PDA

Bekijk Volledige Versie : Politie reageerde te laat op waarschuwingen van een op handen zijnde eerwraak



Zwarte Schaap
28-10-03, 17:34
'Politie reageerde laat'

Kerkrade/Maastricht

De politie Kerkrade lijkt niet adequaat te hebben gereageerd op alarmerende signalen voorafgaand aan de viervoudige moord, afgelopen vrijdagochtend. Volgens naaste familieleden gingen aan de moorden op de vier leden van het gezin Vromen bedreigingen en een mishandeling vooraf, waarvan ook melding is gemaakt bij de politie.

http://www.limburgsdagblad.nl/Show_Image/0,4345,1656315,00.jpg

Vlak na de schietpartij in de woning aan de Renierstraat belde een buurman alarmnummer 112, omdat hij S. in uniform en met een vuurwapen bij de familie Vromen had zien binnengaan en vreemde 'plop'-geluiden had gehoord.

Ook de partner van de jongere broer van S. belde vrijdagochtend nog voor de schietpartijen 112 met de melding dat S. iets vreselijks van plan was. Op beide telefoon-tjes zou niet zijn gereageerd. De politie vond de lichamen van de drie slachtoffers in de woning pas ruim vier uur later, toen agenten de gezinsleden wilden inlichten over de moord op hun vader en echtgenoot, die rond tien uur in de sportschool werd doodgeschoten door S.

De politie onderzoekt of deze 112-meldingen vrijdagochtend inderdaad zijn gedaan, zegt persofficier W. Smits. Ook wordt bekeken of het gezin Vromen eerder melding heeft gemaakt bij de politie van mishandeling en bedreiging door Paul S. ,,Dat is vrij gemakkelijk te onderzoeken, omdat van elke melding een mutatie wordt gemaakt. 112-meldingen worden altijd op band opgenomen. Daar valt ook niet mee te manipuleren.'' Waarom het dan toch zo lang moet duren voordat één en ander duidelijk is, komt volgens Smits omdat het onderzoek naar de moorden zelf prioriteit heeft. ,,Maar het aantal beweringen over meldingen bij de politie, voorafgaand aan de moorden, wordt steeds groter. Vandaar dat we nu hopen binnen twee dagen duidelijkheid te hebben. Als dan blijkt dat de politie niet adequaat heeft gereageerd, moet wellicht de Rijksrecherche worden ingeschakeld.''

Op de vraag hoe het kan dat de lichamen in de woning pas in de middaguren werden gevonden, terwijl er 's ochtends al melding zou zijn gedaan van een mogelijke schietpartij in het huis van de familie Vromen, wil Smits niet reageren. ,,Ik kan daar niks over zeggen, omdat ik eerst moet weten of de beweringen kloppen.''

Naaste familieleden van Lei, José, Daniëla en Patrick Vromen zijn in elk geval niet te spreken over de politie van Kerkrade. Volgens hen is het gezin Vromen, in de periode voor de moorden, drie keer op het bureau geweest om melding te maken van bedreiging door Paul S.

Bron: Limburgs Dagblad 28/10/03

Maslov
28-10-03, 17:47
Zwart Schaap,

Het aanvoeren van de term 'eerwraak' door jou in dit soort gevallen deugt mijns inziens niet met datgeen wat eerwraak in veel landen met een overwegend islamitisch en/of hindoeistisch karakter betekent.

Daar slaat dit met name op agressie naar vrouwen, als zij de familie eer zogenaamd aantasten.

Zwarte Schaap
28-10-03, 18:01
Geplaatst door Maslov
Zwart Schaap,

Het aanvoeren van de term 'eerwraak' door jou in dit soort gevallen deugt mijns inziens niet met datgeen wat eerwraak in veel landen met een overwegend islamitisch en/of hindoeistisch karakter betekent.

Daar slaat dit met name op agressie naar vrouwen, als zij de familie eer zogenaamd aantasten.

Wie zegt dat zijn familie eer niet aangetast is?

Waterval
28-10-03, 18:04
Tenzij alleen Arabieren en of Moslims een eer hebben die zij hoog kunnen houden.... ( daar ga ik niet van uit) .....

Zwarte Schaap
28-10-03, 18:08
Geplaatst door Waterval
Tenzij alleen Arabieren en of Moslims een eer hebben die zij hoog kunnen houden.... ( daar ga ik niet van uit) .....

In mijn geval zou ik het woord Arabieren vervangen door Imazighen.

