PDA

Bekijk Volledige Versie : CDA: Strengere WAO-keuring voor allochtonen



barfly
31-10-03, 09:13
DEN HAAG (ANP) - Het CDA wil allochtone werknemers die
arbeidsongeschikt dreigen te worden, tweemaal laten keuren.
CDA-Kamerlid Verburg zal dit voorstel volgens haar woordvoerder
volgende week inbrengen tijdens het WAO-overleg van de Tweede Kamer
met minister De Geus van Sociale Zaken.
Het voorstel van Verburg haakt aan bij het voornemen vrouwen
tweemaal te laten keuren, omdat zij oververtegenwoordigd zijn in de
WAO. Bij allochtone werknemers bestaat een soortgelijke situatie.
Om te voorkomen dat zij vroegtijdig uit het arbeidsproces vallen en
daardoor minder goed integreren, wil Verburg een extra toets.
Gezien de algehele daling van het aantal WAO'ers is er volgens haar
onder de keuringsartsen voldoende capaciteit om ook deze groep twee
keer te keuren.
Vakcentrale CNV vindt het voorstel ,,kort door de bocht''. ,,Je
moet oppassen voor stigmatisering van allochtonen'', aldus een
woordvoerster. Het CNV vindt dat eerst gekeken moet worden waarom
allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de WAO. ,,Dat kan ook aan
de aard van het werk liggen.''

Whats next, aparte "vakantie" parken voor allochtonen?

Tomas
31-10-03, 09:20
Vrouwen en allochtonen: één pot nat. Altijd ziek, zwak of misselijk. En nooit berekend op de taak...

Je zou bijna gaan denken dat het aan de blanke mannen cultuur ligt?

~Panthera~
31-10-03, 09:28
Geplaatst door barfly
DEN HAAG (ANP) - Het CDA wil allochtone werknemers die
arbeidsongeschikt dreigen te worden, tweemaal laten keuren.
CDA-Kamerlid Verburg zal dit voorstel volgens haar woordvoerder
volgende week inbrengen tijdens het WAO-overleg van de Tweede Kamer
met minister De Geus van Sociale Zaken.
Het voorstel van Verburg haakt aan bij het voornemen vrouwen
tweemaal te laten keuren, omdat zij oververtegenwoordigd zijn in de
WAO. Bij allochtone werknemers bestaat een soortgelijke situatie.
Om te voorkomen dat zij vroegtijdig uit het arbeidsproces vallen en
daardoor minder goed integreren, wil Verburg een extra toets.
Gezien de algehele daling van het aantal WAO'ers is er volgens haar
onder de keuringsartsen voldoende capaciteit om ook deze groep twee
keer te keuren.
Vakcentrale CNV vindt het voorstel ,,kort door de bocht''. ,,Je
moet oppassen voor stigmatisering van allochtonen'', aldus een
woordvoerster. Het CNV vindt dat eerst gekeken moet worden waarom
allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de WAO. ,,Dat kan ook aan
de aard van het werk liggen.''



Whats next, aparte "vakantie" parken voor allochtonen?
---------------------------------------

Deportatie.
Met de goedkeuring van de EU bende, die we nooit hebben gekozen.

Maslov
31-10-03, 09:32
Dat wat afwijkt van het gemiddelde in het gebruik van gemeenschaps geld extra controleren, is in mijn optiek juist gewoon een overheidstaak.

Mark
31-10-03, 09:38
Hmmm nee dit gaat mij te ver, ze kunnen beter al die jonge vrouwen met geestelijke klachten nog eens controleren.

~Panthera~
31-10-03, 09:48
Geplaatst door Mark
Hmmm nee dit gaat mij te ver, ze kunnen beter al die jonge vrouwen met geestelijke klachten nog eens controleren.
-----------------

En blanke Nederlandse mannen 4 keer.

Mark
31-10-03, 09:51
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

En blanke Nederlandse mannen 4 keer.

Prima, het is toch verschrikkelijk dat 1 miljoen mensen in Nederland zo chronisch ziek zijn dat ze niet meer kunnen werken? Misschien kunnen we ze door een betere diagnose bekijken of ze iets anders kunnen, want thuiszitten wil niemand natuurlijk.

ZbaqZbaq
31-10-03, 10:00
Wederom een stap dichterbij de appartheidsstaat.

Is er wel eens stil gestaan bij de vraag waarom allochtonen vaker in de WAO zitten ?

Omdat zij over vertegenwoordigd zijn bij de zware en vuile beroepen !

freya
31-10-03, 10:11
Geplaatst door barfly
DEN HAAG (ANP) - Het CDA wil allochtone werknemers die
arbeidsongeschikt dreigen te worden, tweemaal laten keuren.
CDA-Kamerlid Verburg zal dit voorstel volgens haar woordvoerder
volgende week inbrengen tijdens het WAO-overleg van de Tweede Kamer
met minister De Geus van Sociale Zaken.
Het voorstel van Verburg haakt aan bij het voornemen vrouwen
tweemaal te laten keuren, omdat zij oververtegenwoordigd zijn in de
WAO. Bij allochtone werknemers bestaat een soortgelijke situatie.
Om te voorkomen dat zij vroegtijdig uit het arbeidsproces vallen en
daardoor minder goed integreren, wil Verburg een extra toets.
Gezien de algehele daling van het aantal WAO'ers is er volgens haar
onder de keuringsartsen voldoende capaciteit om ook deze groep twee
keer te keuren.
Vakcentrale CNV vindt het voorstel ,,kort door de bocht''. ,,Je
moet oppassen voor stigmatisering van allochtonen'', aldus een
woordvoerster. Het CNV vindt dat eerst gekeken moet worden waarom
allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de WAO. ,,Dat kan ook aan
de aard van het werk liggen.''

Whats next, aparte "vakantie" parken voor allochtonen?

Het moet echt niet gekker worden.

Allochtonen waren al de pispaal van Jan op straat, maar nu doen de bewindslieden vrolijk mee :kwaad:

Wie is hier bezig met segregatie?

Puk
31-10-03, 10:13
Geplaatst door freya
Het moet echt niet gekker worden.

Allochtonen waren al de pispaal van Jan op straat, maar nu doen de bewindslieden vrolijk mee :kwaad:

Wie is hier bezig met segregatie?

Op deze manier worden Marokkanen juist weer bij de samenleving betrokken!

Maslov
31-10-03, 10:14
Freya,

Jonge vrouwen in de WAO worden ook genoemd voor eenzelfde behandeling, dus hier gaat jouw opmerking niet op!

jaja
31-10-03, 10:18
Sorry, maar al die ëxtra herkeuringen voor speciale groepen deugen gewoon niet. Of je huurt goede artsen in die in één keer een goed oordeel geven, of je keurt iedereen 2 of 3 of 4 of 10 keer. Zijn er medische ontwikkelingen die een bepaalde ziekte of gebrek nu beter kan worden zodat een bepaald percentage weer aan het werk kan, dan kun je op die manier selecteren, maar opmerkingen als "er zitten procentueel te veel roodharigen in de WAO" zijn gewoon irrelevant.
Je kunt wellicht een ziekenhuis oid onderzoek laten doen omdat er mogelijk een medische achtergrond is ... roodharigen hebben een genetisch defect oid. maar dit soort niet a-selectieve herkeuringen heeft niets met wetenschappelijk onderzoek te maken ... het is eerlijk gezegd sjoemelen met statistieken.

barfly
31-10-03, 10:26
Geplaatst door Dave20
Ik vind het niet meer dan logisch dat groepen die oververtegenwoordigd zijn dubbel gekeurd worden. Iemand die te goeder trouw is hoeft daar niets van te vrezen.

Dat is toch onzin? Dat zou betekenen dat de eerste keer verkeerd is gegaan?
Dus als een allochtoon (die worden kennelijk vaker verkeerd beoordeeld?) de eerste keer wordt afgekeurd dan moet ie nog een keer gekeurd worden want misschien dat de keuringsarts iets vind waarop de betreffende allochtoon kan worden geod gekeurd?
Dus of die arts is een prutser of allochtonen zijn moeilijk te keuren?

Mark
31-10-03, 10:28
Misschien moeten ze de keuringsartsen eens inspecteren? :maf2:

Maslov
31-10-03, 10:30
In diverse sectoren van onze maatschappij is een 'second opinion' toch een normale aangelegenheid?

barfly
31-10-03, 10:30
Geplaatst door Mark
Misschien moeten ze de keuringsartsen eens inspecteren? :maf2:

Dat lijkt me een beter plan! Een flinke reorganisatie onder die prutsers :duim:

barfly
31-10-03, 10:31
Geplaatst door Maslov
In diverse sectoren van onze maatschappij is een 'second opinion' toch een normale aangelegenheid?

Yup maar dan geldt dat voor iedereen en niet alleen voor allochtonen denk ik zo.

Puk
31-10-03, 10:33
Geplaatst door barfly
Yup maar dan geldt dat voor iedereen en niet alleen voor allochtonen denk ik zo.

