PDA

Bekijk Volledige Versie : "Als moslims zeggen we tegen iedereen die we tegenkomen "Vrede zij met jou'."



Marsipulami
30-10-03, 22:24
"Als moslims zeggen we tegen iedereen die we tegenkomen 'salamu alaikum' dat betekent 'vrede zij met jou'."



Spaanders had een gesprek met drie Marokkanen van de tweede generatie. Alledrie bezoeken ze ook regelmatig de moskee. Farid Hadouchi (27) is ongehuwd en werkt als metaalbewerker. Ahmed Mitalsi (30) is gehuwd en papa van één zoontje. Ahmed is eveneens metaalbewerker. Saïd El Morabet (32) is gehuwd en vader van twee kinderen. Saïd werkt in een farmaceutisch bedrijf. De ouders van deze drie Marokkanen zijn in de jaren zestig naar België gekomen. Zijzelf zijn een aantal jaren later gevolgd. Alledrie hebben ze een deel van hun jeugd in Marokko doorgebracht. Spaanders had met hen een gesprek over Marokko en over België en we wilden ook wel eens weten wat de islam voor dit drietal betekent.

Jullie komen wel eens in Café Anoniem. Wat vinden jullie van die plek ?

Farid: "Het is één van de plaatsen waar we wel graag komen. Het is er goedkoop, maar dat is zeker niet de enige reden waarom ik er kom. Het is een trefpunt waar Marokkanen elkaar kunnen vinden. Tegelijk kan je er ook kennis maken met Belgische mensen. Zulke ontmoetingsplaatsen zijn er niet zoveel in Hasselt. Ik spreek er vaak af met vrienden."

Saïd: "Ik kom er graag naar toe. Het is anders dan andere cafés. Het is er rustiger en de mensen zijn vriendelijk. Ik babbel graag een beetje met andere mensen. Dat gaat heel goed in Café Anoniem. Ik hou ook niet zo van luide muziek."

Ahmed: "In Café Anoniem is er ook geen alcohol. Dat vind ik een goed idee. Alcohol zorgt vaak voor problemen en voor ons moslims is het niet toegestaan om alcohol te drinken. Ik kom naar Anoniem als ik te vroeg ben voor het gebed in de moskee, of na het gebed spring ik er eens binnen."

Jullie bezoeken regelmatig de moskee. Vertel daar eens wat meer over.

Farid: "Een gebed in de moskee levert grotere verdiensten op dan een gebed dat thuis wordt verricht. Samen bidden in gemeenschap is beter dan alleen bidden. Je kan ook naar de moskee gaan om iets bij te leren over de islam. Er wordt in de moskee veel over geloof gepraat onder de bezoekers. In een moskee heb je meestal ook een keuken, men kan er bv. thee komen drinken. Normaal gesproken is een moskee ook een plaats waar behoeftigen en alleenstaanden worden opgevangen en -indien mogelijk- worden verdergeholpen. Tijdens de ramadan kan men er eten na het verbreken van het vasten. Een moskee is dus zowel een plaats om te bidden als een ontmoetingsplaats voor moslims. Soms vinden er ook wel feesten plaats, bv. bij de geboorte van een kind."

Ahmed: "Er worden ook koranlessen gegeven in een moskee. In Marokko krijgen kinderen al vanaf drie jaar koranlessen. Men leert dan de koran uit het hoofd reciteren. Het echt leren lezen en schrijven van de Arabische taal -de taal van de koran-, daar begint men pas later mee op een gewone school."

Farid: "Hier in België is dat allemaal anders. In Hasselt kunnen kinderen twee of drie keer per week les volgen in de moskee. Een beetje te weinig vind ik. Er komt dan een leraar die de Arabische taal leert aan de kinderen. De eigenlijke koranlessen en allerlei andere lessen over de islamitische godsdienst en cultuur, die worden gegeven door de imam."

Gaan jullie buiten de maand ramadan ook naar de moskee ?

Farid: "Jawel, als het past. Ik moet echter elke dag gaan werken. Overdag kan ik dan niet bidden. Meestal lukt het ook niet om 's avonds naar de moskee te gaan omdat ik dikwijls laat thuiskom. Dan bid ik 's avonds thuis en zeg ik de gebeden op die ik overdag had moeten bidden."