Waterval
28-10-03, 18:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
In mijn geval zou ik het woord Arabieren vervangen door Imazighen.


Aker3ie ojash....




ps: Is dat een foto van het arsenaal dat hij in bezit had.....

Zwarte Schaap
28-10-03, 18:18
Geplaatst door Waterval
Aker3ie ojash....




ps: Is dat een foto van het arsenaal dat hij in bezit had.....

(Nee, een Uriaghelie )


Hij was mede eigenaar van sportclub annex schietvereniging, dus ik denk het wel.

Bouyachia
28-10-03, 18:26
Deze zogenaamde ' eerwraak' gaat voor zowel een Amazigh als een Arabier te ver :jammer:

Zwarte Schaap
28-10-03, 18:30
Geplaatst door Bouyachia
Deze zogenaamde ' eerwraak' gaat voor zowel een Amazigh als een Arabier te ver :jammer:

Bedankt voor je noodzakelijke aanvulling !

jaja
28-10-03, 18:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wie zegt dat zijn familie eer niet aangetast is? Zijn familie!

Bouyachia
28-10-03, 18:35
Geplaatst door jaja
Zijn familie!

Hoe kan zijn familie dit nou zeggen?? Zijn ze in hem gekropen en weten ze daardoor wat hij vind/voelt ofzo??

sadeeQ
28-10-03, 18:36
Geplaatst door jaja
Zijn familie!

:moe:

bron?

zijn famillie kan het niet meer navertellen :eek:

Bouyachia
28-10-03, 18:41
Geplaatst door sadeeQ
:moe:

bron?

zijn famillie kan het niet meer navertellen :eek:

:hihi:

Qwertyno
28-10-03, 18:44
Geplaatst door Maslov
Zwart Schaap,

Het aanvoeren van de term 'eerwraak' door jou in dit soort gevallen deugt mijns inziens niet met datgeen wat eerwraak in veel landen met een overwegend islamitisch en/of hindoeistisch karakter betekent.

Daar slaat dit met name op agressie naar vrouwen, als zij de familie eer zogenaamd aantasten.

Hier gaat het hier over agressie naar vrouwen, mannen en kinderen.
En hoeveel berichten heb k wel niet gelezen van autochtonen die hun partners vermoorden omdat ze vreemdgaan of iets dergelijks.

Maar een heel gezin kapotschieten voor een geldkwestie..? waar gaat dit heen..

Maar Maslov, Stel je eens voor dat de dader een marokkaan was geweest met een marokkaans gezin.
Poehh, wat een 'eerwraak' zou dat dan geweest zijn....of niet?

sadeeQ
28-10-03, 18:50
Geplaatst door Qwertyno
Maar Maslov, Stel je eens voor dat de dader een marokkaan was geweest met een marokkaans gezin.
Poehh, wat een 'eerwraak' zou dat dan geweest zijn....of niet?

:argwaan: dan was per direct de kinderbijslag , bijstandsuitkeering en huursubsidie van alle marokkanen in een omtrek van 100km van plaats delict ingevroren :p


:fuckit2: mas-haloff :engel:

jaja
28-10-03, 19:07
Geplaatst door Bouyachia
Hoe kan zijn familie dit nou zeggen?? Zijn ze in hem gekropen en weten ze daardoor wat hij vind/voelt ofzo?? familie eer wordt toch niet door één persoon vastgesteld ...??? Zijn broer heeft z'n bovenste best gedaan hem tegen te houden. Hij vond dat hij onjuist handelde.
Het was misschien zijn eigen trots die gekrenkt was - hoewel ook zakelijke belangen een rol lijken te spelen - maar eigen trots is iets anders als familie-eer. Familie-eer is het gevoel van alle leden van de familie dat er iets "eigens" is dat niet bezoedeld mag worden, bijv. doordat een vrouwelijk lid van de familie een relatie heeft met een man, die niet is goedgekeurd door de andere leden van de familie. Het hoort thuis in een honour-shame-culture. Daar is hier geen sprake van. Sowieso is in Europa de guilt-culture veel sterker dan de shame culture. Daarom wordt er hier minder vaak zo drastisch gehandeld ALLEEN omdat men bang is wat anderen zouden zeggen. Eer-wraak daarentegen is vooral gebaseerd op het gevoel "wat zullen de anderen zeggen dat een lid van mijn familie zoiets heeft gedaan". In principe is eerwraak dus gericht op mensen die tot de eigen groep behoren, niet op anderen, zoals schoonfamilie. Als eerwraak wordt toegepast op anderen dan alleen op mensen die andere leden van mijn groep hebben "bezoedeld", een slechte naam voor de gehele familie bij anderen heeft bezorgd. Als de bezoedelde zelf wraak neemt, is het eigen trots, heel zelden familie eer, die tot de daad leidt. Het heeft dus niets met de groep te maken, maar met het individu.

