PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Meer zwarte scholen door uitspraken Hirsi Ali'



Waterval
01-11-03, 11:02
'Meer zwarte scholen door uitspraken Hirsi Ali'



AMSTERDAM - De VVD, bij monde van kamerlid Hirsi Ali, roept méér wantrouwen op met haar pleidooi om voorwaarden aan de oprichting van islamitische scholen te stellen. Haar uitlatingen zullen tot nieuwe zwarte scholen leiden. Dit voorspelt H. Strietman, voorzitter van de besturenraad, de koepel van christelijke schoolbesturen.



Volgens Hirsi Ali accepteert minister Van der der Hoeven (onderwijs) te gemakkelijk het bestaan van witte en zwarte scholen. De minister moet strenge voorwaarden aan nieuwe islamitische scholen stellen.

Zo moet het schoolbestuur van een nieuwe school 'adequaat zijn opgeleid' en de Nederlandse nationaliteit hebben. Ook moeten scholen lesgeven over de Nederlandse geschiedenis (inclusief de Tweede Wereldoorlog), moeten leerlingen worden onderwezen in de gelijkwaardigheid van vrouwen en homo's, mogen joden en anders-gelovigen niet gediscrimineerd worden en mag de school niet meer dan 25 procent achterstandsleerlingen tellen.

,,Campagnetaal'', reageert Strietman. ,,Ik weiger op elke voorwaarde te reageren. Als we doorgaan met dit soort wantrouwen, roepen we nog meer wantrouwen op. Tegenstellingen worden aangescherpt en de oprichting van nieuwe islamitische scholen wordt gestimuleerd, omdat mensen uit andere culturen zich onveilig gaan voelen.''

Volgens voorzitter P. Hettema van de Vereniging voor Openbaar Onderwijs (VVO) zijn er geen nieuwe wetten of wetsartikelen nodig. Aan de samenstelling van schoolbesturen en de inhoud van het onderwijs worden al meer dan voldoende eisen gesteld. Scholen die daar niet aan voldoen, krijgen de onderwijsinspectie op hun dak. Ook een woordvoerster van het ministerie noemt de huidige wetgeving toereikend. ,,Aanzetten tot haat en discriminatie is nu al, op elke school, verboden.''

De eis dat scholen niet meer dan 25 procent achterstandsleerlingen mogen hebben, werkt volgens Hettema averechts. ,,Scholen kunnen dan geen eigen praktijkschool, waar nu merendeels achterstandsleerlingen op zitten, meer oprichten. Hirsi Ali zou juist blij moeten zijn als scholen zich voor deze leerlingen inzetten.''

Trouw 01-11-2003

Tomas
01-11-03, 11:18
Als ik Marokkaan was zou ik mijn kind niet naar een school sturen met veel Marokkanen en hoofdzakelijk witte leraren. Dan zou ik kiezen voor een witte school of een school met ook zwarte leraren.

Waterval
01-11-03, 11:24
Geplaatst door Tomas
Als ik Marokkaan was zou ik mijn kind niet naar een school sturen met veel Marokkanen en hoofdzakelijk witte leraren. Dan zou ik kiezen voor een witte school of een school met ook zwarte leraren.


Idd. Hoe triest het ook mag klinken, de meeste "witte" leraren doen niet erg hun best om deze kinderen kwalitatief hoogwaardig onderwijs te bieden. Veel van de ouders van deze leerlingen zijn ( nog) niet dermate betrokken bij het leerproces van hun kinderen, dat zij zich daar ook actief mee bezighouden. Leraren voelen dan ook niet de druk van "kritische' ouders, die de leraar aanspreekt op zijn/ haar verantwoordelijkheden. Op een school met relatief veel "blanke kinderen zullen leraren zich mijns inziens wel veel beter inzetten. Vooral als het kinderen zijn waarvan de ouders een redelijk hoge tot hoge maatschappelijke status hebben.

Tomas
01-11-03, 11:30
Geplaatst door Waterval
Idd. Hoe triest het ook mag klinken, de meeste "witte" leraren doen niet erg hun best om deze kinderen kwalitatief hoogwaardig onderwijs te bieden. Veel van de ouders van deze leerlingen zijn ( nog) niet dermate betrokken bij het leerproces van hun kinderen, dat zij zich daar ook actief mee bezighouden. Leraren voelen dan ook niet de druk van "kritische' ouders, die de leraar aanspreekt op zijn/ haar verantwoordelijkheden. Op een school met relatief veel "blanke kinderen zullen leraren zich mijns inziens wel veel beter inzetten. Vooral als het kinderen zijn waarvan de ouders een redelijk hoge tot hoge maatschappelijke status hebben.

Yep.

Maar de ouders hoeven niet eens kritisch te zijn. Als ze alleen maar op de 10 minuten gesprekken zouden komen of hoe dat dan ook heet op zo'n school. Dat zou al heel wat zijn... Kritisch is ook weer zo wat...

Quad
01-11-03, 15:21
Dat heeft er helemaal niets mee te maken de leraar moet gewoon goed les te geven op welke school hij ook lesgeeft. De ouder zou er de leraar er nooit op moeten aanspreken. :fpotver:

an3sdej
01-11-03, 15:52
Maar de ouders hoeven niet eens kritisch te zijn. Als ze alleen maar op de 10 minuten gesprekken zouden komen of hoe dat dan ook heet op zo'n school. Dat zou al heel wat zijn... Kritisch is ook weer zo wat...

Voor de herfst vakantie had mijn vrouw 10 min. gesprekken. Er zitten bij haar ca 30 procent allochtone kinderen in de klas (30 kinderen), 1 stel ouders had een afspraak gemaakt van die kinderen. Terwijl de respons van de witte ouders 100% was.

an3sdej
01-11-03, 15:54
Afgelopen week voorlichting avond voor ouders van de MR, vier paar ouders van alle niet witte kinderen over de hele school kwamen.

Tomas
01-11-03, 15:56
Geplaatst door an3sdej
Voor de herfst vakantie had mijn vrouw 10 min. gesprekken. Er zitten bij haar ca 30 procent allochtone kinderen in de klas (30 kinderen), 1 stel ouders had een afspraak gemaakt van die kinderen. Terwijl de respons van de witte ouders 100% was.

I know...

Dat is misschien nog wel het meest demotiverende voor de leerkrachten. Dat ze juist van die kinderen geen contact hebben met de ouders. En dat maakt die leerkrachten op de een of andere wijze onbewust onverschillig tov de kinderen. En als ik hoor over sommige vmbo scholen hier in Gouda, waar de meest vreselijke wantoestanden heersen, maakt het ze niet alleen onverschillig, maar zelfs minachtend.

En dan is je negatieve spiraal compleet.

nefertiti
01-11-03, 18:12
Ik zou het eerder andersom bekijken: door het niet komen opdagen voor zulke gesprekken laten de ouders aan hun kinderen zien dat ze er totaal geen interesse in hebben.
Op die manier zullen ook de kinderen denken dat de school helemaal niet belangrijk is.

Nadien de leraars verantwoordelijk stellen voor de desinteresse van die kinderen lijkt dan wel het paard achter de kar spannen. Leraars kunnen die negatieve spiraal niet op hun eentje doorbreken: het zijn tenslotte ook maar mensen.
Ik ken een heleboel leerkrachten die ALLEMAAL met hun handen in het haar zitten door de houding van allochtone leerlingen. Als bij elke opmerking dan ook nog eens met het woord "racist" wordt geschermd dan begin je er inderdaad de brui aan te geven! Ik vraag me zelfs af hoe ze het nog zolang met volle inzet blijven uithouden.

Indien er thuis méér aandacht aan wordt besteed dan zullen de kinderen automatisch beter hun best doen op school.

Of wensen ze nu nog een privé leraar per kind te krijgen ook ?

Waterval
01-11-03, 18:16
Geplaatst door Tomas
I know...

Dat is misschien nog wel het meest demotiverende voor de leerkrachten. Dat ze juist van die kinderen geen contact hebben met de ouders. En dat maakt die leerkrachten op de een of andere wijze onbewust onverschillig tov de kinderen. En als ik hoor over sommige vmbo scholen hier in Gouda, waar de meest vreselijke wantoestanden heersen, maakt het ze niet alleen onverschillig, maar zelfs minachtend.

En dan is je negatieve spiraal compleet.


