PDA

Bekijk Volledige Versie : Agent niet vervolgd voor schietpartij



an3sdej
28-10-03, 13:42
Agent niet vervolgd voor schietpartij in Amsterdams eethuis

Uitgegeven: 28 oktober 2003 14:31
Laatst gewijzigd: 28 oktober 2003 14:36

AMSTERDAM - De politieagent die op 6 augustus de 33-jarige Driss Arbib doodschoot op het Mercatorplein, wordt niet vervolgd. Het ging hier om een "specifiek noodweerschot", zei hoofdofficier L. de Wit van het Openbaar Ministerie dinsdagmiddag in Amsterdam.

De Marokkaan Arbib werd doodgeschoten in een eethuis op het Mercatorplein in Amsterdam-West. Arbib zou de agent met een mes hebben bedreigd. Zijn dood leidde tot grote commotie binnen de Marokkaanse gemeenschap.

an3sdej
28-10-03, 13:43
GERECHTIGHEID voor die agenten, en afgang voor al die mensen die direkt zeiden dat het een racistische moord was.

Waterval
28-10-03, 13:46
Geplaatst door an3sdej
GERECHTIGHEID voor die agenten, en afgang voor al die mensen die direkt zeiden dat het een racistische moord was.



Hoeveel agenten schoten er dan?

Marsipulami
28-10-03, 13:52
Geplaatst door an3sdej
Agent niet vervolgd voor schietpartij in Amsterdams eethuis

Uitgegeven: 28 oktober 2003 14:31
Laatst gewijzigd: 28 oktober 2003 14:36

AMSTERDAM - De politieagent die op 6 augustus de 33-jarige Driss Arbib doodschoot op het Mercatorplein, wordt niet vervolgd. Het ging hier om een "specifiek noodweerschot", zei hoofdofficier L. de Wit van het Openbaar Ministerie dinsdagmiddag in Amsterdam.

De Marokkaan Arbib werd doodgeschoten in een eethuis op het Mercatorplein in Amsterdam-West. Arbib zou de agent met een mes hebben bedreigd. Zijn dood leidde tot grote commotie binnen de Marokkaanse gemeenschap.

Goed dat ze een persconferentie gaven om dat te melden. De preciese argumenten om tot de conclusie 'noodweerschot' te komen zijn nu helemaal duidelijk voor iedereen.

Vooral de tweede alinea van bovenstaand bericht bevat een heleboel informatie waarvan we nog niet op de hoogte waren.

an3sdej
28-10-03, 13:54
Eén agent schoot, maar alle agenten voelen zich erbij betrokken!!

ZbaqZbaq
28-10-03, 13:58
Geplaatst door an3sdej
GERECHTIGHEID voor die agenten, en afgang voor al die mensen die direkt zeiden dat het een racistische moord was.


naar mijn weten riep niemand dat het een racistische moord was.

Hij werd door velen VERDACHT van een moord.


en laten we elkaar nog niet gaan aftrekken maar eerst wachten totdat we weten wat er in het rapport staat en hoe tot die conclusies is gekomen.

Working Gir
28-10-03, 14:01
Hij trok een mes en ik kan mij best wel voorstellen dat je als agent dan je wapen trekt,had misschien alleen ergens anders op moeten schieten.

Maar om te zeggen dat het een racistische moord was......kom op zeg.

Waterval
28-10-03, 14:02
Geplaatst door ZbaqZbaq



en laten we elkaar nog niet gaan aftrekken maar eerst wachten totdat we weten wat er in het rapport staat en hoe tot die conclusies is gekomen.



te laat, An3sdej is al klaargekomen...

Mark
28-10-03, 14:08
Geplaatst door Waterval
te laat, An3sdej is al klaargekomen...

:haha:

verdomme ZbaqZbaq ik heb echt geen zin om die reacties van toen op te gaan duiken maar ik kan me toch echt vaag herinneren dat ik het woord racisme heb horen vallen....

Maslov
28-10-03, 14:14
te laat, An3sdej is al klaargekomen...

:lachu: :stout: :duim:

nl-x
28-10-03, 14:23
Er zal wel door 1 of 2 personen zijn geroepen dat het racistisch was. Maar dat was iig niet mijn uitlatind, noch die van het gros hier.

Wat wel in het algemeen werd gezegd is dat de agent Driss niet had hoeven DOODschieten. Gebruik van knuppel, of een schot in een ledemaat zou voldoende zijn geweest.

Ik zou ook graag het fijne willen weten van het rapport. Dus als iemand die heeft, graag hier posten.


NL-X


PS. Ik trek bij deze het rapport niet in twijfel... Ik wil m gewoon inzien.

Afrux
28-10-03, 14:27
Geplaatst door Mark
:haha:

verdomme ZbaqZbaq ik heb echt geen zin om die reacties van toen op te gaan duiken maar ik kan me toch echt vaag herinneren dat ik het woord racisme heb horen vallen....

Ik ben het volledige met je eens Mark, er werd veel geroepen door domme hoofden. Het ergste is dat aan de demonstratie die een relegieuze karakter kreeg, terwijl die Arbib alles deed van de islam verbood (hij was aan het gokken en met een vrindien, toen zij aangesproken werd door iemand, voelde hij zo erg aangetast in zijn eer dat hij iedereen wilde vermoorden.). Kijk dat ael misbruik van de islam om haar Achterlijke arabisme te verkondigen is niet vreemd, maar dat een organisatie als SMDN die zich democratisch en seculair noemt mee deed was erg verwarrend.

Het gaat enkel om eigen belang, zij hadden ook gezegd dat ze een eigen onderzoek gingen beginnen! Waar zijn de resultaten ervan? door wie en hoe is die uitgevoerd. Ik zou je vertellen: Zij hebben geen moer uitgevoerd, zij waren op dat m,oment enkel bezig om op d erug van criminelen de publiciteit op te zoeken.

Dat doet ael ook, zij verdedigen ook 3 dronkaards marokaantjes (ook weer verboden in d eislam) die een hele buurt lastig vallen, als ze maar in de publiciteit komen.

Allahumma inni sa-im

Maslov
28-10-03, 14:29
Wat wel in het algemeen werd gezegd is dat de agent Driss niet had hoeven DOODschieten. Gebruik van knuppel, of een schot in een ledemaat zou voldoende zijn geweest.

Dat kon dus niet, het schot was noodzakelijk noodweer!

Als het niet racistisch was, als het geen moord was, waarom dan meteen wel een demonstratie?
Waarom wel meteen zo'n opgefokt sfeertje, en niet direkt gezegd, dat het zijn eigen schuld was, daar hij met dat mes zwaaide?

Maslov
28-10-03, 14:30
Ik ben het volledige met je eens Mark, er werd veel geroepen door domme hoofden. Het ergste is dat aan de demonstratie die een relegieuze karakter kreeg, terwijl die Arbib alles deed van de islam verbood (hij was aan het gokken en met een vrindien, toen zij aangesproken werd door iemand, voelde hij zo erg aangetast in zijn eer dat hij iedereen wilde vermoorden.). Kijk dat ael misbruik van de islam om haar Achterlijke arabisme te verkondigen is niet vreemd, maar dat een organisatie als SMDN die zich democratisch en seculair noemt mee deed was erg verwarrend.

:duim:

ZbaqZbaq
28-10-03, 14:44
Geplaatst door Maslov
Dat kon dus niet, het schot was noodzakelijk noodweer!

Als het niet racistisch was, als het geen moord was, waarom dan meteen wel een demonstratie?
Waarom wel meteen zo'n opgefokt sfeertje, en niet direkt gezegd, dat het zijn eigen schuld was, daar hij met dat mes zwaaide?

Misschien moet je de speech van AEL op mercatorplein maar eens opgaan zoeken hier op dit bord.

AEL heeft altijd geroepen dat het gaat om verdenking.

En het grote heikelpunt was dat de commisaris van Amsterdam nog voor er enig onderzoek gedaan was de agent reeds in bescherming had genomen. Dit is waar veel mensen moeite mee hadden. De duidelijke onpartijdigheid bij politie, en daarom vroeg AEL om een onafhankelijk onderzoek.

ZbaqZbaq
28-10-03, 14:51
Speech AEL op Mercatorplein........






Wij zijn hier vandaag om te protesteren tegen de gewelddadige dood van onze broeder Dries Arbib, moge Allah swt hem genadevol ontvangen. Onze gedachten gaan in de eerste plaats naar de familie en nabestaanden, moge Allah(swt) hen de kracht geven dit verlies te dragen en deze beproeving te doorstaan.

Driess’ leven is genomen door een agent. Een pistoolschot heeft aan het leven van broeder Dries een einde gemaakt. Wanneer iemand in Nederland het leven van een ander neemt, dan wordt je verdacht van moord, en dan wordt er niet vanuit gegaan dat je ter goeder trouw gehandeld hebt zoals nu het geval is. En het zelfde moet gelden voor de agent die het leven van Dries genomen heeft. Wij verdenken hem van moord. En als dat inderdaad blijkt willen wij vergelding en voorbeeldstelling.

Of deze agent schuldig is of niet, zal Justitie moeten bepalen. Wij veroordelen niemand blindelings vooraf en vragen dan ook de politie en de overheid dat ook niet te doen. Driess is niet op voorhand schuldig. En die agent is dus ook niet per definitie onschuldig, zoals de politiebonden en korpschef Kuiper beweren.
...........
....

Simon
28-10-03, 15:08
Agent die Driss Arbib doodschoot vrijuit


AMSTERDAM - De agent die op 6 augustus de 33-jarige Marokkaan Driss Arbib doodschoot in eethuis Warung Swietie aan het Mercatorplein in de Amsterdamse Baarsjes, wordt niet vervolgd. Alleen door te schieten kon hij voorkomen dat Arbib hem met zijn mes zou aanvallen. Dat concludeert vandaag de rijksrecherche, die het schietincident de afgelopen maanden heeft onderzocht.

Hoofdofficier van justitie Leo de Wit neemt de conclusies van de rijksrecherche over en seponeert de zaak tegen de agent, zo heeft hij vanmiddag bekendgemaakt.

De agent is overigens een dag na het incident alweer aan het werk gegaan.

Arbib had in het Javaans-Surinaamse restaurantje die avond van 6 augustus ruzie gekregen met enkele andere klanten. Na een kort vechtpartijtje, waarbij hij lichtgewond was geraakt aan zijn hoofd, vertrok Arbib, naar later bleek om thuis een groot mes te halen. Toen hij daarmee terugkeerde, waren net twee agenten in het eettentje gearriveerd. Arbib kwam binnen en zou meteen met zijn mes op één van de agenten zijn afgelopen.

Die agent kon in het kleine eethuisje niet vluchten, stelt de rijksrecherche vast, en hij was genoodzaakt naar zijn wapen te grijpen. Hij schoot Arbib in de borst, waarna die ter plekke overleed.

Op basis van getuigenverklaringen oordeelt de rijksrecherche dat de agent 'zich in het smalle gedeelte' van Warung Swietie bevond, terwijl Arbib 'met hoge snelheid' met zijn mes op hem afliep.

''De agent was niet in de gelegenheid nog weg te lopen en voor het inzetten van andere geweldsmiddelen had hij eenvoudigweg geen tijd,'' stelt de rijksrecherche vast.

''De politieambtenaar had, nadat hij Arbib nog had gewaarschuwd, geen andere keus dan te schieten op Arbib. Daarnaast was er voor hem geen mogelijkheid het wapen gericht te gebruiken, noch heeft hij de tijd en mogelijkheid gehad een bewuste beweging te maken om de heer Arbib op een bepaalde plaats te raken.''

In de buurt ontstond grote onrust door de dood van de Marokkaan. Arbibs vrienden en kennissen spraken van 'een racistische moord'. Op het Mercatorplein waren op de dag van de schietpartij en de dag erna enige opstootjes, al kon de politie rellen voorkomen.

Anderhalve week na de schietpartij hielden honderden sympathisanten een protestmars 'tegen politiegeweld' door De Baarsjes.

De familie Arbib vroeg het college van procureurs-generaal - de landelijke justitietop - onlangs het vergevorderde rijksrecherche-onderzoek alsnog over te dragen aan onderzoekers uit een ander district, omdat ze de Amsterdamse onderzoekers niet onpartijdig vindt.

De familie protesteert ertegen dat ze geheel buiten het onderzoek is gehouden, waarvan ze pas vanmiddag het resultaat vernam in een gesprek met hoofdofficier De Wit.

Ook zijn de familie Arbib en diens vrienden boos op de korpsleiding van de politie, omdat zowel korpschef Jelle Kuiper als commissaris Joop van Riessen enkele dagen na Driss Arbibs dood al in meerdere media meldde dat de agent volgens hen terecht had geschoten en dat het eveneens terecht was dat hij daarbij op de borst van Arbib had gericht.

Agenten wordt geleerd bij zogeheten noodvuur op de romp van de aanvaller te richten, omdat dat de snelste en effectiefste manier is om die uit te schakelen, lieten Van Riessen en Kuiper weten.



© Het Parool, 28-10-2003

Maslov
28-10-03, 16:26
De AEL sluit zich aan bij het nieuw opgerichte Comité tegen politiegeweld en discriminatie. De AEL heeft, net als de voorzitter van het comité Jamal Ouftih, geen vertrouwen in het onderzoek van de rijksrecherche. Nabil Marmouch van de AEL vindt dat er zelfs sprake is van 'moord'.

http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=395357/sc=c2677f

ZbaqZbaq
28-10-03, 16:38
Geplaatst door Maslov
De AEL sluit zich aan bij het nieuw opgerichte Comité tegen politiegeweld en discriminatie. De AEL heeft, net als de voorzitter van het comité Jamal Ouftih, geen vertrouwen in het onderzoek van de rijksrecherche. Nabil Marmouch van de AEL vindt dat er zelfs sprake is van 'moord'.

http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=395357/sc=c2677f

Das dus een voorbeeld van die ophitserige media....

Want de speech van Nabil was hier intergeaal op het bord te lezen en de mensen die op het mercatorplein zijn geweest weten dat dit niet zo gezegd is...


speech ael-mercatorplein...



.......Wij zijn hier vandaag om te protesteren tegen de gewelddadige dood van onze broeder Dries Arbib, moge Allah swt hem genadevol ontvangen. Onze gedachten gaan in de eerste plaats naar de familie en nabestaanden, moge Allah(swt) hen de kracht geven dit verlies te dragen en deze beproeving te doorstaan.

Driess’ leven is genomen door een agent. Een pistoolschot heeft aan het leven van broeder Dries een einde gemaakt. Wanneer iemand in Nederland het leven van een ander neemt, dan wordt je verdacht van moord, en dan wordt er niet vanuit gegaan dat je ter goeder trouw gehandeld hebt zoals nu het geval is. En het zelfde moet gelden voor de agent die het leven van Dries genomen heeft. Wij verdenken hem van moord. En als dat inderdaad blijkt willen wij vergelding en voorbeeldstelling.

Of deze agent schuldig is of niet, zal Justitie moeten bepalen. Wij veroordelen niemand blindelings vooraf en vragen dan ook de politie en de overheid dat ook niet te doen. Driess is niet op voorhand schuldig. En die agent is dus ook niet per definitie onschuldig, zoals de politiebonden en korpschef Kuiper beweren.
...........
....

nefertiti
28-10-03, 17:27
Of deze agent schuldig is of niet, zal Justitie moeten bepalen

Nou, Justitie HEEFT BEPAALD dat de agent ONSCHULDIG IS!

en wat zegt het AEL?


De AEL heeft, net als de voorzitter van het comité Jamal Ouftih, geen vertrouwen in het onderzoek van de rijksrecherche. Nabil Marmouch van de AEL vindt dat er zelfs sprake is van 'moord'.

HIHI! net alsof ze dat eerste zinnetje nog meenden ook! :zwaai: :zwaai: Ik denk dat ze zich enkel bij de uitspraak van justitie zullen neerleggen als die zegt wat de AEL denkt!
:schok:

ZbaqZbaq
28-10-03, 17:46
Nabil Marmouch heeft nooit gezegd dat het een moord is.

Het was juist Jamal Ouftih die dat had gezegd en later ook zijn woorden terug getrokken heeft.

Blade20
28-10-03, 17:53
Gerechtigheid heeft in dit geval veel te lang op zich laten wachten.
Zo blijkt maar weer dat Moslims een voorkeurbehandeling hebben t.o.v. de rest van Nederland. Gelukkig komt hier binnenkort een einde aan.

Bouyachia
28-10-03, 18:33
Geplaatst door ZbaqZbaq
Nabil Marmouch heeft nooit gezegd dat het een moord is.

Het was juist Jamal Ouftih die dat had gezegd en later ook zijn woorden terug getrokken heeft.


Wat een heisa allemaal, als Nabil Marmouch dat gezegd heeft dan had hij gelijk, het is toch ook moord?? Er is geschoten en iemand is daarbij overleden....dan is er toch duidelijk sprake van moord!!

De vraag is of het opzettelijke moord is of niet, met voorbedachte rade kan niet gezegd worden, maar het zou best kunnen dat die agent pissed off raakte omdat hij bedreigd werd, weten wij veel....
het feit dat hij hem niet op een andere plek probeerde te raken vind ik best verdacht....en ga nou niet zeggen dat het een noodschot was, die wouten krijgen pas permissie om dat wapen te gebruiken nadat ze heeeeel goed getraind zijn....

ZeroZero
28-10-03, 19:23
maar het zou best kunnen dat die agent pissed off raakte omdat hij bedreigd werd, weten wij veel....

Tuurlijk... weten wij veel....
Die agent had natuurlijk nooit pissed mogen worden op het feit dat er iemand de zaak binnen komt stormen met een keukenmesje van 'slechts' 20 centimeter op nog geen anderhalve meter afstand!
Wat een raciest is die diender wel niet zeg!
Zomaar pissed worden zeg!
Wat denkt ie wel niet! Hij had gewoon 'in dialoog' moeten gaan in een flits en die Driss gewoon moeten laten 'uitrazen' met dat mes!



het feit dat hij hem niet op een andere plek probeerde te raken vind ik best verdacht....en ga nou niet zeggen dat het een noodschot was, die wouten krijgen pas permissie om dat wapen te gebruiken nadat ze heeeeel goed getraind zijn....


Tuurlijk 'Boe'....
De beste stuurlui staan aan wal heh?

En waren er ook zelf bij heh?

Bouyachia
28-10-03, 19:27
Geplaatst door ZeroZero
Tuurlijk... weten wij veel....
Die agent had natuurlijk nooit pissed mogen worden op het feit dat er iemand de zaak binnen komt stormen met een keukenmesje van 'slechts' 20 centimeter op nog geen anderhalve meter afstand!
Wat een raciest is die diender wel niet zeg!
Zomaar pissed worden zeg!
Wat denkt ie wel niet! Hij had gewoon 'in dialoog' moeten gaan in een flits en die Driss gewoon moeten laten 'uitrazen' met dat mes!

Ik zeg niet dat hij een RACIST was, dus schrijf me geen woorden toe ik niet gezegd heb, aight?



Tuurlijk 'Boe'....
De beste stuurlui staan aan wal heh?

En waren er ook zelf bij heh?


Zowel jij als ik waren er niet bij, ik zei alleen dat ik het verdacht vond, ik heb verder niets gezegd van een racistische moord, dus lees ff verder dan je neus lang is en citeer s.v.p. alleen woorden die ik wel gezegd heb

Merci :)

Bouyachia
28-10-03, 19:29
Geplaatst door ZeroZero
Tuurlijk... weten wij veel....
Die agent had natuurlijk nooit pissed mogen worden op het feit dat er iemand de zaak binnen komt stormen met een keukenmesje van 'slechts' 20 centimeter op nog geen anderhalve meter afstand!
Wat een raciest is die diender wel niet zeg!
Zomaar pissed worden zeg!
Wat denkt ie wel niet! Hij had gewoon 'in dialoog' moeten gaan in een flits en die Driss gewoon moeten laten 'uitrazen' met dat mes!




Tuurlijk 'Boe'....
De beste stuurlui staan aan wal heh?

En waren er ook zelf bij heh?

Ik zeg niet dat hij een RACIST was, dus schrijf me geen woorden toe ik niet gezegd heb, aight?

Joesoef
28-10-03, 19:29
Blij dat er in dit kouwe kikkerlandje toch nog ruimte is voor snelrecht. :maf:

Maslov
28-10-03, 19:48
Er is geschoten en iemand is daarbij overleden....dan is er toch duidelijk sprake van moord!!

Lees nog eens na wanneer iemand doden 'moord' is.
Als je iemand doodt, is dat niet per definitie moord!

Bouyachia
28-10-03, 19:53
Geplaatst door Maslov
Lees nog eens na wanneer iemand doden 'moord' is.
Als je iemand doodt, is dat niet per definitie moord!


Voor mij wel.....het is misschien niet altijd doelbewuste moord, maar wel moord

Sjakie
28-10-03, 20:19
Gang van zaken op 6 augustus 2003

Het schietincident waarbij D. Arbib om het leven is gekomen heeft plaatsgevonden in restaurant Warung Swietie aan het Mercatorplein. Voor de beeldvorming is het belangrijk te weten dat de zaak lang en smal is en een afhaal- en restaurantgedeelte kent die van elkaar gescheiden zijn door een wand die vanaf de voordeur tot enige meters voor de achterzijde van de zaak voorzien is van ondoorzichtig glas. Het restaurantgedeelte is ter hoogte van de afhaalbalie erg smal. Iets meer naar voren, in de richting van de ingang is het restaurant iets breder; hier bevinden zich eveneens de toiletten.
Op 6 augustus rond 19.00 uur bevinden zich bij de afhaalbalie meerdere personen, slechts één persoon is echter getuige geweest van het schietincident. In het restaurant zitten vier mannen aan één tafel te eten, ter hoogte van de toiletten. Deze tafel staat ongeveer in het midden van het restaurant. Aan de tafel voor hen (dichter bij de uitgang) zitten Driss Arbib (het latere slachtoffer) en een vriendin te eten.
Als Arbib klaar is met eten gaat hij spelen aan een gokkast die ter hoogte van zijn tafel staat.
Volgens de verklaring van de vriendin van Arbib zitten twee van de genoemde mannen haar aan te staren. Arbib maakt hier vervolgens een opmerking over. Dit gesprek ontaardt vervolgens in een woordenwisseling tussen Arbib en één van de mannen. Deze man geeft Arbib vervolgens een kopstoot tengevolge waarvan Arbib een bloedende wond onder zijn linkeroog krijgt.
Arbib gaat dan kort naar buiten om vervolgens terug te keren om zijn gezicht in het toilet te wassen.
Daarna pleegt hij nog een gesprek met zijn mobiele telefoon en bedreigt, volgens twee getuigen, de kopstootgever met de dood. Vervolgens verlaat Arbib het restaurant. Zijn vriendin is vervolgens - bezien vanuit de ingang van het restaurant - aan de tafel achter de vier mannen gaan zitten.
De eigenaresse heeft inmiddels de politie gebeld, die even na 19.00 uur arriveert.
De twee politieambtenaren hebben een kort gesprek met de eigenaresse bij de afhaalbalie en vervolgens met de vier mannen bij hun tafel. Toen bleek dat de vrouw ook bij de ruzie aanwezig was heeft één van de politieambtenaren haar aangesproken en is daardoor achter zijn collega gaan staan die nog steeds bij de tafel van de vier mannen stond.
Alle getuigen verklaren dat Arbib plotseling van buitenaf in het restaurantgedeelte verscheen met een mes in zijn rechterhand. Over de houding van arm/hand lopen de verklaringen uiteen, echter duidelijk wordt wel dat de punt van het mes naar voren steekt en het mes ergens tussen heup en schouder wordt gehouden.
Alle getuigen verklaren dat Arbib zonder aarzelen en met versnelde pas liep, danwel rennend/hardlopend in de richting van de tafel van de vier mannen, waar de politieambtenaar naast stond.
In een later gemaakte animatie is het tijdsverloop gemeten tussen het moment van binnenkomen van Arbib in het restaurant en het moment dat Arbib voor de politieambtenaar staat. Er is daarbij uitgegaan van drie loopsnelheden. Bij normale loopsnelheid (5 kilometer per uur) bedraagt de tijd tussen het moment van binnenkomen in het restaurantgedeelte en het schot 4,3 seconden; bij versnelde pas (7 kilometer per uur) is dat 3,1 seconden en bij rennen (10 kilometer per uur) tenslotte 2,4 seconden.
De betrokken politieambtenaar roept vervolgens richting Arbib dat hij het mes moet laten vallen (of woorden met gelijke strekking). Arbib reageert hier niet op en loopt met dezelfde snelheid door. De politieambtenaar kon niet wegkomen omdat links van hem de tafel was met de vier mannen, rechts de deur van de toiletten en achter hem zijn collega.
Als Arbib de politieambtenaar op korte afstand is genaderd lost de politieambtenaar één schot, waarop Arbib achterover valt. Uit het schotrestenonderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut komt naar voren dat de aangetroffen sporen wijzen op een schootafstand tussen circa een halve meter en anderhalve meter.
Volgens procedure schopt de politieambtenaar het mes uit/bij de hand van Arbib vandaan en probeert vervolgens met zijn collega hulp te verlenen door te reanimeren en hartmassage toe te passen.
Arbib overlijdt naar later uit sectie blijkt door dat het schot de linkerlong en linkerlongslagader heeft doorboord.


Het Rijksrecherche onderzoek

Dezelfde avond is door de hoofdofficier van het parket Amsterdam de Rijksrecherche ingeschakeld om onderzoek te doen naar de ware toedracht van het schietincident in restaurant Warung Swietie.

De Rijksrecherche is dezelfde avond op de plaats van het schietincident geweest.

De uniformdienst heeft er voor gezorgd dat de verschillende getuigen separaat zijn vervoerd en gehoord, dit om contaminatie te voorkomen.

Alle relevante getuigen zijn door zowel de uniformdienst (kort na de schietpartij) als de Rijksrecherche gehoord. De Rijksrecherche heeft hiervoor uitdrukkelijk aan zowel de familie van Arbib als aan het Kommitee Marokkaanse Arbeiders Nederland (KMAN) gevraagd om namen van eventuele getuigen te noemen (dit leverde één getuige op die reeds door de Rijksrecherche was gehoord).

De politieambtenaar voldeed aan de schiettoetsen.

Begin september is het proces-verbaal van de Rijksrecherche bij de behandelend officier van justitie binnen gekomen. De laatste onderzoeksresultaten van het NFI kwamen eind september binnen.

Dit dossier is ter collegiale toetsing voorgelegd aan de Commissie Wooldrik. Op 20 oktober heeft de commissie ingestemd met de door de hoofdofficier voorgelegde beoordeling.


De beoordeling

Uit de getuigenverklaringen is gebleken dat de politieambtenaar zich in het smalle gedeelte van het restaurant bevond. Door meerdere getuigen is verklaard dat Arbib met hoge snelheid op de politieambtenaar afliep en dat daardoor een zeer dreigende situatie ontstond. De politieambtenaar was niet in de gelegenheid nog weg te lopen en voor het inzetten van andere geweldsmiddelen had hij eenvoudigweg geen tijd. De politieambtenaar had, nadat hij Arbib nog had gewaarschuwd geen andere keus dan te schieten op Arbib. Daarnaast was er voor hem geen mogelijkheid het wapen gericht te gebruiken, noch heeft hij de tijd en mogelijkheid gehad om een bewuste beweging te maken om de heer D. Arbib op een bepaalde plaats te raken.

Het parket Amsterdam is dan ook van oordeel dat de betrokken politieambtenaar heeft geschoten ter noodzakelijke verdediging van zijn eigen dan wel andermans lijf tegen de ogenblikkelijke wederrechtelijke aanranding door Arbib. Het aangewende geweld voldoet aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit. De betrokken politieambtenaar stond op dat moment en in die situatie geen ander middel ter beschikking en er was geen andere mogelijkheid om zich te verdedigen.

De politieambtenaar zal door het Amsterdamse Openbaar Ministerie niet worden vervolgd.


Bron:http://www.om.nl/

$J@K|€

mika
28-10-03, 23:07
Als agent in Nederland mag je getuige alle reacties niet meer recht handhaven en jezelf verdedigen is helemaal een kwalijke zaak en kan zelfs een rechtzaak worden ook.
Als agent moet je leren weglopen, wegrennen, wegspringen, ontwijken of andere vormen van ontwijkend gedrag in een noodsituatie. Slechts wanneer je een mes half in je lijft hebt zitten mag je naar je wapen grijpen.
Advocaat in Barend en van Dorp: "hij had de aanvallen kunnen ontwijken, naar achteren kunnen springen, op de tafel springen desnoods"

Ik vertrouw op het onderzoek en vind alle heisa erom heen volstrekte
bullshit.

Mika

ieniemienie
28-10-03, 23:35
Geplaatst door mika
Als agent in Nederland mag je getuige alle reacties niet meer recht handhaven en jezelf verdedigen is helemaal een kwalijke zaak en kan zelfs een rechtzaak worden ook.


Zoals de situatie wordt beschreven denk ik dat er maar weinig mensen anders gereageerd zouden hebben dan de agent in kwestie. Ik kan er geen moord of rascisme van maken.

Maar in zaken als deze zou het beter zijn om een onafhankelijke commissie het onderzoek te laten doen.