Als de rest van de familie dus niet het gevoel is dat er zoiets van familie-eer in het spel is, dan kan het ook geen eer-wraak zijn. zoals gezegd, wellicht eigen gekrenkte trots van de man, maar dat is iets anders ...

Er was sprake van een scheiding, waarbij er spanningen zijn opgetreden tussen het paar en tussen de man en de familie van de vrouw - de man werkte in het bedrijf van de schoonfamilie - de zakelijke verschillen komen daar uit voort.

Bouyachia
28-10-03, 19:10
Geplaatst door jaja
familie eer wordt toch niet door één persoon vastgesteld ...??? Zijn broer heeft z'n bovenste best gedaan hem tegen te houden. Hij vond dat hij onjuist handelde.
Het was misschien zijn eigen trots die gekrenkt was - hoewel ook zakelijke belangen een rol lijken te spelen - maar eigen trots is iets anders als familie-eer. Familie-eer is het gevoel van alle leden van de familie dat er iets "eigens" is dat niet bezoedeld mag worden, bijv. doordat een vrouwelijk lid van de familie een relatie heeft met een man, die niet is goedgekeurd door de andere leden van de familie. Het hoort thuis in een honour-shame-culture. Daar is hier geen sprake van. Sowieso is in Europa de guilt-culture veel sterker dan de shame culture. Daarom wordt er hier minder vaak zo drastisch gehandeld ALLEEN omdat men bang is wat anderen zouden zeggen. Eer-wraak daarentegen is vooral gebaseerd op het gevoel "wat zullen de anderen zeggen dat een lid van mijn familie zoiets heeft gedaan". In principe is eerwraak dus gericht op mensen die tot de eigen groep behoren, niet op anderen, zoals schoonfamilie. Als eerwraak wordt toegepast op anderen dan alleen op mensen die andere leden van mijn groep hebben "bezoedeld", een slechte naam voor de gehele familie bij anderen heeft bezorgd. Als de bezoedelde zelf wraak neemt, is het eigen trots, heel zelden familie eer, die tot de daad leidt. Het heeft dus niets met de groep te maken, maar met het individu.

Als de rest van de familie dus niet het gevoel is dat er zoiets van familie-eer in het spel is, dan kan het ook geen eer-wraak zijn. zoals gezegd, wellicht eigen gekrenkte trots van de man, maar dat is iets anders ...

Er was sprake van een scheiding, waarbij er spanningen zijn opgetreden tussen het paar en tussen de man en de familie van de vrouw - de man werkte in het bedrijf van de schoonfamilie - de zakelijke verschillen komen daar uit voort.


Het eergevoel van de man zelf hoeft niet gedeelt te worden door zijn broer of wie dan ook....ik ben het niet met je eens dat het iets gemeenschappelijks moet zijn

sadeeQ
28-10-03, 19:15
Geplaatst door jaja
familie eer wordt toch niet door één persoon vastgesteld ...??? Zijn broer heeft z'n bovenste best gedaan hem tegen te houden. Hij vond dat hij onjuist handelde.
Het was misschien zijn eigen trots die gekrenkt was - hoewel ook zakelijke belangen een rol lijken te spelen - maar eigen trots is iets anders als familie-eer. Familie-eer is het gevoel van alle leden van de familie dat er iets "eigens" is dat niet bezoedeld mag worden, bijv. doordat een vrouwelijk lid van de familie een relatie heeft met een man, die niet is goedgekeurd door de andere leden van de familie. Het hoort thuis in een honour-shame-culture. Daar is hier geen sprake van. Sowieso is in Europa de guilt-culture veel sterker dan de shame culture. Daarom wordt er hier minder vaak zo drastisch gehandeld ALLEEN omdat men bang is wat anderen zouden zeggen. Eer-wraak daarentegen is vooral gebaseerd op het gevoel "wat zullen de anderen zeggen dat een lid van mijn familie zoiets heeft gedaan". In principe is eerwraak dus gericht op mensen die tot de eigen groep behoren, niet op anderen, zoals schoonfamilie. Als eerwraak wordt toegepast op anderen dan alleen op mensen die andere leden van mijn groep hebben "bezoedeld", een slechte naam voor de gehele familie bij anderen heeft bezorgd. Als de bezoedelde zelf wraak neemt, is het eigen trots, heel zelden familie eer, die tot de daad leidt. Het heeft dus niets met de groep te maken, maar met het individu.

