PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerwraak niet als verzwaring in wet opgenomen



Zwarte Schaap
01-11-03, 00:10
DEN HAAG (ANP) - Moord om eerwraak wordt niet apart in de wet opgenomen als strafverzwarende omstandigheid.
.
Rechters kunnen nu al rekening houden met eerwraak bij de bepaling van de hoogte van de straf. Dat gebeurt dan wel binnen de maximale straffen zoals die in het Wetboek van Strafrecht zijn vastgelegd.
.
Dat schrijven de ministers Donner (Justitie) en Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) vrijdag in antwoord op kamervragen van de LPF. Het Tweede-Kamerlid Eerdmans wilde een extra lid in het wetboek om bij moord om eerwraak een extra zware straf te kunnen opleggen. Justitie wijst erop dat op moord al de hoogste straf, levenslang of twintig jaar cel, staat en dat er daarom geen ruimte meer is voor strafverzwaringsgronden.
.
Aanleiding was de moord onlangs in Turkije op een meisje uit Almelo door haar vader. Hij wilde hierdoor de eer van de familie zuiveren.

Bron: Reformatorisch Dagblad 31/10/03

Zagora
01-11-03, 00:16
Bij ZS thuis hangt nu de vlag uit

Zwarte Schaap
01-11-03, 00:23
Geplaatst door Zagora
Bij ZS thuis hangt nu de vlag uit

Zeer domme opmerking. Als iemand in zo een situatie terecht komt valt er niets te vieren.

Zagora
01-11-03, 00:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zeer domme opmerking. Als iemand in zo een situatie terecht komt valt er niets te vieren.

Ja, ik ben ook een beetje achterlijk. Maar ik bedoelde eigenlijk dat het feest is in huize ZS omdat er nu lekker ge-eerwroken kan worden naar believen.

Wat vind jij eigenlijk van het fenomeen eerwraak? Vormt het een serieus probleem of zijn het incidenten die het opmerken niet waard zijn?

Gegroet

Zwarte Schaap
01-11-03, 00:42
Geplaatst door Zagora
Ja, ik ben ook een beetje achterlijk. Maar ik bedoelde eigenlijk dat het feest is in huize ZS omdat er nu lekker ge-eerwroken kan worden naar believen.

Wat vind jij eigenlijk van het fenomeen eerwraak? Vormt het een serieus probleem of zijn het incidenten die het opmerken niet waard zijn?

Gegroet

grapjas

Marsipulami
01-11-03, 00:45
Geplaatst door Zwarte Schaap
Aanleiding was de moord onlangs in Turkije op een meisje uit Almelo door haar vader. Hij wilde hierdoor de eer van de familie zuiveren.

Die man was een ordinaire psychopaat. Gewoon levenslange TBS.

Tomas
01-11-03, 10:49
Geplaatst door Marsipulami
Die man was een ordinaire psychopaat. Gewoon levenslange TBS.

Zou kunnen, maar er zijn ook andere gevallen bekend waar de hele familie -nou ja, de zoons dan- wel overwogen de jongste minderjarige zoon de moord laten uitvoeren om de laagste straf te incasseren.

Dat een hele familie zich zo kan verenigen om tot zo'n weerzinwekkende daad te komen is in mijn ogen eerwraak. Dat is een cultuur aspect dat aandacht vereist.

Nog los van het hypocriete feit dat de zoons alle blonde meisjes mogen neuken die ze willen, maar de dochters maagd moeten blijven voor zo'n uitgeneukte jongen die dan eindelijk wel eens iets vastigs wil.

Zwarte Schaap
01-11-03, 11:44
Geplaatst door Tomas
Dat een hele familie zich zo kan verenigen om tot zo'n weerzinwekkende daad te komen is in mijn ogen eerwraak. Dat is een cultuur aspect dat aandacht vereist.

Nog los van het hypocriete feit dat de zoons alle blonde meisjes mogen neuken die ze willen, maar de dochters maagd moeten blijven voor zo'n uitgeneukte jongen die dan eindelijk wel eens iets vastigs wil.

Typische onwetende xenofobe autochtone gezwets.

Tomas
01-11-03, 11:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Typische onwetende xenofobe autochtone gezwets.

Sorry, het woord "mogen" in de zin "mogen neuken", moet zijn: "gedogen", met de kantekening dat ze natuurlijk wel even spijt moeten betuigen. Niet al te overdreven natuurlijk, want je moet er wel stoer over kunnen blijven doen onder geestverwanten.

nefertiti
01-11-03, 12:02
De enige oplossing tegen het plat laten neuken van onze blonde meisjes is dat ze een duidelijk onderscheid moeten gaan maken tussen de "witte" en de "bruine" haantjes.
Net zoals de marokkaanse meisjes van kleinsaf aan aanleren dat er een onderscheid is tussen de "witte" en de "bruine" haantjes!!!

