PDA

Bekijk Volledige Versie : Interview met Maroc.NL!



Waterval
01-11-03, 09:23
Marokkaanse jongeren zijn een synoniem geworden voor
criminelen. Deze beeldvorming is funest voor
de integratie, meent Mohamed el Aissati, initiatiefnemer
van de succesvolle website Maroc.NL
Deze site bewijst dat veel Marokkanen wel degelijk
betrokken zijn bij Nederland.
DoorCasparJanssen
------
Hij groeide op in het Twentse dorpje Goor en misschien wel daarom werd Mohamed el Aissati (31) vijf jaar geleden de initiatiefnemer en drijvende kracht achter Maroc.NL, de inmiddels meest bezochte en meest complete Marokkaanse website in Nederland. In Goor, in splendid isolation tussen de Nederlanders, had hij als vanzelf perfect Nederlands geleerd met een Herman Finkers-accent, hij had er met vallen en opstaan het vwo afgemaakt en de computer ontdekt. Met de opkomst van internet, begin jaren negentig, ging er letterlijk een wereld voor hem open. In de machinefabriek waar hij stage liep, kreeg hij de opdracht om te onderzoeken wat internet voor het bedrijf zou kunnen betekenen, maar voor hemzelf werd het nieuwe medium een manier om contact te zoeken met andere Marokkanen die net als hij bezig waren met een zoektocht naar hun identiteit.

Op de internationale chatbox Maroc vond hij een tiental Nederlandse lotgenoten, voorlopers op internet, die voornamelijk vanaf universiteiten in het westen van het land opereerden. Een probleem was dat ze keer op keer uit de internationale chatbox werden 'geknikkerd', omdat ze het liefst in het Nederlands communiceerden. De Nederlandse groep chatters begon hierop een eigen chatbox en El Aissati raakte geobsedeerd door het idee van een volwaardige, gratis website met gratis diensten. Een paar jaar lang werkte hij er aan, vooral in de nachtelijke uren en begin 2000 was het zover: Maroc.NL verscheen op het net. 'Het was een allegaartje en het zag er allemaal nog niet goed uit. Maar ik dacht: daar kijken ze wel doorheen.'

Dat bleek te kloppen. Maroc.NL was vanaf de eerste dag een 'doorslaand succes'. Vooral het 'forum' bleek een hit. Spontaan barstten er discussies los over religie, over Nederland, over Marokko, over het Midden-Oosten, over relaties. Sindsdien is de toeloop alleen maar groter geworden. Zeker op hoogtijdagen zoals nu. Of het nu gaat over de dood van Anja Joos, over het onderzoek naar criminele Marokkaanse jongens in Amsterdam-West van VU-on-derzoeker Jaap Noorda, over het onderzoek naar de dood van Driss Arbib of over uitspraken van Ayaan Hirsi Ali over de islamitische school, het nieuws is nog niet bekend of de eerste discussiebijdragen stromen binnen. Het aardige van het forum van Maroc.NL is dat er zelden een discussie plaatsvindt tussen alleen maar gelijkgestemden.

El Aissati: 'We koesteren de andersdenkenden, we spreken een gemèleerd publiek aan.' Met als gevolg dat de site tijdens de opkomst van Pim Fortuyn werd overspoeld door Nederlandse tegenstanders van de multiculturele samenleving. 'Toen nam het echt epidemische vormen aan. Op een gegeven moment was het ook geen discussie meer, maar ontaardde het in schelden op Marokkanen. Dat hebben we toen een halt toe moeten roepen. Alleen de serieuze tegenstanders zijn blijven hangen. De bezoekers vormen nu een melange van voor- en tegenstanders.'

Het succes van Maroc.NL trok direct de aandacht. De makers en beheerders (Maroc.NL is inmiddels een stichting en wordt beheerd door een groep mensen) werden er aanvankelijk door overvallen. Er kwamen concurrenten (bijvoorbeeld het commerciële Magh-reb.nl), de overheid en adverteerders ontdekten de website als een manier om Marokkaanse jongeren te bereiken, de reguliere media klopten aan op zoek naar Marokkaanse schoffies en Marokkaanse fundamentalisten en tegenstanders probeerden Maroc.NL in de extremistische en/of discriminerende hoek te drukken.

Mohamed el Aissati, inmiddels verhuisd naar Amsterdam-West, kreeg een spoedcursus maatschappijleer en werd al snel een 'bceldvormingsdeskundige'. 'Het bleek al heel snel dat wij de functie van draaischijf vervulden. Soms werkte dat positief, maar er waren ook vervelende effecten. Af en toe leek het erop dat we mensen produceerden voor tv-programma's die vervolgens de vooroordelen over onze groep in stand wilden houden.'

