PDA

Bekijk Volledige Versie : K-woord blijft de PvdA achtervolgen



observer
28-10-03, 11:13
AMSTERDAM - Grote commotie in de Amsterdamse PvdA. De klipper Stad Amsterdam, een uit 1997 stammend project voor werkloze jongeren, wegbezuinigen? 'Zet die kut-Marokkaantjes er maar op,' aldus Tjalling Halbertsma. Kunnen we ze 'kielhalen' als ze niet willen luisteren. De fractievoorzitter van de sociaal-democraten moet zich vanavond bij zijn collega's verantwoorden voor deze aantekeningen bij de stadsbegroting.

Veel wil Halbertsma over de kwestie niet kwijt. Hij had zijn herfstvakantie besteed aan het doorworstelen van de 557 pagina's tellende begroting. En hoe gaat dat? Je zet er uit de losse pols hier en daar je commentaar bij. Een week geleden vroegen de minder ijverige fractieleden of ze de privé-aantekeningen mochten gebruiken. Waarop ze werden verspreid onder de vijftien raadsleden en de drie wethouders van PvdA-huize. Ongecensureerd.

''Zo'n opmerking is in overdrachtelijke zin bedoeld,'' zegt Halbertsma. ''Zo van: voor die rotjochies die nu de stad op stelten zetten, kan zo'n schip nog goede diensten bewijzen. Natuurlijk vind ik niet letterlijk dat we nu Marokkanen moeten kielhalen.''

Niet iedereen zag er de humor van in. Stigmatisering van de Marokkaanse medemens, luidt kortgezegd het oordeel. Onder leiding van raadslid Bouwe Olij werd een extra vergadering over de zaak geëist. Dat gaat niet door, maar wel zal vanavond aan het begin van de fractievergadering Halbertsma om uitleg worden gevraagd. Hij is bereid zijn excuses aan te bieden. Olij zegt er niets over. ''Dan denken ze weer dat ik ermee naar de pers ben gelopen.''

Partijleider Rob Oudkerk, wethouder van Sociale Zaken, is wel bereid tot commentaar. ''Het gaat om een intern stuk,'' zegt hij. ''Daarin staan wel meer pittige commentaren op de begroting, ook over de onderdelen waar ikzelf over ga. 'Wat is dat voor gezeik,' bijvoorbeeld. Onparlementaire taal, maar die vrijheid moet je hebben als je de discussie in de fractie voert. Het woord kut-Marokkaan is de afgelopen tijd een van de meest gebezigde woorden. Ik vind het niet zo gek dat Halbertsma het dan ook gebruikt, al keur ik het daarmee niet goed.''

Oudkerk werd ooit zelf te kijk gezet, toen hij in een onderonsje met burgemeester Cohen het woord in de mond nam terwijl de tv-camera's liepen. Ook hij bood zijn excuus aan. ''Waar ik razend over ben,'' zegt Oudkerk, ''is dat iemand het nodig heeft gevonden deze teksten naar buiten te brengen. Iedereen die Halbertsma een beetje kent, weet dat hij er geen kwaad mee in de zin heeft gehad. Het kan niet anders dan dat hier onzuivere motieven in het spel zijn. Dit kan niet zonder consequenties blijven.''

© Het Parool, 27-10-2003

. tja wie omhoog wil moet anderen omlaag trappen

TonH
28-10-03, 11:45
Halbertsma biedt zijn excuses aan
Dinsdag 28 Oktober 2003

Tjalling Halbertsma, fractievoorzitter van de
PvdA Amsterdam, heeft zijn excuses
aangeboden over het gebruik van de term
'kut-marokkaantjes' in een intern stuk van
de partij.
"Mede namens de gehele fractie bied ik bij
deze mijn verontschuldigingen aan voor
mijn woordkeuze ten aanzien van
ontspoorde Marokkaanse jongeren, zoals
opgeschreven in persoonlijke
aantekeningen die ik aan de fractie ter
beschikking heb gesteld", schrijft hij.
En verder: "De fractie, inclusief ikzelf,
distantieert zich van de gebruikte termen,
ook binnen de context waarin deze zijn
uitgesproken.""

