PDA

Bekijk Volledige Versie : Re: Interview, Bouazza, Paravion



Qwertyno
01-11-03, 18:21
Uit Knack van deze week.
Interwiew afgenomen door Piet Piryns.

'Ik zie voornamelijk domheid en fanatisme om me heen'

Moslims verdenken hem van zelfhaat. Maar voor veel Nederlanders was het een opluchting dat de kritiek eindelijk door iemand uit de Marokkaanse gemeenschap werd geleverd. Schrijver Hafid Bouazza over importbruiden, vliegende tapijten, testosteron en heimwee: 'Geen hart kan kloppen in twee oorden tegelijk.'

Hafid Bouazza, 'Paravion', Prometheus, Amsterdam, 220 blz., euro 17,23.

Op zondag 2 november is Hafid Bouazza te gast op de Antwerpse Boekenbeurs, samen met Abdelkader Benali. Zaal Retorica, 15 u .



Hij wordt er soms een beetje moedeloos van. Maar hij wil het, voor alle zekerheid, nog wel eens herhalen. 'Een Franse schrijver is iemand die in het Frans schrijft, een allochtone schrijver is iemand die in het Allochtoons schrijft, en een Nederlandse schrijver schrijft in het Nederlands.' De Nederlandse schrijver Hafid Bouazza (33) verhuisde als jongetje van zeven met zijn moeder en zijn zes broers en zusjes uit Marokko naar de Hollandse Betuwe, waar zijn vader al eerder was neergestreken. Herinneringen aan zijn kindertijd in Marokko vormden de rode draad in Bouazza's veelgeprezen debuut De voeten van Abdullah, en spelen ook in zijn nieuwste roman Paravion weer een belangrijke rol. In het sprookjesachtige, maar straatarme dorpje Morea verschijnt tijdens de middagsiësta in een luchtspiegeling Paravion - de stad van belofte aan de Amstel, waar men zich niet in een aftandse Simca, maar in fonkelende Mercedessen verplaatst. De mannen van Morea laten hun vrouwen en dochters achter onder de hoede van hun zonen en gaan per vliegend tapijt (par avion) op zoek naar Paravion. 'Dit is Paravion - zie, zijn minaretten zijn al zichtbaar! Ze rijzen fier als opgeheven middelvingers zenitwaarts, streven de deemoedige kerk- torens voorbij. Nog hogere minaret- ten stonden in de steigers en de allerhoogste werden ontworpen. Nog even, zo ging het gerucht in het theehuis, en ook alle kerken zouden moskeeën worden.'

Hoe liederlijk de Moreaanse mannen in Paravion zich ook gedragen, ze blijven dromen van hun geboortedorp, waar de vrouwen nog gehoorzaamheid en schaamte kennen. 'In Paravion liepen dingen anders dan zij zouden willen. Zij hadden geen autoriteit, er was geen erkenning voor hun mannelijkheid, het natuurlijke overwicht van hun kunne ging hier verloren.' Ze besluiten terug te keren naar Morea 'om een boeket te plukken van verse bruiden, zedig van lichaam en geest'. Dat zal tegenvallen: ook in Morea blijken de tijden veranderd te zijn en is het verderf al ingezet.

Of om een lang verhaal kort te maken: een overrompelende roman, geschreven in bedwelmend Nederlands.


Paravion is een gefantaseerde stad - een fata morgana. Is dat het beeld dat migranten hebben voor hun vertrek?

HAFID BOUAZZA: Ik denk het wel. Hun fantasie slaat op hol. Het is een andere wereld - het paradijs. Daarom laat ik Paravion in een mirage weerspiegelen en laat ik mijn personages de reis maken per vliegend tapijt. Je moet een soort andere dimensie door om er te komen. Je moet eerst dood, je moet een nieuwe ziel krijgen.

En Morea, het land van herkomst, staat voor Verwoest Arcadië?

BOUAZZA: Jazeker. Ik vond het wel interessant om de Griekse mythologie te vermengen met een Arabisch sprookje. In Morea staat de tijd niet stil: er is geen minaret of moskee te zien. Maar het eerste wat de hoofdpersoon doet als hij in Paravion aankomt, is de weg naar de moskee vragen.

Een mooi sprookje…



Migranten zijn bang voor moderniteit?

BOUAZZA: De migranten die ik in Paravion beschrijf in ieder geval wel. Veel migranten hebben een heel statisch beeld van hun land van herkomst. Ze denken dat alles daar altijd hetzelfde blijft, terwijl er natuurlijk heel veel dingen gaande zijn. Ik ben in 1986 voor het laatst met mijn ouders terug naar Marokko gegaan, ik was er drie jaar niet meer geweest en het was net alsof het land mij al niet meer herkende - en ik het land niet meer.

