PDA

Bekijk Volledige Versie : Kijk nu ''de leugen regeert'' over Marokkanen en media



Zwarte Schaap
27-10-03, 20:07
Nu zo binnen een paar minuten op Nederland 3 bij het programma ''de leugen regeert'' over marokkanen en media.

Waterval
27-10-03, 20:24
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nu zo binnen een paar minuten op Nederland 3 bij het programma ''de leugen regeert'' over marokkanen en media.


En? Is het wat?

Zwarte Schaap
27-10-03, 20:31
Geplaatst door Waterval
En? Is het wat?

Het is nu begonnen, je kunt het dus zelf bekijken!

Waterval
27-10-03, 20:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is nu begonnen, je kunt het dus zelf bekijken!



Geen tv man.... Ik lees het later wel...

Zwarte Schaap
27-10-03, 20:55
Geplaatst door Waterval
Geen tv man.... Ik lees het later wel...

Noorda kwam klagen dat de media met zijn enkele zinnen op de loop ging door zogenaamd uit hun verband gerukte krantekoppen. Ferry mingelen sabelde hem medogenloos neer door een stigmatiserende zin uit zijn eigen rapport te citeren die aansloot op de koppen die de kranten gebruikten.

Ik merkte dat Ferry Mingelen niet echt op de hoogte is van de werkelijke groffe fouten uit zijn rapport. Men ging ervan uit dat zijn rapport klopte. Jammer dat ze niet op zijn sterke overdrijvingen en onwaarheden in zijn gegaan.

Hierna kwam marten huygens van het Nrc handelsblad die een lange monoloog hield en de marokkanenstigmatisering aan de kaak stelde. Hij gebruikte hierbij allerlei uitspraken van programmas die de afgelopen week de revue passeerden.

Jammer dat men niet inging op het feit dat de hoofdverdachten uiteindelijk geen Marokkanen zijn en dat in plaats van 30 zorginstellingen er maar 4 problemen hadden met rondhangende jeugd.

Ferry mingelen en de andere gast waren het minder eens met Marten Huygens. Maar alweer merk je dat deze journalisten niet echt op de hoogte zijn van de realiteit en werkelijke statistieken. Ik merk dat men er toch klakkeloos vanuitgaat dat marokkanen zogenaamd het crimineels zijn.

Marten huygens leek mij veel beter geinformeerd. Ik vond zijn mening vrijwel naadloos bij mijn eigen opvattingen over de onheuse bejegening van de media en politiek van de Marokkaanse gemeenschap aansluiten.

Mark
27-10-03, 20:57
Ja die NRC columnist was het duidelijk eens met je dat de Marokkanen onevenredig hard worden aangepakt door de pers. Hij wilde nog wijzen op het wangedrag van Antilianen. Hij vond ook dat de misdragingen in A'dam-west alleen interessant genoeg waren voor Hart van Nederland en suggereerde dat het zoveel aandacht kreeg omdat veel van de pers in A'dam zit.

Ferry was het er niet mee eens maar was heel erg blij dat iedereen nu kon zeggen wat ie wilde.

Waterval
27-10-03, 21:01
ZS, dank voor de samenvatting... Gelukkig, niet alles wordt 100% klakkeloos geslikt... Mensen mogen sowieso wat kritischer naar de media toe zijn..

ZbaqZbaq
27-10-03, 21:08
AEL-NL eist excuses voor stigmatisering en stemmingmakerij in Amsterdam
(Woensdag 22 Oktober 2003 16:28:13)

Criminoloog Korf schat het aantal harde kernjongeren in Amsterdam op 300, waarvan driekwart Marokkaans is. Dat is een zeer groot verschil als men dat naast het eerder genoemde 1500 zet.

De afgelopen dagen zijn de kranten vol geweest van berichten over grote aantallen criminele
Marokkaanse jongeren die de politie met de dood zouden bedreigen en bejaarden zouden terroriseren. Minderhedenhatende minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie Verdonk, lanceerde een plan om ouders te straffen vanwege de kinderen en dreigt denigererend, in lijn met haar collega-politici, met
het korten op de uitkeringen. Alsof de gehele Marokkaanse gemeenschap van de
uitkering leeft!