AT5

Sorry en zand erover dus.

Weet iemand wat er écht in die vergadering speelde?

nl-x
28-10-03, 12:40
Wat mij betreft moet er nu echt grote stappen hiertegen genomen worden. Ik kan het maar niet begrijpen als de politiek hier nu nog een keer mee wegkomt. Je kunt je niet bezigen met de term kut-Marokkanen. Maakt me niet uit wie je er mee bedoelt, het komt neer op ALLE Marokkanen, en het is pure discriminatie.

En moet het me soms gerust stellen dat die vent het niet 'letterlijk' bedoelt om de Marokkanen te kielhalen? Weet hij wel wat kielhalen is?

´kiel·ha·len
overgankelijk werkwoord; kielhaalde, heeft gekielhaald

1 iemand voor straf vastgebonden onder de kiel van een schip doorhalen


Het is bij kielhalen dus de bedoeling dat iemand die aan boord insubordinant is, onder het schip door wordt gehaald over alle scherpe randen van het schip. Deze persoon wordt dan helemaal open gehaald.

Gôh, blij dat Halbertsma dát nou niet letterlijk bedoelde.

En Oudkerk z'n verweer snijdt ook hout, hoor... Er staat wel meer volgens hem in aantekeningen, zoals 'Wat is dat voor gezeik.' Stuitend dat voor hem het gebruik van het woord(?) kut-Marokkanen hetzelfde is als het gebruik van het woord 'gezeik'.



We moeten wel uiteindelijk met zn allen scheef opkijken wanneer het fout gaat met een groepje ontspoorde AMSTERDAMSE Marokkanen. Maar dat AMSTERDAM hen zo behandeld, zien we uiteraard dan niet daarmee in verband staan.

Simon
28-10-03, 13:38
Geplaatst door nl-x
Wat mij betreft moet er nu echt grote stappen hiertegen genomen worden. Ik kan het maar niet begrijpen als de politiek hier nu nog een keer mee wegkomt. Je kunt je niet bezigen met de term kut-Marokkanen. Maakt me niet uit wie je er mee bedoelt, het komt neer op ALLE Marokkanen, en het is pure discriminatie.

Kakkerlakken is beter inderdaad.

nl-x
28-10-03, 14:14
1. Heb je mij dat ooit horen zeggen?
2. Het staat voor de zionisten (indien hier op het forum gebruik. Het staat voor zwartrijders, indien bij taxis gebruikt. Het staat voor .......)

nlx

Waterval
28-10-03, 14:18
Journaliste van at5 tegen Oudkerk na zijn gegoedpraat..: U bedoelt kutpartij? (Over de PvdA)

Simon
28-10-03, 14:45
Geplaatst door nl-x
1. Heb je mij dat ooit horen zeggen?
2. Het staat voor de zionisten (indien hier op het forum gebruik. Het staat voor zwartrijders, indien bij taxis gebruikt. Het staat voor .......)

nlx

Tja, kutmarokkanen staat voor de crimineeltjes. Ik snap die selectieve verontwaardiging niet.

Simon

Waterval
28-10-03, 14:50
Geplaatst door Simon
Tja, kutmarokkanen staat voor de crimineeltjes. Ik snap die selectieve verontwaardiging niet.

Simon


Wel vervelend als die Pvda'er mensen die hij zogenaamd wil helpen zo in een stuk noemt..

nl-x
28-10-03, 15:17
Geplaatst door Simon
Tja, kutmarokkanen staat voor de crimineeltjes. Ik snap die selectieve verontwaardiging niet.

Simon

Aha, dus iedere willekeurige crimineel (ongeacht ras, land of geslacht) mag ik nu een kut-Marokkaan noemen? OK.

Simon
28-10-03, 15:53
Geplaatst door nl-x
Aha, dus iedere willekeurige crimineel (ongeacht ras, land of geslacht) mag ik nu een kut-Marokkaan noemen? OK.

??? nee marokkaanse crimineeltjes. Enfin, ik vind niet dat je mensen zo moet betittelen maar zoals ik al aangaf snap ik niet dat verschil in verontwaardiging bij de ene en de andere groep. Maar ik had het niet over jou.

