PDA

Bekijk Volledige Versie : één kerkgebouw per dorp



picasso
24-10-03, 23:06
'Overheid moet één kerkgebouw per dorp garanderen'

:wow:
NIJMEGEN (ANP) - Bijna driekwart van de Nederlanders vindt dat de overheid moet garanderen dat in elk dorp minstens één kerkgebouw overblijft waar mensen kunnen samenkomen. Dat blijkt uit een donderdag gepresenteerd onderzoek van het Katholiek sociaal-kerkelijk instituut (Kaski).

Bijna de helft meent dat de overheid financieel moet bijspringen als plaatselijke kerken het niet meer redden. Kerkgang heeft geen invloed op de aanzienlijke steun vanuit de bevolking om zonodig kerkelijke gebouwen of organisaties van overheidswege te ondersteunen, zei onderzoeker dr. T. Bernts. PvdA-stemmers zijn zelfs de grootste voorstanders van betrokkenheid van de overheid. Confessionelen hebben op dit punt enige reserve.

Nederlanders, van wie 40 procent zegt lid van een kerk te zijn, hechten veel belang aan religie (72 procent), vooral bij belangrijke momenten in het persoonlijk leven als geboorte en overlijden en bij de opvoeding.

Voor 63 procent is religie ook belangrijk voor het behoud van waarden en normen en bij rampen, herdenkingen en nationale feestelijkheden. Lager opgeleiden en ouderen vinden de rol van religie belangrijker dan hoger opgeleiden en jongeren.

Het vertrouwen van Nederlanders in kerken is in vergelijking met andere landen en andere instellingen laag. Ongeveer 38 procent zegt eerder wel vertrouwen in de kerken te hebben en 39 procent eerder geen. Protestanten hebben voor 79 procent vertrouwen, rooms-katholieken voor 56 procent en onkerkelijken komen uit op 19 procent. Nederlanders hebben het meeste vertrouwen in wetenschap (72) en het minst in politieke partijen (21 procent).

lennart
24-10-03, 23:21
Boeh! Ik ga geen belasting betalen om kerken in stand te houden!

Marsipulami
24-10-03, 23:27
Geplaatst door picasso
'Overheid moet één kerkgebouw per dorp garanderen'

:wow:
NIJMEGEN (ANP) - Bijna driekwart van de Nederlanders vindt dat de overheid moet garanderen dat in elk dorp minstens één kerkgebouw overblijft waar mensen kunnen samenkomen. Dat blijkt uit een donderdag gepresenteerd onderzoek van het Katholiek sociaal-kerkelijk instituut (Kaski).

Bijna de helft meent dat de overheid financieel moet bijspringen als plaatselijke kerken het niet meer redden. Kerkgang heeft geen invloed op de aanzienlijke steun vanuit de bevolking om zonodig kerkelijke gebouwen of organisaties van overheidswege te ondersteunen, zei onderzoeker dr. T. Bernts. PvdA-stemmers zijn zelfs de grootste voorstanders van betrokkenheid van de overheid. Confessionelen hebben op dit punt enige reserve.

Nederlanders, van wie 40 procent zegt lid van een kerk te zijn, hechten veel belang aan religie (72 procent), vooral bij belangrijke momenten in het persoonlijk leven als geboorte en overlijden en bij de opvoeding.

Voor 63 procent is religie ook belangrijk voor het behoud van waarden en normen en bij rampen, herdenkingen en nationale feestelijkheden. Lager opgeleiden en ouderen vinden de rol van religie belangrijker dan hoger opgeleiden en jongeren.

Het vertrouwen van Nederlanders in kerken is in vergelijking met andere landen en andere instellingen laag. Ongeveer 38 procent zegt eerder wel vertrouwen in de kerken te hebben en 39 procent eerder geen. Protestanten hebben voor 79 procent vertrouwen, rooms-katholieken voor 56 procent en onkerkelijken komen uit op 19 procent. Nederlanders hebben het meeste vertrouwen in wetenschap (72) en het minst in politieke partijen (21 procent).