Maar vooral Marokkanen zijn slachtoffer van verkeerde keuringen. Ze hebben recht op een goede keuring! Terecht dat Marokkanen hun rechten nu eens gaan opeisen! Goede zaak.

Maslov
31-10-03, 10:35
Bij jonge vrouwen en allochtonen liggen de zaken zo duidelijk dat de politiek zich achter de oren moet krabben.

Daar is een vervolg onderzoek misschien misschien noodzakelijk?

Een vervolgonderzoek kan ook uitwijzen dat het eerste onderzoek juist was.

~Panthera~
31-10-03, 10:35
Geplaatst door Mark
Prima, het is toch verschrikkelijk dat 1 miljoen mensen in Nederland zo chronisch ziek zijn dat ze niet meer kunnen werken? Misschien kunnen we ze door een betere diagnose bekijken of ze iets anders kunnen, want thuiszitten wil niemand natuurlijk.
----------------------------------

WAO-feiten
De regering schermt graag met het beeld van 1 miljoen WAO’ers. Dat klopt niet. Bij dat aantal zitten ook de 135.000 jonggehandicapten die op een sociale werkplaats werken of vanaf hun geboorte in een instelling zitten. Verder zijn er ruim 56.000 mensen met een WAZ-uitkering, een minimum-uitkering voor arbeidsongeschikte zelfstandigen. En van de krap 800.000 mensen die dan overblijven, heeft ongeveer een-derde, ofwel 270.000 mensen, gewoon een baan.
530.000 echte WAO'ers dus.
Je wordt in de zijk genomen waar je bij staat.

freya
31-10-03, 10:47
Geplaatst door Maslov
Freya,

Jonge vrouwen in de WAO worden ook genoemd voor eenzelfde behandeling, dus hier gaat jouw opmerking niet op!

Het blijft idioot om een bepaalde bevolkingsgroep te benoemen en te stigmatiseren.

Zoals hier al eerder is gezegd allochtonene hebben hier jarenlang het zwaarste en vuikste werk gedaan, logisch dat er meer in de WAO zitten.

De groep allochtonen op deze manier apart zetten is min of meer met een beschuldigende vinger ernaar wijzen.

" kijk eens wat een uitvreters, dat zit allemaal maar lekker in de WAO"
Dat is het sfeertje dat geschapen wordt. Terwijl deze mensen zich dus gewoon hebben kapotgewerkt :(


Alle jonge vrouwen herkeuren is ook belachelijk, dat zou moeten zijn: alle mensen met psygische klachten of met RSI vaker keuren.

Tomas
31-10-03, 10:49
Geplaatst door freya

Alle jonge vrouwen herkeuren is ook belachelijk, dat zou moeten zijn: alle mensen met psygische klachten of met RSI vaker keuren.

Dat kan wel zijn, maar ik denk dat je voor dat eerste gewoon meer jonge dokters enthousiast kunt krijgen.

~Panthera~
31-10-03, 10:50
Geplaatst door freya
Het blijft idioot om een bepaalde bevolkingsgroep te benoemen en te stigmatiseren.

Zoals hier al eerder is gezegd allochtonene hebben hier jarenlang het zwaarste en vuikste werk gedaan, logisch dat er meer in de WAO zitten.

De groep allochtonen op deze manier apart zetten is min of meer met een beschuldigende vinger ernaar wijzen.

" kijk eens wat een uitvreters, dat zit allemaal maar lekker in de WAO"
Dat is het sfeertje dat geschapen wordt. Terwijl deze mensen zich dus gewoon hebben kapotgewerkt :(


Alle jonge vrouwen herkeuren is ook belachelijk, dat zou moeten zijn: alle mensen met psygische klachten of met RSI vaker keuren.
------------------------------

Dat er nu meer vrouwen in de WAO zitten is het simpele feit dat meer vrouwen zijn gaan werken. Als het al vanaf 1900 zo was met mannen en vrouwen als nu dan zou die trend van oprukkende vrouwen in de WAO er niet zijn. Dat aspect wordt onderbelicht, leuker is het om het aan de bevolking te verkopen als droge feiten en cijfers die aantonen dat er iets mis is en dat er iets moet gebeuren.

freya
31-10-03, 10:56
Geplaatst door Dave20
Iemand die te goeder trouw is hoeft daar niets van te vrezen.

Juist iemand die ter goeder trouw is, heeft veel te vrezen van ongeinteresseerde keuringsartsen die alleen maar aan een quotum goedkeuringen denken.

Alles wat je zegt wordt tegen je gebruikt. Er wordt alleen gezocht naar aanknopingspunten om je goed te kunnen keuren.

Als je je als vrouw hebt opgemaakt nemen ze je al niet meer serieus, want je ziet er toch goed uit.

Als je een makkelijk jurk aantrekt om niet te lang te hoeven worstelen met uitkleden, lees je in het raport: geen moeite met uitkleden

Als je met veel moeite van de onderzoekstafel afkruipt, kijkt de arts net de andere kant op.

Als je mank loopt, staat in het raport: bizarre manier van lopen


Nee zo'n extra keuring is wel degelijk iets om te vrezen, juist als je wel ziek bent maar er je best voor doet om zo normaal mogelijk te functioneren :kwaad:

Puk
31-10-03, 10:58
Geplaatst door ~Panthera~
------------------------------

Dat er nu meer vrouwen in de WAO zitten is het simpele feit dat meer vrouwen zijn gaan werken. Als het al vanaf 1900 zo was met mannen en vrouwen als nu dan zou die trend van oprukkende vrouwen in de WAO er niet zijn. Dat aspect wordt onderbelicht, leuker is het om het aan de bevolking te verkopen als droge feiten en cijfers die aantonen dat er iets mis is en dat er iets moet gebeuren.

Huh? Wat een interessante theorie...

But... maar... vrouwen moeten nog wennen aan werken ofzo?

Puk
31-10-03, 11:01
Geplaatst door freya
Juist iemand die ter goeder trouw is, heeft veel te vrezen van ongeinteresseerde keuringsartsen die alleen maar aan een quotum goedkeuringen denken.

Alles wat je zegt wordt tegen je gebruikt. Er wordt alleen gezocht naar aanknopingspunten om je goed te kunnen keuren.

Als je je als vrouw hebt opgemaakt nemen ze je al niet meer serieus, want je ziet er toch goed uit.

Als je een makkelijk jurk aantrekt om niet te lang te hoeven worstelen met uitkleden, lees je in het raport: geen moeite met uitkleden

Als je met veel moeite van de onderzoekstafel afkruipt, kijkt de arts net de andere kant op.

Als je mank loopt, staat in het raport: bizarre manier van lopen


Nee zo'n extra keuring is wel degelijk iets om te vrezen, juist als je wel ziek bent maar er je best voor doet om zo normaal mogelijk te functioneren :kwaad:

Gewoon... van de onderzoekstafel afvallen.

En als je de kamer verlaat... per ongeluk een kast inlopen.

Extra gratis tips van Puk!

freya
31-10-03, 11:09
Geplaatst door Puk
Gewoon... van de onderzoekstafel afvallen.



Dat is een vriendin van mij dus al eens spontaan gebeurd :moe:

jaja
31-10-03, 11:10
Geplaatst door Maslov
In diverse sectoren van onze maatschappij is een 'second opinion' toch een normale aangelegenheid? als je er zelf om vraagt!!
of als het aselectief gaat of als het voor iedereen geldt.

Onderzoek naar speciale groepen vind ik ook best als er sprake is van wetenschappelijk onderzoek. Echter herkeuring is niets anders dan zeggen "we geven te veel geld uit aan de WAO en dat moet hoe dan ook minder". Als je wilt bezuinigen, prima, maar dan gelijke monnikken, gelijke kappen.

Als de keuringartsen niet goed werken, werken ze ook niet goed bij niet-jonge vrouwen of niet-allochtonen ... Als je onderzoek naar keuringartsen wilt doen, huur je een wetenschapper in die hun techniek beoordeeld. Die wetenschapper mag dan naar de gekeurden kijken, maar niet met het oogmerk om de keuring te herzien zodat het minder geld kost maar om de keuringspraktijk als geheel te verbeteren. (wellicht levert dat vervolgens geld op, maar dat mag alleen een bijproduct zijn ... )

nogmaals hier worden gewoon ook de statistieken vervuild. Je haalt van specifieke groepen eventuele fouten uit het systeem terwijl je van andere groepen die fouten laat zitten. Je zegt dus dat mensen uit groep 1 meer mag "frauderen" (=onterecht uitkering krijgen) als uit groep 2.
Sorry, maar dat lijkt mij geen zuivere koffie.

freya
31-10-03, 11:10
Geplaatst door Puk
Gewoon... van de onderzoekstafel afvallen.

En als je de kamer verlaat... per ongeluk een kast inlopen.

Extra gratis tips van Puk!

Ik had het over mensen die te goeder trouw zijn, die willen zich niet aanstellen, die willen gewoon serieus genomen worden.