Simon

Democraten
28-10-03, 17:57
D66 Amsterdam gaat morgen in de raadsvegadering vragen stellen aan het College van Burgemeester en Wethouders en aan Tjalling Halbertsma over de gedane uitspraken in het Parool.
D66 vindt het echt niet kunnen zulke uitspraken. We hebben de reacties tot nu toe gelezen op deze site maar we wilen graag meer reacties horen/lezen wat jullie ervan vinden en hoe hiermee omgegaan zou moeten worden. Dan kunnen we dit meenemen in het debat morgen.

Blade20
28-10-03, 18:10
Ik kan me nog herrinneren dat enkele mensen nog niet zo lang geleden zo enthousiast waren met de term kut-joden...
...Over hypocrite gesproken. :moe:

Waterval
28-10-03, 18:13
Geplaatst door Blade20
Ik kan me nog herrinneren dat enkele mensen nog niet zo lang geleden zo enthousiast waren met de term kut-joden...
...Over hypocrite gesproken. :moe:


Beste Blade20,

doel je op de topic van nl-x?



als je een groep criminelen mag aanduiden met kaa uu tee voor de nationaliteit... (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=74270&highlight=kutjoden)

lennart
28-10-03, 18:30
Geplaatst door Democraten
D66 Amsterdam gaat morgen in de raadsvegadering vragen stellen aan het College van Burgemeester en Wethouders en aan Tjalling Halbertsma over de gedane uitspraken in het Parool.
D66 vindt het echt niet kunnen zulke uitspraken. We hebben de reacties tot nu toe gelezen op deze site maar we wilen graag meer reacties horen/lezen wat jullie ervan vinden en hoe hiermee omgegaan zou moeten worden. Dan kunnen we dit meenemen in het debat morgen.

Gebruik het gezonde verstand. Vervang kutmarokkanen met kutjoden, en de reactie moet duidelijk zijn.

Er zijn vast wel andere termen te bedenken om kutjochies uit Amsterdam West of Oost aan te duiden.

nl-x
29-10-03, 12:41
Geplaatst door Democraten
D66 Amsterdam gaat morgen in de raadsvegadering vragen stellen aan het College van Burgemeester en Wethouders en aan Tjalling Halbertsma over de gedane uitspraken in het Parool.
D66 vindt het echt niet kunnen zulke uitspraken. We hebben de reacties tot nu toe gelezen op deze site maar we wilen graag meer reacties horen/lezen wat jullie ervan vinden en hoe hiermee omgegaan zou moeten worden. Dan kunnen we dit meenemen in het debat morgen.
Beste Democraten,

Mag ik vragen wie u bent?

Simon
29-10-03, 13:43
Geplaatst door Democraten
D66 Amsterdam gaat morgen in de raadsvegadering vragen stellen aan het College van Burgemeester en Wethouders en aan Tjalling Halbertsma over de gedane uitspraken in het Parool.
D66 vindt het echt niet kunnen zulke uitspraken. We hebben de reacties tot nu toe gelezen op deze site maar we wilen graag meer reacties horen/lezen wat jullie ervan vinden en hoe hiermee omgegaan zou moeten worden. Dan kunnen we dit meenemen in het debat morgen.

De politiek moet het goede voorbeeld geven als het gaat om verruwing in de samenleving. De mensen die zich hier druk maken om de term 'kut-marokkanen' bezigen zelf vaak de term 'kakkerlakken' voor zionisten. Wat dat betreft zijn ze zelf echt niet roomser dan de paus. Maar ik vind wel dat je van politici mag verwachten dat ze strenge eisen aan zichzelf stellen. Zeker in een klimaat waarin vaak snel met de beschuldigende vinger naar groepen wordt gewezen.

Simon

Simon
29-10-03, 13:54
Geplaatst door Dave20
Ergens vind ik het ook wel een beetje flauw, het gaat hier om een intern stuk, normaal gesproken worden die nooit openbaar gemaakt en gaat er dus ook geen voorbeeldfunctie vanuit. Politici zullen wel vaker onparlementair taalgebruik hanteren wanneer ze niet in het openbaar of voor een camera spreken.