Alleen de AEL heeft het hoofd koel gehouden en heeft niet meegedaan met het
gehuil over stoute jongens die zielige autochtonen mishandelen. AEL-NL bestuurslid Nabil Marmouch bezocht de troosteloze buurt en stelde vast dat Marokkanen getreiterd worden door de politie en niet andersom. Voorzitter Dyab Abou Jahjah ontlokte sceptische reacties op zijn ontkenning tijdens de Nova -uitzending van 20 oktober 2003 dat 30 bejaardetehuizen belaagd zouden zijn.


Maar wat blijkt vandaag?! Dezelfde kranten die de demonisering en criminalisering van de Marokkaanse gemeenschap versloegen, staan nu bol van ontkenningen, nader uitleg en misverstanden. De hoofdstedelijke hoofdofficier van justitie, De Wit, gaf aan dat de mate van overlast die Amsterdamse Marokkaanse jongeren geven bij twee zorginstellingen in Geuzenveld, lang niet zo erg is als jeugdonderzoeker Jaap Noorda (Vrije Universiteit) stelt in zijn rapport. Noorda zegt nu dat het aantal 'symbolisch' is. Daarbij gaat om jongeren in het algemeen, niet per se Marokkanen. Criminoloog Korf schat het aantal harde kernjongeren in Amsterdam op 300, waarvan driekwart Marokkaans is. Dat is een zeer groot verschil als men dat naast het eerder genoemde 1500 zet.

AEL-NL veroordeelt de bevooroordeelde onderzoekers, media, publiek, politici en politie.
Zij dienen publiekelijk excuses aan te bieden aan de gehele Marokkaanse gemeenschap voor de negatieve uitlatingen die discriminatie, uitsluiting en criminalisering in de hand helpen. Zij zijn excuses verschuldigd aan de Marokkaanse jongeren en hun ouders.
Onderzoekers, media, politici, publiek en politie hebben wederom laten zien elke kans graag aangrijpen om stemming te maken en te stigmatiseren. Deze manier van berichtgeving is bedoeld om een tweespalt te creëren in de maatschapij met als doel de Marokkaanse jongeren te frustreren, wantrouwen te scheppen, verdeeldheid te zaaien en de aandacht af te leiden van de successen van de Marokkaanse artsen, advocaten, ingenieurs, journalisten, welzijnswerker en ondernemers die het heel goed doen en waar, zoals onderzoek heeft aangetoond, autochtonen jaloers op zijn.


AEL-NL verwerpt deze politiek. AEL-NL zal met de jongeren en hun ouders strijden voor rechtvaardigheid en gelijke rechten!


bron: ael.nl

Blade20
27-10-03, 21:31
Geplaatst door ZbaqZbaq
AEL-NL eist excuses voor stigmatisering en stemmingmakerij in Amsterdam
(Woensdag 22 Oktober 2003 16:28:13)

Criminoloog Korf schat het aantal harde kernjongeren in Amsterdam op 300, waarvan driekwart Marokkaans is. Dat is een zeer groot verschil als men dat naast het eerder genoemde 1500 zet.

De afgelopen dagen zijn de kranten vol geweest van berichten over grote aantallen criminele
Marokkaanse jongeren die de politie met de dood zouden bedreigen en bejaarden zouden terroriseren. Minderhedenhatende minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie Verdonk, lanceerde een plan om ouders te straffen vanwege de kinderen en dreigt denigererend, in lijn met haar collega-politici, met
het korten op de uitkeringen. Alsof de gehele Marokkaanse gemeenschap van de
uitkering leeft!


Alleen de AEL heeft het hoofd koel gehouden en heeft niet meegedaan met het
gehuil over stoute jongens die zielige autochtonen mishandelen. AEL-NL bestuurslid Nabil Marmouch bezocht de troosteloze buurt en stelde vast dat Marokkanen getreiterd worden door de politie en niet andersom. Voorzitter Dyab Abou Jahjah ontlokte sceptische reacties op zijn ontkenning tijdens de Nova -uitzending van 20 oktober 2003 dat 30 bejaardetehuizen belaagd zouden zijn.