Puk
31-10-03, 11:11
Geplaatst door freya
Dat is een vriendin van mij dus al eens spontaan gebeurd :moe:

En... hielp het?

~Panthera~
31-10-03, 11:12
Geplaatst door Dave20
Ik geloof dat het vooral de keuringsartsen zijn die moeten vrezen voor stigmatisering!
--------------

Ben bang dat die nog wel eens over de onderzoekstafel heen getrokken gaan worden. :moe:

Puk
31-10-03, 11:12
Geplaatst door freya
Ik had het over mensen die te goeder trouw zijn, die willen zich niet aanstellen, die willen gewoon serieus genomen worden.

Ik ook freya! Gewoon een kwestie van overtuigen... zo'n keuringsarts krijgt anders de verkeerde indruk van je.

jaja
31-10-03, 11:13
Geplaatst door ~Panthera~
------------------------------

Dat er nu meer vrouwen in de WAO zitten is het simpele feit dat meer vrouwen zijn gaan werken. Als het al vanaf 1900 zo was met mannen en vrouwen als nu dan zou die trend van oprukkende vrouwen in de WAO er niet zijn. Dat aspect wordt onderbelicht, leuker is het om het aan de bevolking te verkopen als droge feiten en cijfers die aantonen dat er iets mis is en dat er iets moet gebeuren. geen idee of dit waar is ... is in de discussie ook irrelevant.
Onderzoek naar waarom groepen zijn oververtegenwoordigd doe je vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Herkeuring is geen onderzoek, maar gewoon een methode om een opvallend verschil minder opvallend te maken ... het is gewoon gegevens vervalsen doord e enen groep anders te behandelen als een andere groep. Het is gewoon principieel fout.

freya
31-10-03, 11:13
Geplaatst door Dave20
Ik geloof dat het vooral de keuringsartsen zijn die moeten vrezen voor stigmatisering!

Nee hoor zolang die netjes doen wat de politici willen, hebben ze niets te vrezen.

Verder vind ik dat mensen die hier niets van af weten gewoon hun nergens op gebaseerde oordeel voor zich moeten houden :moe:

Puk
31-10-03, 11:15
Geplaatst door freya
Nee hoor zolang die netjes doen wat de politici willen, hebben ze niets te vrezen.

Verder vind ik dat mensen die hier niets van af weten gewoon hun nergens op gebaseerde oordeel voor zich moeten houden :moe:

Wat een onzin! Ik ben zelf amateur keuringsarts! Eerste consult gratis.

freya
31-10-03, 11:17
Geplaatst door Puk
Ik ook freya! Gewoon een kwestie van overtuigen... zo'n keuringsarts krijgt anders de verkeerde indruk van je.

Zo'n keuringsarts zou gewoon zijn / haar werk goed moeten doen en werkelijk naar de mensen moeten kijken.

Het is toch te belachelijk voor woorden dat iemand die echt ziek is zijn/haar ziekte moet gaan aandikken om maar niet gedwongen te worden veel meer te gaan werken dan mogelijk is.

freya
31-10-03, 11:18
Geplaatst door Puk
Wat een onzin! Ik ben zelf amateur keuringsarts! Eerste consult gratis.

Je flauwe grappen beginnen kwetsend te worden

taouanza
31-10-03, 11:18
Geplaatst door Mark
Hmmm nee dit gaat mij te ver, ze kunnen beter al die jonge vrouwen met geestelijke klachten nog eens controleren.


Ze kunnen die vrouwen ook serieus nemen.:mad:

gibraltar
31-10-03, 11:32
ik ken genoeg mensen, vroeger van school die tien keer sterker,jonger en gezonder zijn.en die zitten nu al bijna 5jaar in de bijstand die moet je aan het werk trappen.in plaats dat deze mensen een oproep krijgen om te werken .krijgt mijn 46 jarige buurvrouw met aandoening aan de longen een oproep om te werken.als ze de trap op is is ze op.

~Panthera~
31-10-03, 11:36
Geplaatst door gibraltar
ik ken genoeg mensen, vroeger van school die tien keer sterker,jonger en gezonder zijn.en die zitten nu al bijna 5jaar in de bijstand die moet je aan het werk trappen.in plaats dat deze mensen een oproep krijgen om te werken .krijgt mijn 46 jarige buurvrouw met aandoening aan de longen een oproep om te werken.als ze de trap op is is ze op.
-------------------

Juist door dat soort gezijk is jouw buurvrouw nu de lul:

"een vriend van de zoon van de buren van mijn moeder werkt, denk ik, zwart bij, heb ik gehoord, en dat soort gelul"

Puk
31-10-03, 11:48
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------

"een vriend van de zoon van de buren van mijn moeder werkt, denk ik, zwart bij, heb ik gehoord"

Rare kenissen heb jij.

~Panthera~
31-10-03, 11:57
Geplaatst door Puk
Rare kenissen heb jij.
-----------

Lezen kun je ook al niet. :moe:

Maar ja. What's new ?

plexus
31-10-03, 11:58
Geplaatst door Puk
Rare kenissen heb jij.

zij heeft tenminste kenissen! :p

sorry kon het niet laten

~Panthera~
31-10-03, 11:59
Geplaatst door plexus
zij heeft tenminste kenissen! :p

sorry kon het niet laten
------------

:hihi: riekt dit niet naar....... ? :nijn:

melig

Zwarte Schaap
31-10-03, 11:59
Veel misverstanden eigenlijk over de wao.

Totaal Wao/Wajong/waz-uitkering: 948.400

Totaal aantal vrouwen daarvan.... : 418.500
Toltaal aantal allochtonen.............: 171.100
Totaal aantal westerse allochtonen: 90.000
Totaal aantal Marokkanen.............: 17.900

Bron: CBs


Wist je trouwens dat er meer turkse vrouwen zijn met een wao uitkering dan Marokkaanse mannen?

Puk
31-10-03, 12:01
Geplaatst door plexus
zij heeft tenminste kenissen! :p

sorry kon het niet laten

Ja ja... zwartwerkers en simulanten.

plexus
31-10-03, 12:01
Geplaatst door ~Panthera~
------------

:hihi: riekt dit niet naar....... ? :nijn:

absoluut... :hihi:

ZbaqZbaq
31-10-03, 12:02
CDA: keur allochtonen twee keer
Van onze verslaggeefster Elaine de Boer


DEN HAAG - Het CDA wil de WAO-keuring voor allochtonen verscherpen. Allochtonen moeten in de toekomst tweemaal door een arts worden gekeurd, voordat wordt besloten of zij arbeidsongeschikt zijn. Reden is de oververtegenwoordiging van Turken en Marokkanen in de WAO, niet alleen van ouderen maar ook van jonge mannen en vrouwen. :confused:
'Een tweede keuring kan voorkomen dat allochtonen onnodig in de WAO belanden', zegt CDA-Kamerlid Gerda Verburg. 'De klachten van allochtonen zijn vaak ingewikkeld en door slechte beheersing van de Nederlandse taal, zijn er communicatieproblemen met de artsen. Twee artsen weten meer dan één.' (ik zou dus zeggen een dubbele keuring voor IEDEREEN waarvan de klachten vaag of onduidelijk zijn)


Verburg gaat haar voorstel volgende week tijdens het WAO-debat met minister De Geus van Sociale Zaken inbrengen. VVD-Kamerlid De Vries noemt de oververtegenwoordiging van allochtonen ook 'een probleem'. De LPF is 'helemaal voor' de tweede keuring. 'Het wordt tijd dat die groep extra aandacht krijgt', aldus Kamerlid Varela.

Volgens het CDA kunnen de artsen de extra keuringen aan, omdat het aantal nieuwe WAO'ers gestaag daalt. De instroom bedroeg de eerste helft van 2003 36 duizend, vorig jaar in diezelfde periode nog 49 duizend. 'Dus komt er capaciteit vrij.'

Verburg gaat De Geus - die eerder instemde met een tweede keuring voor jonge vrouwen - voorhouden dat het aantal WAO'ers onder Turken ruim tweemaal zo groot is als onder autochtonen en onder Marokkanen anderhalf keer.

Het verontrust haar dat de oververtegenwoordiging ook geldt voor jonge mannen en vrouwen. Bij Marokkanen tot veertig jaar zijn er op elke honderd werkenden vijf WAO'ers. Dat is tweemaal zoveel als bij autochtonen van dezelfde leeftijd. Gaan deze idiooten zich nog afvragen hoe dit komt ??? Het lijkt me duidelijk dat een groep mensen die het zwaarste werk doen ook het meest in de WAO terecht komen.

'Ik vind mijn voorstel dan ook niet discriminerend. De cijfers geven aan dat jonge allochtonen het slechter doen dan hun autochtone leeftijdsgenoten. Ik zie het simpel: deze maatregel kan ervoor zorgen dat ze aan het werk blijven', aldus Verburg.Ik weet zeker dat als je de bevolking gaat vergelijken op inkomen de uitslag zal zijn dat ALLE mensen met uit een sociale onderklasse vaker voorkomen in de WAO. Ik zou wel een vergelijkend onderzoek willen zien tussen allochtonen en autochtonen als het gaat om de zware beroepen.