Ja maar het is na de affaire Oudkerk en ook een stuk wat vermenigvuldigd is en intern verspreid is. Niet handig zou ik zeggen. Maar de man heeft ook al weer sorry gezegd.

Simon

lennart
29-10-03, 13:59
Geplaatst door Simon
De politiek moet het goede voorbeeld geven als het gaat om verruwing in de samenleving. De mensen die zich hier druk maken om de term 'kut-marokkanen' bezigen zelf vaak de term 'kakkerlakken' voor zionisten. Wat dat betreft zijn ze zelf echt niet roomser dan de paus. Maar ik vind wel dat je van politici mag verwachten dat ze strenge eisen aan zichzelf stellen. Zeker in een klimaat waarin vaak snel met de beschuldigende vinger naar groepen wordt gewezen.

Simon

Oudkerk maakt zich druk over "anti-semitisme". Dus hij moet niet zeiken.

Democraten
29-10-03, 16:31
Ik ben medewerker van D66. De fractie heeft vandaag een debat in de raad gevoerd over deze kwestie. Als het goed is kan je het vandaag en morgen in de krant en op tv terugzien(AT5). In ieder geval bedankt voor de reacties.

Simon
30-10-03, 14:26
Ja inderdaad in het Parool:

Het Parool

Nieuw in raad: de Marokkanen

MARIEKE MONDEN en MARCEL WIEGMAN

AMSTERDAM - Problemen met jonge Marokkanen in de stad? Er mag tegenwoordig over worden gepraat in de gemeenteraad van Amsterdam. Maar niet te veel. En vooral niet te duidelijk. Want voordat je het weet, moet je bekennen het pasklare antwoord ook niet te hebben.

Acht uur werd gisteren op het stadhuis, tijdens de algemene beschouwingen, vergaderd over de begroting van volgend jaar. Hét moment om als politieke partij duidelijk te maken waar het met de stad heen moet. Hét moment om vergezichten te schetsen over grote-stadsproblemen.

''Geruststellend voor het college is wellicht de gedachte dat het onderlinge geklier van de wethouders niet het gesprek van de dag is,'' zei fractievoorzitter Maarten van Poelgeest van GroenLinks in zijn bijdrage. ''Dát gesprek gaat over Marokkaanse jongens.''

Maar ging het daar in de gemeenteraad ook over?

Het begon in elk geval veelbelovend met een spoeddebatje over 'het ongelukje' van PvdA-fractievoorzitter Tjalling Halbertsma. Die had tot zijn eigen grote spijt het woord ***********antjes in de kantlijn van de begroting gekrabbeld, met de toevoeging dat dezen maar eens 'gekielhaald' moesten worden op de klipper Stad Amsterdam.

D66 zag er wel brood in om het de PvdA nog eens stevig in te peperen. 'Het woord', heette het bij fractievoorzitter Saskia Bruines. ''Wat vindt u ervan dat dat bij een fatsoenlijk mens als Halbertsma blijkbaar voorin het systeem zit?'' vroeg zij de leider van de PvdA, wethouder Rob Oudkerk.

Van de weeromstuit begon zelfs marktkoopman Henk Bakker senior, raadslid namens Leefbaar Amsterdam, parlementaire taal uit te slaan. ''Ik vind dat we ons wel erg drukmaken over het woord dat kennelijk gebezigd is. Terwijl het voor iedere Amsterdammer heel gewoon is.''

Tegen het zere been. Oudkerk, die de ***********an in samenspraak met burgemeester Job Cohen in Amsterdam introduceerde, snapte best hoe het allemaal zo ver was gekomen. ''Ik begrijp het wel, maar ik heb er geen begrip voor.'' En PvdA-wethouder Hannah Belliot, niet te beroerd haar eigen partijgenoten nog eens even de oren te wassen: ''Als we dit soort woorden niet eens meer zien als belediging...''