Je was voor het laatst na 3 jaar in 1986 naar Marokko geweest. Dat is ongeveer 17 jaar geleden. Het was net alsof je het land niet meer herkende, dus veranderd voor je…oke duidelijk.
Maar ik ben het niet met je eens dat veel migranten (Marokkanen) denken dat hun land van herkomst hetzelfde blijft. Je geeft het zelf aan, jij als migrant in 1986 al, je herkende het land niet meer, dus veranderd. Laat staan hoeveel er voor jou veranderd zou zijn als je dit jaar op vakantie was geweest. Veel Marokkanen gaan er elk jaar op vakantie, daarom weten zij heel goed dat hun land van herkomst niet altijd hetzelfde blijft. Dus velen zijn meer update dan jij, die daar 17 jaar geleden voor het laatst is geweest.
Ik vind dat je er dus naast zit.
Je zou zelfs bijna kunnen stellen dat jij degene bent die denkt dat Marokko nog hetzelfde is en dat daarom maar gemakshalve gaat denken dat veel ook zo denken…
Dit zeg ik omdat jij degene bent die 17 jaar niet naar zijn land van herkomst is geweest.



'Heimwee hadden ze,' schrijft u ergens, 'niet naar de rode aarde van Morea, maar naar hun positie daar.'

BOUAZZA: Precies. Marokkanen in Nederland verliezen min of meer hun patriarchale positie, omdat het hier een andere samenleving is. En dan denken ze die positie terug te vinden door uit Marokko een bruid te importeren die niet verwesterd is. Ik heb dat altijd zo'n bespottelijk gegeven gevonden dat ik het vroeg of laat wel moest gebruiken in een roman.

Marokkanen in Nederland verliezen dit en dat..… Om te beginnen wat een mooie generalisatie van jou...
Verder, niet alle Marokkanen halen hun bruid uit Marokko en degene die zijn bruid uit Marokko haalt, doen dat om de volgende redenen:
- Volgens sommigen uit liefde.
- Volgens sommigen om meisjes uit die landen een andere toekomst te willen gunnen.
- Volgens sommige om de betere vrouwelijke kwaliteiten van de vrouwen daar.
- Volgens sommigen omdat het gemakkelijker is daar een vrouw te vinden.
- Volgens sommigen omdat …….(ieder die zijn vrouw uit Marokko wil halen kan hier zijn reden invullen.)
Hafid, De redenen waarom sommige Marokkaanse jongemannen hun bruid uit Marokko willen halen is dus per individu verschillend.
Dus om nou weer te gaan generaliseren…. en te zeggen dat de Marokkanen die hun bruid halen uit Marokko dat doen omdat zij zoals jij dat noemt bang zijn hun patriarchale positie te verliezen vind ik dus absoluut misplaatst en eigenlijk een achterlijke gedachte van jou…. Ik bedoel hoe kan jij weten wat hun redenen zijn? Heb jij ze ondervraagd? Weet je ook dat hier meestal gaat om jonge mensen van pak beet tussen de 20 en 30 jaar.



Koesteren migranten hun heimwee?

BOUAZZA: Ze weten donders goed dat ze niet meer kunnen aarden in Marokko: alleen als lijk worden ze daar nog aanvaard. En toch is er heel lang vastgehouden aan de idee van terugkeer. Heel veel mensen van de eerste generatie hadden voortdurend rugpijn of last van hun knie - vage, psychosomatische klachten. Over hun heimwee durfden ze immers niet te praten. Ik denk dat het veel meer een heimwee is naar een tijd dan naar een plaats. Het is een nostalgisch verlangen naar vroeger.

Wederom ze weten dit en dat….. Wie is ze? Kan jij in al die hoofden tegelijk kijken?
Verder heeft naar mijn idee bijna elke migrant een soort van een heimwee naar vroeger.
Is niets mis mee.




En dus is het eerste wat migranten aanschaffen bij hun aankomst een schotelantenne, 'als navelstreng met het vaderland'.

BOUAZZA: Dat is natuurlijk een prachtige manier om je af te sluiten van de maatschappij waarin je leeft. Het heeft iets heel verstards en koppigs. Veel migranten proberen tegen de bierkaai op een soort verbintenis met hun land van herkomst in stand te houden, ze proberen een nieuw Marokko binnen Nederland te creëren.

Weer generaliserend over migranten… en trouwen wat versta jij nou onder migranten? Zijn dat Marokkanen van de eerste of tweede generatie? Want vrijwel niemand van de tweede generatie heeft een schotel thuis. Dit vaak om de simpele reden dat ze de Arabische taal niet begrijpen.
Maar volgens jou willen migranten zich afsluiten van de maatschappij waarin ze leven en die schotels zijn een prachtige manier daarvoor…haha, sorry, maar ik moet er een beetje om lachen. Want waarom functioneren bijna alle Marokkanen als hoe autochtonen ook functioneren? Waarom werken, studeren, betalen belasting, sporten en spreken het grootste gedeelte van de Marokkanen perfect Nederlands? Ik zal het antwoord maar geven, dat doen ze omdat zich willen afsluiten van de maatschappij waarin ze leven… wat een achterlijkheid vertoon je hier Hafid, sorry maar ik kan er niets meer van maken.
Ze proberen een nieuw Marokko in Nederland te creëren…wie is ze? Ach…Spoken zie je..