Of zouden de blonde meisjes dan de wet op het racisme overtreden?

Mafkees
01-11-03, 12:05
Geplaatst door nefertiti
De enige oplossing tegen het plat laten neuken van onze blonde meisjes is dat ze een duidelijk onderscheid moeten gaan maken tussen de "witte" en de "bruine" haantjes.
Net zoals de marokkaanse meisjes van kleinsaf aan aanleren dat er een onderscheid is tussen de "witte" en de "bruine" haantjes!!!

Of zouden de blonde meisjes dan de wet op het racisme overtreden?


Je kan blonde meisjes alles aanleren. Daarna vinden ze TMF en stoere GangsterVideoclips. Vervolgens is het gedaan.

Marsipulami
01-11-03, 12:13
Geplaatst door Tomas
Zou kunnen, maar er zijn ook andere gevallen bekend waar de hele familie -nou ja, de zoons dan- wel overwogen de jongste minderjarige zoon de moord laten uitvoeren om de laagste straf te incasseren.

Hmmm. Ik heb nooit van een dergelijke casus gehoord. Maar het zou natuurlijk kunnen. De werkelijkheid overstijgt soms de meest bizarre fantasieën.

Verder komt men veel te snel aandragen met de term 'eerwraak'. De meeste moorden waar men zulk een etiket opplakt zijn gevallen waarin een man zijn (ex-) vriendin of vrouw vermoordt of haar nieuwe partner. Maar dat komt ook heel vaak voor bij autochtonen.



Dat een hele familie zich zo kan verenigen om tot zo'n weerzinwekkende daad te komen is in mijn ogen eerwraak.

Het is inderdaad een weerzinwekkende daad. Maar laat nou een moord maar gewoon moord zijn. Een moord is nooit fraai en het woordje 'eerwraak' erbij verandert niets aan de gruwel van het hele gebeuren.



Dat is een cultuur aspect dat aandacht vereist.

Daar geloof ik dus niets van. Eerwraakmoorden zijn volgens mij een uiterst zeldzaam en marginaal fenomeen. Er bestaan natuurlijk wel dingen als familie-eer en dergelijke, waar sommige allochtone gemeenschappen meer de nadruk op leggen dan anderen. Maar ik geloof er niets van dat deze -an sich positieve- cultuureigenschap vaker tot moord zou leiden.



Nog los van het hypocriete feit dat de zoons alle blonde meisjes mogen neuken die ze willen, maar de dochters maagd moeten blijven voor zo'n uitgeneukte jongen die dan eindelijk wel eens iets vastigs wil.

Ja, dat is een andere zaak. Die hypocriete dubbele moraal tgo jongens/meisjes kom je wel veel tegen bij mensen van moslimorigine. Het lijkt me bovendien dat deze negatieve eigenschap beter gedijdt in de westerse culturele context dan in de moslimculturen zelf.

In moslimculturen staan de verwanten van het meisje klaar met een honkbalknuppel als jongens, meisjes met oneerbare bedoelingen benaderen, zonder de intentie om zich te engageren in een duurzame relatie. In Nederland is men te slap om op kordate wijze te reageren op jongens die meisjes misbruiken in wegwerprelaties.

000NobelPrizes
01-11-03, 12:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
Typische onwetende xenofobe autochtone gezwets.

Verhip: lijst deze in. Zomaar een bericht van ZS waarin het woord hypocriet niet voorkomt.

000NobelPrizes
01-11-03, 12:17
Geplaatst door Marsipulami
[B]Hmmm. Ik heb nooit van een dergelijke casus gehoord. Maar het zou natuurlijk kunnen. De werkelijkheid overstijgt soms de meest bizarre fantasieën.

Een aantal jaren geleden was er een schietpartij op een school in Veghel, in de volle klas. Broertje nam wraak omdat zijn zus die malle familie-eer had bezoedeld en zo. Tssssss.
Of het die zaak is, weet ik niet meer precies: maar er was indertijd ook een geval waarbij de vader langere straf kreeg dan zijn zoon, omdat die hem had opgehitst. Zijn argumentatie was dat zoontje binnen 2 jaar weer zou vrijkomen, het helemaal niet slecht zou hebben in die fijne Hollandse bajes, en ook meteen 'een vak kon leren daar'.

nefertiti
01-11-03, 13:42
Marsipulami schreef:

Eerwraakmoorden zijn volgens mij een uiterst zeldzaam en marginaal fenomeen. Er bestaan natuurlijk wel dingen als familie-eer en dergelijke, waar sommige allochtone gemeenschappen meer de nadruk op leggen dan anderen. Maar ik geloof er niets van dat deze -an sich positieve- cultuureigenschap vaker tot moord zou leiden.

