PDA

Bekijk Volledige Versie : JDL: antwoord op vragen uit 2e kamer



Simon
29-10-03, 13:03
In antwoord op uw brieven van 23 en 24 september jl. (genummerd 2030400370 en 2030400410), deel ik u mee dat de vragen van de kamerleden De Wit (SP), Wilders (VVD) en Eurlings (CDA) over de Joodse Defensie Liga (JDL) vanwege hun onderlinge samenhang gezamenlijk worden beantwoord zoals aangegeven in de bijlage bij deze brief.

De vragen van kamerlid De Wit beantwoord ik mede namens mijn ambtgenoot van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en de vragen van de kamerleden Wilders en Eurlings beantwoord ik mede namens mijn ambtgenoten van Binnenlandse zaken en Koninkrijkrelaties en Buitenlandse zaken.


De Minister van Justitie,

Antwoorden van de minister van Justitie mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties op de vragen Vragen van het lid De Wit (SP) over de Joodse Defensie Liga (JDL) (ingezonden 23 september 2003; nr. 2030400370).

Vraag 1.
Bent u bekend met de berichtgeving over de Joodse defensie Liga (JDL) in Nederland?

Antwoord 1.
Ja.

Vraag 2.
Wat vinden de ministers van deze organisatie, vooral nu zij te kennen heeft gegeven geweld niet te schuwen?

Antwoord 2.
De JDL komt in Nederland in beeld op een moment waarop sprake is van een toename van anti-joodse en anti-Israëlische incidenten. De JDL wekt ten onrechte de indruk dat deze verschijnselen onvoldoende aandacht van de overheid zouden krijgen. De mogelijke bereidheid van de JDL om geweld toe te passen staat haaks op het principe van het geweldsmonopolie van de staat. Een dergelijke geweldstoepassing zal onaanvaardbaar zijn.

De politieke tak van de internationale JDL, de Kach/Kahane Chai partij, staat op de Europese lijst van personen en entiteiten waartegen met het oog op de strijd tegen het terrorisme beperkende maatregelen moeten worden uitgevoerd.

Vraag 3.
Bent u bereid uit te zoeken welke vormen van geweld JDL zegt niet te schuwen, alsmede wat zij beoogt met ‘combat fighting’ om een agressor uit te schakelen, en dit te berichten aan de Kamer?


Antwoord 3.
De JDL-afdeling in Nederland is onderdeel van de Jewish Defense League. Doel van de JDL is het bevorderen van de gepercipieerde belangen van joden, het joodse volk en de staat Israël. Hierbij worden deels begrippen zoals joodse discipline, eenheid, trots en ‘ijzer’ op een extremistische manier ingevuld. Het beginsel van ‘ijzer’ houdt bijvoorbeeld in dat nagenoeg alle middelen bij het nastreven van de doelen geoorloofd zijn. Derhalve ook geweld, waaronder “combat fighting”. Wij zullen de ontwikkelingen rond de JDL-Nederland dan ook nauwlettend volgen, omdat het ontoelaatbaar is dat organisaties zich bedienen van geweld om hun doelen te realiseren. Indien sprake is van (voorgenomen) geweldsaanwending zal het Openbaar Ministerie hier onverwijld van in kennis gesteld worden.

Vraag 4.
Welke maatregelen gaat u nemen?

Antwoord 4.
De AIVD doet onderzoek naar de activiteiten van de Nederlandse afdeling van de JDL. Daarbij worden ook de mogelijke verbanden onderzocht tussen de JDL in Nederland en de Kach/Kahane Chai partij. Als de dienst daarbij stuit op strafbare handelingen zal het Openbaar Ministerie onverwijld daarvan in kennis gesteld worden.


Antwoorden van de ministers van Buitenlandse Zaken, van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en van minister van Justitie op de vragen van de leden Wilders (VVD) en Eurlings (CDA) over het optreden van de Joodse defensie Liga (JDL) in Nederland (ingezonden 24 september 2003; nr. 2030400410).

Vraag 1.
Heeft u er kennis van genomen dat de Joodse Defensie Liga (JDL) op zondag 21 september jl. een stille mars heeft georganiseerd in Den Haag?

Antwoord 1.
Ja.