Geldt dat ook nog voor de tweede en de derde generatie?

BOUAZZA: Marokkaanse jongens die hier geboren zijn, mogen doen en laten wat ze willen. Maar ook al deugen ze van geen kanten, ze zullen wel de hele tijd op hun zusje letten om de eer van de familie te bewaken. Machismo wordt binnen de Marokkaanse gemeenschap nog altijd overgeleverd van vader op zoon. Ik denk niet dat daar gauw verandering in zal komen. Integendeel: welke man voelt zich niet prettig in de rol van de baas?

Weer generaliseren… Marokkaanse jongens mogen dit en dat…Wat een macht heb jij dat jij dat zo dondersgoed weet.
In principe moet iedereen op elkaar letten zowel jongen als op meisje en meisje op jongen, ouder op jongere en oom op neef en omgekeerd. Maar in de eerste plaats moet je op jezelf letten. Men probeert op elkaar te letten. Naar mijn mening is dat gezond.



Veel Marokkaanse meisjes pikken dat toch niet meer?

BOUAZZA: O nee? Mijn hart gaat uit naar al die meisjes van zeventien die nog altijd met hoofddoekjes rondlopen. Denkt u echt dat dat een vrije keuze is? Ik vind dat de slachtoffers - in dit geval: de vrouwen - nog altijd veel te weinig aandacht krijgen. Men ziet liever Marokkaanse crimineeltjes als slachtoffer. In mijn ogen is de criminaliteit onder Marokkaanse jongens niets anders dan een uit zijn voegen gegroeid machismo. Het is één groot blok testosteron. We hebben in Nederland nu langzamerhand de vierde generatie Marokkanen, en wat ik om me heen zie, is voornamelijk domheid en fanatisme. Waar zijn de Marokkanen met zelfkritiek?

“Denkt u echt dat dat een vrije keuze is?”
Weer praat je generaliserend over Marokkanen, weer denk je dat je alles beter weet,..maar oke ik ben het nu wel gewend..
Weet je hoeveel meisjes je nu beledigd met dit? Ze zouden jou massaal moeten bestormen en vertellen waarom ze die hoofddoek dragen. Een soort van handtekeningen actie…
Deze meisjes zijn volgens jou slachtoffers die te weinig aandacht krijgen. Ik zou zeggen Laat ze aan het woord.
Waarom zeggen deze meisjes die jij slachtoffers noemt voor bijna 100% geen slachtoffer te zijn?
Waarom zeggen ze wat zij doen dat doen uit vrije wil?
Waarom zeggen zij dat ze niet onderdrukt worden.
Ja, ik ben het met je eens dat we ze wat meer aandacht moeten geven.
Ik vind het daarom domme opmerkingen van jou.

“Ik zie voornamelijk domheid en fanatisme”… Hafid, jij ziet zoveel dingen…
Dat is jou visie…..een sprookje….Ga rustig door met het beledigen en zwart maken van een hele gemeenschap. Ik zie dat je daar heel goed in bent.

“Waar zijn de Marokkanen gebleven met zelfkritiek” Jij bent er toch al? Hahaha, grappenmaker.
Mensen met zelfkritiek zie je of hoor je niet gauw, die zijn vaak met zichzelf bezig. Zichzelf aan het ‘verbeteren’..Pipo. Wat jij doet is kan je geen zelfkritiek meer noemen, jij probeert een heel gemeenschap zwart te maken.



Veralgemeent u niet te gauw?

BOUAZZA: Zelfkritiek is niet iets waar ik veel Marokkanen van verdenk. Het zit in de Arabische mentaliteit: als je zo fatalistisch bent dat je gelooft in het noodlot en de wil van God, dan is niks je eigen schuld. Al die mensen die mij in discussies met de koran om de oren slaan, zou ik wel eens door elkaar willen schudden: het kan me geen reet schelen wat de islam ervan vindt, maar wat denk je nou zélf? Ik word daar echt wanhopig van. Surf eens naar de website maroc.nl. Daar tref je hartenkreten aan van jongens van zestien: help, waar kan ik een Marokkaans meisje vinden dat niet is verwesterd? Uit het kortwieken van de menselijke geest kan natuurlijk nooit iets goeds voortkomen.