Over tot de orde van de dag: de jonge Marokkanen dus. ''De rotzooi trappende Amsterdamse jongens,'' zoals Halbertsma ze deze keer maar eens noemde. En: ''De politici die bezorgd registreren, maar er niet in slagen de keten van actie en reactie te doorbreken.''

Halbertsma: ''De onmacht was er vorig jaar ook. Met het collectief belijden van kreten als meer veiligheid, zorg, onderwijs en oproepen tot verdraagzaamheid komen we er niet. We moeten het breekijzer hanteren. Amsterdammers hebben zich niet gek laten maken door het Fortuynisme, maar dat is wel onder de uitdrukkelijke belofte gegaan dat wij hier de zaken doortastender aanpakken.''



Doortastendheid. Wat zou het inhouden volgens de sociaal-democraten? ''De PvdA realiseert zich dat in sommige situaties een stevige aanpak noodzakelijk is,'' zei Halbertsma. ''Maar we realiseren ons ook dat een aanpak nooit zal slagen als tegelijkertijd geen perspectief wordt geboden.''

En daar bleef het voor dit jaar weer even bij.

Nee, dan de christen-democraten, in het college van b. en w. vertegenwoordigd met een wethouder Sport. Fractievoorzitter Hans Res: ''Momenteel sporten allochtone jongeren minder, terwijl dit een goede manier is om deze jongeren nauwer te betrekken bij de Nederlandse samenleving. Behalve goed voor lijf en geest is sport ook een middel om de integratie en participatie van allochtone Amsterdammers te verbeteren.''

Ook doortastend.

De VVD dan maar. Verplicht integreren, regels handhaven, Nederlands spreken, consequent en streng optreden van de politie, duidelijke normen en waarden. Het hele rijtje kwam weer eens uitgebreid voorbij.

''De situatie blijkt ernstiger te zijn dan we vermoedden,'' aldus VVD-fractievoorzitter Frits Huffnagel. ''Juist dan moet er een schepje bovenop. Zij die geen respect kunnen opbrengen voor een ander, horen te worden aangepakt. Als het respect voor elkaar verdwijnt, is dat de bijl aan de wortel van onze maatschappij.''

''De knoet er overheen en het probleem is opgelost,'' hoonde fractievoorzitter Maarten van Poelgeest van GroenLinks. ''Was het maar waar. Wie nuanceert en daarmee de ingewikkeldheid van het probleem tracht duidelijk te maken, kan mensen ook niet het geloof in een snelle en simpele oplossing aanbieden.''

Het zou wel eens de spijker op zijn kop kunnen zijn. Politici die met instant maatregelen komen, verwachten daarvoor beloond te worden. Oplossing: de discussie versmallen tot de groep die echt over de schreef gaat, de zogenoemde harde kern, die grotendeels uit Marokkanen bestaat.

Blijft alleen dat ene probleempje over: voordat je het weet floept er weer een ***********antje uit. Ook dat kost stemmen.

En dus werd ook gisteravond collectief heengedraaid om het echte probleem in Amsterdam: de moeizame integratie van een heel veel grotere groep Marokkaanse Amsterdammers dan de harde kern. Jongeren, hier geboren, die met hun lijf in Amsterdam wonen, maar met hun hart in Marokko.

Burgemeester Job Cohen: ''Veel Marokkanen in onze stad gaan gebukt onder problemen; dat is wat anders dan te zeggen dat Marokkanen voor problemen zorgen. Daar wat aan doen moet de opgave zijn voor politici en bestuurders binnen en buiten deze gemeenteraad. De Marokkanen in onze stad zijn Amsterdammers, net als alle andere Amsterdammers.''

En: ''Dit is geen pleidooi voor het met de mantel der liefde

bedekken van de daden van een groep Marokkaanse jongeren die wel voor problemen zorgt. Die harde kern probleemjongeren, die overigens niet alleen uit jongeren met een Marokkaanse

afkomst bestaat, moet worden aangepakt. En dat doen we dan ook.''

Keurig: probleem gelokaliseerd en de hoofdstedelijke politiek doet er ook nog wat aan. Volgend jaar weer algemene beschouwingen.


© Het Parool