Maar wat blijkt vandaag?! Dezelfde kranten die de demonisering en criminalisering van de Marokkaanse gemeenschap versloegen, staan nu bol van ontkenningen, nader uitleg en misverstanden. De hoofdstedelijke hoofdofficier van justitie, De Wit, gaf aan dat de mate van overlast die Amsterdamse Marokkaanse jongeren geven bij twee zorginstellingen in Geuzenveld, lang niet zo erg is als jeugdonderzoeker Jaap Noorda (Vrije Universiteit) stelt in zijn rapport. Noorda zegt nu dat het aantal 'symbolisch' is. Daarbij gaat om jongeren in het algemeen, niet per se Marokkanen. Criminoloog Korf schat het aantal harde kernjongeren in Amsterdam op 300, waarvan driekwart Marokkaans is. Dat is een zeer groot verschil als men dat naast het eerder genoemde 1500 zet.

AEL-NL veroordeelt de bevooroordeelde onderzoekers, media, publiek, politici en politie.
Zij dienen publiekelijk excuses aan te bieden aan de gehele Marokkaanse gemeenschap voor de negatieve uitlatingen die discriminatie, uitsluiting en criminalisering in de hand helpen. Zij zijn excuses verschuldigd aan de Marokkaanse jongeren en hun ouders.
Onderzoekers, media, politici, publiek en politie hebben wederom laten zien elke kans graag aangrijpen om stemming te maken en te stigmatiseren. Deze manier van berichtgeving is bedoeld om een tweespalt te creëren in de maatschapij met als doel de Marokkaanse jongeren te frustreren, wantrouwen te scheppen, verdeeldheid te zaaien en de aandacht af te leiden van de successen van de Marokkaanse artsen, advocaten, ingenieurs, journalisten, welzijnswerker en ondernemers die het heel goed doen en waar, zoals onderzoek heeft aangetoond, autochtonen jaloers op zijn.


AEL-NL verwerpt deze politiek. AEL-NL zal met de jongeren en hun ouders strijden voor rechtvaardigheid en gelijke rechten!


bron: ael.nl

Kijk, en dat is ook 'de leugen regeerd'
over stigmatisering gesproken........

Maslov
27-10-03, 21:55
Marten huygens leek mij veel beter geinformeerd. Ik vond zijn mening vrijwel naadloos bij mijn eigen opvattingen over de onheuse bejegening van de media en politiek van de Marokkaanse gemeenschap aansluiten

Juist omdat hij zei wat aansloot bij jouw mening Zwart Schaap, kwam zijn mening als beter gefundeerd over.
Ferry sabelde hem ook neer, evenals de VN redacteur!
Marten leek net een politicus van GL die probeert te vertellen dat de problemen allemaal wel meevallen.

Zwarte Schaap
27-10-03, 22:14
Geplaatst door Maslov
Juist omdat hij zei wat aansloot bij jouw mening Zwart Schaap, kwam zijn mening als beter gefundeerd over.

Ja dúh...dat schrijf ik toch zelf ! Overigens zei ik beter geinformeerd.


Ferry sabelde hem ook neer, evenals de VN redacteur! Het enige wat ze te zeggen hadden is dat het goed is dat men alles mag zeggen. Ze zeggen niets over de hysterische aandacht die wekenlang rondblijft hangen.

Ook konden ze niets inbrengen dat de landelijke media vooral in Amsterdam gevestigd is en dat ze het hoofdstedelijk nieuws inzake marokkanen buiten proportie landelijk aandacht krijgt. (Een reden waarom ik af en toe ''jullie'' lokaal nederlands post om duidelijk te maken dat er meer is dan alleen amsterdam)

Verder maakte hij duidelijk dat andere groepen waar het veel slechter mee gaat vrijwel niet aanbod komen.