Als de rest van de familie dus niet het gevoel is dat er zoiets van familie-eer in het spel is, dan kan het ook geen eer-wraak zijn. zoals gezegd, wellicht eigen gekrenkte trots van de man, maar dat is iets anders ...

Er was sprake van een scheiding, waarbij er spanningen zijn opgetreden tussen het paar en tussen de man en de familie van de vrouw - de man werkte in het bedrijf van de schoonfamilie - de zakelijke verschillen komen daar uit voort.

:rolleyes: :rolleyes:

vreemde redenatie

ik kan nog wel een paar van zulke kranten-artikels opzoeken


.Vijf jaar voor eerwraak


Hij wilde een goede Turks-Koerdische zoon zijn, Ali D. Daarom schoot hij het pistool van zijn vader leeg op Hassan K., omdat Hassan Ali's zusje Yeliz (15) had meegenomen naar Turkije. Daardoor was de eer van Yeliz en haar familie zo geschonden dat alleen eerwraak die nog enigszins kon herstellen. Ali was 17 jaar toen hij op zijn school in Veghel veertien kogels afvuurde. Hij raakte niet alleen Hassan, maar ook drie medeleerlingen en een docente. Niemand stierf. Ali's vader bracht zijn ‘goede' zoon eerst naar school en toen naar het politiebureau. De vader heeft inmiddels acht jaar gekregen en Ali nu vijf jaar. Mag cultuur een excuus zijn voor wat in Nederland geldt als een misdrijf?

Zwarte Schaap
28-10-03, 19:16
Geplaatst door Bouyachia
Het eergevoel van de man zelf hoeft niet gedeelt te worden door zijn broer of wie dan ook....ik ben het niet met je eens dat het iets gemeenschappelijks moet zijn

Precies ! De familie die hij doodschoot was van zijn exvrouw/vriendin. Familieproblemen speelden zeker een rol. Ik vermoed dat hij zijn eer als stoere marinier en als sportschoolhouder(mischien bodybuilder) kapot zag gaan omdat hij zijn vrouwtje niet kon behouden.

sadeeQ
28-10-03, 19:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Precies ! De familie die hij doodschoot was van zijn exvrouw/vriendin. Familieproblemen speelden zeker een rol. Ik vermoed dat hij zijn eer als stoere marinier en als sportschoolhouder(mischien bodybuilder) kapot zag gaan omdat hij zijn vrouwtje niet kon behouden.

:o je bent niet goed op de hoogte zo te lezen.

zijn ex had inmiddels al een vriendje,dat kon deze stoere kaas niet aan natuurlijk :gniffel:

Bouyachia
28-10-03, 19:22
Geplaatst door sadeeQ
:o je bent niet goed op de hoogte zo te lezen.

zijn ex had inmiddels al een vriendje,dat kon deze stoere kaas niet aan natuurlijk :gniffel:


Ja jullie zeggen in feite gewoon hetzelfde...maja, who cares, laat ze mekaar maar afmaken en uitmoorden, zolang ik er maar niet betrokken bij raak :hihi:











































































Grapjuuuuuh, ik vind het wel erg (zehma) :maf2:

Zwarte Schaap
28-10-03, 19:25
Geplaatst door sadeeQ
:o je bent niet goed op de hoogte zo te lezen.

zijn ex had inmiddels al een vriendje,dat kon deze stoere kaas niet aan natuurlijk :gniffel:

Dat verklaart een hoop !

Zwarte Schaap
28-10-03, 19:27
Geplaatst door Bouyachia
Ja jullie zeggen in feite gewoon hetzelfde...maja, who cares, laat ze mekaar maar afmaken en uitmoorden, zolang ik er maar niet betrokken bij raak :hihi:

Grapjuuuuuh, ik vind het wel erg (zehma) :maf2:

Ik snap het eventjes niet !

sadeeQ
28-10-03, 19:30
Geplaatst door Bouyachia
Ja jullie zeggen in feite gewoon hetzelfde...maja, who cares, laat ze mekaar maar afmaken en uitmoorden, zolang ik er maar niet betrokken bij raak :hihi:



:lekpuh: in mijn geval ben ik degene die voor zijn leven moet vrezen en niet andersom,vrouwen zijn nou eenmaal gek op me :zwaai:

Bouyachia
28-10-03, 19:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik snap het eventjes niet !

