PDA

Bekijk Volledige Versie : vredesplan enquete onder israeliers en palestijnen



Simon
29-10-03, 21:09
http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=deze_week&a=60857


Hieronder staat een beknopt overzicht van de representatieve enquête die in opdracht van Netwerk werd gehouden in Israël en de Palestijnse gebieden. Download de volledige enquête in twee delen: de Israëlische bevolking en de Palestijnse bevolking.

(Bij de hieronder vermelde percentages hebben we het antwoord ‘weet niet’ weggelaten. Dat verklaart waarom de opgetelde percentages lager liggen dan 100 procent.)

1 - Prominente Israëli’s en Palestijnen hebben een nieuw vredesplan – het Genève-Akkoord – bekendgemaakt. Heeft u daarvan gehoord?

Israëli’s
Ja: 68,9 procent
Nee: 30,6 procent

Palestijnen
Ja: 43,8 procent
Nee: 56,2 procent

2 - Het Genève-Akkoord behelst vier componenten. Wat is uw mening over de volgende (definitieve) voorstellen:

A: De grenzen van Israël gaan vrijwel terug naar die van vóór 1967, met een wederzijdse uitwisseling van landsdelen. Bent u het daarmee eens of niet?

Israeli’s
Eens: 44,1 procent
Oneens: 44,8 procent

Palestijnen
Eens: 63,9 procent
Oneens: 33,8 procent


B: De Israëlische nederzettingen zullen worden opgegeven, met uitzondering van enkele buitenwijken van Jeruzalem, waaronder Ma’ale Adomim, Har Gilo en Giv’at Ze’ev die definitief bij Israël komen. Bent u het daar mee eens of niet?

Israëli’s
Eens: 40,7 procent
Oneens: 51,8 procent

Palestijnen
Eens: 28,2 procent
Oneens: 69,4 procent


C: De soevereiniteit van Jerusalem zal worden gedeeld. Oost-Jeruzalem met de Tempelberg / Al Aqsa Moskee wordt Palestijns. West-Jeruzalem met de Klaagmuur en het Joodse deel van de oude stad wordt Israëlisch. Bent u het daarmee eens of niet?

Israëli’s
Eens: 41 procent
Oneens: 55,3 procent

Palestijnen
Eens: 41,7 procent
Oneens: 55,6 procent

D: Palestijnse vluchtelingen kunnen terugkeren naar hun gebied dat ligt in wat nu Israël is, indien Israël daarvoor (van geval tot geval) toestemming geeft. Bent u het daarmee eens of oneens?

Israëli’s
Eens: 49,2 procent
Oneens: 46,2 procent

Palestijnen
Eens: 41,7 procent
Oneens: 54,8 procent

3 - Denkt u (of denkt u niet) dat de overeenkomsten in het Genève-akkoord in de komende jaren zullen leiden tot een geldige vredesovereenkomst tussen de staat Israël en de Palestijnse Autoriteit?

Israëli’s
Denkt van wel: 21,1 procent
Denkt van niet: 65,7 procent

Palestijnen
Denkt van wel: 31,2 procent
Denkt van niet: 61,1 procent



4 - Steunt u het Genève-Akkoord, of niet?

Israëli’s
Ja: 31,1 procent
Nee: 50,4 procent

Palestijnen
Ja: 43,4 procent
Nee: 48,5 procent



5 - Gelooft u (of gelooft u niet) dat er in de komende jaren vrede zal komen tussen Israëli’s en Palestijnen?

Israëli’s
Dat geloof ik: 23,3 procent
Dat geloof ik niet: 73,3 procent

Palestijnen
Dat geloof ik: 32,1 procent
Dat geloof ik niet: 65,2 procent



6 - Gelooft u (of gelooft u niet) dat premier Sharon bereid zal zijn om in de komende jaren een vredesovereenkomst met de Palestijnen te tekenen?

Israëli’s
Dat geloof ik: 45,3 procent
Dat geloof ik niet: 44 procent

Palestijnen
Dat geloof ik: 7 procent
Dat geloof ik niet: 89,8 procent



7 - Gelooft u (of gelooft u niet) dat Arafat bereid zal zijn om in de komende jaren een vredesovereenkomst met de Israëli’s te tekenen?

Israëli’s
Dat geloof ik: 18,5 procent
Dat geloof ik niet: 76,1 procent

Palestijnen
Dat geloof ik: 75,8 procent
Dat geloof ik niet: 19,9 procent



Concessies
Uit de enquete blijkt dat op deze afzonderlijke punten de bereidheid tot concessies van de Israelische bevolking veel groter is dan tot nu werd aangenomen. Hoewel deze heikele punten nog geen meerderheidsteun krijgen, zijn de cijfers opmerkelijk. Volgens Israelische onderzoekers geeft het aan dat de Israelische bevolking de terreur en het geweld meer dan zat is en een groeiende bereidheid toont tot verregaande concessies.



Belangrijke punten
Naast de deling van Jeruzalem (41.1% vóór) en het verdwijnen van de meeste Joodse nederzettingen op Palestijns grondgebied (40.7% vóór) is zelfs de helft (49.2%) van de Israeli’s vóór het recht op terugkeer van Palestijnse vluchtelingen naar Israel, mits de autoriteiten -zoals in het voorstel staat- nog wel elke individuele aanvraag kunnen beoordelen en eventueel afwijzen. Voor een terugkeer naar de grenzen van 1967 is 44.1% van de Israelische bevolking.



Palestijnen
De Palestijnen lijken voorzichtiger ten aanzien van de belangrijkste knelpunten. Tweederde van de Palestijnen is voor het teruggaan tot de grenzen van 1967, maar bij de terugkeer van de vluchtelingen (54.8% tegen) en de nederzettingen (69.4% tegen) vinden zij de voorstellen niet ver genoeg gaan.



Vrede?
Hoewel de Israeli’s ten aanzien van de afzonderlijke knelpunten positiever zijn, zijn ze niet hoopvol ten aanzien van de vredeskansen. Driekwart van de Israeli’s (73.3%) gelooft niet dat er in de komende jaren vrede zal komen tussen Israel en de Palestijnen. Bij de Palestijnen gelooft tweederde (65.2%) dat niet.

bron: www.netwerk.tv

http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=deze_week&a=60857