Tegenstanders hielden Maroc.NL scherp in de gaten. El Aissati: 'We hebben een rubriek: te koop aangeboden en gevraagd. Ten tijde van de dood van die twee Eindhovense jongens in Kasj-mir plaatste een grappenmaker een advertentie: Kalasjnikov te koop. Met een absurde tekst en een absurd bedrag erbij. Omdat we van alle leden een beknopt profiel hebben, wisten we: dit is een student met een flinke dosis humor. Maar De Telegraaf dook er bovenop. We hadden op dat moment twee reclamecampagnes lopen: van de politie in Utrecht en van de marechaussee, beide op zoek naar personeel.
'De Telegraaf ging Kamerleden bellen met het verhaal: op die site worden wapens verkocht, misschien wordt er wel geronseld voor de jihad en intussen wordt er door de overheid geadverteerd. Ook de marechaussee en de politie werden gebeld. De man die bij de

politie verantwoordelijk was voor het reclamebeleid op internet zei tegen mij: Ik moet tot mijn spijt onze banner wel terugtrekken vanwege de verontwaardiging. Dat heeft ons behoorlijk veel schade berokkend.'
Een ander voorbeeld: 'Minister Van Boxtel wilde discussiëren met Marokkaanse jongeren. Veel leden van Maroc.NL wilden graag meedoen aan de chatsessie waarbij Van Boxtel via een directe verbinding zou reageren op vragen. Van Boxtel heeft dat een uur gedaan en achteraf was iedereen erg tevreden. Wat gebeurt er: 's avonds in Den Haag Vandaag wordt het onderwerp aangekondigd met de tekst: minis¬ter heeft contact met extremistische moslims. Bleek dat iemand van de persdienst van het ministerie het op die manier aan Den Haag Vandaag had verkocht. Anders zou het niet spannend genoeg zijn. Na een week maakte de chef van die man excuus. Ik zei: Wat heb ik aan uw excuus, we zijn intussen wel voor zeshonderdduizend kijkers te kakken gezet als fundamentalisten.'

Ook het Meldpunt Discriminatie (MD1) deed van zich spreken. El Aissati: 'Het is één keer flink misgegaan. Onze beheerders filteren de boodschappen voortdurend, discriminerende berichten worden zo snel mogelijk van de site gehaald. Maar vorig jaar tijdens de vakantie, toen we allemaal in Marokko zaten, mislukte dat vanwege falende internetverbindingen in Marokko. Er verschenen een paar weken lang allerlei discriminerende boodschappen op onze site. Dat viel samen met een actie op Joods.nl om ons aan te pakken. Kamerleden werden gemaild, er werden Kamervragen gesteld en het MDI werd ingeschakeld. We hebben direct onze excuses aangeboden en een afspraak gemaakt met het MDI om te praten over hoc we dit voortaan kunnen voorkomen. Maar twee dagen voor de afspraak zegde het MDI zonder opgaaf van redenen af. Wel bleven ze ons daarna zwartmaken in de media.'

Over beeldvorming gesproken. Mohamed el Aissati is de laatste jaren cynischer geworden over het beeld dat in Nederland van Marokkanen is ontstaan. Hij noemt zichzelf in alle opzichten 'gematigd', maar betrapt zich erop dat hij tegenwoordig vaak woedend is over hoe politie, politici en onderzoekers in de media over Marokkanen (zelf spreekt hij liever over Marokkaanse Nederlanders) praten.
'Blijkbaar is de norm een of andere randgroepjongere die vooral asociaal is, hard schreeuwt en voor niemand respect heeft. Alle mensen die ik ken, voldoen helemaal niet aan dat beeld. Zij studeren of werken Maar wij worden blijkbaar niet gezien als Marokkaans. Ik heb de indruk dat vooral de polilie in Amsterdam hel eigen luien probeert ai te wentelen. Al in de jaren tachtig waren er geluiden over een harde groep criminelen die probeerde jochies die op straal rondhangen te ronselen. Dat is nooit goed aangepakt, hel is de politie en justitie in al die jaren niet gelukt om die rotte appels eruit te halen en te straffen. En nu geven ze de hele groep maar de schuld.'

Maar er is toch wel iets aan de hand in Amsterdam -West?
'Ja. Er gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen. En die moeten benoemd en aangepakt worden. Maar nu is sprake van stigmatisering. Dat rapport van VU-onderzoeker Jaap Noorda is echt flut. Tegen Het Parool zei Noorda: "Nou ja, die dertig bejaardenhuizen, dat is een symbolisch getal. En terroriseren, dat is eigenlijk ook rondhangen". Daar was hij een paar jaar geleden niet mee weggekomen.'

Maar ondertussen is er sprake van overlast en criminaliteit, veroorzaakt door een aanzienlijke groep jongeren. Hoe los je dat op?
'Je hoeft geen deskundige te zijn om dat te bedenken. Vriend en vijand zijn het erover eens dat de aanpak van de Eng en de Glcn Mills School werkt. Maar er zijn voor Amsterdam slechts vijftien plaatsen beschikbaar. Dat is te zot voor woorden. Hett kabinet staat voor veiligheid als prioriteit, maar neemt allerlei besluiten die haaks staan op dat beleid. Je moet een flink internaat opzetten waar je recidivisten naar toe kunt sturen.

'Geloof me, als iemand twee jaar uit de samenleving is, hij wordt goed gedrild en hij komt terug met een diploma, dan is het probleem snel over. Voor mijn part laat je iemand ook een contract tekenen waarin hij zich verplicht om te verantwoorden hoe hij opeens aan een Mercedes komt, of aan een scooter. Dan zit ie toch behoorlijk klem. Als ik in zijn schoenen zou staan zou ik denken: ik moet toch iets anders. Maar vooralsnog is het zo dat criminaliteit in Nederland loont.'