Ook hier faalt de school. Het is heel simpel opgelost: De ouders moeten het rapport op komen halen. Punt.

Waterval
01-11-03, 18:21
Geplaatst door nefertiti
Ik zou het eerder andersom bekijken: door het niet komen opdagen voor zulke gesprekken laten de ouders aan hun kinderen zien dat ze er totaal geen interesse in hebben.
Op die manier zullen ook de kinderen denken dat de school helemaal niet belangrijk is.

Nadien de leraars verantwoordelijk stellen voor de desinteresse van die kinderen lijkt dan wel het paard achter de kar spannen. Leraars kunnen die negatieve spiraal niet op hun eentje doorbreken: het zijn tenslotte ook maar mensen.
Ik ken een heleboel leerkrachten die ALLEMAAL met hun handen in het haar zitten door de houding van allochtone leerlingen. Als bij elke opmerking dan ook nog eens met het woord "racist" wordt geschermd dan begin je er inderdaad de brui aan te geven! Ik vraag me zelfs af hoe ze het nog zolang met volle inzet blijven uithouden.

Indien er thuis méér aandacht aan wordt besteed dan zullen de kinderen automatisch beter hun best doen op school.

Of wensen ze nu nog een privé leraar per kind te krijgen ook ?

De pot verwijt de ketel... Zowel ouders als docenten zullen hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik ben het met je eens dat ouders zich meer zouden moet interesseren voor wat hun kinderen op school uitvoeren, maar ga a.u.b. niet zeggen dat docenten met hun handen in het haar zitten.. Zij willen zich er nog te vaak te simpel van af doen. Zij zullen zich meer moeten inspannen om die ouders op die 10- minuten gesprekken te krijgen. Ga desnoods naar die ouders toe!

000NobelPrizes
01-11-03, 18:26
Geplaatst door Waterval
De pot verwijt de ketel... Zowel ouders als docenten zullen hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik ben het met je eens dat ouders zich meer zouden moet interesseren voor wat hun kinderen op school uitvoeren, maar ga a.u.b. niet zeggen dat docenten met hun handen in het haar zitten.. Zij willen zich er nog te vaak te simpel van af doen. Zij zullen zich meer moeten inspannen om die ouders op die 10- minuten gesprekken te krijgen. Ga desnoods naar die ouders toe!

Leraren moeten helemaal niks. Wees blij dat er nog zoveel extra inspanning wordt geleverd om die moeizame schoolgang in het gareel te krijgen. Ons onderwijssysteem heeft altijd prima gewerkt en leraren maakten zich er zeker niet makkelijk van af. Alleen moeten er nu allerlei aanpassingen worden gedaan omdat deze ouders en hun kinderen zich niet willen voegen in het bestaande systeem, terwijl ze die kans op onderwijs juist met beide handen zouden kunnen aangrijpen.
Dus MOETEN die leraren nu van alles? Wees blij dat ze bereid zijn extra inspanning te leveren, kom nou.

Royce
01-11-03, 18:36
Tijdens ouderavonden verkeerd vertalen, briefjes verduisteren, Rapporten vervalsen, goeie ouwe tijd. Iedereen kon het doen, maar ik moest zonodig hoogbegaafde ouders hebben...:hihi:

Waterval
01-11-03, 18:42
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Leraren moeten helemaal niks. Wees blij dat er nog zoveel extra inspanning wordt geleverd om die moeizame schoolgang in het gareel te krijgen. Ons onderwijssysteem heeft altijd prima gewerkt en leraren maakten zich er zeker niet makkelijk van af. Alleen moeten er nu allerlei aanpassingen worden gedaan omdat deze ouders en hun kinderen zich niet willen voegen in het bestaande systeem, terwijl ze die kans op onderwijs juist met beide handen zouden kunnen aangrijpen.
Dus MOETEN die leraren nu van alles? Wees blij dat ze bereid zijn extra inspanning te leveren, kom nou.


