PDA

Bekijk Volledige Versie : Atheďstische regimes die de verlichting hebben doorgemaakt zijn veel humaner.



Marsipulami
29-10-03, 11:51
Gevluchte Noord-Koreaanse doet verslag van verschrikkingen christenvervolging


Ermelo (ANP) 29 oktober - De Noord-Koreaanse vluchtelinge Soon Ok Lee overleefde een van de tientallen strafkampen in haar geboorteland, en voelde zich geroepen om haar verhaal en dat van de vervolgde christenen te vertellen. De stichting Open Doors, die zich inzet voor verdrukte christenen, houdt de Nederlandse vertaling 1 november tijdens haar open dag in Barneveld ten doop.

'Zij mogen de hemel niet zien'
Aanvankelijk zou Ok Lee aanwezig zijn bij de presentatie van haar boek 'Zij mogen de hemel niet zien'. Ze heeft moeten afzeggen om haar asielaanvraag in de Verenigde Staten niet op het spel te zetten. De titel van haar boek slaat op de 140 christenen in het kamp waar ze tussen 1985 en 1992 gevangen zat.

Marteling
“Zij geloofden in de hemel”, zegt Ok Lee. “In Noord-Korea spreekt niemand over God, maar over de hemel. Christenen worden in mijn land zwaar vervolgd. In het kamp kregen ze het gevaarlijkste werk en werden ze het zwaarst gemarteld. Ze moesten de hele dag met gebogen hoofd lopen. Ik raakte gefascineerd door hun standvastigheid. Zelfs met de dood in de ogen bleven ze hun Heer aanroepen.”

Zondebok
Ok Lee werd in 1985 opgepakt. Als lid van een vooraanstaande familie besteedde ze tot die tijd al haar energie aan de communistische partij en de 'Grote Leider', de in 1994 overleden Kim Il Sung. Ze leidde een handelsdistributiecentrum en werd als zondebok aangewezen in een corruptieschandaal.

Valse verklaring
Veertien maanden lang werd ze vreselijk gemarteld om haar tot een valse bekentenis te dwingen. “Ik wilde niet toegeven omdat dan ook mijn familie zou worden gestraft. Pas toen de Openbare Veiligheidsdienst toezegde dat hen niets zou overkomen, heb ik de valse verklaring getekend. Ze hebben geen woord gehouden. Mijn zoon werd van de universiteit gestuurd en mijn man is vermoedelijk gestorven in de gevangenis.”

Heropvoedingskamp
Soon Ok Lee werd veroordeeld tot dertien jaar opsluiting in een heropvoedingskamp. Daar onderging ze net als de andere gevangenen wrede martelingen. ,,We werden gedwongen achttien tot twintig uur te werken. Iedereen moest een bepaalde hoeveelheid productie halen. Wie zijn quotum niet bereikte, zag zijn voedselrantsoen gehalveerd tot een eetlepel per dag. We dronken vervuild water.”

Baby’s doodgetrapt
Zwangere vrouwen mochten volgens Ok Lee hun kinderen niet levend ter wereld brengen. “Met pijnlijk gif wekten de gevangenisbewaarders een miskraam op. Levende baby's werden doodgetrapt. Ik hoor de vrouwen nog schreeuwen. Veel gevangenen kwamen om door 'schoktherapie'. Ze werden met elektrische schokken doodgemarteld.”

Verhaal vertellen als levensdoel
Na zes jaar werd Ok Lee plotseling vrijgelaten. Voor het eerst in dertig jaar verleende dictator Kim Il Sung gratie aan een
gevangene. “Alle 6000 gevangenen in het kamp waren erbij toen het nieuws bekend werd gemaakt. De directeur van het kamp vertelde hun dat als ze zo hard werkten als ik, ze ook vrijgelaten zouden worden. Iedereen keek naar mij, inclusief de christenen die niet op mochten kijken. In hun ogen las ik dat ik hun verhaal moest vertellen. Dat is nu mijn levensdoel.”

Vlucht
Na haar vrijlating vluchtte Ok Lee met haar zoon via China en Zuid-Korea naar de Verenigde Staten. In China bekeerden beiden zich tot het christendom. “Overal waar ik kom, probeer ik te vertellen van de misstanden in mijn land. Wie een bijbel bezit, kan worden opgepakt. Ook als je klaagt over het voedseltekort of op een andere manier kritiek hebt, kan je in de gevangenis worden gegooid. Ik vraag alle christenen te bidden voor de vergeten mensen van Noord-Korea.”

Angeldust
29-10-03, 12:26
Geplaatst door Marsipulami
Veel gevangenen kwamen om door 'schoktherapie'. Ze werden met elektrische schokken doodgemarteld.”


Wat een interessante interpretatie van het begrip shocktherapie, de nu alsnog waardering winnende shocktherapie 'in nederland' komt nu in een heel ander licht te staan...

Tomas
29-10-03, 12:31
Ik kan me de angst voor christenen wel voorstellen in dat land. Zelf hebben ze geen enkele kolonie of een of andere imperialistische buitenlandse politiek. En ze weten dondersgoed wat het christendom kan betekenen wat dat betreft. Gezien het koloniale verleden van Europa of de huidige christelijke politiek in de vs...

Nee, groot gelijk: op de brandstapel met die christenen.

Ze verkondigen altidj wel iets met liefde enzo, maar ze doen heel iets anders...

Angeldust
29-10-03, 12:38
Geplaatst door Tomas
Ik kan me de angst voor christenen wel voorstellen in dat land. Zelf hebben ze geen enkele kolonie of een of andere imperialistische buitenlandse politiek. En ze weten dondersgoed wat het christendom kan betekenen wat dat betreft. Gezien het koloniale verleden van Europa of de huidige christelijke politiek in de vs...

Nee, groot gelijk: op de brandstapel met die christenen.

Ze verkondigen altidj wel iets met liefde enzo, maar ze doen heel iets anders...

Het is eigenlijk een zeer nobele daad van het Noordkoreaanse regime, ze helpen die christenen linea recta naar de hemel. Dat mag best wel eens gezegd worden... :D