Het zachte integratiebeleid heeft dus gefaald?
'Dat heeft niets met hard of zacht te maken, maar met consequent. Iedereen roept nu, mede door de invloed van Pim Fortuyn: het integratiebeleid is mislukt. Het gevolg is dat Nederland nu in hoog tempo dreigt al' te breken wat is opgebouwd. Maar Nederland heeft het helemaal niet zo slecht gedaan. Iedereen heeft het nu over de taal als middel tot integratie.
In Frankrijk spreekt iedere Marokkaan of Algerijn Frans, maar de werkloosheid, de sociale uitsluiting, de verpaupering en de gettovorming zijn er schrikbarend.
De integratie in Frankrijk is totaal mislukt. In België ligt de werkloosheid onder Marokkanen rond de 50 procent. Dat heeft alles met economische uitsluiting te maken. De situatie is er dan
ook uitermate explosief.
Als daar zoiets was gebeurd als met Driss Arbib, dan was het volledig uit de hand gelopen. Volgens de laatste cijfers in Nederland ligt de werkloosheid onder Marokkaanse jongeren rond de 15 procent. Dan gaat het toch de goede kant op.'

Integratie, meent Aissati, is economische emancipatie, maar daar dreigt het beleid nu van af te drijven, vreest hij. 'Mijn ouders hebben nu ook Nederlandse les. Dat vinden ze leuk om te doen, daar niet van, maar als je reëel bent weet je dat ze er straks niet veel mee kunnen. Intussen wordt het dagelijkse radionieuws in het Berbers en in het Arabisch afgeschaft. Mijn ouders zijn vaste luisteraars. Daar horen ze bijvoorbeeld wat er in Den Haag wordt besproken over de medicijnknaak. Dat is van belang voor mijn ouders, want zij gebruiken medicijnen. Dat contact met het Nederlandse nieuws is nu verbroken. En ook mijn ingang om met mijn ouders over Nederland (e praten is weg.'

Toegegeven, er zijn ook dingen verbeterd. 'Het paternalisme, de betutteling, de politieke correctheid, het gebrek aan sancties, de angst om problemen te benoemen, dat is gelukkig voorbij. Maar het kind lijkt nu met het badwater te worden weggegooid. Nederland heeft wel degelijk successen geboekt met diversiteit als uitgangspunt. Het alternatief is Frankrijk, met zijn garage-islam. Dat is pas een recept voor radicalisering. Het is mij ook nog steeds niet duidelijk wat er mis is met integratie met behoud van eigen identiteit.'

Misschien was dat in de praktijk een excuus om vast te houden aan de eigen identiteit zonder te integreren.
'Daar geloof ik niet in. Dan wordt integratie weer heel erg over de culturele boeg gegooid. In Amerika zijn groepen succesvol zonder dat ze hun eigen cultuur overboord hebben gegooid. Zelf voldoe ik waarschijnlijk helemaal aan het beeld van de geslaagde immigrant: ik ben redelijk succesvol, ik spreek de taal perfect, ik ben op de hoogte van de heersende normen en waarden en ik heb mijn Nederlanderschap. En toch ben ik in de eerste plaats Marokkaan. Ik ben nog steeds gek op Marokkaans eten, ik doe aan de ramadan, ik doe allerlei dingen die iemand met een soepjurk en een baard ook doet. Maar dat hoeft de integratie niet in de weg te staan. Als je op vakantie bent in Marokko zie je pas hoe ver het staat met de integratie. Daar hoor je op het strand alleen maar plat Amsterdams. Het lijkt er wel eens op dat die integratie niet wordt erkend.'

Wat is de bijdrage van Maroc.NL aan die integratie geweest?
'Alleen al het bestaan van de website draagt bij aan het zelfbewustzijn van Marokkanen. Meer in het algemeen geloof ik dat de sleutel tot integratie en emancipatie eerder bij de media ligt dan bij de politiek. Internet legt het daarbij af tegen kranten en televisie. Ik ben nu ook lid van de researchredactie van Nova. Op die manier, via de weg van de geleidelijkheid, kan ik misschien iets veranderen aan de beeldvorming over Marokkanen.'

L@tif@
01-11-03, 09:33
Interview, jasje, kapsel, alles is toppie in mijn ogen...Het is alleen jammer dat ze een aantal dingen niet hebben geplaatst!!!

Ok, je hebt gelijk. Z'n haar zit niet echt goed, maar er is echt niets mis met dat jasje.

Waterval
01-11-03, 09:51
Geplaatst door L@tif@
Interview, jasje, kapsel, alles is toppie in mijn ogen...Het is alleen jammer dat ze een aantal dingen niet hebben geplaatst!!!

Ok, je hebt gelijk. Z'n haar zit niet echt goed, maar er is echt niets mis met dat jasje.



Damn, waarom bemoeien vrouwen zich daar altijd mee?

:p

Ze zijn vergeten te plaatsen dat het mede door de steun van zijn vrouw en Allah zo ver is gekomen?

Ach, dat weten wij toch wel....

Ik vind het een aardig stuk waarin veel is opgehelderd, maar als sommige mensen dingen niet willen zien, dan zien ze ze niet...