Vooral de bevindingen van de keuringsartsen in het rapport In de fuik van de WAO van het Verwey-Jonker Instituut alarmeerden Verburg. Het het zelfde instituur dat onlangs bijn ade helft vaan haar subsidie moest inleveren om haar integratie rapporten en adviesen ?? ze proberen op deze manier zeker de boel weer recht te breien ? Zij noemen het typerend voor Turkse en Marokkaanse WAO'ers dat bij hen vaak sprake is van een opeenstapeling van onduidelijke klachten. Ook blijken de lichamelijke en psychische klachten vaak een uiting van meer 'algemene ongenoegens'. :confused: Verburg vermoedt dat de klachten die allochtonen hebben het werken niet hoeven te belemmeren.

sinds waneer is Verburg keuringsarts geworden ??

~Panthera~
31-10-03, 12:04
Geplaatst door Puk
Ja ja... zwartwerkers en simulanten.
---------------

Triest figuur.
"Denkt" ook weer iets te weten over mij.
Je maakt jezelf steeds belachelijker hier. :haha:

plexus
31-10-03, 12:05
Geplaatst door Puk
Ja ja... zwartwerkers en simulanten.

..gij zijt ook niet echt sportief! :nijn:

Puk
31-10-03, 12:06
Geplaatst door ~Panthera~
---------------

Triest figuur.
"Denkt" ook weer iets te weten over mij.
Je maakt jezelf steeds belachelijker hier. :haha:

Mag ik je citeren?

Kom een citaat tekort nu.

~Panthera~
31-10-03, 12:06
Geplaatst door ZbaqZbaq


sinds waneer is Verburg keuringsarts geworden ??
-------------------

Nieuwe bijbaan ?? :moe:

~Panthera~
31-10-03, 12:10
Geplaatst door Puk
Mag ik je citeren?

Kom een citaat tekort nu.
--------------

Je doet maar, je ligt er blijkbaar wakker van.
Ik niet van jouw "kennissen" , die intresseren mij nl geen f.uck.

ZbaqZbaq
31-10-03, 12:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
Veel misverstanden eigenlijk over de wao.

Totaal Wao/Wajong/waz-uitkering: 948.400

Totaal aantal vrouwen daarvan.... : 418.500
Toltaal aantal allochtonen.............: 171.100
Totaal aantal westerse allochtonen: 90.000
Totaal aantal Marokkanen.............: 17.900

Bron: CBs


Wist je trouwens dat er meer turkse vrouwen zijn met een wao uitkering dan Marokkaanse mannen?

even een snelle berekening.......

totaal wao'ers 948.400
aantal allochtone wao'ers 171100 -
-------------------------------------------------------
blanke wao'ers 777300


autochtone inwoners nederland 15000000 (1% = 150000)


blanke wao'ers 5.182 %


zijn er rekenwonders hier die dit kunnen bevestigen ?????
-------------------------------------------------------------------------------------------

marokkaanse wao'ers 17900
totaal marokkanen in NL 350000 (1% = 3500)

marokkaanse wao'ers 5.114 % !!!!!!!!!! das minder dan die autochtonen ??????

Puk
31-10-03, 12:29
Geplaatst door ~Panthera~
--------------

Je doet maar, je ligt er blijkbaar wakker van.
Ik niet van jouw "kennissen" , die intresseren mij nl geen f.uck.

Hè bah... wat doe je toch weer onaardig tegen me. :droef:

Dan citeer ik je ook niet in mijn onderschrift!!

chliha
31-10-03, 12:34
Heb effe twee opmerkingen..

[QUOTE]Op deze manier worden Marokkanen juist weer bij de samenleving betrokken!

[QUOTE]
Maar vooral Marokkanen zijn slachtoffer van verkeerde keuringen. Ze hebben recht op een goede keuring!

He Puk,
de discussie begon over allochtonen en Puk springt gelijk naar marokkanen....

En verder...Dave

[QUOTE]
Ik vind het niet meer dan logisch dat groepen die oververtegenwoordigd zijn dubbel gekeurd worden. Iemand die te goeder trouw is hoeft daar niets van te vrezen.

Dat zeiden de joden ook toen ze een daviddster moesten gaan dragen.

Zwarte Schaap
31-10-03, 12:35
Geplaatst door Dave20
Die Turkse vrouwen zullen wel zwaarder werk doen? Als je ervan uitgaat dat ze wel zwaarder werk doen waarom ga je er dan ook niet vanuit dat allochtonen over het algemeen zwaardere werk doen dan autochtonen en dus ook vaker afgekeurd zullen worden. (Al valt dat bij de marokkanen zeer sterk mee)

Overigens zitten de nederlanders met 8,8 % van de eigen groep in de WAO van de Allochtonen is dat maar 8,2 %.

Ik snap dan niet waarom de cda allochtonen extra wil controleren terwijl het aandeel van de autochtone wao'ers in de eigen groep 8.8 % is.

De allochtoon als pispaal ! De cda denkt waarschijnlijk dat ze na de schoolstrijd met hirsi ali weer van zich moeten laten spreken. Nederland zal raar opgekeken hebben dat de cda voor de moslimscholen opkomt (natuurlijk alleen om de eigen confessionele scholen te waarborgen).

De cda dacht laten we weer van ons horen anders denkt de gemiddelde autochtoon dat we de allochtonen knuffelen en verliezen we stemmen.

Shit hypocrieten !

Puk
31-10-03, 12:36
Geplaatst door chliha
Heb effe twee opmerkingen..

[QUOTE]Op deze manier worden Marokkanen juist weer bij de samenleving betrokken!

[QUOTE]
Maar vooral Marokkanen zijn slachtoffer van verkeerde keuringen. Ze hebben recht op een goede keuring!

He Puk,
de discussie begon over allochtonen en Puk springt gelijk naar marokkanen....

En verder...Dave

[QUOTE]
Ik vind het niet meer dan logisch dat groepen die oververtegenwoordigd zijn dubbel gekeurd worden. Iemand die te goeder trouw is hoeft daar niets van te vrezen.

Dat zeiden de joden ook toen ze een daviddster moesten gaan dragen.

Jah! Dat heb je goed gezien chliha! Scherp! :duim:

Zwarte Schaap
31-10-03, 12:39
Geplaatst door ZbaqZbaq

marokkaanse wao'ers 17900
totaal marokkanen in NL 350000 (1% = 3500)

marokkaanse wao'ers 5.114 % !!!!!!!!!! das minder dan die autochtonen ?????? [/B]

Er zijn minder Marokkanen: Ik schat het op 285.000

Zwarte Schaap
31-10-03, 12:48
Geplaatst door Dave20
Ik ga er niet vanuit dat die Turkse vrouwen veel zwaarder werk doen, maar stelde die vraag om jou een reactie te ontlokken. Ten eerste een zin waar je een vraagteken achter zet wil niet zeggen dat het ook een vraag is. Lees je zinnetje maar na. IK kan er nergens een vraag van maken.

Ten tweede je kunt me gewoon je vraag stellen, daar hoef je mij niet voor uit te lokken.


Het relatief grote aandeel allochtonen in de WAO wordt in deze discussie namelijk nogal eens verklaard door het zware werk dat ze zouden doen. Je stelling klopt niet. Autochtonen zijn met 8,8 % van de eigen groep vertegenwoordigd in de wao. Allochtonen zijn 8,2 % vertegenwoordigd. Hieruit blijkt duidelijk dat de autochtonen juist met 0,5 % oververtegenwoordigd zijn. Het cda kan beter haar huiswerk doen. Op grond van de cijfers zouden autochtonen juist vaker gekeurd worden.

ZbaqZbaq
31-10-03, 12:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
Er zijn minder Marokkanen: Ik schat het op 285.000

dan komen we voor de marokkaanse wao'ers 6,28....dat vind ik nog redelijk voor een bevolkingsgroep waarvan de meeste mensen een zware baan hebben.

Tomas
31-10-03, 12:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je stelling klopt niet. Autochtonen zijn met 8,8 % van de eigen groep vertegenwoordigd in de wao. Allochtonen zijn 8,2 % vertegenwoordigd. Hieruit blijkt duidelijk dat de autochtonen juist met 0,5 % oververtegenwoordigd zijn. Het cda kan beter haar huiswerk doen. Op grond van de cijfers zouden autochtonen juist vaker gekeurd worden.

Kan je ook bij de beroepsbevolkings percentages? Heeft het cbs die ook?

Dan kan je exact aantpnen wat de relatieve AOW percentages zijn voor mannen, vrouwen en allochtonen. Alleen dan kan je dit cda verhaaltje echt als bullshit bestempelen.

freya
31-10-03, 13:29
De bewindslieden tasten volledig in het duister naar de oorzaken en hebben een grootscheeps onderzoek aangekondigd. Wel is al duidelijk dat de massaontslagen van de jaren '80 niets van doen hebben met de grote inactiviteit van allochtonen.