Check de vraag… Ik vind dit een van de beste vragen die de interviewer gesteld heeft.
En wat antwoord Hafid? Hij maakt de generalisatie nog breder… Hij heeft het totaal niet door….De Arabische mentaliteit zegt ie dan.
Alsof Berbers Arabieren zijn en alsof de moslims Arabieren zijn.
Berbers zijn geen Arabieren en Het grootste gedeelte van de moslims is geen Arabier
Waar heb je het over…weer zie je spoken en als de beste scheer je iedereen over een kam.
Verder, heeft god een wil en de mensen ook. Een voorbeeldje, als je als moslim niet gaat bidden is dat toch niet de wil van god.
Dus je kraamt werkelijk onzin uit met je “is niks je eigen schuld”. Ach.. het is bijna niet te geloven… Eigenlijk vind ik jou het niet waard om op te reageren als je dit soort domme achterlijke kreten uitspreekt. (en dan zeg je nog dat je voornamelijk domheid en fanatisme ziet) Wat een grappenmaker ben je.



Moeten migranten op zoek naar een nieuwe identiteit?

BOUAZZA: Dat is een troebele discussie. Identiteit is geen bordje dat je aan de voorgevel van je persoonlijkheid vastspijkert, identiteit is geen vaststaand gegeven, maar een vloeibaar iets. Migranten zitten wat mij betreft in een luxepositie: migratie is het beste wat iemand kan overkomen. Je stapt uit de bron van je moederland en je wordt afgedroogd, bij wijze van spreken, in een ander land. Waar kun je beter wonen dan in je eigen geest? Er gaat niets boven thuisloosheid. Maar de meeste migranten zijn daar bang voor en klampen zich vast aan wat zij denken dat hun identiteit is: het dragen van hoofddoekjes en muiltjes. Ze laten hun baard staan, ze lopen de deur van de moskee plat. Het is een soort negatieve profilering.

“Waar kun je beter wonen dan in je eigen geest?” Spoken zie je Hafid, werkelijk.
Iedereen, ik denk ongeveer 95% van de wereldbewoners doet aan identiteitsdenken.
Iedereen identificeert zich met iets. Dit is menselijk en doodgewoon.

“Je stapt uit de bron van je moederland en je wordt afgedroogd, bij wijze van spreken, in een ander land”
Hafid, voor de eerste generatie was het je stapt uit de bron van je moederland en je droogt je handen na het wassen af in een fabriek.
Het beeld wat jij schept is er een van sprookjes...

Qwertyno
01-11-03, 18:22
Wilt u met Pim Fortuyn beweren dat de islamitische cultuur achterlijk is?

BOUAZZA: Binnen Nederland misschien. Terwijl men in Marokko bijvoorbeeld een middenweg zoekt tussen moderniteit en traditie, is de islamitische cultuur in Europa heel erg vastgeroest. Het is een parodie op cultuur geworden. Als een vader zijn dochter vermoordt om de eer van zijn familie te zuiveren, kun je dat toch moeilijk het toppunt van beschaving noemen? Moslims hebben de waarheid in pacht. Ze zijn vaak racistisch, want vrouwenhaat en racisme gaan natuurlijk hand in hand. Wie vrouwen als minderwaardige schepsels beschouwt, zal geneigd zijn om dat ook maar meteen met negers te doen. Waarom moeten kinderen in haat worden opgevoed? Als ik met mijn zusje Nederlands praatte, kregen we altijd te horen: jezus, jullie klinken als mussen. Moslims willen maar niet erkennen dat men in Europa een stuk verder staat dan in de islamitische landen. Ze sluiten zich op in hun superioriteitsgevoel. Zo'n Abou Jahjah bijvoorbeeld, dat is toch gewoon een pathologisch geval? Een macho ten top. Mensen als Jahjah kom je in elke moskee tegen - ik ken dat soort. Jahjah wist donders goed hoe hij de Belgen en de Nederlanders bang moest maken met zijn dreigement dat hij de sharia wilde invoeren. Maar gelukkig is hij als een nachtkaars uitgegaan.

“Als een vader zijn dochter vermoordt om de eer van zijn familie te zuiveren, kun je dat toch moeilijk het toppunt van beschaving noemen?”
Nee, natuurlijk niet. Maar het heeft daarom ook niets te maken met Islam, maar met eer.
Vreemde vogels heb je overal, maar jij gebruikt deze vreemde vogels om een heel gemeenschap zwart te maken.
“Moslims hebben de waarheid in pacht”.
Hafid, elke gelovige van welke godsdienst dan ook, heeft de ‘waarheid’ in pacht. Zelfs jij denkt dat nu te hebben…




U hebt flink uw mond geroerd in de discussie over integratie. Was u niet bang dat u op die manier toch weer het stempel kreeg van de beroepsallochtoon?

BOUAZZA: Ik heb er lang over getwijfeld, omdat ik wist hoe makkelijk je in zo'n discussie meegezogen wordt en hoe moeilijk je er weer afkomt. Maar vrienden als Gerrit Komrij, Connie Palmen en Bas Heijne vonden dat ik niet aan de kant kon blijven staan. Het kwam me ook werkelijk de strot uit. Ik denk dat de meeste Nederlanders te goeder trouw zijn en niet in de gaten hebben hoe er tegen hen gelogen wordt. De teneur bestond en bestaat dat je als moslim niets fout kunt doen, als je kansarm bent en in een achterstandswijk woont. Maar ik vind dat als je moslims als gelijkwaardig wilt beschouwen, je ze ook als gelijken moet benaderen. Zeg de dingen eens recht in hun gezicht!

Hafid, als je moslims als gelijkwaardig wilt beschouwen moet je absoluut niet beginnen met ze eerst zwart te maken en voor achterlijk uit te maken en ze vooral niet gelijkwaardig aan de Taliban stellen.
En zeg voortaan recht in het gezicht van een Imam dat hij vrouwen haat.
Blijf dan wel luisteren naar wat hij daarna te zeggen heeft….



U kunt zich dat wat makkelijker permitteren dan een ander, omdat u niet zo snel van racisme verdacht zult worden.

BOUAZZA: Wat ik gezegd heb, heb ik gezegd als Nederlands burger en als Nederlands schrijver. Voor veel Nederlanders was het natuurlijk een opluchting dat het gezegd werd door iemand die uit de Marokkaanse gemeenschap komt. Het heeft ook wel wat losgemaakt: ik merk toch dat Nederlandse intellectuelen nu veel vrijer praten en schrijven over de hele integratieproblematiek. Er is wel wat ten goede veranderd.

Ik hoop dat er nog meer dingen ten goede zullen veranderen.



Binnen de Marokkaanse gemeenschap werd u beschuldigd van zelfhaat.

BOUAZZA: Dat was nog het minste. Ik was een nestbevuiler. Ik was de schandknaap van Fortuyn. Ik heb zelfs gehoord dat het Vlaams Blok stukken uit een artikel dat ik voor NRC Handelsblad had geschreven op zijn website heeft gezet. Je krijgt slechte vrienden - daar is niets aan te doen. Ik had nooit verwacht dat wat ik schreef zo'n indruk zou maken. Als ik maar half zoveel aandacht had gekregen voor mijn literair werk, was ik nu al binnen.

Je benadert deze Marokkaanse gemeenschap ook op een goede manier…Je begrijpt ze goed….Je geeft naast negatieve ook positieve punten….
Grappenmaker,.. Natuurlijk gaan veel Marokkanen jou niet mogen als je over hun praat alsof zij niets voorstellen, alsof jij alles beter weet, wanneer jij hen over een kam scheert, wanneer jij hun vaders, moeders en broers en zussen beledigd, Wanneer jij werkelijk niet 1 maar dan ook niet 1 positief ding over de Marokkanen kan vertellen. Het is dan toch logisch wat velen dan van jou vinden.



Bent u verkeerd begrepen?

BOUAZZA: Door sommigen. Mensen moeten worden beoordeeld op hun inhoud, en niet op hun afkomst. Het ergste vond ik nog die linkse rakkers die me gingen uitleggen dat ik niets van de islam begrepen heb en dat het christendom geen haar beter is. Hou toch asjeblief op, zeg! Ik ben fel tegen iedere vorm van georganiseerde religie, maar van de christelijke kerken kun je in ieder geval wel zeggen dat ze met hun tijd zijn meegegaan. Ze zijn meegegroeid met de maatschappij. Maar binnen de islamitische gemeenschap zie ik geen enkele poging tot zelfreflectie. Ik begrijp niet dat als moslims schreeuwen en hun vuisten ballen, dat ineens als emancipatie moet worden gezien. Welke oplossing heeft de islam voor de werkloosheid? Het invoeren van de sharia?

De sharia heeft vele oplossingen en mogelijkheden geboden. Het punt nu is dat nergens de sharia wordt toegepast...dit los van enkele provinciën of stammen ergens in Afrika of elders..
De tijd van de sharia is geweest.
Dit was voor de Islam een gouden tijd.
Ik ben het met jou eens als je zegt dat de sharia een update nodig heeft.
Moslimlanden in het midden oosten nu, worden na de koloniale tijd voor het grootste gedeelte geregeerd door dictators die de mensen geen rechten geven… Men is vieze politiek gaan bedrijven, check de oorlogen en het olie gebeuren daar. Dit allemaal door westerse invloed. Voor de tijd voor deze westerse invloed kan je stellen dat de mensen in het midden oosten in vrede leefden.
Pas nog is er een land totaal vernietigd, bij andere wordt er gedreigd. Dit gedaan door die zelfde moderne westerse landen en dan heb jij het over zelfreflectie binnen de Marokkaanse gemeenschap. Alsof jij het ideale voorbeeld bent.
Je wilt niets maar dan ook helemaal niets heel laten van je achtergrond.
Dat is duidelijk te merken.


Verwijt u de Nederlandse samenleving laksheid?