Het is goed dat de overheid religie ondersteunt in zoverre de uitingen daarvan binnen de grenzen blijven van een aantal universele waarden en normen die alle belangrijke religies en levensbeschouwingen gemeen hebben met elkaar. Religie heeft een grote impakt op het etisch bewustzijn van mensen en dragen zo bij tot een leefbaardere samenleving en dus ook het algemeen belang.

Weigeren om gemeenschapsgeld te besteden aan religie is hetzelfde als zeggen dat musea en toneelgezelschappen het maar moeten redden met de verkoop van tickets en de televisie uitsluitend moet overleven op basis van reclameinkomsten en bijdragen van de kijkers. Gelukkig besteden beschaafde samenlevingen geld aan cultuurverschijnselen zoals religie die het cement van een samenleving zijn.

Simon
25-10-03, 01:22
Mars laat geen gelegenheid onbenut om geld in te zamelen voor de katholieke kerk. Volgens mij dit dit SPAM !

Marsipulami
25-10-03, 01:52
Geplaatst door Simon
Mars laat geen gelegenheid onbenut om geld in te zamelen voor de katholieke kerk. Volgens mij dit dit SPAM !

Ach, jij hebt als ex-protestant dan wel je geloof in God verloren, maar niet je latente haatgevoelens tegenover de belangrijkste stroming van het christendom op deze planeet. Je laat geen gelegenheid onbenut om de katholieken als massamoordenaars te bestempelen. Probeer nou eens los te komen van je vooroordelen.

nl-x
25-10-03, 02:36
En ik trek de cijfers in twijfel !

freya
25-10-03, 07:26
Ik vind het best als de overheid ervoor zorgt dat er in elke gemeente een GEBEDSGEBOUW is. Te gebruiken door alle gelovigen.
Vrijdag voor de moslims
Zaterdag voor de Joden
Zondag voor de christenen

En de rest van de week voor hindu's, boedisten, wicca's en andere heidenen

:strik:


Vooral de christenen zullen elkaar afslachten in de strijd om het gebruiksrecht op zondag :p

Simon
25-10-03, 10:00
Geplaatst door Marsipulami
Ach, jij hebt als ex-protestant dan wel je geloof in God verloren, maar niet je latente haatgevoelens tegenover de belangrijkste stroming van het christendom op deze planeet. Je laat geen gelegenheid onbenut om de katholieken als massamoordenaars te bestempelen. Probeer nou eens los te komen van je vooroordelen.

Doe je huiswerk toch beter ...

Ten eerste ben ik geen ex-protestant
Ten tweede geloof ik in God
Ten derde is de katholieke kerk ook een instituut dat aan genocide en veel menselijke ellende een ruimhartige bijdrage levert. Daar kan ik ook niks aan doen. Dat het daarnaast ook veel goeds doet heb ik nooit ontkend. Jij als fundamentalistische katholiek wil alleen maar goeds over die moreel corrupte kerk horen. Zelfs de autoritaire dictatoriale structuur van het instituut vervuld je in diepste wezen met warme gevoelens.

Simon

Blade20
25-10-03, 11:00
Tja, zeker niet verplichten. Maar zo'n kerk is alleen al handig vanwege de kerkklok. (en soms die windrichting aangevers)

Ik vindt dat er het beste een gebedshuis kan komen (zoals eerder al gezegd) dat door iedereen op bepaalde dagen toegangkelijk is (dus per groot geloof een dag (zoals al eerder hier is geopperd))
Dit is niet alleen makkelijker en ruimtebesparend. Het is ook een goed middel om tolerantie voor andere geloven min of meer op te dwingen.