Tomas
01-11-03, 09:53
Ik heb mijn vk vanmorgen niet in de bus gevonden...

Ik maak me dus echt een beetje zorgne om de bezorger. 'k heb geen idee wat voor een nationaliteit ie heeft. Maar toch... Hier in Gouda moet je altijd allert blijven.

plexus
01-11-03, 12:10
Geplaatst door Marruecos
:hihi:



P.S.:Waterval, begin eens te typen en bespaar me een euro. :D

ik zal het wel even ocr'n :zwaai:

Ron Haleber
01-11-03, 12:34
Koop Trouw er maar meteen bij...

Want Mohamed Benzakour schreef me gisteren: "houd Trouw van zaterdag in de gaten. Daar verschijnt dan eindelijk Hét langverwachte antwoord op het monoculturule discours van de cliteurs, ephimenco's, bolkesteins, scheffers etc. dat het debat zo lang in zijn greep heeft".

Dat wordt een druk weekend!

plexus
01-11-03, 12:41
### geplaatst door Marruecos
BEDANKT VOOR HET OCR-REN VAN DIT ARTIKEL!!!!.


Ik heb dat artikel in het eerste bericht geplaatst. :) :duim:

### geplaatst door Marruecos

Waterval
01-11-03, 15:53
Geplaatst door plexus
### geplaatst door Marruecos
BEDANKT VOOR HET OCR-REN VAN DIT ARTIKEL!!!!.


Ik heb dat artikel in het eerste bericht geplaatst. :) :duim:

### geplaatst door Marruecos


Mijn dank is groot.. (Beter zetten ze zulke artikelen voortaan op de voorpagina en online...).



ps: Marruecos :blauwkus:

L@tif@
01-11-03, 17:10
Damn, waarom bemoeien vrouwen zich daar altijd mee?

Ze zijn vergeten te plaatsen dat het mede door de steun van zijn vrouw en Allah zo ver is gekomen?

Ach, dat weten wij toch wel....

Da's niet echt wat ik bedoelde, grapjas! Je verwacht gewoon dat als iemand drie en een half uur geinterviewd wordt.........ach, laat ook maar gaan :fucyc:


Ik vind het een aardig stuk waarin veel is opgehelderd, maar als sommige mensen dingen niet willen zien, dan zien ze ze niet

Dat klopt :D

Mark
01-11-03, 21:36
Goor? :giechel:

Verder wel interessant artikel.

Marsipulami
01-11-03, 22:50
Geplaatst door Waterval
Interview met Maroc.nl

In België ligt de werkloosheid onder Marokkanen rond de 50 procent. Dat heeft alles met economische uitsluiting te maken. De situatie is er dan ook uitermate explosief.
Als daar zoiets was gebeurd als met Driss Arbib, dan was het volledig uit de hand gelopen. Volgens de laatste cijfers in Nederland ligt de werkloosheid onder Marokkaanse jongeren rond de 15 procent. Dan gaat het toch de goede kant op.'

Ik eis excuses van Maroc.nl voor het stigmatiseren van oude en nieuwe Belgen op basis van ongefundeerd gezwets en leugens. :mad:

Zie bv: http://www.antiracisme.be/nl/rapporten/centrum/2000/hiva-ned-10.pdf

Ingeborg
02-11-03, 13:18
Ik heb de reacties doorgelezen op het artikel over maroc.nl
Ik had gehoopt wat meer inhoud te vinden in de reacties en discussies op dit 'forum'. Maar er wordt gesproken over het kapsel, het jasje en andere vage berichten.. Wat een afknapper.

Mark
02-11-03, 14:23
Geplaatst door Ingeborg
Ik heb de reacties doorgelezen op het artikel over maroc.nl
Ik had gehoopt wat meer inhoud te vinden in de reacties en discussies op dit 'forum'. Maar er wordt gesproken over het kapsel, het jasje en andere vage berichten.. Wat een afknapper.

Dat valt even tegen he!

Ga maar eens goed zoeken en er zijn vast nog wel wat andere discussies die je wel leuk vindt :)

geert
02-11-03, 15:15
Als het interview met Mohamed el Aissati begint met de zin: "Hij groeide op in het Twentse dorpje Goor . . . . ." dan denk ik: kan ik de rest van de informatie in dit interview wél vertrouwen? Caspar Janssen weet kennelijk niet dat Goor een plaats is met 12.500 inwoners en dat Goor al in 1263 stadsrechten had. Deze kritiek lijkt irrelevant, maar het zegt iets over de houding van de meeste journalisten in de randstad, die tegenover mensen uit de rest van Nederland dezelfde neerbuigendheid hanteren als tegenover mensen uit de rest van de wereld. Overigens heb ik geen banden met Goor.

Waterval
02-11-03, 15:25
Geplaatst door geert
Als het interview met Mohamed el Aissati begint met de zin: "Hij groeide op in het Twentse dorpje Goor . . . . ." dan denk ik: kan ik de rest van de informatie in dit interview wél vertrouwen? Caspar Janssen weet kennelijk niet dat Goor een plaats is met 12.500 inwoners en dat Goor al in 1263 stadsrechten had. Deze kritiek lijkt irrelevant, maar het zegt iets over de houding van de meeste journalisten in de randstad, die tegenover mensen uit de rest van Nederland dezelfde neerbuigendheid hanteren als tegenover mensen uit de rest van de wereld. Overigens heb ik geen banden met Goor.


Kritisch... :duim: Leest u alle artikelen zo?

geert
02-11-03, 15:32
Kritisch, ja. Natuurlijk kan ik niet alle informatie controleren, maar als ik uit datgene dat wél kan controleren opmaak dat de journalist zijn huiswerk niet goed heeft gedaan, dan zet ik ook twijfels bij zijn opinie.

sadeeQ
02-11-03, 15:39
Geplaatst door geert
Kritisch, ja. Natuurlijk kan ik niet alle informatie controleren, maar als ik uit datgene dat wél kan controleren opmaak dat de journalist zijn huiswerk niet goed heeft gedaan, dan zet ik ook twijfels bij zijn opinie.

:auw2: dan raad ik je de enige en echte krant van nl


De telegraaf :auw2:

de krant van wakker of was het nou slapende nederland :argwaan:

Too Bold
02-11-03, 20:01
Goed gesproken, die El Aissati. Heb ik niets aan toe te voegen.

Evenals toen 'ie een keer bij Rondom Tien was. :duim:


PS: Ben ik de enige die plaatsvervangende schaamte hoort bij de naam Benzakour?

sadeeQ
02-11-03, 20:18
Geplaatst door Too Bold

PS: Ben ik de enige die plaatsvervangende schaamte hoort bij de naam Benzakour?

en eeuh waarom als ik vragen mag? copy & paste is al jaren ingeburgerd :student:

Donna
04-11-03, 09:21
Prima interview Mo! Ik kan eigenlijk niets ondekken waar ik het niet mee eens ben. Wat vind je er zelf van? Is het een goede weergave van je gesprek?

MO_NL
04-11-03, 10:09
Hoi allemaal,

Gezien het interview kan ik niet ontevreden zijn. Casper Janssen van de Volkskrant heeft goed geluisterd en mij ruimschoots de gelegenheid gegeven om inhoudelijk op het stuk te reageren avlorens het gepubliceerd werd.

Heel anders dan die riooljournalist Vugts van het Parool. Klik hier (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=76455) voor om te lezen hoe hij mijn uitspraken verkracht.

Wat ik overigens wel erg jammer vidt is dat Maroc.NL er een beetje bekaaid afkomt. Oorspronkelijk zou er een inzet komen met een overzicht van de projecten van Stichting Maroc.NL. Dit is helaas gesneuveld.

Wat mij betreft had het zwaartepunt van het interview bij de stichting gelegen en niet bij mij.

Ik heb tot nu toe alleen maar positieve reactie gehad.

Marsipulami: bij deze mijn excuus, je hebt gelijk met je opmerking. Ik heb werkeloosheidscijfers die gelden voor bepaalde concentratiegebieden in de grote steden gepresenteerd alsof het voor heel Belgie gold.

MVG

Marsipulami
04-11-03, 15:17
Geplaatst door MO_NL
Marsipulami: bij deze mijn excuus, je hebt gelijk met je opmerking. Ik heb werkeloosheidscijfers die gelden voor bepaalde concentratiegebieden in de grote steden gepresenteerd alsof het voor heel Belgie gold.

Ja ja, leg het maar uit. Het is gewoon al decennia lang de gewoonte in Nederland om het racisme in België en ander buitenlanden schromelijk te overdrijven en dik in de verf te zetten. Zo kan men vervolgens zichzelf wijsmaken dat het racisme in eigen land best wel meevalt.

Too Bold
05-11-03, 22:24
Geplaatst door Marsipulami
Ja ja, leg het maar uit. Het is gewoon al decennia lang de gewoonte in Nederland om het racisme in België en ander buitenlanden schromelijk te overdrijven en dik in de verf te zetten. Zo kan men vervolgens zichzelf wijsmaken dat het racisme in eigen land best wel meevalt.


Hoeveel procent van de stemmen had het Vlaams Blok ook al weer bij de laatste verkiezingen?

Marsipulami
05-11-03, 22:52
Geplaatst door Too Bold
Hoeveel procent van de stemmen had het Vlaams Blok ook al weer bij de laatste verkiezingen?

82 % van de Belgen stemt niet voor het Vlaams Blok. Het Vlaams Blok haalde ongeveer 18%.

Die 18% zijn niet allemaal racisten. De Volksunie een andere Vlaams nationale partij en voorloper van het VB haalde begin jaren zeventig meer stemmen zonder (!) dat er ook maar één regeltje in hun partijprogramma stond over migranten. Het Vlaams nationalisme daar begrijpen Hollanders niks van.

Het Vlaams Blok bepleit de assimilatie van allochtonen. Net hetzelfde dus als onderhand zowat het hele politieke spectrum van -VVD tot SP- in Nederland.

Verder:

-Er zijn in België de afgelopen jaren ondanks de tijdsgeest 70 000 (i) illegalen en uitgeprocedeerden geregulariseerd. In Nederland wachten de 'witte illegalen' al tientallen jaren op een regeling.

- Na 11 september waren er in België geen aanslagen of pesterijen ten aanzien van islamitische personen en instellingen zoals in Nederland.

- België bracht het eerste regeringslid van Marokkaanse afkomst in zijn regering. Nergens in Europa is dat al gebeurd.

- In België is de islam sedert 1975 een erkende religie. Concreet betekent dit dat in elke openbare school de islam wordt aangeboden als keuzevak, gegeven door een geschoolde en belijdende moslimleraar en bezoldigd door de overheid.

- In Nederland is de stigmatisering van Marokkanen via de media oneindig veel groter dan in België.

- België heeft strenge wetten tegen racisme die ook effectief wordt toegepast en tot serieuze veroordelingen leiden. In tegenstelling tot Nederland.

- België heeft een moslimexecutieve, dit is een democratisch verkozen vertegenwoordiging van moslims via de moskeeën die fungeert als gesprekspartner van de overheid en bevoegd is voor de aanstelling van imams en islamleerkrachten.

- enz...


Nou, jij weer...

Tomas
06-11-03, 09:57
Geplaatst door Marsipulami
82 % van de Belgen stemt niet voor het Vlaams Blok. Het Vlaams Blok haalde ongeveer 18%.


Volgens mij is het vlaamsblok in die gemeentes waar je op ze kan stemmen de grootste partij. Maar ik kan dat mis hebben, dus als jij een link zou plaatsen waar staat dat ze in alle gemeentes meedoen van vlaanderen en dit door jou weergegeven percentage halen, ben ik zo overtuigd.


Die 18% zijn niet allemaal racisten. De Volksunie een andere Vlaams nationale partij en voorloper van het VB haalde begin jaren zeventig meer stemmen zonder (!) dat er ook maar één regeltje in hun partijprogramma stond over migranten. Het Vlaams nationalisme daar begrijpen Hollanders niks van.

Lokaal nationalisme is per definitie alleen maar te begrijpen door lokale nationalisten. Wat kan je toch altijd met opendeuren aan komen zetten...

Maar ik denk dat je gelijk hebt. Niet alle vlaamsblokstemmers zijn rasechte racisten. En ook niet alle SP stemmers zijn niet perse geen racisten.

Maar kort door de bocht kan je stellen dat vlaamsblok stemmers behoorlijk xenofoob zijn en danig gefrustreerd over de veranderende samenleving.



Het Vlaams Blok bepleit de assimilatie van allochtonen. Net hetzelfde dus als onderhand zowat het hele politieke spectrum van -VVD tot SP- in Nederland.

Nou is assimilatie een ongedefinieerd begrip. Althans het is niet concreet te definieeren. Bedoel je daarmee dat je respect meot hebben voor de grondwet, voor de democratie, of dat je geen hoofddoekje op straat mag dragen? Dankzij zulke niets zeggende definities kan jij inderdaad alle politieke partijen in NL op 1 hoop gooien en vergelijken met jullie eigen neo-nazi partij.


-Er zijn in België de afgelopen jaren ondanks de tijdsgeest 70 000 (i) illegalen en uitgeprocedeerden geregulariseerd. In Nederland wachten de 'witte illegalen' al tientallen jaren op een regeling.

Over welke periode heb jij het? En vergelijk dat dan maar eens met de in nederland opgenomen assielzoekers, dan heb je een beter inzicht.

Nu vergelijk je een ongedefinieerde periode, met daarin de volgens de Belgische wet uitgeprocedeerde assielzoekers met de in Nederland volgens de Nederlandsewet uit geprocedeeerde assielzoekers. En dan nog wel zonder aantallen te noemen.

Kijk nu maar eens naar de absolute aantallen en je zult zien dat nl de afgelopen jaren (neem de laatste 5 jaar) meer assielzoekers heeft opgenomen dan Belgie.


Na 11 september waren er in België geen aanslagen of pesterijen ten aanzien van islamitische personen en instellingen zoals in Nederland.

Dat moet haast een grove leugen zijn. Het kan niet zo zijn dat jij weet dat er GEEN ENKELE pesterij is geweest tav Islamieten. Dat zou dan beteken dat de AEL een volstrekt zinloze emancipatie wil. En dat die rellen in Antwerpen ook nooit hebben plaats gevonden. En dat het ook nooit in de krant heeft gestaan. Nee, je verdraait nu de werkelijkheid.

In NL is we lhet een en ander gebeurd. En het bgebeurd nog steeds. Alle bevolkingsgroepen, van Moslims, Joden, Autochtonen (met uizondering van de Friezen) ervaren wel eens een "indcidentele" pesterij of semi-aanslag.

De theirue dat NL het land met de meeste aanslagen zou zijn heb ik nooit meer bevestigd geezien. De theorie dat dit door de EP zou zijn onderzocht is ook niet te achterhalen. Of dat artikel in die Spaanse krant is een fout geweest of onze AIVD werkt toch goed, dat ze dat hele onderzoek in de doofpot hebben weten te krijgen.

Ik ga er nu echter vanuit dat het een mythe is, die gekoesterd wordt door ZZ.


België bracht het eerste regeringslid van Marokkaanse afkomst in zijn regering. Nergens in Europa is dat al gebeurd.

Wij hebben al heel lang troetel allochtonen. Welke portefieulle heeft ze?