BOUAZZA: Ik vind dat men veel te coulant is geweest, jazeker. Iedereen kan toch zien wat er gaande is? Religie was in Nederland altijd een individuele zaak, maar de islam is hier intussen tot politiek verheven. Daarom kon ik ook niet langer zwijgen: als de vrijheid in Nederland wordt aangetast, betekent dat dat ook mijn vrijheid in gevaar is. Als je moslims ziet als een onderdeel van de Nederlandse maatschappij - en dat zijn ze ook - kun je toch niet al die moslimvrouwen aan hun lot overlaten? Hoe kun je achter de façade van de islamitische cultuur zoveel onrecht toestaan? De paradox is dat je moslims in de samenleving wilt betrekken, terwijl ze constant achter het prikkeldraad van hun cultuur zitten.

Door wie is islam hier tot politiek verheven? Door de Taliban? Door moslims hier? Of door Pim met zijn oorlog tegen de islam? Man waar praat je over….

“Moslimvrouwen aan hun lot overlaten en onrecht toestaan”
Hallo achterlijke vertoning…je beledigd hier veel meisjes en vrouwen...ga eens met die moslimsvrouwen praten ipv over ze te praten. Met eentje heb je toch al kennis gemaakt, toch? Fatima Elatik….Ja, je hebt gelijk wat een onrecht wordt haar aangedaan zeg…en wat wordt ze onderdrukt.. Daar moet de overheid wat aan doen...
Hallo walgelijkheid… weten we wel nog waar we mee bezig zijn…?



Wat verwacht u van de overheid?

BOUAZZA: Ik zou zo dolgraag hebben dat er eindelijk eens een einde kwam aan de bouw van al die moskeeën in Nederland. Er zijn er nu al meer dan vierhonderd en er komen er nog altijd bij - gefinancierd door Saudi-Arabië. Dat geld stinkt natuurlijk: als Bush Saudi-Arabië had aangevallen in plaats van Irak had hij mijn steun gehad. Straks staat Nederland vol minaretten en moskeeën. En waarom worden die niet opengesteld voor de opvang van asielzoekers? De liefdadigheidsinstellingen van de moskeeën sturen geld naar de Palestijnen, maar denk maar niet dat ze hun deur openzetten voor dakloze Marokkaanse verslaafden. Die worden eruitgegooid. En als illegalen in hongerstaking gaan, doen ze dat in kerken. Nooit in moskeeën.

Ja val rustig een godsdienst aan. De moslims zullen je wel begrijpen omdat jij zo goed bent in het geven van zelfkritiek. De Turkse, Surinaamse, Marokkaanse, Indonesische, Iranese, Irakese, Bosnische, Joegoslavische, Nederlandse en alle andere moslims zullen jou goed begrijpen…Jij weet immers heel goed wat Marokkaanse zelfkritiek is…

“En waarom worden die niet opengesteld voor de opvang van asielzoekers?”
Heeft iemand ze dat gevraagd?
Is Nederland zelf niet bezig geweest met het bouwen van centra voor deze mensen?
Ja centra!…Zijn moskeeën geschikt om asielzoekers op te vangen?
Kunnen daar gemakkelijk bedden worden geplaatst?
Genoeg kamers, keukens en andere voorzieningen?
Kortom moskeeën zijn niet geschikt voor het opvangen van asiel zoekers.
En kerken helemaal niet. Dus ik begrijp niet waar je het over hebt.
Heb je het over enkelingen die aanbellen bij een moskee of kerk, zal deze kerk of moskee ze echt niet wegsturen.

“maar denk maar niet dat ze hun deur openzetten voor dakloze Marokkaanse verslaafden”
Jij bent blijkbaar nooit in een moskee geweest, bij velen overnachten vele dakloze of mensen met andere soort problemen. Verder is een moskee niet een plaats voor drugsverslaafden,..deze hebben professionele hulp nodig....Alsof kerken bezig zijn met het helpen van Nederlandse drugsverslaafden…Drugverslaafden willen een ding en dat is drugs.. of in een afkickcentrum..of er voor zorgen dat er geen drugs te verkrijgen is.

“En als illegalen in hongerstaking gaan, doen ze dat in kerken…”
Illegalen gaan in hongerstaking bij gemeentehuizen en asielzoekerscentra….
Wanneer illegalen in hongerstaking gaan bij kerken, zit hier in duidelijke logica in.
Ze proberen hun doel te bereiken door beroep te doen op de godsdienst van het land waar ze willen verblijven.
Wanneer illegalen in een moskee in hongerstaking gaan, zal niemand ze opmerken…slimpie..



Heeft het u verbaasd dat iemand als Pim Fortuyn in Nederland zo'n aanhang kon krijgen?