Alleen ben ik bang dat je op plaatsen zoals Amsterdam van die reljongeren zult zien staan op de dagen dat er een ander geloof dan hun eigen aan de beurd is.

nl-x
25-10-03, 11:35
Geplaatst door Blade20
Tja, zeker niet verplichten. Maar zo'n kerk is alleen al handig vanwege de kerkklok. (en soms die windrichting aangevers)

Ik vindt dat er het beste een gebedshuis kan komen (zoals eerder al gezegd) dat door iedereen op bepaalde dagen toegangkelijk is (dus per groot geloof een dag (zoals al eerder hier is geopperd))
Dit is niet alleen makkelijker en ruimtebesparend. Het is ook een goed middel om tolerantie voor andere geloven min of meer op te dwingen.

Alleen ben ik bang dat je op plaatsen zoals Amsterdam van die reljongeren zult zien staan op de dagen dat er een ander geloof dan hun eigen aan de beurd is.

Jah, want hoe vaak hebben we wel niet langs een kerktoren gelopen, en vroegen we ons af van welke richting de wind kwam :D.

nlx

ps. Tsjah, zo een dorp als Amsterdam heeft echt een kerktoren nodig, he!

Donna
26-10-03, 08:31
Als de kerk zichzelf wil vergelijken met musea en andere cultuurinstellingen, dan kan de kerk er niet onderuit om ook aan dezelfde criteria gehouden te zijn. De overheid bepaalt voor een groot deel de programmering van de publieke omroepen (door zenderprofielen op te stellen) en maakt duidelijk inhoudelijke keuzes bij de vraag welke cultuurdoelen wel subsidiabel zijn en welke niet. Verder kunnen musea zich niet op vrijheid van godsdienst beroepen, dus moet dan ook de grondwet worden aangepast.

Nee, als ik een kerk was, dan zou ik geen subsidie willen.....

Maslov
26-10-03, 11:11
Worden hier niet de vaak zeer oude kerkgebouwen bedoeld?

Het voorstel van Donna is zo gek nog niet. Elk dorp één gebouw waarvan alle godsdiensten gebruik mogen maken voor hun (ere/gebeds)diensten.

Zwarte Schaap
26-10-03, 12:30
Kerken verdwijnen steeds sneller


Door onze redacteur Japke-D. Bouma


AMSTERDAM, 25 OKT. Het aantal kerken in Nederland dat nog voor diensten wordt gebruikt daalt de laatste jaren steeds sneller - vooral op het platteland. De laatste tien jaar zijn er 623 kerken aan hun kerkelijke bestemming onttrokken. Dat blijkt uit onderzoek dat het Amsterdamse Reliplan, adviesbureau voor de herbestemming van kerken, uitvoerde in opdracht van deze krant.

Begin jaren negentig kregen jaarlijks gemiddeld zo'n veertig kerkgebouwen een nieuwe bestemming of werden gesloopt. De laatste vijf jaar is dat aantal opgelopen tot ruim zeventig per jaar.

Het kerkbezoek in Nederland is de afgelopen decennia gestaag gedaald. Toch vindt driekwart van de Nederlanders, ook niet-gelovigen, dat in elk dorp zeker één kerk behouden moet blijven. Dat blijkt uit onderzoek van het Katholiek sociaal-kerkelijk instituut.

In steden is het relatief makkelijk een nieuwe bestemming te vinden voor een kerk. De markt voor onroerend goed is er groot. Op het platteland is de vraag naar ruimtes voor bibliotheken, musea en woningbouw vaak te klein.

De kerkgenootschappen maken zich zorgen over het verdwijnen van kerken op het platteland en zoeken naar nieuwe bestemmingen. J. Klok, voorzitter van de Commissie kerkelijke gebouwen van het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken verwacht dat tot 2010 een kwart van de 1.800 katholieke kerken verdwijnt.

Hoewel kerkgenootschappen naarstig op zoek zijn naar nieuwe bestemmingen, hebben zij vaak principiële bezwaren tegen bepaalde plannen. Zo verkopen ze niet aan islamitische gemeenschappen . Ook disco's en supermarkten vindt Klok geen goede nieuwe bestemming.

