PDA

Bekijk Volledige Versie : Amelie draait al honderd weken in de bioscoop



taouanza
28-10-03, 07:07
Amélie draait al honderd weken in de bioscoop

AMSTERDAM (ANP) - De Franse film Le fabuleux destin de Amélie Poulain draait inmiddels honderd weken onafgebroken in de Nederlandse bioscopen. Bijna 350.000 mensen zagen de film ondertussen in de bioscoop, meldde distributeur Paradiso maandag.

Het is voor het eerst in dertig jaar dat een film zo lang onafgebroken in reguliere Nederlandse dagvoorstellingen te zien is. Het is opmerkelijk dat de Franse productie nog steeds volle zalen trekt, omdat de film al ruim een jaar op dvd en video te krijgen is.

Amélie vertelt over een jong meisje dat zich ten doel stelt de levens van vrienden en onbekenden een positieve wending te geven. De film won verscheidene Europese prijzen, onder meer voor beste film en beste regie.

Het komt vrijwel nooit voor dat een film zo lang onafgebroken in reguliere Nederlandse dagvoorstellingen te zien is. ,,In de jaren negentig was de film A Clockwork Orange van regisseur Stanley Kubrick wel 335 weken aaneengesloten in de nachtvoorstelling van het Amsterdamse theater The Movies te zien'', stelt een zegsvrouw van distributeur Warner Bros, die de rechten van die film bezit.

,,A Clockwork Orange werd toentertijd wegens zijn schokkende karakter in Engeland geboycot: jarenlang kwamen Engelse toeristen naar Amsterdam om de film te zien'', verklaart filmkenner H. Beerekamp de verlate belangstelling voor de film uit 1971.

Niet alleen in Nederland is 'Amélie' een groot succes. In Frankrijk trok de film bijna negen miljoen bezoekers. Het was daarmee de best bezochte Franse film ooit in het land.

Dutchguy
28-10-03, 09:19
Ik vond dit echt een geweldige film. Mooi vormgegeven, sterk verhaal maar vooral prachtige personages. Heb me af en toe kapot gelachen. Zoals die groentenman die door Amelie langzaam maar zeker gek gemaakt wordt. Of die ouwe man die in alle plantenblaadjes gaatjes knipte waar z'n vrouw boos om werd.

taouanza
28-10-03, 09:49
Geplaatst door Dutchguy
Ik vond dit echt een geweldige film. Mooi vormgegeven, sterk verhaal maar vooral prachtige personages. Heb me af en toe kapot gelachen. Zoals die groentenman die door Amelie langzaam maar zeker gek gemaakt wordt. Of die ouwe man die in alle plantenblaadjes gaatjes knipte waar z'n vrouw boos om werd.

Echt een van mijn favoriete films.
Ik geniet van elk detail. Het is zo mooi gemaakt.
En sneeuwwitje en de reizende kabouter.:haha:
Ik huur m regelmatig nog.