Hahah, valt niets aan te snappen, was een flauw geintje vamme, die alleen slimme mensen begrijpen zehma ;) :bril:

Bouyachia
28-10-03, 19:32
Geplaatst door sadeeQ
:lekpuh: in mijn geval ben ik degene die voor zijn leven moet vrezen en niet andersom,vrouwen zijn nou eenmaal gek op me :zwaai:

Haha zehmaaaa, vrouwen kunnen je wel :sniper: :auw:

jaja
28-10-03, 19:52
Geplaatst door Bouyachia
Het eergevoel van de man zelf hoeft niet gedeelt te worden door zijn broer of wie dan ook....ik ben het niet met je eens dat het iets gemeenschappelijks moet zijn familie eer kan alleen spelen als er iets is dat bij de familie hoort ... als het alleen prive trots is is het dus geen eer-wraak ... of je rekt het begrip op tot iedereen die zich gekrent voelt om wat dan ook, of dat nu de individu zelf betreft, of een familielid of wie dan ook met wie hij een band voelt ... daarmee is elke daad bijna eerwraak en is het daarmee een niets zeggend begrip geworden.
In de anthropologie is eerwraak duidelijk gereserveerd voor die samenlevingen die meer neigen tot een shame-culture. Het is dan de druk vanuit de samenleving die van de betrokkene "eist" de bezoedeling van de familie-eer te verwijderen. Kan er niets aan doen, dat is nu eenmaal de definitie van de term. Ik kan niet zien dat de Nederlandse samenleving van Paul eiste dat hij zijn schoonfamilie uitmoordde. Het was zijn individuele trots wellicht die gekrent was, maar dat is iets anders ... dat is intern, zonder druk van buitenaf. In de nederlnadse samenleving zou hij niet een outcast zijn omdat hij niet meer in zijn huis kon komen.

Bouyachia
28-10-03, 20:05
Geplaatst door jaja
familie eer kan alleen spelen als er iets is dat bij de familie hoort ... als het alleen prive trots is is het dus geen eer-wraak ... of je rekt het begrip op tot iedereen die zich gekrent voelt om wat dan ook, of dat nu de individu zelf betreft, of een familielid of wie dan ook met wie hij een band voelt ... daarmee is elke daad bijna eerwraak en is het daarmee een niets zeggend begrip geworden.
In de anthropologie is eerwraak duidelijk gereserveerd voor die samenlevingen die meer neigen tot een shame-culture. Het is dan de druk vanuit de samenleving die van de betrokkene "eist" de bezoedeling van de familie-eer te verwijderen. Kan er niets aan doen, dat is nu eenmaal de definitie van de term. Ik kan niet zien dat de Nederlandse samenleving van Paul eiste dat hij zijn schoonfamilie uitmoordde. Het was zijn individuele trots wellicht die gekrent was, maar dat is iets anders ... dat is intern, zonder druk van buitenaf. In de nederlnadse samenleving zou hij niet een outcast zijn omdat hij niet meer in zijn huis kon komen.


Ok dus jij wilt dat we het geen eer noemen omdat het alleen om zijn trots/eer(:hihi:gevoel ging? Ok vooruit, dan noemen we het TROTS



Wat een drama :rolleyes:

Waterval
28-10-03, 20:14
Jaja...... Leuk man, een definitie scheppen zodat je redenatie klopt...



:wink:

Bouyachia
28-10-03, 20:16
Geplaatst door Waterval
Jaja...... Leuk man, een definitie scheppen zodat je redenatie klopt...



:wink:


volgens mij weet hij zelf ook niet zo goed waar hij het over heeft :maf2:

sadeeQ
28-10-03, 20:18
Geplaatst door Waterval
Jaja...... Leuk man, een definitie scheppen zodat je redenatie klopt...



:wink:

:lekpuh:


Palestijnse kind loopt opzettelijk tegen een niet met opzet afgevuurde Israëlische kogel op,

:auw2:

Bouyachia
28-10-03, 20:21
Geplaatst door sadeeQ
:lekpuh:


Palestijnse kind loopt opzettelijk tegen een niet met opzet afgevuurde Israëlische kogel op,

:auw2:

Hahah JuisteM!!