Bron: Nrc Handelsblad 25/10/03

Maslov
26-10-03, 12:45
Hoewel kerkgenootschappen naarstig op zoek zijn naar nieuwe bestemmingen, hebben zij vaak principiële bezwaren tegen bepaalde plannen. Zo verkopen ze niet aan islamitische gemeenschappen

Als dat private gebouwen zijn hebben ze dat recht natuurlijk.

Zwarte Schaap
26-10-03, 12:51
Geplaatst door Maslov
Als dat private gebouwen zijn hebben ze dat recht natuurlijk.

Het is een aanwijzing dat men dus niet graag met moslims in één pand gaat zitten.

Dutchguy
26-10-03, 13:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is een aanwijzing dat men dus niet graag met moslims in één pand gaat zitten.

Als ik even terug denk aan het beeld op die voormalige christelijke school dat persee afgedekt moest worden, heb ik het idee dat dat omgekeerd ook niet altijd het geval is.

Zwarte Schaap
26-10-03, 14:05
Geplaatst door Dutchguy
Als ik even terug denk aan het beeld op die voormalige christelijke school dat persee afgedekt moest worden, heb ik het idee dat dat omgekeerd ook niet altijd het geval is.
Ik weet niet wat hun motief was om de beelden af te dekken, het enige wat ik kan bedenken is dat in de Islam beelden haram zijn. Beelden in een moskee is natuurlijk helemaal haram.

Maar het geeft aan dat de moslims daar die beelden niet hebben afgebroken, maar alleen afgedekt hebben. Dat is toch een hele goede voorbeeld hoe men de oorspronkelijke inrichting respecteert.

Wat dacht je trouwens van het feit dat christenen met hun schoenen aan hun gebedshuizen betreden. Dit is natuurlijk sterk in strijd met de moskeeregels.

Dutchguy
26-10-03, 14:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik weet niet wat hun motief was om de beelden af te dekken, het enige wat ik kan bedenken is dat in de Islam beelden haram zijn. Beelden in een moskee is natuurlijk helemaal haram.

Maar het geeft aan dat de moslims daar die beelden niet hebben afgebroken, maar alleen afgedekt hebben. Dat is toch een hele goede voorbeeld hoe men de oorspronkelijke inrichting respecteert.

Wat dacht je trouwens van het feit dat christenen met hun schoenen aan hun gebedshuizen betreden. Dit is natuurlijk sterk in strijd met de moskeeregels.

Ik vind het een gebrek aan respect om een lap te gooien over een andere religieuze uiting. Het was een christelijk beeld en dat kun je best respecteren, ook al is het jouw geloof niet.

En inderdaad is het lomp om met schoenen aan gebedshuizen te betreden.

Zwarte Schaap
26-10-03, 14:15
Geplaatst door Dutchguy
Ik vind het een gebrek aan respect om een lap te gooien over een andere religieuze uiting. Het was een christelijk beeld en dat kun je best respecteren, ook al is het jouw geloof niet.


Je doet nu onterecht moeilijk. Je kunt van een moslim niet verwachten dat hij gaat bidden in een huis waar hij beelden moet aanschouwen!

Het zelfde is dat als je varkensvlees weigert te eten bij je gastheer , hij zich dan beledigt voelt.

Je kunt blind blijven maar af en toe een oog openen kan wel o zo handig zijn.

Dutchguy
26-10-03, 14:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je doet nu onterecht moeilijk. Je kunt van een moslim niet verwachten dat hij gaat bidden in een huis waar hij beelden moet aanschouwen!

Het zelfde is dat als je varkensvlees weigert te eten bij je gastheer , hij zich dan beledigt voelt.

Je kunt blind blijven maar af en toe een oog openen kan wel o zo handig zijn.

Het beeld hing aan de buitenkant, boven de deur. Dan is het onnodig om dat te verbergen. Als moslim moet je ook weten wanneer je rekening moet houden met de gevoelens van anderen.