Ahmed: "Ik bid dagelijks al vanaf mijn veertiende jaar. Meestal thuis, maar als het kan in de moskee. In de loop van de week kom ik er enkele keren. In het weekend kom ik wel vaker naar de moskee."

Saïd: "Ik bid ook regelmatig. In het verleden ben ik er wel een aantal keer mee gestopt, maar nadien ben ik er opnieuw mee begonnen."

Hoeveel procent van de tweede generatie Marokkanen houden zich aan islamitische regels m.b.t. het bidden volgens jullie ?

Ahmed: "Dat kan je niet weten. Men zegt dat niet aan elkaar. Velen bidden thuis. Het past niet om er anderen naar te vragen. Als ik samen ben met andere Marokkanen, dan zeg ik wel eens: "Kom we gaan bidden in de moskee, het is tijd." Soms komen er dan enkelen mee en soms ook niet."

Ik heb wel eens gehoord dat men als moslim de plicht heeft om andere moslims te helpen om op het goede pad te blijven. Doen jullie dat wel eens ?

Ahmed: "Een Marokkaan die iets verkeerd doet, die moet je aanspreken en hem er op wijzen dat zijn gedrag niet past. Vooral als je hem goed kent. Er is een hadith (uitspraak van de profeet) in onze godsdienst die zegt, dat men moet reageren als men een ander wat verkeerd ziet doen. Eerst moet je bereid zijn om iets te doen met je handen. Als dat niet mogelijk is met je mond. Tenslotte, als ook dat ook niet mogelijk is, met je hart. Bijvoorbeeld als twee mensen opstaan om te vechten, dan moet je daar tussen willen komen (met je handen). Als dat niet mogelijk is, kan je zeggen dat ze verkeerd bezig zijn door bijvoorbeeld te zeggen: 'Kom jongens, stop ermee !' (met je mond). Als dat ook niet mogelijk is, moet je in je hart wensen dat het anders zou zijn. Dan moet je God vragen om voor een oplossing te zorgen. Dat is het minste wat je kan doen."

Farid: "Je moet natuurlijk altijd wel oppassen tegen wie je wat zegt. Dat is niet makkelijk. Sommige mensen worden kwaad als ze een opmerking krijgen over hun gedrag. Ik reageer wel als ik foute dingen zie in mijn omgeving. Ik was eens samen met een andere Marokkaan op een feest. Op een bepaald moment was die helemaal dronken en begon hij tegenover iedereen vervelend te doen. Ik heb hem toen laten merken dat ik hem dat kwalijk nam en zijn gedrag niet goedkeurde. Ik heb er toen niet veel woorden aan vuil gemaakt maar hij had de boodschap wel begrepen. Als hij zich zo zou blijven gedragen dan zou ik niet meer met hem willen omgaan."

Saïd: "Er is een Arabisch spreekwoord dat zegt: 'Zeg me wie jouw vrienden zijn en ik vertel je wie jezelf bent'."

Farid: "Of nog eentje: 'Als je veertig dagen omgaat met iemand, dan word je zoals hij'. Je kan beter worden of slechter door de vrienden waarmee je omgaat."

Er wordt veel gesproken over de positie van de vrouw in de islam. Hoe staan jullie daar tegenover ?

Farid: "Volgens mij is het niet altijd nodig dat zowel de man als de vrouw gaan werken in een huwelijk. De samenleving en de media leggen iedereen op om een groot huis en twee auto's te hebben. Anders hoor je er niet bij. Ik denk dat mensen ook met veel minder luxe gelukkig kunnen zijn. Ik zou graag hebben dat mijn kinderen door hun eigen moeder worden opgevoed. Dat is beter dan dat ze elke dag naar de kinderopvang moeten. Volgens mij is het alleen nodig dat een vrouw gaat werken als het gezinsinkomen te klein is, of als de man niet kan werken omdat hij ziek is of zo."

Ahmed: "Als je vrouw niet gaat werken, dan moet de man 12 uur per dag werken om rond te kunnen komen. Sommigen zeggen dat de islam verbiedt dat vrouwen gaan werken. Dat is helemaal niet waar. Dat is meer de traditie en de cultuur in sommige landen, maar geen islam."

