PDA

Bekijk Volledige Versie : Extremistische autochtone jeugd pleegt wekenlang geweld tegen asielzoekers



Zwarte Schaap
29-10-03, 13:36
Geweld tegen asielzoekers zou van extremistische jongeren komen

van onze redactie regio

DOKKUM - In Dokkum kwam het vrijdagavond bij het asielzoekerscentrum tot een uitbarsting, toen leerlingen van het Dockinga Collega stenen naar woningen gooiden. Maar al sinds afgelopen zomer zijn er spanningen tussen bewoners van het centrum en jongeren. Vestigingsdirecteur Wolter Buikema van het Dockinga College wil over de zaak niet te veel kwijt. Maar het groepsgedrag van een aantal van zijn leerlingen baart hem al langer zorgen.

,,Er broeit al langer iets.'' Sinds een week of zes heeft hij overleg met het naburige Piter Jelles College, dat de internationale schakelklas herbergt.

De vijf jonge relschoppers die vrijdagnacht het asielzoekerscentrum in Dokkum terroriseerden, zijn leerlingen van de vmbo-praktijkafdeling van het Dockinga College. Volgens een ouder die de groep van nabij kent, behoren zij tot een grotere groep schoolgaande jeugd met rechts-extremistische sympathieën. Een van de nog wildere plannen van de groep zou het verbranden van een kruis bij het asielzoekerscentrum zijn, naar het voorbeeld van de Ku Klux Klan.

Een vijftienjarig meisje uit Damwoude en een veertienjarige jongen uit Broeksterwoude zijn inmiddels voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Volgens medewerker Kees Jaquet van het asielzoekerscentrum staat het ingooien van de ruiten op donderdag en vrijdag niet op zichzelf. Het is het voorlopig dieptepunt in een reeks van racistische scheldkanonnades van jeugd die langs het centrum fietst. Jaquet weet dat meerdere bewoners de afgelopen tijd in de bibliotheek, het ziekenhuis, het zwembad en de kinderboerderij in elkaar zijn geslagen. Van enkele gevallen is aangifte gedaan, maar andere asielzoekers van het centrum willen geen ophef.

Daarmee heeft hij al te veel gezegd, vindt plaatsvervangend coördinator Siebe Schreur van het centrum. Jaquet moet verder zijn mond houden. De leiding van het centrum wil met de grootste omzichtigheid te werk gaan. Bang als zij is dat de beroering onder de bewoners uit de hand loopt. ,,Misschien moeten wij dit groots aanpakken.'' De leiding beraadt zich nog. Deze week is er een voorlichtingsbijeenkomst voor de bewoners.

Unit 2 van het centrum staat te dicht op het fietspad, vinden de twee Armeense gezinnen die de hoekwoning van de barak bevolken. Rustig televisie kijken is er niet meer bij. Donderdagnacht verbrijzelde een groot brok puin het onderste raam. De nacht daarop vloog een straatklinker tegen het raam erboven. Gelukkig bleef het binnenste deel van het dubbelglas ditmaal heel.

Drie maanden duurt de terreur nu al. Het begon met schelden als zij buiten zaten. ,,Zij roepen niet goede woorden'', zegt Alenouch over de langs fietsende schoolkinderen. Vervelend, maar daar konden ze wel mee leven. Zij zijn wel wat gewend. Alleen wil dochter Ellen niet meer buiten spelen.

In de zomer werden de families met eieren bekogeld. Daarna kwamen zij niet meer op het grasveldje naast de woning.

Alenouch slikt valeriaan om haar zenuwen in bedwang te houden. Het zal ook wel met haar zwangerschap te maken hebben, vermoedt ze. ,,We lachen, maar wat moeten we doen?''

Een groepje leerlingen uit de onderbouw van het Dockinga College vindt de gebeurtenissen wel komisch. Een van hun klasgenoten was erbij en is ook opgepakt. Bij de uitgang van de bovenbouw wil men helemaal niet praten. En zeker niet met de krant.



Bron: Het Nederlands dagblad 29/10/03

Tanzaoui1
29-10-03, 14:43
En waar blijven nu de landelijke media en die schijnhijlige Wilders. Nee nu zijn zij niet thuis omdat het de germaansevolk betreft. :boos:

Shaheed
29-10-03, 14:47
Nog meer walgelijke nederlanders. :kotsen2:


Wel vreemd eigenlijk dat zulke racistische incidenten de media niet halen.

Waarom hebben wij hier niks van gezien op Nova, Netwerk, NOS enz.....