Tomas
26-10-03, 14:28
Geplaatst door Dutchguy
Het beeld hing aan de buitenkant, boven de deur. Dan is het onnodig om dat te verbergen. Als moslim moet je ook weten wanneer je rekening moet houden met de gevoelens van anderen.

Ik kan me voorstellen dat bij die katholieken het verwijderen van beelden wat vervelend overkomt. Doet erg denken aan de beeldenstorm, die wij protestanten al eens op ons geweten hebben. Zo zie je maar weer dat die fundi's ook weer veel overeenkomsten met griffo's hebben. Maar ja, die kerken staan jammergenoeg niet leeg.

Dutchguy
26-10-03, 14:32
Geplaatst door Tomas
Ik kan me voorstellen dat bij die katholieken het verwijderen van beelden wat vervelend overkomt. Doet erg denken aan de beeldenstorm, die wij protestanten al eens op ons geweten hebben. Zo zie je maar weer dat die fundi's ook weer veel overeenkomsten met griffo's hebben. Maar ja, die kerken staan jammergenoeg niet leeg.

Griffo's? :schok:
Daar valt trouwens ook weinig weg te halen. Nogal sober enzo.

Zwarte Schaap
26-10-03, 14:40
Geplaatst door Dutchguy
Het beeld hing aan de buitenkant, boven de deur. Dan is het onnodig om dat te verbergen. Als moslim moet je ook weten wanneer je rekening moet houden met de gevoelens van anderen.

Voor het gevoel is het precies hetzelfde. Echte respect is het dan niet vernietigen maar gewoon bedekken. Een betere voorbeeld om rekeing te houden met iemand anders is er niet in zo een situatie. Jammer dat je dat niet kunt inzien.

Dutchguy
26-10-03, 14:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Voor het gevoel is het precies hetzelfde. Echte respect is het dan niet vernietigen maar gewoon bedekken. Een betere voorbeeld om rekeing te houden met iemand anders is er niet in zo een situatie. Jammer dat je dat niet kunt inzien.

Dat heeft dus niets met respect te maken maar alles met kleinzieligheid!
Ik zou het ook bezopen vinden als christenen een Koran af zouden dekken. Denk toch eens na!

Zwarte Schaap
26-10-03, 15:01
Geplaatst door Dutchguy
Dat heeft dus niets met respect te maken maar alles met kleinzieligheid!


Dat is dus nu een typische voorbeeld van geen respect hebben en alleen je zin willen doordrukken.
Ik zou het ook bezopen vinden als christenen een Koran af zouden dekken. Denk toch eens na!
Ik vind dat juist respectvol ! Moslims doen dat ook ! Moslims bedekken zelfs fotos van hun overleden dierbaren. Kennelijk kun je dit als ongelovige niet snappen. Een mening van een christen is voor mij veel geloofwaardiger dan van een ongelovige in dit soort zaken.

Marsipulami
26-10-03, 15:53
Geplaatst door Tomas
Ik kan me voorstellen dat bij die katholieken het verwijderen van beelden wat vervelend overkomt. Doet erg denken aan de beeldenstorm, die wij protestanten al eens op ons geweten hebben. Zo zie je maar weer dat die fundi's ook weer veel overeenkomsten met griffo's hebben. Maar ja, die kerken staan jammergenoeg niet leeg.

Identiteitsverwarring troef blijkbaar, let op 'wij protestanten'.

Verder zijn er ook een heleboel katholieke kerken zonder heiligenbeelden. Die vervullen geen enkele wezenlijke functie in de liturgie. Bovendien is het goedkoper om een kerk zonder beelden in te richten . Zeker als er geen subsidies zijn te halen bij de overheid. :p

Dutchguy
26-10-03, 16:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is dus nu een typische voorbeeld van geen respect hebben en alleen je zin willen doordrukken.
Ik vind dat juist respectvol ! Moslims doen dat ook ! Moslims bedekken zelfs fotos van hun overleden dierbaren. Kennelijk kun je dit als ongelovige niet snappen. Een mening van een christen is voor mij veel geloofwaardiger dan van een ongelovige in dit soort zaken.