Vraag 1: Is dat grootscheepse onderzoek al geweest en wat zijn de uitkomsten aarvan?

Vraag 2: Hoe weten ze zo zeker dat het niets met de massaontslagen van de jaren'80 te maken heeft?

Zwarte Schaap
31-10-03, 13:30
Geplaatst door Tomas
Kan je ook bij de beroepsbevolkings percentages? Heeft het cbs die ook?

Dan kan je exact aantpnen wat de relatieve AOW percentages zijn voor mannen, vrouwen en allochtonen. Alleen dan kan je dit cda verhaaltje echt als bullshit bestempelen.


http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?STB=G1,G2,G3,G4&LA=nl&DM=SLNL&PA=37847hk1&D1=2,7&D2=a&D3=0&D4=1-2&D5=l&HDR=T&TT=2

freya
31-10-03, 13:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?STB=G1,G2,G3,G4&LA=nl&DM=SLNL&PA=37847hk1&D1=2,7&D2=a&D3=0&D4=1-2&D5=l&HDR=T&TT=2

In alle 3 de categorieen lager percentage allochtonen.

Met alle cijfers is zo te knoeien dat er elk gewenst resultaat uit dezelfde gegevens te krijgen is.
FF beetje sleutelen aan wat definities en selectiecriteria en voila!

Zo'n minister heeft daar een heel legertje medewerkers voor.

Puk
31-10-03, 13:46
Geplaatst door Dave20
De cijfers van zwarte schaap zijn juist niet correct omdat ze niet gecorrigeerd zijn naar bevolkingsomvang. Het gaat daar om absolute percentages. Nogal wiedes dat een bevolkingsgroep die uit enkele honderdduizenden mensen bestaat minder arbeidsongeschikten telt dan een bevolkingsgroep die uit miljoenen mensen bestaat!

Absolute percentages? :melig:

nefertiti
31-10-03, 13:47
Met alle cijfers is zo te knoeien dat er elk gewenst resultaat uit dezelfde gegevens te krijgen is.
FF beetje sleutelen aan wat definities en selectiecriteria en voila!

Make up your mind Freya!

Ofwel zitten er meer in de WAO omdat ze zwaarder werk moesten verrichten, ofwel is er met de cijfers geknoeid!

Je moet wel op hetzelfde blijven doorgaan nietwaar! je lijkt me wel een windmolen!
Het enige vaste punt (in het midden) bij jou is het feit dat allochtonen nooit nimmer nergens niemaals iets iets verkeerds kunnen doen!

Puk
31-10-03, 13:52
Geplaatst door Dave20
Ja, klinkt tegenstrijdig hè? :)

Jah... ik weet niet of je daar mee wegkomt. :wink:

Zwarte Schaap
31-10-03, 14:02
Geplaatst door Dave20
De cijfers van zwarte schaap zijn juist niet correct omdat ze niet gecorrigeerd zijn naar bevolkingsomvang. Het gaat daar om absolute percentages. Nogal wiedes dat een bevolkingsgroep die uit enkele honderdduizenden mensen bestaat minder arbeidsongeschikten telt dan een bevolkingsgroep die uit miljoenen mensen bestaat!


Gewoon even boven dat tabelletje klikken wat hun definitie is en dan vindt je dit:



Personen met een uitkering (%)
Betreft het aantal personen met een uitkering uitgedrukt in procenten
van de overeenkomstige groep in de Nederlandse bevolking d.w.z. qua
geslacht, leeftijd en herkomstgroepering (voorheen etniciteit).

Kortom de getallen zijn teruggebracht naar de relatieve aandeel. Overigens had je dat kunnen weten, want dan zouden de autochtonen nooit 8,8 % scoren maar eerder iets van 80 %

freya
31-10-03, 14:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
Gewoon even boven dat tabelletje klikken wat hun definitie is en dan vindt je dit:



Kortom de getallen zijn teruggebracht naar de relatieve aandeel. Overigens had je dat kunnen weten, want dan zouden de autochtonen nooit 8,8 % scoren maar eerder iets van 80 % [/QUOTE]

En als je de percentages bij elkaar optelt dan zouden er volgens Dave maar 51% mensen in Nederland wonen :D

freya
31-10-03, 14:15
Geplaatst door nefertiti
Make up your mind Freya!

Ofwel zitten er meer in de WAO omdat ze zwaarder werk moesten verrichten, ofwel is er met de cijfers geknoeid!

Je moet wel op hetzelfde blijven doorgaan nietwaar! je lijkt me wel een windmolen!
Het enige vaste punt (in het midden) bij jou is het feit dat allochtonen nooit nimmer nergens niemaals iets iets verkeerds kunnen doen!

Mijn vaste standpunt is dat veel politici tegenwoordig alles aangrijpen om een zondebok te creeren, om zo de aandacht van hun asociale beleid af te leiden.

Zwarte Schaap
31-10-03, 20:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
De allochtoon als pispaal ! De cda denkt waarschijnlijk dat ze na de schoolstrijd met hirsi ali weer van zich moeten laten spreken. Nederland zal raar opgekeken hebben dat de cda voor de moslimscholen opkomt (natuurlijk alleen om de eigen confessionele scholen te waarborgen).

De cda dacht laten we weer van ons horen anders denkt de gemiddelde autochtoon dat we de allochtonen knuffelen en verliezen we stemmen.

Shit hypocrieten !

De vvd kon natuurlijk niet achterblijven en prompt ze komen met het voorstel om de allochtonen door 3 artsen te laten keuren. Het wordt steeds gekker hier in Nederland.

Orakel
31-10-03, 21:36
Geplaatst door barfly
DEN HAAG (ANP) - Het CDA wil allochtone werknemers die
arbeidsongeschikt dreigen te worden, tweemaal laten keuren.
CDA-Kamerlid Verburg zal dit voorstel volgens haar woordvoerder
volgende week inbrengen tijdens het WAO-overleg van de Tweede Kamer
met minister De Geus van Sociale Zaken.
Het voorstel van Verburg haakt aan bij het voornemen vrouwen
tweemaal te laten keuren, omdat zij oververtegenwoordigd zijn in de
WAO. Bij allochtone werknemers bestaat een soortgelijke situatie.
Om te voorkomen dat zij vroegtijdig uit het arbeidsproces vallen en
daardoor minder goed integreren, wil Verburg een extra toets.
Gezien de algehele daling van het aantal WAO'ers is er volgens haar
onder de keuringsartsen voldoende capaciteit om ook deze groep twee
keer te keuren.
Vakcentrale CNV vindt het voorstel ,,kort door de bocht''. ,,Je
moet oppassen voor stigmatisering van allochtonen'', aldus een
woordvoerster. Het CNV vindt dat eerst gekeken moet worden waarom
allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de WAO. ,,Dat kan ook aan
de aard van het werk liggen.''

Whats next, aparte "vakantie" parken voor allochtonen?

Je zou het haast denken. Weer dat gezeik met percentages, terwijl het in absolute aantallen niet zo heel erg zorgelijk is.
En wat ik niet begrijp is dat men het mij kwalijk neemt dat ik mij geen Nederlander voel, maar men me aan de andere kant te pas en te onpas allochtoon noemt en een specifieke behandeling wil geven.

Verder is het misschien goed als het CDA es de wao-dossiers uit de jaren 70/80 opzocht en onderzocht hoe het kan dat er toen zoveel allochtonen in de wao terecht kwamen.
Naast het zware werk is de wao toen ook als afvoerputje van de toenamlige recessie gebruikt.

Zwarte Schaap
31-10-03, 21:47
Geplaatst door Orakel
Je zou het haast denken. Weer dat gezeik met percentages, terwijl het in absolute aantallen niet zo heel erg zorgelijk is.
En wat ik niet begrijp is dat men het mij kwalijk neemt dat ik mij geen Nederlander voel, maar men me aan de andere kant te pas en te onpas allochtoon noemt en een specifieke behandeling wil geven.

Verder is het misschien goed als het CDA es de wao-dossiers uit de jaren 70/80 opzocht en onderzocht hoe het kan dat er toen zoveel allochtonen en autochtonen in de wao terecht kwamen.
Naast het zware werk is de wao toen ook als afvoerputje van de toenamlige recessie gebruikt.

Ik heb het even aangevuld. Het zijn juist de autochtonen die er vollop van hebben geprofiteerd. Veel marokkanen die eigenlijk recht op een wao uitkering hebben zijn vaker in de nadeligere algemene bijstandswet terecht gekomen

In de jaren 80, de periode van de massaontslagen en reorganisaties had de overheid, de werkgevers, de vakbond(werknemers) er allen belang bij om de mensen maar in de wao te duwen.

De winsten zijn goed afgeroomd en nu mag meneer en mevrouw de allochtoon er voor opdraaien.

