestie. SpongeBob was niet ontworpen als 'homo personage', zei Hillenburg in de krant. Maar de gay community houdt van SpongeBob omdat hij zo tolerant is, vermoedde zijn schepper. Hillenburg: ,,Ik zie hem zelf als enigszins aseksueel''. Sponzen die op de zeebodem leven - en die de inspiratie voor SpongeBob vormden - zijn tweeslachtig en bevruchten elkaar met enorme wolken drijvend sperma.

Maar natuurlijk is de wereld van SpongeBob Squarepants er een van 'nautical nonsense', zoals in het aanstekelijke Amerikaanse beginliedje van iedere aflevering ('Who lives in a pineapple under the sea?') gezongen wordt. De ananas is daarvoor al een aanwijzing, en de zeebodemstad waar SpongeBob en zijn vrienden wonen is ook een vingerwijzing: Bikini Bottom, in het Nederlands Bikinibroek. Het hele onderwatergebeuren levert geestige surreële grappen op: zo rijden de zeewezens in de tekenfilms in bootjes op wielen. In de krab-hamburger tent waar SpongeBob werkt, vliegt af en toe wat in de fik, die brandjes moeten met water geblust worden. En SpongeBob's love-interest is een eekhoorn die onder water woont, en dus in een duikerskostuum rondloopt op de zeebodem. Van vergaand lichamelijk contact tussen deze twee zal het dus wel niet komen.

Toch is de stap van de echte sponsdieren die op de zeebodem leven en SpongeBob niet groot. Want de bedenker van SpongeBob, Steven Hillenburg (1961), is van origine marien bioloog. Hillenburg haalde zijn bachelorsgraad, maar besloot, al snorkelend en surfend, toch ook nog naar het California Arts Institute te gaan. In 1996 besloot hij een eigen tekenfilm te bedenken. Hij wilde iets met figuurtjes die nog niet eerder in tekenfilms waren gebruikt. Omdat hij zich herinnerde hoe kinderen zich kunnen verliezen in de wondere wereld van de zeebodem, koos hij voor dieren die leven in getijdepoelen: krabben, sponzen, octopussen. Al schetsend ontstond SpongeBob, aanvankelijk nog SpongeBoy geheten, maar die naam was al door een huishoudsponzenfirma gepatenteerd. Hij koos voor een spons, omdat dat dier - sponzen zijn dieren - het meest onwaarschijnlijke personage was.

In 1999 werd de eerste aflevering van SpongeBob uitgezonden. De rest is geschiedenis. Zelden is een nieuw tekenfilmfiguurtje zo snel zo populair geworden. Vorig jaar stond hij al in de Amerikaanse toptien van meest geliefde tekenfilmfiguren aller tijden, op een negende plaats. Konijn Bugs Bunny voert die lijst aan, en in de top 50 bungelen Mickey Mouse en Donald Duck daar ver onder. In Amerika zijn de SpongeBob-prullaria (poppetjes, sponzen, verkleedpakken) niet aan te slepen - vorig jaar werd er voor 750 miljoen dollar aan SpongeBob merchandising verkocht.

In Nederland zijn er nog amper SpongeBob-spullen te koop, maar dat kan niet lang meer duren. De kijkcijfers geven aan dat steeds meer Nederlanders SpongeBob-fans zijn, die nauwelijks kunnen wachten op de SpongeBob-bioscoopfilm, die eind 2004, begin 2005 klaar moet zijn. Ook in Nederland is de toekomst geel.


(c) www.nrc.nl

Mark
24-10-03, 15:58
Ik heb weer een reden om te leven!!!!!

SpongeBob rules!!!

:lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole:

:boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie:

taouanza
24-10-03, 16:01
Ik heb het ook een paar keer gezien.:nerveus:

Mark
24-10-03, 16:02
Geplaatst door taouanza
Ik heb het ook een paar keer gezien.:nerveus:

het is echt geniaal, mozart, da vinci en picasso zijn slechts amateurs vergeleken met de tekenaar hiervan :duim:

observer
24-10-03, 16:06
ik kende het ook niet tot wel nickelodeon kregen

voelde me opgelaten hoor om n de usa een winkel in te lopen en naar squarepants spongebob te vragen (dit in opdracht van de kids)

dacht minimaal gearresteerd te worden
maar is wel leuk

:D

kan je als volwassene ook weer eens kind zijn

Simon
24-10-03, 16:07
Geplaatst door Mark
het is echt geniaal, mozart, da vinci en picasso zijn slechts amateurs vergeleken met de tekenaar hiervan :duim:

Overdrijven is ook een vak. Ik heb het deze week voor het eerst gezien en ik vind het leuk maar meer ook niet!

taouanza
24-10-03, 16:08
Geplaatst door Simon
Overdrijven is ook een vak. Ik heb het deze week voor het eerst gezien en ik vind het leuk maar meer ook niet!