Waterval
29-10-03, 04:43
Geplaatst door EdV
Inderdaad jaja,

Ondanks pogingen van anderen om je woorden anders uit te leggen is eerwraak het typische verschijnsel van een samenleving die in groepen denkt in plaats van in individuen. Voor zulke samenlevingen is onrecht slechts onrecht als het de eigen groep treft, bijvoorbeeld de eigen familie.
Het feit dat de broer van de moordenaar uit Kerkrade nog heeft getracht zijn broer tegen te houden geeft aan dat hier geen sprake was van eerwraak. Integendeel: de daad werd als totaal onrechtvaardig gezien door de familie van de dader, die geen enkele boodschap heeft aan de gekrenkte trots van de moordenaar en gewoonweg eist dat een mens in staat moet zijn om opgedane vernederingen te dragen en lak moet hebben aan wat de omgeving van hem zou kunnen vinden.

Zwart Schaap probeert ondanks zijn intellegentie het woord te eerwraak te exporteren naar de Nederlandse samenleving in een poging die te besmeuren met de uitwassen die typisch oosters zijn en vreemd aan de Nederlandse cultuur. Dat zal hem uiteraard niet lukken. Nederland kent geen eerwraak omdat dit eeuwen geleden al definitief is afgeschaft in hart en ziel.

Ze weten dat ze liegen en dat ze geen vat kunnen krijgen op een maatschappij waarin schuldbesef belangrijker wordt gevonden dan eer- en schaamtebesef. Ze spelen in op het schuldgevoel van een samenleving zonder zelf ooit zoiets gekend te hebben.


Ed



Prima EdV, maar ik vraag me af in hoeverre de media dit onderscheid zal zien/ meenemen in haar berichtgeving wanneer het een Marokkaan/ Turk betreft...


ps:

Nederland kent geen eerwraak omdat dit eeuwen geleden al definitief is afgeschaft in hart en ziel.

an3sdej
29-10-03, 08:55
Zwart Schaap probeert ondanks zijn intellegentie het woord te eerwraak te exporteren naar de Nederlandse samenleving in een poging die te besmeuren met de uitwassen die typisch oosters zijn en vreemd aan de Nederlandse cultuur. Dat zal hem uiteraard niet lukken. Nederland kent geen eerwraak omdat dit eeuwen geleden al definitief is afgeschaft in hart en ziel.

:duim:

jaja
29-10-03, 09:19
Geplaatst door Bouyachia
Ok dus jij wilt dat we het geen eer noemen omdat het alleen om zijn trots/eer(:hihi:gevoel ging? Ok vooruit, dan noemen we het TROTS



Wat een drama :rolleyes: individuele trots is iets anders als familie-eer ... Ga naar een universiteit, vraag naar de afdeling "Anthropologie" en vraag hen om wat uitleg over "shame-culture" en eerwraak ... het staat al sinds jaar en dag in hun handboeken ...
Als er geen sprake is van druk van buiten af, geen "shaming" door buitenstaanders, dan kan volgens de normale en gangbare definitie van eerwraak daar geen sprake van zijn. Het belangrijke element dat eerwraak iets speciaals maakt is juist die inwerking door de buitenwacht. Mensen die eerwraak plegen verwijzen ook altijd naar wat de buitenwacht wel niet van hun familie zou zeggen, dat de reputatie en "eer" bezoedelt was. Daar is in deze geen sprake van omdat in de nederlandse samenleving "de reputatie" van "de familie" heel wat minder zwaar beladen is. dat komt vooral omdat de nederlandse samenleving veel individualistischer is.
Nogmaals ... doe een inleidende cursus anthropologie en je hoort alles over.

PS: Aqua, dus niet ik verzin een nieuwe definitie, maar juist diegenen die eerwraak los maken van de shame-culture en het gaan gebruiken voor elke daad die gebaseerd op een emotie. Als dat laatste de definitie wordt dan ontneem de term elke zeggenschap ... en maakt hem waardeloos. Kun je doen ... met het idee ... dan vallen anderen ons niet meer lastig als er iets gebeurd dat past bij de officiele anthropologische definitie ... dat zal tegenvallen. Als een term zijn "kracht" verliest komt er gewoon een nieuwe. Anthropologen moeten kunnen beschrijven wat ze zien .. en daarbij moeten ze termen gebruiken die zaken onderscheiden van andere zaken ... Dus als je het woord eerwraak afschaft, komt er snel genoeg een nieuwe term die weer precies dat omschrijft.