De eerste keer dat men met de reorganisatie van de wao wilde beginnen maakte men gebruik door op de allochtonen te wijzen. Het is een slimme tactiek, iedereen wil natuurlijk de dat de ''profiterende en frauderende'' allochtonen hard worden aangepakt. Daarna komen de strengere regels voor iedereen erachteraan. Zo duw je dat makkelijk door de strot van het kannonenvlees.

Orakel
31-10-03, 21:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb het even aangevuld. Het zijn juist de autochtonen die er vollop van hebben geprofiteerd. Veel marokkanen die eigenlijk recht op een wao uitkering hebben zijn vaker in de nadeligere algemene bijstandswet terecht gekomen

In de jaren 80, de periode van de massaontslagen en reorganisaties had de overheid, de werkgevers, de vakbond(werknemers) er allen belang bij om de mensen maar in de wao te duwen.

De winsten zijn goed afgeroomd en nu mag meneer en mevrouw de allochtoon er voor opdraaien.

De eerste keer dat men met de reorganisatie van de wao wilde beginnen maakte men gebruik door op de allochtonen te wijzen. Het is een slimme tactiek, iedereen wil natuurlijk de dat de ''profiterende en frauderende'' allochtonen hard worden aangepakt. Daarna komen de strengere regels voor iedereen erachteraan. Zo duw je dat makkelijk door de strot van het kannonenvlees.

Thnx!
Begrijp nu dat er zelfs een parlementair onderzoek naar is geweest:

1993 De parlementaire enquêtecommissie onder leiding van PvdA-Kamerlid Flip Buurmeijer (links op de foto, samen met Elske ter Veld) schrijft in 1993 (921.000 WAOers) dat werkgevers de WAO in de jaren tachtig stelselmatig hebben gebruikt als afvloeiingsregeling voor overtollig personeel.
http://www.waoplein.nl/pub/wao/historie/

Ik snap niet dat ik iedere 4 jaar opnieuw naar de stembus loop. :aanwal:

barfly
31-10-03, 22:02
Mooi heh? Als het weer 'ns slecht gaat, dan ga je met plezier spijkers op laag water zoeken :p

Orakel
31-10-03, 22:04
Geplaatst door barfly
Mooi heh? Als het weer 'ns slecht gaat, dan ga je met plezier spijkers op laag water zoeken :p

:boer: En iemand om er mee te nagelen is gauw gevonden.

barfly
31-10-03, 22:06
Geplaatst door Orakel
:boer: En iemand om er mee te nagelen is gauw gevonden.

Wat moet je anders met die spijkers? :)

Zwarte Schaap
31-10-03, 23:19
Geen steun voor CDA-plan dubbele WAO-keuringRedactie politiek Geplaatst

DEN HAAG - In politiek Den Haag en bij de vakbeweging bestaat weinig sympathie voor het CDA-voorstel om allochtone werknemers die arbeidsongeschikt raken twee keer te keuren voor ze in aanmerking komen voor een WAO-uitkering.
.
Het CDA-kamerlid Verburg stelde vrijdag dat een extra toets kan voorkomen dat allochtonen onnodig arbeidsongeschikt worden verklaard. Op dit moment is er een oververtegenwoordiging van Turken en Marokkanen in de WAO.
.
Minister De Geus van Sociale Zaken zei vrijdag dat hij eerst het experiment met het dubbel keuren van jonge vrouwen wil afwachten. De bewindsman ziet bovendien een groot praktisch bezwaar: er zijn niet voldoende keuringsartsen.
.
De VVD-fractie verwacht dat het CDA-voorstel niet werkt. Volgens het liberale kamerlid Aptroot is één keuring voldoende, maar die zou door enkele artsen uitgevoerd kunnen worden. PvdA, D66 en GroenLinks wijzen het CDA-plan af. Ze vinden dat het riekt naar discriminatie.
.

Bron: Reformatorisch Dagblad 31/10/03


Het is dus gewoon een vuile mediatruc.

nefertiti
01-11-03, 10:55
Is positieve discriminatie hier dan ineens niet meer gewenst? Een dubbel keuring kan er namelijk voor zorgen dat die mensen niet afgeschreven worden en dus zeker deel kunnen nemen aan het arbeidsproces.
Net zoals er de verplichte positieve discriminatie bestaat bij het aanwerven van personeel.

Waarom dan het ene niet en het andere wel? :schok:

Mafkees
01-11-03, 11:00
Geplaatst door nefertiti
Is positieve discriminatie hier dan ineens niet meer gewenst? Een dubbel keuring kan er namelijk voor zorgen dat die mensen niet afgeschreven worden en dus zeker deel kunnen nemen aan het arbeidsproces.
Net zoals er de verplichte positieve discriminatie bestaat bij het aanwerven van personeel.

Waarom dan het ene niet en het andere wel? :schok:

Het een afschaffen en het ander introduceren.

Zwarte Schaap
01-11-03, 11:21
Steun voor WAO-plan allochtonen

Van onze verslaggeefster Elaine de Boer

DEN HAAG - Minister De Geus van Sociale Zaken is positief over het voorstel van het CDA om allochtonen door twee artsen te laten keuren voordat wordt besloten dat zij arbeidsongeschikt zijn. Het is volgens hem in overeenstemming met de opvatting dat groepen die een grote instroom in de WAO veroorzaken, extra bekeken moeten worden.

VVD en LPF positief over tweede keuring

De CDA-bewindsman wil eerst het experiment met de tweede keuring van jonge vrouwen afwachten, voordat hij de keuringen voor andere groepen wil uitbreiden. De Geus vindt het voorstel niet stigmatiserend en discriminerend. 'Dat is onzin. Het is net zo stigmatiserend om grote groepen in de WAO te laten belanden', aldus De Geus.

VVD en LPF reageren eveneens instemmend op het voorstel van CDA-Kamerlid Verburg. VVD-specialist Aptroot denkt dat de keuring door twee of drie artsen de druk op artsen kan verlagen. 'Sommige mensen zijn erop uit om afgekeurd te worden en zetten de arts onder onredelijk druk dit te laten geschieden. Als niet één, maar twee of drie artsen de keuring uitvoeren, zal de druk minder zijn', aldus Aptroot.

PvdA, D66, GroenLinks en de vakbonden FNV en CNV keuren het plan af. Volgens PvdA-Kamerlid Bussemaker riekt het naar discriminatie. Het experiment met het dubbel keuren van jonge vrouwen is volgens haar bedoeld om er meer inzicht in te krijgen waarom zij vaker in de WAO belanden. 'Het CDA-plan lijkt vooral bedoeld om strenger te keuren.'

D66-fractieleider Dittrich vindt het een 'rare gang van zaken' als het aantal keuringen afhankelijk wordt gemaakt van de vraag waar iemand vandaan komt. 'Wij willen een strengere keuring voor iedereen.' GroenLinks noemt het plan 'de zoveelste aanval van het CDA op een sociaal en solidair beleid'.

Het CNV waarschuwt voor het stigmatiseren van allochtonen. Er moet eerst gekeken worden waarom allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de WAO. 'Dat kan ook aan de aard van het werk liggen'. De FNV staat niet afwijzend tegenover een dubbele keuring, maar vindt dat er maatwerk moet komen voor alle oververtegenwoordigde groepen.

Het Landelijk Bureau Racismebestrijding erkent dat allochtonen met vage klachten arbeidsongeschikt worden bevonden. 'Maar dat is slechts één kant van het verhaal', zegt juridisch medewerker Dick Houtzager. 'Er is te weinig aandacht voor conflicten op de werkvloer, waarvan vaak discriminatie de oorzaak is'. Het instituut voor multiculturele ontwikkeling Forum is niet tegen een tweede controle, 'mits duidelijk is hoe en waarom die extra keuring gebeurt'.


Bron: Volkskrant 01/11/03

freya
01-11-03, 11:49
Geplaatst door nefertiti
Is positieve discriminatie hier dan ineens niet meer gewenst? Een dubbel keuring kan er namelijk voor zorgen dat die mensen niet afgeschreven worden en dus zeker deel kunnen nemen aan het arbeidsproces.
Net zoals er de verplichte positieve discriminatie bestaat bij het aanwerven van personeel.

Waarom dan het ene niet en het andere wel? :schok:

De keuringen zijn er op dit moment al op gericht om zoveel mogelijk mensen goed te keuren.

Op dit moment wordt er niemand meer onterecht afgeschreven voor het arbeidproces. Integendeel, steeds meer mensen worden onterecht goedgekeurd voor arbeid die ze onmogelijk kunnen verichten.

De paar mensen waarvan tegenwoordig nog echte arbeidsongeschiktheid wordt vastgesteld aan nog een keuring onderwerpen omdat ze uit een bepaalde bevolkingsgroep komen is pure discriminatie met een negatieve doelstelling nl: als het even kan, voorkomen dat mensen gebruik maken van een regeling waar ze recht op hebben. En stigmatiseert deze groep onnodig.