Saïd: "Met één inkomen kan je toch niet rondkomen. Je moet voor je kinderen kunnen kopen wat ze nodig hebben. Ik wil ook werken voor de toekomst voor mijn kinderen, ze later laten studeren en zo. Er zijn ook veel Marokkaanse jongeren die een diploma behalen. Het zou toch verkeerd zijn om een meisje dan niet de kans te geven om het beroep waarvoor ze gestudeerd heeft uit te laten oefenen als ze gehuwd is."

Jullie hebben allemaal een stuk van jullie jeugd in Marokko doorgebracht. Wat vinden jullie van België?

Farid: "De vrijheid hier vind ik wel goed. Hier in België ga je overdag werken en dan heb je een inkomen. Daarbuiten kan je doen wat je zelf wil. Zelfs als men ziek wordt, heeft men nog altijd een inkomen. In Marokko is men altijd bang om dat inkomen te verliezen, daardoor is men heel erg afhankelijk van mensen die een trapje hoger staan. Sommigen maken daar dan misbruik van."

Ahmed: "De wetgeving in België zit wel goed in elkaar. Contacten met openbare diensten bijvoorbeeld. Hier in België wordt alles meteen geregeld. In Marokko moet je vaak naar de andere kant van het land om een formuliertje te regelen. Het kan dagen duren voor je dan aan de beurt bent. En vervolgens is het nog altijd mogelijk dat je weer teruggestuurd wordt om een nog een bijkomend papiertje of stempel te gaan halen."

Saïd: "Wat ik wel slecht vind aan België is dat de meeste mensen de media zomaar kritiekloos geloven. Marokkanen in Marokko staan veel kritischer tegenover de media dan de Belgen. Dat heeft misschien ook wel iets met een gebrekkige persvrijheid te maken in Marokko. De Marokkaanse televisie geeft niet altijd de realiteit weer. Er zit veel propaganda tussen. Dat beseffen mensen wel en daarom staan Marokkanen nogal kritisch tegenover de pers. Een Belg daarentegen gelooft meteen wat er gezegd wordt op televisie. Het beeld dat de pers van de moslims geeft is echter dikwijls vertekend en heel eenzijdig."

Farid: "De media spreken altijd over mistoestanden als het over Marokkanen of over moslims gaat. Men spreekt veel over terrorisme en meestal wordt dan in één adem ook meteen de islam genoemd. De gebeurtenissen in de Verenigde Staten op 11 september bijvoorbeeld. Dat zien de Belgen elke dag op televisie en dat bepaalt voor een deel hun mening over de moslims. Dat vind ik wel spijtig."

Ahmed: "Moslims zijn geen terroristen. Als moslims zeggen we tegen iedereen die we tegenkomen 'salamu alaikum' (vrede zij met jou). Onze godsdienst staat voor respectvol samenleven, goed zijn voor elkaar, elkaar helpen om een goede richting te volgen in het leven. Dat zijn dingen die ik belangrijk vind aan mijn godsdienst."

Zijn er Belgen waarvoor jullie bewondering hebben ?

Ahmed: "Ik heb altijd veel respect gehad voor koning Boudewijn. Hij was iemand die koning was, maar zich toch gedroeg als een gewone burger. Koning Albert is ook een heel goede koning. maar Boudewijn was toch de allerbeste."

Farid: "Ja, ik kies ook voor koning Boudewijn. Hij was een eenvoudige mens en een goede koning die voor rechtvaardigheid opkwam. In zijn toespraken probeerde hij altijd Belgen en migranten dichter bij elkaar te brengen."

Saïd: "Ik kan zo niet direct één persoon noemen, maar ik heb veel respect voor mensen die de multiculturele samenleving willen helpen vorm geven. Ik denk dat dit een goede manier is om de problemen die er zijn op te lossen. Veel mensen zeggen dat we ons moeten aanpassen. Wij willen ons wel aanpassen. Wij willen de taal leren en alle wetten respecteren, maar wij kunnen onze godsdienst toch niet opgeven."

http://users.pandora.be/spaanders/januari_2003/januari_2003.htm#salamu alaikum