In België is de islam sedert 1975 een erkende religie. Concreet betekent dit dat in elke openbare school de islam wordt aangeboden als keuzevak, gegeven door een geschoolde en belijdende moslimleraar en bezoldigd door de overheid.

Stoer. En hoe zit het met Islamitische scholen? Bestaan die nu ook? Of moeten ze het doen met een keuze vak dat dan gegeven wordt door een moslimleraar? Vind je dit niet een beetje mager tov de nederlandse situatie? Vindje het niet een beetje vreemd om dit als vorodeel te presenteren? Het lijkt mij meer he tevereden houden van een klein kind met een snoepje. Terwijl we het hier over grote mensen hebben die een substantieel aandeel van de bevolking voremen...


In Nederland is de stigmatisering van Marokkanen via de media oneindig veel groter dan in België.

Oneindig is wel erg veel. Ik heb geen flauw idee hoe dat zit. Wel valt mij het grote aantal Belgen op dit Forum op door de loop van de jaren. Wat zoeken die hier toch? ZIjn die zo begaan met het lot van de Marokkanen in NL? Kan die indrtuk niet echt serieus nemen,


België heeft strenge wetten tegen racisme die ook effectief wordt toegepast en tot serieuze veroordelingen leiden. In tegenstelling tot Nederland.

Wij hebben ook strenge wetten. Alleen hebben wij een rechtspraak die eerder geneigd is om de verdachte het voordeel van de twijfel te geven. De aanwezigheid van overtugiend bewijs is vereist. Zodoende worden vermeende terroristen eerder in Belgei veroordeeld dan in NL, maar ook vermeend racisme.

De vraag is nu is het Belgisch recht beter dan de NL-se? Worden er niet tevaak onterechte veroordelingen in Belgie uitgesproeken off te vaak vrijsprak in nL?


België heeft een moslimexecutieve, dit is een democratisch verkozen vertegenwoordiging van moslims via de moskeeën die fungeert als gesprekspartner van de overheid en bevoegd is voor de aanstelling van imams en islamleerkrachten.

Is dit door de Belgische overheid ingesteld of vanuit de Marokkaanse gemeenschap zelf? Hier heb je ook heel veel religieuze e/of etnische organisaties. Het komt mij niet echt democratisch over zo'n moslimexecutieve die door de overheid is erkend als officiele gesprekspartner. Nee, dat zijn volgens mij allemaal bounties.

Belangrijker is dat zelfs Abu de situatie in NL als minder extreem dan in Belgie ziet. Dat de AEL zo vreselijk kveel ophef veroorzaakt terwijl Abu een hele gematigde man is en de AEL in NL nauwelijks van de grond komt en dan alleen met wereldvreemde fundamentalisten als Cheppih of volksmenners als Nabil, zegt al voldoende.

Marsipulami
06-11-03, 14:11
Geplaatst door Tomas
Volgens mij is het vlaamsblok in die gemeentes waar je op ze kan stemmen de grootste partij. Maar ik kan dat mis hebben, dus als jij een link zou plaatsen waar staat dat ze in alle gemeentes meedoen van vlaanderen en dit door jou weergegeven percentage halen, ben ik zo overtuigd.

Ik moet inderdaad een fout rechtzetten. Het zijn geen 18 % van de Belgen maar 9,87 % van de Belgen die voor het Vlaams Blok stemmen en 90,13% die er niet voor stemmen.

Bron: http://verkiezingen2003.belgium.be/electionshome/nl/result/chamber/table_top.html

Die 9.87 % van de Belgen betekent dat 17,9 % van de Vlamingen voor het Vlaams Blok gestemd heeft bij de laatste verkiezingen. en 82,1 % dus niet.

Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/default2/verkiezingen2003/resultaten/uitslagen/kamer/kamer_gewest_vlaanderen-halle-vilvoorde/index.html

Je opmerking dat men niet overal op het Vlaams Blok kon stemmen slaat nergens op. Ik haalde de cijfers aan van de parlementsverkiezingen. Dat betekent dat iedere kiesgerechtigde vlaming zonder uitzondering de gelegenheid had om voor het Vlaams Blok te stemmen.

Maar het klopt wel dat het Vlaams Blok tijdens gemeenteraadsverkiezingen veel minder stemmen haalt dan die 17.9% bij parlementsverkiezingen. Een deel van de verklaring is dat er mogelijks nog wel een paar kleinere gemeenten zijn waar er bij gemeenteraadsverkiezingen geen lijst is van het VB. Maar ik betwijfel dat . De grootste verklaring voor het verminderde succes bij gemeenteraadsverkiezingen is dat men dan niet (overal) kan stemmen voor de bekende kopstukken van het Vlaams Blok maar op lokale nietsnutten die veel minder populair zijn als Dewinter, Annemans, Vanhecke enz, wat de kiezer dan maar doet overstappen naar de andere partijen.

In mijn eigen (Vlaamse centrum-) stad haalde het Vlaams Blok bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen 7,8%

Bron: http://www.vub.ac.be/belgianelections/G2_756.html


En nogmaals. Een xenofobe reflex is niet het enige motief waarom mensen voor het Vlaams Blok stemmen.

Nou jij weer....