BOUAZZA: Je kon het zien aankomen. Als je veertig jaar lang alleen maar bezig bent met nieuwkomers en de klachten van de oorspronkelijke bevolking niet serieus neemt, lopen de frustraties natuurlijk hoog op. Die moesten ooit een uitlaatklep vinden. Nederlanders die klaagden dat de haringkar in hun straat plaats had moeten maken voor een shoarmatent werden meteen voor racist uitgemaakt. Ik geloof dat Nederlanders over het algemeen heel erg hun best hebben gedaan om in contact te komen met migranten, maar op een gegeven moment het gevoel kregen dat het niet van twee kanten kwam. Daar hadden ze trouwens gelijk in. 53 procent van de Marokkaanse vrouwen heeft bijvoorbeeld totaal geen contact met Nederlandse vrouwen, laat staan met Nederlandse mannen. Ieder jaar komen er in Nederland weer zevenduizend nieuwkomers bij, waarvan het grootste deel importbruiden. Dan vraag je je toch af met wie de Marokkaanse vrouwen hier dan moeten trouwen. Met een Nederlander, zou je zeggen. Maar dat mag niet van de koran. De kern van het probleem is dat Arabische mannen hun vrouwen geen enkele vrijheid gunnen. Ze hebben het nu al eeuwenlang voor het zeggen, en wat hebben ze er in godsnaam van gebakken? Ze denken nog altijd: hoe onderdaniger onze vrouwen, hoe groter onze mannelijkheid. Het zou lachwekkend zijn als het niet zo wrang was. Onze samenleving mag dat niet accepteren. Als we Arabische vrouwen beschouwen als Nederlandse onderdanen, moeten ze dezelfde rechten hebben als mannen. De overheid moet dat garanderen en niet wachten tot er weer eens een eerwraakmoord wordt gepleegd.

Ik ben het met je eens dat migranten vroeger te weinig aandacht van de overheid kregen.
Het waren harde werkers en meer niet.
Deze migranten zijn te lang genoemd en gezien als gastarbeiders.
Deze mensen onderwijs aanbieden lag natuurlijk niet in de lijn van de politiek.
Gestudeerden waren er immers genoeg, er waren juist mensen nodig die niet gestudeerd hadden. Migranten dus.
Dus het was niet belangrijk of nodig om deze mensen een cursus Nederlands te bieden.
Deze mensen kwamen in dezelfde wijken te wonen, kinderen kwamen erbij, deze groeiden op in deze wijken, ouders spraken nog steeds weinig Nederlands, veel ouders door het zware werk in de WAO, kinderen met ongestudeerde ouders en niet veel middelen in deze wijken….enz. En zo stapelde de dingen zich op tot de dag van vandaag.

“Dan vraag je je toch af met wie de Marokkaanse vrouwen hier dan moeten trouwen.”
Dit vraag ik me ook af, daarom heb ik liever dat mensen hier met elkaar trouwen.
Ik ben hier een grote voorstander van, maar je kan natuurlijk niemand dwingen, als iemand uit het buitenland wil trouwen. Ja, wat kan je eraan doen, het is zijn leven, hij of zij wil een leven delen met iemand van elders..
Het maximale wat je kunt doen, is de eisen voor een importhuwelijk wat scherper maken.

“Met een Nederlander, zou je zeggen. Maar dat mag niet van de koran.”
Ik vind dit een domme opmerking van jou.
Een islamitische vrouw mag namelijk wel met een Nederlander trouwen, deze moet dan alleen een moslim zijn. Een islamitische vrouw mag met alle nationaliteiten trouwen mits de mannen moslim zijn.

Qwertyno
01-11-03, 18:22
De essayist Paul Scheffer beschreef de multiculturele samenleving als 'een eilandenrijk, waar alle bruggen zijn opgeblazen'. Heeft hij gelijk?

BOUAZZA: Ik vrees van wel. Neem nu het fenomeen van de Marokkaanse buurtvaders - dat vindt iedereen zo'n prachtig initiatief. Maar de tragiek erachter is natuurlijk dat die Marokkaanse jongens eigenlijk zeggen: we luisteren niet naar blanke Nederlanders, we luisteren alleen naar onze eigen mensen. Ze weigeren met andere woorden te luisteren naar de autoriteiten van het land waarin ze wonen.Ze voelen zich superieur, en dat is natuurlijk een vorm van racisme. Pim Fortuyn had een punt toen hij constateerde dat Marokkaanse jongens alleen van Nederlandse mensen jatten en nooit van Marokkanen.

Dat wat de Marrokaanse buurtvaders doen is toch een heel duidelijk teken van zelfkritiek.
Die vaders zeggen met andere woorden, ja, wij moeten beter op onze kinderen letten, wij moeten ze beter opvoeden. En dat doen ze dan ook, en goed.
Wat jij ervan maakt is echt een fantasie.
Als we het hebben over Marokkaanse jonge crimineeltjes, dan luisteren deze niet naar de ouders, Leraren, politie, overheid, of reclassering, burgers. Nee, ze luisteren naar niemand, zij volgen hun eigen weg, hun eigen manier, samen met andere die er hetzelfde over denken, ze vormen een groepje en krijgen schijt aan alles en iedereen. Zij gaan dingen doen die zij willen en als ze jatten zullen ze alles wat los en vast staat jatten, zelfs van elkaar.