Waar blijft maurice de hond met zijn onderzoek naar de racistische incidenten in NL.


Ach ja autochtonen en zelfkritiek. :wow:

~Panthera~
29-10-03, 14:55
Geplaatst door Shaheed
Nog meer walgelijke nederlanders. :kotsen2:


Wel vreemd eigenlijk dat zulke racistische incidenten de media niet halen.

-----------------

Omdat "men" in Nederland nog steeds zo naief is te denken dat het hier om "incidentiele" crap gaat, wat al lang niet meer het geval is.

Maar lekker blijven ontkennen dus, totdat het weer net zo gigantisch uit de klauwen loopt als in 40-45 ? :moe:

Same shit, different people??

Shaheed
29-10-03, 15:04
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

Omdat "men" in Nederland nog steeds zo naief is te denken dat het hier om "incidentiele" crap gaat, wat al lang niet meer het geval is.

Maar lekker blijven ontkennen dus, totdat het weer net zo gigantisch uit de klauwen loopt als in 40-45 ? :moe:

Same shit, different people??


Daar heb je helemaal gelijk in, er zijn nergens zoveel racistische incidenten gemeld als in NL na 11 septmeber.

En nog wil men dit niet onderzoeken of excuses eisen van de autochtone nederlandse gemeenschap.



Walgelijke mensen zijn dit gewoon, kan mij heel goed voorstellen waarom die indonesische minister zei dat hij een hekel had aan nederlanders!

~Panthera~
29-10-03, 15:12
Geplaatst door Shaheed
Daar heb je helemaal gelijk in, er zijn nergens zoveel racistische incidenten gemeld als in NL na 11 septmeber.
------------------
Yep....... "tolerant" Nederland.
En nog wil men dit niet onderzoeken of excuses eisen van de autochtone nederlandse gemeenschap.
--------------------------

Nee...want men denk nog steeds dat dit maar incidenten zijn.
Ammehoela dus.


Walgelijke mensen zijn dit gewoon, kan mij heel goed voorstellen waarom die indonesische minister zei dat hij een hekel had aan nederlanders!
------------------

Kan hem geen ongelijk geven, jammer genoeg.
Nederlanders zijn inherrent rascistisch, alleen hebben ze het zelf niet door.

Maslov
29-10-03, 16:03
Die Friezen doodden Bonifatius al in de pré middeleeuwen.

Ze hebben nog niets bijgeleerd :)

freya
29-10-03, 16:21
Geplaatst door Maslov
Die Friezen doodden Bonifatius al in de pré middeleeuwen.

Ze hebben nog niets bijgeleerd :)

Hey, die Bonifatius was een onverdraagzame christenfundie!

Het heeft helaas niet geholpen bandiet

Blade20
29-10-03, 16:45
Ach, ze nemen gewoon het stokje over van de relmarokkaantjes. Ik had geen andere reactie verwacht. Of het nu door de media komt of niet. Die jongeren hebben gewoon het beeld dat moslims (kleurlingen) die hier komen gewoon denken dat ze de baas zijn. Natuurlijk willen die jongeren eventje 'duidelijk maken' wat de plaats is van allochtonen en kleurlingen.

Ach, het zijn goede stoottroepen. Het enigste wat ze nu nog nodig hebben is een leider. Ik denk dat dit een recreatie is van de start van WO II.
In heel Europa (vooral het Noordelijk gedeelte) zijn er problemen. Groepen zoals Combat 18 krijgen steeds meer aanhangers internationaal. En mensen zijn minder snel geneigd om acties van dergelijke groeperingen aan te geven uit sympathie of begrip.

De vraag is echter in hoeverre ze de idealen van het derrde rijk zijn keizer aanhangen. Persoonlijk zit ik niet te wachten op een dictatuur en dienstplicht.

Ik denk dat het een soort geweldsspiraal is. Groepen zoals AEL zullen snel weer agressief gaan roepen dat ze onderdrukt worden. Ik weet dat dergelijke agressieve taal in het verladen heeft geholpen om iemands zin door te dringen, maar tegenwoordig zal het alleen tot veregering van de situatie lijden. Hoe meer agressieve taal, hoe meer mediaaandacht en hoe meer verzet er door zowel allochtoonse en autochtoonse jongeren zal ontstaan.

Ik moet er wel bij zeggen dat als het op een conflict aandraaid waarin je een zijde moet kiezen ik wel al weet welke zijde ik kies. En kom nou niet met de vraag welke, want dat weten de meeste al.