Schapie schapie schapie.

OF moslims zijn de dupe OF anderen zijn kortzichtig, dat zijn de enige opties die jij open laat. Ik word moe van die zienswijze, zo is er werkelijk nooit een open discussie mogelijk. Zoals nu ook weer blijkt.

Zwarte Schaap
26-10-03, 17:06
Geplaatst door Dutchguy
Schapie schapie schapie.

OF moslims zijn de dupe OF anderen zijn kortzichtig, dat zijn de enige opties die jij open laat. Ik word moe van die zienswijze, zo is er werkelijk nooit een open discussie mogelijk. Zoals nu ook weer blijkt.

Je kunt wel schaapie schaapie roepen maar jij was diegene die het bedekken van beelden door moslims ziet als geen respect. Dat je dat na uitleg van mijn kant nog steeds niet wil begrijpen dat moslims en beelden niet samen gaat, is denk ik gewoon een tekortkoming van jouw kant.

Jij voert dat argument op als geen respect, jij komt dus klagen met een argument dat alleen rekening houdt met jouw visie. De opgevoerde moslims houden tenminste nog rekening met de gevoelens van de christenen door niet meteen de beelden die tegen hun geloof ingaan te verwijderen.

Dan snap je dus dat jij diegene bent die discussie dichtgooit.

mika
26-10-03, 17:38
Geplaatst door Marsipulami
Het is goed dat de overheid religie ondersteunt in zoverre de uitingen daarvan binnen de grenzen blijven van een aantal universele waarden en normen die alle belangrijke religies en levensbeschouwingen gemeen hebben met elkaar. Religie heeft een grote impakt op het etisch bewustzijn van mensen en dragen zo bij tot een leefbaardere samenleving en dus ook het algemeen belang.

Weigeren om gemeenschapsgeld te besteden aan religie is hetzelfde als zeggen dat musea en toneelgezelschappen het maar moeten redden met de verkoop van tickets en de televisie uitsluitend moet overleven op basis van reclameinkomsten en bijdragen van de kijkers. Gelukkig besteden beschaafde samenlevingen geld aan cultuurverschijnselen zoals religie die het cement van een samenleving zijn.

Zoiets wou ik net zeggen Mars. Bedankt

Mika

mika
26-10-03, 17:41
Geplaatst door EdV
In principe ben ik tegen overheidssteun om kerkgebouwen te handhaven. Religieuze instellingen zijn niet te vergelijken met culturele instellingen omdat die laatste een veel breder publiek dienen. Religie is qua publiek beperkt en beroept zich ook nog eens op de kracht van God. Laat God dan maar investeren door zijn eigen gelovigen wat geloviger en goedgeefser te maken.
Als ik Moslim was zou ik niet weten waarom ik een kerk in stand zou moeten houden. Maar ik zou best graag een toneelvereniging willen steunen want die biedt voor iedereen wat.

Ed

Christenen betalen ook mee aan de bouw van moskeeën.


Mika

Dutchguy
26-10-03, 19:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je kunt wel schaapie schaapie roepen maar jij was diegene die het bedekken van beelden door moslims ziet als geen respect. Dat je dat na uitleg van mijn kant nog steeds niet wil begrijpen dat moslims en beelden niet samen gaat, is denk ik gewoon een tekortkoming van jouw kant.

Jij voert dat argument op als geen respect, jij komt dus klagen met een argument dat alleen rekening houdt met jouw visie. De opgevoerde moslims houden tenminste nog rekening met de gevoelens van de christenen door niet meteen de beelden die tegen hun geloof ingaan te verwijderen.

Dan snap je dus dat jij diegene bent die discussie dichtgooit.

Nee Schaap, als je werkelijk van respect wil spreken zoek je gewoon een andere ruimte als je je niet kunt verenigen met de uitingen van een andere religie. Dat is respect.