Wij weten van elkaar wat we hebben gestudeerd en wat voor werk we doen. (Als jij tenminste JMT bent). Zo niet, bij deze: Ben 3 jaar werkzaam geweest in het onderwijs op verschillende scholen. Zowel witte als zwarte. Ik weet dondersgoed hoe het er daar aan toe gaat. Leraren krijgen betaald en MOETEN dus werken voor hun geld, dat zij er zich te vaak niet voor de volle 100% inzetten, heb ik vaak genoeg meegemaakt. Ze gaan liever borrelen of eerder naar huis om naar voetbal te kijken. Als ze het werk niet aankunnen moeten ze maar ergens anders hun heil gaan zoeken.

000NobelPrizes
01-11-03, 18:46
Geplaatst door Waterval
dat zij er zich te vaak niet voor de volle 100% inzetten, heb ik vaak genoeg meegemaakt. Ze gaan liever borrelen of eerder naar huis om naar voetbal te kijken. Als ze het werk niet aankunnen moeten ze maar ergens anders hun heil gaan zoeken.
De laatste tijd is ons onderwijs qua niveau gedaald (door allerlei overheidsingrepen). Maar het nog altijd hoge peil werd niet verkregen omdat leraren er consequent met de pet naar gooiden, zoals je nu probeert te stellen. Of je moet natuurlijk graag een ander de schuld willen geven, dan zijn we uitgepraat.

lennart
01-11-03, 18:48
Leraren moeten helemaal niks.


Leraren moeten wel! Ze worden ervoor namelijk betaald! Niet genoeg in mijn opinie, maar dat is weer een heel ander debat.

Waterval
01-11-03, 18:55
Geplaatst door 151 NobelPrizes
De laatste tijd is ons onderwijs qua niveau gedaald (door allerlei overheidsingrepen). Maar het nog altijd hoge peil werd niet verkregen omdat leraren er consequent met de pet naar gooiden, zoals je nu probeert te stellen. Of je moet natuurlijk graag een ander de schuld willen geven, dan zijn we uitgepraat.

Ten eerste heb ik nergens gesteld dat ze er consequent met de pet naar gooiden en ik geef absoluut niet de schuld aan 1 iemand of groep. Jij bent degene die zich daar eerder aan schuldig maakt.. Ik neem het zowel SOMMIGE ouders als SOMMIGE docenten kwalijk dat zij er zich te makkelijk van af willen doen.

ps: Het onderwijspeil in Nederland is helemaal niet zo hoog al je het vergelijkt met de ons omringende landen.

000NobelPrizes
01-11-03, 18:57
Geplaatst door lennart
Leraren moeten wel! Ze worden ervoor namelijk betaald! Niet genoeg in mijn opinie, maar dat is weer een heel ander debat.
Klinkt leuk op papier of als forumkreet, maar als je even doordenkt begrijp je ook wel dat het voor leraren niet te doen is om per cultuur/traditie/gewoonte zijn leerlingen te benaderen. Daarvoor zijn er veel te veel verschillende.
En zo ingewikkeld is ons systeem toch ook niet? Gewoon gebaseerd op het basic principle dat ouders zich voor hun kinderen interesseren (dus om de zoveel tijd 10 minuten wijden aan een gesprekje. Sjonge jonge, wat een eis).

lennart
01-11-03, 19:03
Hoe ingewikkeld kan het zijn om contact op te nemen met de ouders om te vragen waarom ze niet zijn gekomen op een ouderavond? Een telefoontje heeft niets te maken met Cultuur of Traditie.

000NobelPrizes
01-11-03, 19:08
Geplaatst door lennart
Hoe ingewikkeld kan het zijn om contact op te nemen met de ouders om te vragen waarom ze niet zijn gekomen op een ouderavond? Een telefoontje heeft niets te maken met Cultuur of Traditie.

A ha. En spontaan zijn de moeilijkheden op de scholen op te lossen met 1 belletje, in de wereld van Lennart.

*hehe*

Orakel
02-11-03, 02:18
Geplaatst door lennart
Hoe ingewikkeld kan het zijn om contact op te nemen met de ouders om te vragen waarom ze niet zijn gekomen op een ouderavond? Een telefoontje heeft niets te maken met Cultuur of Traditie.

Ik kan me nog herrineren dat die oudergesprekken bij de ouders thuis gevoerd werden. Na de rapportbespreking stapte de docent op z'n oerdegelijke opoefiets en deed z'n ronde.

En inderdaad, als men al jaren meemaakt dat ouders niet op komen dagen, waarom maakt men daar dan geen werk van?