Er zijn ook al plannen om alle WAOers te herkeuren om zo de onterechte gevallen uit de jaren '80 eruit te filteren (ik weet niet of dit ook al gebeurd)
Bepaalde groepen nog eens apart zetten is dus in feite overbodig.

Een keuring door meerdere artsen zou voor iedereen goed zijn denk ik, als er maar niet de doelstelling aan zou hangen om zoveel mogelijk mensen goed te keuren.

freya
01-11-03, 11:59
VVD-specialist Aptroot denkt dat de keuring door twee of drie artsen de druk op artsen kan verlagen. 'Sommige mensen zijn erop uit om afgekeurd te worden en zetten de arts onder onredelijk druk dit te laten geschieden. Als niet één, maar twee of drie artsen de keuring uitvoeren, zal de druk minder zijn', aldus Aptroot.

Hiermee worden in feite alle WAOers gestigmatiseerd, maar in deze context is dit een ronduit schandalige uitspraak.

Alsof juist allochtonen zich hieraan schuldig zouden maken.


Ik geloof zoiezo niet dat veel mensen zich hieraan schuldig maken, de druk op de artsen komt vanuit het systeem dat eigenlijk stelt dat je arbeidsgeschikt bent tenzij je onomstotelijk kan aantonen dat dat niet zo is.

In veel gevallen is dat bewijs niet zo makkelijk te leveren, veel mensen worden ernstig beperkt in hun functioneren, terwijl artsen niet de oorzaak kunnen vinden.
Hierbij denk ik aan een andere gestigmatiseerde groep: de rugpatienten.

Tomas
01-11-03, 12:53
Lang leve het woord "stigmatisering"!!!

Nu kunnen we ongestraft misbruik maken van alle sociale voorzieningen!

000NobelPrizes
01-11-03, 13:14
Geplaatst door freya
Ik geloof zoiezo niet dat veel mensen zich hieraan schuldig maken, de druk op de artsen komt vanuit het systeem dat eigenlijk stelt dat je arbeidsgeschikt bent tenzij je onomstotelijk kan aantonen dat dat niet zo is.

In Elsevier stond begin dit jaar een artikel over artsen in zwarte wijken.
Misschien had je dat 's moeten lezen voordat je meteen 'nee' roept omdat het niet in jouw vage wereldbeeldje past.
Net als leraren, is er inmiddels ook een aantal artsen uit zulke wijken die er de brui aan hebben gegeven. Ze vestigen hun praktijk elders, zijn verhuisd en twee zijn zelfs naar Frankrijk vertrokken - die hadden het helemaal gehad met die nonstop geweldsconflicten van hele families die zich tegelijkertijd in de dokterkamer begaven.

sadeeQ
01-11-03, 13:18
Geplaatst door 151 NobelPrizes
In Elsevier stond begin dit jaar een artikel over artsen in zwarte wijken.
Misschien had je dat 's moeten lezen voordat je meteen 'nee' roept omdat het niet in jouw vage wereldbeeldje past.
Net als leraren, is er inmiddels ook een aantal artsen uit zulke wijken die er de brui aan hebben gegeven. Ze vestigen hun praktijk elders, zijn verhuisd en twee zijn zelfs naar Frankrijk vertrokken - die hadden het helemaal gehad met die nonstop geweldsconflicten van hele families die zich tegelijkertijd in de dokterkamer begaven.

:maf2: na de geitjes,de homo's ,de kut joodjes,de blanke hoertjes,oudjes en agentjes zijn nu de doktortjes de nieuwste slachtoffers van de mokros :lekpuh: :lekpuh:

freya
01-11-03, 13:20
Geplaatst door 151 NobelPrizes
In Elsevier stond begin dit jaar een artikel over artsen in zwarte wijken.
Misschien had je dat 's moeten lezen voordat je meteen 'nee' roept omdat het niet in jouw vage wereldbeeldje past.
Net als leraren, is er inmiddels ook een aantal artsen uit zulke wijken die er de brui aan hebben gegeven. Ze vestigen hun praktijk elders, zijn verhuisd en twee zijn zelfs naar Frankrijk vertrokken - die hadden het helemaal gehad met die nonstop geweldsconflicten van hele families die zich tegelijkertijd in de dokterkamer begaven.


Het gaat hier over keuringsartsen

Bij een WAO keuring mag er 1 extra pesoon als waarnemer mee.

Dus dat verhaal over hele families slaat in dit verband als een ........ op een .........

freya
01-11-03, 13:35
Geplaatst door Tomas
Lang leve het woord "stigmatisering"!!!

Nu kunnen we ongestraft misbruik maken van alle sociale voorzieningen!

Iedereen kent wel tenminste een verhaal over iemand die zich lekker heeft laten afkeuren, om vervolgens fijn zwart te kunnen bijverdienen.

Dit kwam in de jaren '80 zeker voor.

Maar de tijd van ongestraft misbruik maken van sociale voorzieningen is nu echt wel voorbij.
Nu worden er mensen per bosjes in een onmogelijke situatie gedwongen.
Graag willen, maar niet (volledig) kunnen werken, terwijl er van alle kanten naar je gewezen wordt als zijnde een simulant, met de keuringsartsen voorop.

Kan jij je er een voorstelling van maken hoe het is om na een paar uur lichamelijk aktief te zijn geweest, jankend van de pijn in bed te moeten gaan liggen (of in je speciale stoel bij de PC).
En dan van een keuringsarts te horen krijgen dat je klachten niet objectief vast te stellen zijn en dat je dus gewoon 40 uur per week moet kunnen werken.
En dan artikelen van rugspecialisten lezen die toegeven dat de onderrug zo'n complex mechanisme is dat het vaak onmogelijk is om een preciese oorzaak voor reeele klachten vast te stellen.
En dan met de vinger nagewezen worden door mensen die in de krant hebben gelezen dat er veel te veel mensen met rugklachten in de WOA zitten en dat die gewoon niet zo moeten zeuren, omdat de meeste rugklachten na 3 maanden vanzelf weer overgaan :moe:


Je zal in deze tijd maar een Marokkaanse WAOer met rugklachten zijn :(

Wat zeg ik, met de huidige regelgeving bestaan die helemaal niet meer. Dat is gewoon een Marokkaanse bijstandtrekker geworden. :aanwal:

Tomas
01-11-03, 13:50
Geplaatst door freya

Allemaal zieligheid en stigmatisering...

Mijn aller aardigste buurvrouwtje heeft bekkenbodeminstabiliteit. Dat is een hele vervelende aandoening. Na haar 2e bevalling heeft ze maanden met krukken rondgelopen. En is ze uiteindelijk ook afgekeurd.

Heel triest.

Alleen nu na een jaar of 8 is de ziekte zich wat vreemd gaan gedragen. Nu ze haar oude saaie man ingeruild heeft voor een nieuwe met een motor, zijn de ziekte verschijnselen alleen nog maar te zien tijdens haar werk en als in grote groepen, zoals op school tijdens een ouderbijeenkomst. Rondom huis en met motorrijden heeft ze er gelukkig nog maar nauwelijks last van. Je ziet het in ieder geval niet meer. Ik denk dan ook dat ze van haar nieuwe drukke sociale leven tijdens haar werk iedere keer de terugslag ervaart. Vandaar die taxi die haar 2 dagen in de week ophaalt om een paar uur op therapeutische basis aanwezig te zijn.

We leven nu in de 21e eeuw. Niks jaren 80.

freya
01-11-03, 14:07
Geplaatst door Tomas
Mijn aller aardigste buurvrouwtje heeft bekkenbodeminstabiliteit. Dat is een hele vervelende aandoening. Na haar 2e bevalling heeft ze maanden met krukken rondgelopen. En is ze uiteindelijk ook afgekeurd.

Heel triest.

Alleen nu na een jaar of 8 is de ziekte zich wat vreemd gaan gedragen. Nu ze haar oude saaie man ingeruild heeft voor een nieuwe met een motor, zijn de ziekte verschijnselen alleen nog maar te zien tijdens haar werk en als in grote groepen, zoals op school tijdens een ouderbijeenkomst. Rondom huis en met motorrijden heeft ze er gelukkig nog maar nauwelijks last van. Je ziet het in ieder geval niet meer. Ik denk dan ook dat ze van haar nieuwe drukke sociale leven tijdens haar werk iedere keer de terugslag ervaart. Vandaar die taxi die haar 2 dagen in de week ophaalt om een paar uur op therapeutische basis aanwezig te zijn.

We leven nu in de 21e eeuw. Niks jaren 80.

Haar ziekte verschijnselen zijn voor jou ook niet zichtbaar als ze niet naar buiten gaat vanwege de pijn.
Jij ziet haar misschien op haar goede momenten en denkt dat het allemaal wel meevalt.

Aan de buitenkant kan je vaak niet zien of iemand pijn heeft (tenzij je zelf pijnpatient bent of anderzins deskundig) Verder kennen de meeste zieken betere en slechtere periodes. Mensen zien hen aardig functioneren in een goede periode en vinden dat ze in slechte periodes niet zo moeten zeuren, want toen en toen konden ze dat toch ook.