Tomas
26-10-03, 19:23
Geplaatst door Marsipulami


Identiteitsverwarring troef blijkbaar, let op 'wij protestanten'.


Ik heb dan ook geen flauw idee hoe dat werkt: identiteit enzo... Ik heb een onverklaarbaar ik besef en dat ik-besef zal denk ik dan wel deels gevormd zijn door het feit dat ik in een protestant nest geboren ben.

Tomas
26-10-03, 19:25
Geplaatst door Dutchguy
Nee Schaap, als je werkelijk van respect wil spreken zoek je gewoon een andere ruimte als je je niet kunt verenigen met de uitingen van een andere religie. Dat is respect.

Als een kerk een moskee wordt, is het enige denk ik waar je voorzichtig mee moet zijn: het afbreken. Dat moet je met zoveel mogelijk respect doen, daarna is het een moskee en is het over en uit voor de christenen. Moeten ze toch aan wennen.

mika
26-10-03, 19:35
Geplaatst door Tomas
Als een kerk een moskee wordt, is het enige denk ik waar je voorzichtig mee moet zijn: het afbreken. Dat moet je met zoveel mogelijk respect doen, daarna is het een moskee en is het over en uit voor de christenen. Moeten ze toch aan wennen.

Net als de grote steden, wennen dat wij ons moeten aanpassen aan de moslims, jezus wat een slappeling ben jij.
Neem een voorbeeld aan de mensen die Nederland groot hebben gemaakt, op je rug gaan liggen kan iedereen.

Mika

Tomas
26-10-03, 19:39
Geplaatst door mika
Net als de grote steden, wennen dat wij ons moeten aanpassen aan de moslims, jezus wat een slappeling ben jij.
Neem een voorbeeld aan de mensen die Nederland groot hebben gemaakt, op je rug gaan liggen kan iedereen.

Mika

Volgens mij ben jij je medicijnen weer eens vergeten...

mika
26-10-03, 19:50
Geplaatst door Tomas
Volgens mij ben jij je medicijnen weer eens vergeten...

Nee, de cafeïne begon te werken

Mika

Tomas
26-10-03, 19:53
Geplaatst door mika
Nee, de cafeïne begon te werken

Mika

Nu pas? Jouw dag begint laat.

mika
26-10-03, 20:00
Geplaatst door Tomas
Nu pas? Jouw dag begint laat.

wel lekker uitgeslapen dat wel, maar we drinken 's avonds traditioneel koffie toch ? haha


Mika

Tomas
26-10-03, 20:04
Geplaatst door mika
wel lekker uitgeslapen dat wel, maar we drinken 's avonds traditioneel koffie toch ? haha


Mika

Als jij zo graag hier wilt wonen, dan kan jij je maar beter aanpassen.

Wij drinken dus 's morgen koffie. En alleen werkelozen en jongeren slapen uit. Volwassen verantwoorderlijke mensen doen dat dus niet.

Als jij je hier niet aanpast, kan je beter je paspoort inleveren.

mika
26-10-03, 21:58
Geplaatst door Tomas
Als jij zo graag hier wilt wonen, dan kan jij je maar beter aanpassen.

Wij drinken dus 's morgen koffie. En alleen werkelozen en jongeren slapen uit. Volwassen verantwoorderlijke mensen doen dat dus niet.

Als jij je hier niet aanpast, kan je beter je paspoort inleveren.

:melig2:

mika
26-10-03, 22:02
Geplaatst door mika
:melig2:

tomas
mijn Willem van Oranje paspoort is al ingenomen , ik wordt momenteel gedoogd hier en moet wachten op mijn verblijfs-avatar.


Mika

Shaheed
26-10-03, 23:42
Geplaatst door mika
Neem een voorbeeld aan de mensen die Nederland groot hebben gemaakt, op je rug gaan liggen kan iedereen.

Mika


Je bedoelt hier zeker de gastarbeiders, daar kunnen jullie inderdaad nog een voorbeeld aan nemen.