Marsipulami
06-11-03, 15:11
Geplaatst door Tomas


-Er zijn in België de afgelopen jaren ondanks de tijdsgeest 70 000 (i) illegalen en uitgeprocedeerden geregulariseerd. In Nederland wachten de 'witte illegalen' al tientallen jaren op een regeling.


Over welke periode heb jij het? En vergelijk dat dan maar eens met de in nederland opgenomen assielzoekers, dan heb je een beter inzicht.

Nu vergelijk je een ongedefinieerde periode, met daarin de volgens de Belgische wet uitgeprocedeerde assielzoekers met de in Nederland volgens de Nederlandsewet uit geprocedeeerde assielzoekers. En dan nog wel zonder aantallen te noemen.

Kijk nu maar eens naar de absolute aantallen en je zult zien dat nl de afgelopen jaren (neem de laatste 5 jaar) meer assielzoekers heeft opgenomen dan Belgie.

Dat cijfer 70 000 gaat over het aantal illegalen en vluchtelingen waarvoor geen enkele juridische grond was op basis van normale erkenningprocedures om hen een verblijfsstatus te verlenen. Of m.a.w. die 70 000 mensen komen bovenop de mensen die erkend werden in de normale asielprocedures. (deze mensen ontvingen hun verblijfsstatuut in de loop van 2000-2003, nadat in december '99 de regering beslist had om een aantal mensen te regulariseren.) Het ging dus om mensen die hetzij al lang uitgeprocedeerd waren en een negatieve beslissing gekregen hadden. Ofwel om illegale migranten die nooit een asielaanvraag hadden ingediend omdat ze toch geen schijn van kans maakten, maar niettemin konden aantonen dat ze al jaren in ons land verbleven. Die zeventigduizend zijn dus min of meer te vergelijken met de witte illegalen in Nederland waarvoor een oplossing al decennia lang uitblijft.

Maar je hebt gelijk je moet ook oog hebben voor het aantal asielzoekers dat in de normale procedures wordt erkend. Hoe zit het daarmee als men Nederland vergelijkt met België ? Een veelzeggend citaatje:

"In Nederland werd in 2001 van de 32.579 aanvragen, slechts 0,67%, dat zijn 219 mensen, als vluchteling erkend (ter vergelijking: in België was dat van de ongeveer 25.000 aanvragen, 32,4 %). "

Bron: 'De mythe van het tolerante Nederland' (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=76823)


Nou jij weer .... :fpiraat:

Tomas
06-11-03, 17:39
Geplaatst door Marsipulami

Nou jij weer....

OK. Ik zie dus dat je niet overal op het VB hebt kunnen stemmen. Als ik dan kijk waar je wel hebt kunnen stemmen kom ik op een percentage uit voro het VB van 16,6%

Te vergelijk:

VLD 22,1
CD&V 19
SP 21,4

De overige partijen zijn marginaal.

Als ik dat dan alleen beperk tot Oost, West Vlaanderen en Antwerpen, daar waar de Vlamingen wonen. Toch? Dan kom ik op: 18,9% En in Antwerpen, daar waar in Vlaanderen verreweg de meeste allochtonen wonen is het de grootste partij.

In mijn voorstelling is dat een grote partij. Wat heeft de LPF gehaald toen ze de grootste waren in NL? Ook iets net boven de 20% denk ik. En nu nog geen 5% denk ik.

Maar je kunt natuurlijk ook stellen dat 99,9% van alle Europeanen niet op het vlaamsblok hebben gestemd. Da's ook waar. Gochelen met cijfertjes is leuk als je iets wilt bewijzen. Alleen overtuig je meestal alleen jezelf. Da's wel eens jammer.

Marsipulami
06-11-03, 17:55
Geplaatst door Tomas
OK. Ik zie dus dat je niet overal op het VB hebt kunnen stemmen. Als ik dan kijk waar je wel hebt kunnen stemmen kom ik op een percentage uit voro het VB van 16,6%

Te vergelijk:

VLD 22,1
CD&V 19
SP 21,4

De overige partijen zijn marginaal.

Als ik dat dan alleen beperk tot Oost, West Vlaanderen en Antwerpen, daar waar de Vlamingen wonen. Toch? Dan kom ik op: 18,9% En in Antwerpen, daar waar in Vlaanderen verreweg de meeste allochtonen wonen is het de grootste partij.

In mijn voorstelling is dat een grote partij. Wat heeft de LPF gehaald toen ze de grootste waren in NL? Ook iets net boven de 20% denk ik. En nu nog geen 5% denk ik.

Maar je kunt natuurlijk ook stellen dat 99,9% van alle Europeanen niet op het vlaamsblok hebben gestemd. Da's ook waar. Gochelen met cijfertjes is leuk als je iets wilt bewijzen. Alleen overtuig je meestal alleen jezelf. Da's wel eens jammer.

Ja, je ongelijk toegeven is niet altijd makkelijk. Het hoogste percentage dat het Vlaams Blok ooit heeft gehaald in Vlaanderen was 17.9 % van de Vlaamse kiezers. Dat is veel, maar gelukkig blijft het racisme beperkt in Vlaanderen tot die éne partij terwijl het racisme in Nederland over het ganse politieke spectrum is uitgezaaid.

Je verweer is bijzonder zwak en je argumentatie wordt derhalve verworpen.