Vraag 2.
Wat is u bekend over het karakter van de JDL? Welk type activiteiten zijn door deze organisatie ondernomen in landen waar zij zich reeds langer van zich doet spreken, zoals bijvoorbeeld in de Verenigde Staten en Israël Is het waar dat Israël de JDL als terroristisch beschouwd en buiten de wet heeft verklaard en dat in de Verenigde Staten de JDL door de FBI is geďnfiltreerd teneinde terroristische aanslagen te voorkomen?

Antwoord 2.
De JDL-afdeling in Nederland is onderdeel van de Jewish Defense League die in 1968 in de Verenigde Staten is opgericht door de rabbijn Meir Kahane. Doel van de JDL is het bevorderen van de gepercipieerde belangen van joden, het joodse volk en de staat Israël. Hierbij worden deels begrippen zoals joodse discipline, eenheid, trots en ‘ijzer’ op een extremistische manier ingevuld. Het beginsel van ‘ijzer’ houdt bijvoorbeeld in dat nagenoeg alle middelen bij het nastreven van de doelen geoorloofd zijn, waaronder ook geweld. Wij zullen de ontwikkelingen rond de JDL-Nederland dan ook nauwlettend volgen, omdat het ontoelaatbaar is dat organisaties zich bedienen van geweld om hun doelen te realiseren. Indien sprake is van (voorgenomen) geweldsaanwending zal het Openbaar Ministerie hier door de AIVD onverwijld van in kennis gesteld worden.
In de Verenigde Staten is de JDL in verband gebracht met het beramen van aanslagen op islamitische doelen en mensenrechtenactivisten. De Israëlische afdeling van de JDL is in 1973 opgegaan in de Kach/Kahane Chai partij. Deze partij werd in 1994 in Israël verboden. Aanleiding was de aanslag van een aanhanger van deze partij in Hebron, waarbij 29 Palestijnen werden gedood.
Over het operationele werk van de FBI kunnen wij uiteraard geen mededeling doen.

Vraag 3.
Hoe oordelen andere regeringen in de Europese Unie over de JDL?

Antwoord 3.
De politieke tak van de internationale JDL, de Kach/Kahane Chai partij, staat op de Europese lijst van personen en entiteiten waartegen met het oog op de strijd tegen het terrorisme beperkende maatregelen moeten worden uitgevoerd. In diverse Europese landen bestaan afdelingen van de JDL. De kennis bij de autoriteiten over de organisatie lijkt meestal beperkt te zijn. Onderzoek tot dusverre heeft niet uitgewezen dat in andere EU-landen JDL afdelingen zijn verboden of in verband worden gebracht met geweldsdelicten of andere zware overtredingen.

Simon
29-10-03, 13:05
.

an3sdej
29-10-03, 13:39
Gewoon 'gelijke monniken gelijke kappen' dus.

nl-x
29-10-03, 13:49
Ik mis hier het een en ander aan vragen. Zo weet ik zeker dat een tijd terug een van de vragen zou zijn "bent u bereid de JDL in Nederland te verbieden?" Deze zie ik hier niet terug.

freya
29-10-03, 14:13
Geplaatst door nl-x
Ik mis hier het een en ander aan vragen. Zo weet ik zeker dat een tijd terug een van de vragen zou zijn "bent u bereid de JDL in Nederland te verbieden?" Deze zie ik hier niet terug.

Werd die vraag wel zo gesteld nav de AEL?

Simon
29-10-03, 14:15
Nou zoeken jullie anders zelf ook maar even:

http://parlando.sdu.nl/

daar op link voor anoniem inloggen
dan op uitgebreid zoeken klikken
dan trefwoord JDL gebruiken

Pixelshade
29-10-03, 15:53
joden met bokshandschoenen :hihi:

Kachol Levan
29-10-03, 16:34
Geplaatst door Pixelshade
joden met bokshandschoenen :hihi:

Er waren een paar flinke bokskampioenen onder Joden. Ook in Nederland trouwens.

nl-x
29-10-03, 18:09
Het valt me trouwens op dat brief 1 , vraag 3 niet is beantwoord... (er is geen antwoord gegeven op de vraag dat beantwoord had moeten worden met ja, nee of de vormen van geweld.)

En het nut van brief 2 vraag 1 zie ik niet in, jullie wel ? (Als ie er geen kennis van had, zou ie het even snel opdoen lijkt mij. En er wordt verder niets meer over gevraagd.)