Jij hebt nog nooit van de standaard eremoorde in Pakistan en dergelijke gehoord zeker?
Laatst was nog een reportage op Arte over vrouwen die - als straf- vitriool in hun gezicht gegooid kregen!

Hoeveel paar oogkleppen heb jij in 's hemelsnaam op?

Mill
01-11-03, 13:44
Geplaatst door Marsipulami
In Nederland is men te slap om op kordate wijze te reageren op jongens die meisjes misbruiken in wegwerprelaties.

Lijst deze ook even in, als je toch bezig bent.

Marsipulami
01-11-03, 13:54
Geplaatst door nefertiti
Jij hebt nog nooit van de standaard eremoorde in Pakistan en dergelijke gehoord zeker?
Laatst was nog een reportage op Arte over vrouwen die - als straf- vitriool in hun gezicht gegooid kregen!

Hoeveel paar oogkleppen heb jij in 's hemelsnaam op?


Pff, als je je voorbeelden moet gaan zoeken aan de andere kant van de wereld in één of andere tendentieuze reportage, dan krijg ik nog meer de indruk dat ik gelijk heb.

Kom eens met wat statistische gegevens over het aantal eerwraakmoorden in Nederland. Dan praten we verder.

Ik kan me voorlopig niet van de indruk ontdoen dat de kans dat men komt te overlijden in Nederland door koolmonoxidevergiftiging door slecht werkende verwarmingstoestellen veel groter is.

Waar blijven nou de reportages op Nova en de krantekoppen over die slecht werkende kachels ? Dat lijkt mij een groter maatschappelijk probleem dan die vermeende eerwraakmoorden.

000NobelPrizes
01-11-03, 14:05
Geplaatst door Marsipulami
Pff, als je je voorbeelden moet gaan zoeken aan de andere kant van de wereld in één of andere tendentieuze reportage, dan krijg ik nog meer de indruk dat ik gelijk heb.

Kom eens met wat statistische gegevens over het aantal eerwraakmoorden in Nederland. Dan praten we verder.

Ik kan me voorlopig niet van de indruk ontdoen dat de kans dat men komt te overlijden in Nederland door koolmonoxidevergiftiging door slecht werkende verwarmingstoestellen veel groter is.

Waar blijven nou de reportages op Nova en de krantekoppen over die slecht werkende kachels ? Dat lijkt mij een groter maatschappelijk probleem dan die vermeende eerwraakmoorden.


hahaha... Dit is de Belgische manier van vergelijken.
Maar voor jouw info: vorig jaar waren er 38 gevallen van eerwraak.

Dat heeft vast iets te maken met jouw stuitende bewering dat Nederland als enige land ter wereld niet kordaat genoeg reageert op jongens die niet netjes met meisjes omgaan.
Man oh man, hoe krijg je het je strot uit.

Tomas
01-11-03, 14:44
Geplaatst door Marsipulami

Ja, dat is een andere zaak. Die hypocriete dubbele moraal tgo jongens/meisjes kom je wel veel tegen bij mensen van moslimorigine. Het lijkt me bovendien dat deze negatieve eigenschap beter gedijdt in de westerse culturele context dan in de moslimculturen zelf.


Jammer dat je de Islam erbij haalt.



In moslimculturen staan de verwanten van het meisje klaar met een honkbalknuppel als jongens, meisjes met oneerbare bedoelingen benaderen, zonder de intentie om zich te engageren in een duurzame relatie. In Nederland is men te slap om op kordate wijze te reageren op jongens die meisjes misbruiken in wegwerprelaties.

OK. Het ligt dus niet aan de moraal van de jongens die wel zelf sexueel actief zijn, maar hun zuster opsluiten, volgens jou, maar aan de moraal van de nederlandse broers dat ze niet net zo agressief zijn in het onderdrukken van hun zusjes als hun allochotone tegenhangers?

Dat is een mening.

Maar ik denk eerder dat het minder vaak voorkomt in Islamitische landen, omdat daar nauwelijks vrouwen in het openbare leven te bewonderen zijn. Die zijn daar, zoals dat zo mooi heet, uit het openbare leven weggesaneerd.

sadeeQ
02-11-03, 00:23
Geplaatst door 151 NobelPrizes
vorig jaar waren er 38 gevallen van eerwraak.

.

:hihi: :hihi:


http://wwwhome.cs.utwente.nl/~bergmans/nicky/images/Nicky050500%20inwagen%20duim.jpg

Mark
02-11-03, 10:31
Ach ja, zolang het geweld maar in de familie blijft heb ik er geen last van, dat is wel weer een voordeel.

En wat blonde meisjes doen moeten ze zelf weten

ik vind ze toch niet leuk