PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaan hielp kinderen aan de drugs



Waterval
24-10-03, 20:56
Moeder hielp kinderen vol begrip aan de drugs
VIOLET COTTERELL

HAARLEM - De veertien maanden oude Janine, dochtertje van de zwaar verslaafde Maria M. (44) en haar even verslaafde man René uit Wormerveer, mocht vooral geen last veroorzaken. Om de vrolijke, drukke baby rustig te laten slapen, kreeg het kindje methadon van de moeder. En dat ging op een verschrikkelijke manier mis: het meisje overleed in haar slaap.

Zo is het althans gegaan in de visie van officier van justitie R. Mud. Gisteren stond moeder Maria bij de Haarlemse rechtbank terecht. Aangeklaagd wegens ernstige mishandeling door toediening van drugs met de dood tot gevolg. Volgens het Pieter Baancentrum (PBC) is Maria M. volledig toerekeningsvatbaar. Mud eiste vijf jaar onvoorwaardeiljke gevangenisstraf. ''Tragisch, wanneer een zo jong kind komt te overlijden. Kinderen die nog een heel leven voor zich hebben, horen niet te sterven.''

De officier acht Maria M. ook schuldig aan het verschaffen van drugs aan haar twee oudste kinderen, Saskia (17) en Johan (15). M. geeft toe dat zij hun methadon, speed en xtc heeft gegeven, en 'een paar krummels' cocaïne aan Saskia. Dat was juist om haar kinderen voor verslaving te behoeden, zei ze gisteren. ''Anders gaan ze het toch stiekem doen en zijn de gevolgen niet te overzien.''

Saskia kreeg speed omdat ze zich te dik voelde en wilde afvallen. ''Ze was niet te dik, maar ze voelde het zo. Dat kon ik goed invoelen, ik heb het zelf ook meegemaakt.'' De 'krummels' cocaïne waren bedoeld om haar dochter het verschil met speed te laten merken. Methadon kreeg het meisje als ze niet kon slapen en de valium op was. Zoon Johan wilde per se xtc proberen. M: ''Ik vond het verantwoord in de huiselijke kring.'' Baby Janine zou maar één keer 'een half pilletje' methadon hebben gekregen, een half jaar voor haar overlijden, 'omdat ze tandpijn had'. De kinderen zijn volgens de moeder niet verslaafd.

''U hebt een bijzondere opvatting over wat een moeder mag met haar kinderen,'' merkte de voorzitter van de strafkamer, J. van der Pijl-Van Andel, op. ''Weinig ouders in Nederland zullen het daarme eens zijn.'' Het Pieter Baancentrum spreekt van een uitholling van normen en waarden. ''Ik zag er geen kwaad in,'' zei M. gisteren. ''Geen kwaad in? Het is gewoon verboden,'' aldus de voorzitter.

In de haren van Saskia en Janine zijn sporen van langdurig gebruik van cocaïne gevonden maar M. ontkent dat zij daar schuldig aan is. ''Ik durf maar één iemand te verdenken, dat is mijn man. Waarom word ik, omdat ik de moeder ben, alleen verdacht?''

Echtgenoot René heeft gemeld dat ze de kinderen drugs gaf. Maar dat was wraak, meent Maria M. Ze zijn bezig te scheiden en hij heeft gezegd dat hij haar kapot zou maken, zegt ze. ''Hij was ziekelijk jaloers en gunde mij Janine niet.''

Op 24 juli vorig jaar vond vader René, toen hij 's middags rond half vijf wakker werd, de kleine Janine dood in bed. Moeder Maria was de hele nacht daarvoor met een vriendin op pad geweest om drugs te scoren, nadat ze de baby rond negen uur 's avonds nog een flesje pap had gegeven. Broer Johan zag later dat het kindje wazig keek en telkens omrolde. Hij bracht het naar bed en ging met zijn moeder de deur uit. De volgende ochtend, toen M. thuiskwam, zette ze een nieuw flesje klaar bij het bedje en viel in slaap. ''Ik had vier nachten niet geslapen.'' Officier Mud denkt dat Maria M. het kind met het flesje 's avonds methadon en mogelijk het slaapmiddel seresta heeft gegeven. ''Janine sliep bij de ouders op de kamer. Gezien het verslaafdenbestaan van beide ouders was het noodzakelijk dat Janine 's nachts doorsliep. Zij moest absoluut mee in het dag- en nachtritme van de ouders die zich de dagen voor haar dood louter nog konden bezighouden met scoren.''

René kon er absoluut niet tegen dat het 'kutkind' zo veel aandacht vroeg. Om de lieve vrede te bewaren, zorgde Maria M. ervoor dat de baby niet lastig was. ''Zo trachtte ze René aan zich te binden.'' Volgens getuigen moest de baby overdag juist wakker worden gehouden.

Volgens de officier is Janine overleden aan de methadon. De in het lichaam gevonden dosis heeft in vier andere gevallen bij kinderen fatale gevolgen gehad, zei hij. Een groot probleem bij de bewijsvoering is evenwel dat de precieze doodsoorzaak volgens het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en de Groningse toxicoloog/pharmacoloog prof. Uges niet is vast te stellen. 'De gevonden concentraties methadon en oxazepam kunnen een bijdrage hebben geleverd aan het overlijden,' aldus het NFI.

''Het is aannemelijk dat de toegediende stoffen de dood hebben veroorzaakt of bevorderd,'' zegt Uges. Maar honderd procent zekerheid is er niet. De patholoog-anatoom heeft geen andere doodsoorzaak kunnen vinden. Mogelijk is het kind door de stoffen in een soort coma geraakt en is maaginhoud in de luchtweg gekomen waardoor het meisje is gestikt.

Zolang niet zeker is dat de gevonden stoffen de dood hebben veroorzaakt, kan er nooit een veroordeling volgen, concludeert advocaat B. Zegers. Bovendien valt zijns inziens absoluut niet te bewijzen dat Maria M. de stoffen heeft toegediend. Dat kunnen ook de vader, de broer, de zuster of iemand anders hebben gedaan, zegt hij.

''Als deskundigen zeggen wij weten het niet, hoe kunt u haar dan veroordelen?'' vroeg hij de rechtbank. Het kind verkeerde verder in goede gezondheid. Ze was niet ondervoed, uitgedroogd of verwaarloosd. Dat de moeder de kinderen, die om drugs vroegen, proefondervindelijk leerde wat drugs zijn, vond Zegers 'geen verkeerde insteek'. Strafvervolging slaat nergens op, in zijn ogen. ''Deze zaak gaat als een kaars uit.''

Wrang is dat vele hulpverleningsinstanties zich met het gezin hebben bemoeid. Mud sprak van een klassiek dilemma: de kinderen zolang mogelijk bij de ouders laten of ze toch weghalen? Toen de instanties geen medewerking meer kregen van Maria M., sprak uiteindelijk de kinderrechter een onder toezichtstelling uit. Maar enkele weken later was ze dood.''De moeder heeft niet voor de kinderen gekozen en geen hulp geaccepteerd,'' zei Mud. ''Ze heeft zich laten verstrikken in het web van een alles bepalende verslaving. Om haar leven als junk te kunnen leiden en de lieve vrede met haar partner te bewaren, ging zij Janine middelen toedienen die het kind fataal werden.''

Uitspraak 6 november.





© Het Parool, 24-10-2003

Shaheed
24-10-03, 21:27
Kut-marokkaan!!!

Mafkees
24-10-03, 21:28
Moderne ouders...:moe:

sadeeQ
24-10-03, 21:33
:auw2: Achterlijke cultuur