Gezien het verslaggeving inzake anja joos en de bejaarden kun je achteraf niet ontkennen dat er niet buiten proportieel gelogen is en dat onterecht de marokkaanse gemeenschap door de media in mangel is genomen.

Maslov
27-10-03, 22:57
Verder maakte hij duidelijk dat andere groepen waar het veel slechter mee gaat vrijwel niet aanbod komen.

Dat dus niet klopte, daar wees Ferry fijntjes op, doelend op de comotie rond criminele Antillianen.

En als er misdrijven gebeuren en er is geen allochtoon bij betrokken, dan wordt al vaak geschreven ëen blnake man/vrouw.
Mocht dat er niet bijstaan dan wordt gewoon aangenomen dat het gaat om een witte kaaskop totdat het tegendeel blijkt.

Zwarte Schaap
27-10-03, 23:16
Geplaatst door Maslov
Dat dus niet klopte, daar wees Ferry fijntjes op, doelend op de comotie rond criminele Antillianen.


1) De enige fout die marten huygens maakte is dat hij de verkeerde steden noemde. Hij had niet over den helder en dordrecht moeten beginnen. Hij had het moeten hebben over Leeuwarden, Groningen..etc

2) Dat van de antilianen is pas van de laatste tijd. Over Marokkanen schrijft men nu al meer als 15 jaar constant over. Het lijkt alsof de marokkanen gebruikt zijn om algemene kritiek op andere etnische minderheden te forceren. Andere groepen schrijft men helemaal niet over ondanks dat ze het slechter doen.

3)Een leuke voorbeeld vond ik wel dat kinderen van één-oudergezinnen evenvaak met justitie in aanraking komen als marokkaanse jongeren. Maar je hoort niemand zeuren of kinderbijslag inhouden of opvoedingsverplichting voor de één-oudergezin of dat de cultuur niet deugt.

Simon
27-10-03, 23:48
Ik vond Ferry Mingelen en die figuur van de HP hier wel slecht geinfomeerd overkomen. Men wist bijvoorbeeld niet dat de politie de uitkomsten heeft tegengesproken. Die Noorda kreeg de kans als een soort martelaar op te treden in het programma. Dit terwijl de politie heeft aangegeven dat er schromelijk overdreven is in het rapport. Noorda heeft juist zelf de publiciteit gezocht. Dat was het doel achter het onderzoek. De politie en de politiek lieten het afweten en daarom was geld gereserveerd door het tehuis voor een onderzoek om een en ander aan de kaak te stellen. Vervolgens is er waarschijnlijk nogal wat opgeklopt in het rapport (anders werkt het niet) en is ermee naar buiten getreden. Nu deed die Noorda net alsof de media de boel hadden opgeklopt. Dat vond ik het absurde van de uitzending. En nog steeds weet ik niet of het onderzoek openbaar is en wie het gelezen heeft. Ik krijg n.l. de indruk dat het nog steeds niet openbaar is. Je zou verwachten dat een Marokkaanse organisatie het rapport wel zou opeisen. Je zou verwachte dat zeker de AEL dat zou doen. Maar ik heb er nog niks over vernomen.

Simon

Simon
28-10-03, 15:20
Nou ondertussen heb ik het gehele rapport gelezen van de heer Noorda. Het beeld is nogal divers: het zijn allemaal losse verhaaltjes van betrokkenen in het verzorgingstehuis, bewoners uit de buurt, winkeliers uit de buurt, de jongeren uit de buurt (van verschillende etniciteit). Die verhalen passen zeker niet altijd bij elkaar. Ieder heeft zijn eigen beleving en wat de waarheid is valt er moeilijk uit te concluderen. Er zijn maar enkele aangiften gedaan. Een buurtconcierge is landurig ziek. Die van een belendende wijk neemt zijn taken waar maar heeft juist de indruk dat de overlast vermindert is. Jongeren in de wijk missen een buurthuis en hangen daarom rond. Jammer dat het rapport zo ongenuanceerd naar buiten is gekomen.