Veel klachten verergeren of verbeteren met het weer. De laatste hittegolf was een zegen voor mensen met klachten waar spieren en gewrichten bij betrokken zijn. Nu zie je die veel minder buiten, omdat de omslag naar de kou behoorlijk moeilijk te verwerken is, zowel lichamelijk als geestelijk (vanwege alle beperkingen die zich opeens weer opdringen, terwijl je net zo'n zorgeloze tijd hebt gehad)

Jij vind natuurlijk dat iemand die ziek is vooral prioriteit moet geven aan werken, ten koste van leuke, sociale aktiviteiten.
Want werk is natuurlijk het enige waar een mens echt voldoening uit kan halen, de rest zoals vriendschappen, winkelen, met de kinderen spelen enz moeten allemaal wijken om toch vooral dat werken mogelijk te maken. :moe:

otto
01-11-03, 14:30
Een WAO keuring dient om te bepalen of iemand arbeidongeschikt is en zo ja voor welk percentage. Die toets is bepaald geen exacte wetenschap. Verschillende artsen komen vaak tot verschillende oordelen. Vandaar ook het middel 'second opinion' dat een aanvrager ten dienste staat. De keuring als zodanig brengt genezing of reintegratie overigens niet dichterbij. Het is alleen een toest om de hoogte van de uitkering vast te stellen.

Door een allochtone aanvrager van een WAO-uitkering alleen tot de WAO toe te laten als twee keuringsartsen tot het oordeel zijn gekomen dat hij /zij arbeidsongeschikt is, is een schoolvoorbeeld van ongelijke behandeling. Autochtone aanvagers hoeven volgens het voorstel van mw. Verburg en mininster de Geus namelijk niet twee keer te worden gekeurd.

Voor zo een onderscheid bestaat geen goede reden net zo min als dat het gerechtvaardigd is om alle bouwvakkers voortaan twee keer te laten keuren omdat er nu al zoveel bouwvakkers in de WAO zitten.
De minister discrimineert. Alleen de mate van arbeidsongeschiktheid van de individuele aanvrager mag worden beschouwd en niet zijn afkomst in relatie tot de afkomst van de mensen die al een WAO-uitkering hebben.

Tomas
01-11-03, 14:41
Geplaatst door freya
Haar ziekte verschijnselen zijn voor jou ook niet zichtbaar als ze niet naar buiten gaat vanwege de pijn.
Jij ziet haar misschien op haar goede momenten en denkt dat het allemaal wel meevalt.

Aan de buitenkant kan je vaak niet zien of iemand pijn heeft (tenzij je zelf pijnpatient bent of anderzins deskundig) Verder kennen de meeste zieken betere en slechtere periodes. Mensen zien hen aardig functioneren in een goede periode en vinden dat ze in slechte periodes niet zo moeten zeuren, want toen en toen konden ze dat toch ook.

Veel klachten verergeren of verbeteren met het weer. De laatste hittegolf was een zegen voor mensen met klachten waar spieren en gewrichten bij betrokken zijn. Nu zie je die veel minder buiten, omdat de omslag naar de kou behoorlijk moeilijk te verwerken is, zowel lichamelijk als geestelijk (vanwege alle beperkingen die zich opeens weer opdringen, terwijl je net zo'n zorgeloze tijd hebt gehad)

Jij vind natuurlijk dat iemand die ziek is vooral prioriteit moet geven aan werken, ten koste van leuke, sociale aktiviteiten.
Want werk is natuurlijk het enige waar een mens echt voldoening uit kan halen, de rest zoals vriendschappen, winkelen, met de kinderen spelen enz moeten allemaal wijken om toch vooral dat werken mogelijk te maken. :moe:

Het is niet zo dat mensen alleen tegen buitenlanders vooroodelen kunnen hebben.

Ik ken mijn buurvrouw nu al bijna 10 jaar. En ik weet hoe de ziekte zich ontwikkeld heeft: erg wonderlijk de laatste 2 a 3 jaar. Geen dokter die dat begrijpt. Alleen tijdens werk en in grote gezelschappen met vreemden heeft ze er nog last van.

Ik zie haar bijna elke dag. En mijn vrouw nog wel wat vaker dan dat.

Je zou ook kunnen denken dat de ziekte zo'n beetje over is. En dat ze voldoende hersteld is om weer aan het werk te gaan, maar dat ze haar huidige, nieuwe leventje wel zo prettig vindt. 36-40 uur per week werken is ook zo veel... En wat hou je over van al dat geld? Ook zo weinig.

Ik heb geen hekel aan d'r. Ik vind 'r best aardig. Ik ben ook echt niet vanplan om een keuringsarts op de hoogte te stellen van deze vreemde ontwikkeling in het ziekte beeld. Dat zou ik verraad vinden. Iets dat misschien nog wel erger is dan onterecht je hand op houden. Maar des al niet te min zou ze van mij wel eens wat beter door de dokter onderzocht mogen worden. Alleen al om dat het ziekte beeld bijzonder genoeg is.

maar ach, wat lul ik? Jij weet het vanuit onze mooie hoofdstad toch beter. Of niet dan?

freya
01-11-03, 14:52
Geplaatst door Tomas
maar ach, wat lul ik? Jij weet het vanuit onze mooie hoofdstad toch beter. Of niet dan?

Als ervaringsdeskundige weet ik het beter :strik:

Tomas
01-11-03, 14:58
Geplaatst door freya
Als ervaringsdeskundige weet ik het beter :strik:

Jij kent 'r ook?

nefertiti
01-11-03, 17:05
Natuurlijk komt er dikwijls commentaar van mensen die zich afvragen of betreffende persoon nu écht wel gegrond in de WAO zit of niet.

Maar waarom zou die kritiek wèl mogen op autochtonen en niet op allochtonen?

Een twee- of driejaarlijkse herkeuring van alle betrokkenen zou natuurlijk ook een oplossing kunnen zijn.

otto
01-11-03, 17:21
Vrienden u wordt genomen!

Wat zou de minister zelf (de heer de Geus van sociale zaken) zeggen als zijn verzoek om teruggave van belastingen met extra argwaan worden beken omdat hij een bril heeft en een snor draagt?

Hij zou kwaad zijn. En terecht, het dragen van een bril en een snor is niet relevant voor de beoordeling van zijn aanvraag tot belastingteruggave.

Evenmin is voor de behandeling van een aanvraag van een WAO-uitkering relevant , althans dat behoort het te zijn, of de aanvrager in Nederland is geboren of daarbuiten.

Het is ernstig dat een serieus te nemen persoon, wat de Geus zeker is, een dergelijk voorstel tot het zijne maakt.

Laat van u horen!

Orakel
02-11-03, 01:21
Geplaatst door nefertiti

Maar waarom zou die kritiek wèl mogen op autochtonen en niet op allochtonen?



Het is dan ook niet zo dat allochtonen om een voorkeursbehandeling vragen, maar ze wensen 'm ook niet opgedrongen te krijgen.

Orakel
02-11-03, 01:24
Geplaatst door otto
Vrienden u wordt genomen!


Door wie??? En wanneer was dat? Kom ik eindelijk es aan me trekken, heb ik 't niet in de gaten.
Was 't J-Lo?
Of.......aaahhhhhh.....nevermind

Mark
02-11-03, 09:26
Geplaatst door Tomas
Het is niet zo dat mensen alleen tegen buitenlanders vooroodelen kunnen hebben.

Ik ken mijn buurvrouw nu al bijna 10 jaar. En ik weet hoe de ziekte zich ontwikkeld heeft: erg wonderlijk de laatste 2 a 3 jaar. Geen dokter die dat begrijpt. Alleen tijdens werk en in grote gezelschappen met vreemden heeft ze er nog last van.

Ik zie haar bijna elke dag. En mijn vrouw nog wel wat vaker dan dat.

Je zou ook kunnen denken dat de ziekte zo'n beetje over is. En dat ze voldoende hersteld is om weer aan het werk te gaan, maar dat ze haar huidige, nieuwe leventje wel zo prettig vindt. 36-40 uur per week werken is ook zo veel... En wat hou je over van al dat geld? Ook zo weinig.

Ik heb geen hekel aan d'r. Ik vind 'r best aardig. Ik ben ook echt niet vanplan om een keuringsarts op de hoogte te stellen van deze vreemde ontwikkeling in het ziekte beeld. Dat zou ik verraad vinden. Iets dat misschien nog wel erger is dan onterecht je hand op houden. Maar des al niet te min zou ze van mij wel eens wat beter door de dokter onderzocht mogen worden. Alleen al om dat het ziekte beeld bijzonder genoeg is.

maar ach, wat lul ik? Jij weet het vanuit onze mooie hoofdstad toch beter. Of niet dan?

Pffff, jij zou ook geen goeie NSBér zijn....

Ik zou je vrouw verbieden met die oplichter om te gaan, straks wordt jij ook ingeruild voor een jongere man met motor.

ps. had ik al laten weten dat ik een motor heb?