:hihi:

Tomas
24-10-03, 16:10
Geplaatst door taouanza
Ik heb het ook een paar keer gezien.:nerveus:

Schaam je!

Ik kan er gewoon niks aan doen als ik mijn dikke kleine lettertjes krant omsla of even over mijn wereldliteratuurboek heen kijk, dan wordt ik er tegen mijn zijn in mee geconfronteerd....

Mark
24-10-03, 16:13
Geplaatst door Simon
Overdrijven is ook een vak. Ik heb het deze week voor het eerst gezien en ik vind het leuk maar meer ook niet!

het is en blijft geniaal. :blij:

Mark
24-10-03, 16:14
Geplaatst door Tomas
Schaam je!

Ik kan er gewoon niks aan doen als ik mijn dikke kleine lettertjes krant omsla of even over mijn wereldliteratuurboek heen kijk, dan wordt ik er tegen mijn zijn in mee geconfronteerd....

hmmmm erg naar ja verveeld

taouanza
24-10-03, 16:31
Geplaatst door Tomas
Schaam je!

Ik kan er gewoon niks aan doen als ik mijn dikke kleine lettertjes krant omsla of even over mijn wereldliteratuurboek heen kijk, dan wordt ik er tegen mijn zijn in mee geconfronteerd....


Ik had gezien toen ze met de eekhoorn aan land gingen en zag je een plastic ster aan een stokje een plastic krab aan een stokje enz
-Ik had gezien toen die schelp zo hard moest huilen
-ik had gezien toen Sponge verkouden werd en steeds groter werd en die zeester dokter ging spelen
en toen hij een paar zwarte echt patatbakkers laarzen aanhad en de hele tijd rare geluidjes ging maken.

Tomas
24-10-03, 16:41
Geplaatst door taouanza
Ik had gezien toen ze met de eekhoorn aan land gingen en zag je een plastic ster aan een stokje een plastic krab aan een stokje enz
-Ik had gezien toen die schelp zo hard moest huilen
-ik had gezien toen Sponge verkouden werd en steeds groter werd en die zeester dokter ging spelen
en toen hij een paar zwarte echt patatbakkers laarzen aanhad en de hele tijd rare geluidjes ging maken.

En ik heb gezien dat ie iedere keer te laat voor een bus kwam. En meer ok niet!

Blade20
24-10-03, 17:13
heb hem net toevallig gezien.

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!! Geen film!!!!

Ik krijg hem nu al niet meer uit mijn hoofd (euh, figuurlijk that is :))
Nog even en ik lijdt aan Spongeofobia!

~Panthera~
24-10-03, 19:06
K mis niks zo te zien: ken het hele ding niet. :D

nl-x
24-10-03, 19:30
Bah, gewoon de zoveelste kopie van Cow & Chicken.

You just can't beat the prototype!

Ik wil dat C&C weer terug komt!

nlx

Tomas
25-10-03, 10:23
Geplaatst door Tomas
En ik heb gezien dat ie iedere keer te laat voor een bus kwam. En meer ok niet!

Nou ja, en die keer dat die rooie kreeft door een robot werd nagedaan en dat die spons heel slim wist te achterhalen wat nu de echte kreeft was...

Maar meer ook echt niet!

En ik lees die wereldliteratuur natuurlijk wel in de oorspronkelijke uitgave. Vooral russische literatuur gaat er bij mij goed in.

observer
27-10-03, 20:26
Geplaatst door nl-x
Bah, gewoon de zoveelste kopie van Cow & Chicken.

You just can't beat the prototype!

Ik wil dat C&C weer terug komt!

nlx kijk dat is nu een waardige strijd

en wel in het engels !!!
samen met courage

supercow al restete! :giechel: