PDA

Bekijk Volledige Versie : Wallage: Extreem-rechtse ideeën in Nederland steeds meer gemeengoed



Zwarte Schaap
28-10-03, 12:26
Wallage: Extreem-rechtse ideeën steeds meer gemeengoed

groningen/den haag - PvdA- politicus Jacques Wallage vindt dat opvattingen die hijzelf als extreem-rechts betitelt, zoals 'vol is vol', geleidelijk gemeengoed zijn geworden. PvdA- politicus Jacques Wallage vindt dat opvattingen die hijzelf als extreem-rechts betitelt, zoals 'vol is vol', geleidelijk gemeengoed zijn geworden.
"Misschien ben ik iets te bang om voor onverdraagzaam te worden uitgemaakt, maar er zijn de afgelopen jaren in de Nederlandse politiek dingen gezegd die voor heel veel mensen kwetsend zijn."

Wallage, burgemeester van Groningen, zei dat maandag voor de Tweede-Kamercommissie die het integratiebeleid onderzoekt. De oud- staatssecretaris en PvdA-fractieleider was door de commissie uitgenodigd omdat hij begin jaren '90 over de integratie van minderheden felle debatten voerde met toenmalig VVD-leider Bolkestein, die in die periode het taboe op dat onderwerp probeerde te doorbreken.

Wallage verschilt nog steeds radicaal van mening met Bolkestein. Voor de minderhedencommissie zei hij dat de oud- VVD-leider de integratie en de problemen rond asielzoekers en illegalen ten onrechte op één hoop gooide.

Wallage zei zich grote zorgen te maken over het 'botte, harde racisme' in de samenleving. Hij vindt dat de toon in de discussie over integratie veel te negatief. De nadruk ligt vaak te sterk op wat er verkeerd gaat, waardoor de meerderheid van allochtonen die zich wel volgens de regels gedraagt, gestigmatiseerd wordt.

Van respect voor buitenlandse culturen is steeds minder sprake. Wallage blijft bij het omstreden standpunt dat integratie het beste kan plaatsvinden met behoud van eigen identiteit en eigen taal.

Dat is goed voor het zelfrespect van migranten.

Bron: Dagblad van het Noorden 28/10/03

Mark
28-10-03, 12:35
Ik denk dat er veel mensen zijn die zich bedreigd voelen op een of andere manier door allochtonen in Nederland en dat uitten dmv dat soort opmerkingen.

Maar als je het echt hebt over mensen die een racistische ideologie aanhangen en daar echt in geloven dan denk ik dat het om een hele kleine groep gaat.

Angeldust
28-10-03, 12:49
Die Wallage beweerde een jaar of vier geleden als zijnde burgemeester van Groningen dat asielzoekers veelal bij criminele zaken betrokken zijn. Onderzoeken naar aanleiding van zijn uitspraken brachten aan het licht dat dat wel meevalt.

plexus
28-10-03, 12:49
...is die discussie over integratie nog steeds aan de gang... kan iemand mij wakker maken als het geheel voorbij is :slaap:

Angeldust
28-10-03, 12:57
Geplaatst door plexus
...is die discussie over integratie nog steeds aan de gang... kan iemand mij wakker maken als het geheel voorbij is :slaap:

OOOooo, is het een discussie?.. :zozo:

plexus
28-10-03, 13:18
Geplaatst door Angeldust
OOOooo, is het een discussie?.. :zozo:

volgens de anglo saks-autochtoon wel!