Dit soort jongeren vertoont dit gedrag door vele omstandigheden.
Dit is een lang stukje voor mij om dat uit te leggen.
Maar ik kan wel zeggen dat het te maken heeft met het feit dat veel van deze soort jongens de wereld om hen heen nog niet begrijpen, veel is voor hen nog onduidelijk. Bijvoorbeeld zijn zij nou in Marokko een Marokkaan of niet, zijn zij nou in Nederland een Nederlander of niet. De twee culturen waarin zij zich als het ware niet thuis voelen.
Verder, zaken zoals de buurt waarin zij leven en de kracht van de ouders (economisch en of gestudeerd). Niet iedereen heeft de juiste omgeving om zich heen om alles goed te begrijpen. Dit soort jongens volgt dus de eigen weg.
Alles heeft te maken met begrijpen. De een moet wat meer begrijpen als de ander

Dat wat de buurtvaders doen vind ik een goede manier om deze jongens aan te spreken, dit omdat deze vaders meestal wat aan de oudere kant zijn en nog van Marokkaanse afkomst ook. Deze jongens zullen dan vanuit hun instinct minimaal wel een minuut aan deze ouders gunnen. Anderen maken minder kans. En het gaat om het resultaat.

Waren er geen buurtvaders voor deze jongeren, dan had je je lopen opwinden over het feit dat ze de kinderen op straat in de gaten moeten houden.
Kortom in jou ogen is alles wat Marokkanen zeggen, denken, of doen fout.
Waarmee je goed laat zien hoe je in elkaar zit. Een soort haat lijkt het wel.
Zelkritiek dit en dat…Doen Marokkanen iets wat duidelijk te maken heeft met zelfkritiek is het nog fout….Heey, wordt aub wakker. Naast sprookjes wereld bestaat nog de echte wereld. Het is te erg met jou.



U schetst een wel erg somber beeld, alsof er een soort burgeroorlog aan de gang is.

BOUAZZA: Het blijft voorlopig nog bij woorden, maar als je toch hoort wat er allemaal in moskeeën gezegd wordt! Denk je nu echt dat een imam respect voor Nederlanders zal vragen omdat dat óók mensen zijn? Wat ik bij de islamitische gemeenschap in Nederland totaal mis, is empathie. Medeleven. Goedertierenheid. Niemand leeft mee met de slachtoffers van het moslimfundamentalisme in Algerije of met de belabberde situatie van de vrouwen onder de Taliban, maar ik hoor wel jongens van vijftien schreeuwen dat ze al vijfendertig jaar aan de kant van de Palestijnen staan. Dat staat stoer. We hebben nu in Nederland een integratiecommissie, waarin vertegenwoordigers van moskeeorganisaties komen zeggen: jullie hadden ons veel harder moeten aanpakken vroeger. Dat is ook weer een manier om de schuld bij een ander te leggen. Een bijna pathologische koppigheid om toch maar niet te erkennen dat je zelf verantwoordelijk bent voor je daden. Het zijn echt niet de Nederlanders die hen de moskeeën hebben binnengeschopt en schotelantennes op hun huizen hebben geplakt. In Paravion schrijf ik ergens: geen hart kan kloppen in twee oorden tegelijk. Wie in een ander land gaat wonen en verwacht dat alles bij hetzelfde kan blijven, heeft werkelijk niet begrepen wat immigratie is. Ik hoor de moslimbroeders zeggen dat de Marokkanen in Nederland zich moeten emanciperen. Nee, ze moeten individualiseren. Racisme is: mensen over één kam scheren of met elkaar verbinden vanwege hun afkomst. Ik draag mijn afkomst niet als een button op mijn T-shirt. Ik wil ook niet de spreekbuis zijn van de Marokkaanse gemeenschap. Laat om te beginnen iedere Marokkaan maar eens voor zichzelf praten.

Check de vraag,…wat de Interviewer opvalt.
Wat hoor jij allemaal in moskeeën?
In moskeeën wordt niets gezegd wat niet kan, een keer met nova over met die el moumni gebeuren,
Als er iets in de moskeen wordt gezegd, zal dat direct duidelijk zijn.
Omdat moskeeën in Nederland goed in de gaten worden gehouden door de AIVD.
En weet je hoeveel journalisten wekelijks undercover aan het opnemen zijn in de moskeeën. Kortom er zijn heel wat mensen die heel graag willen dat er iets verkeerds in de moskee wordt gezegd. Dit is namelijk nieuws! En jij hoort bij dat soort mensen thuis. Maar wij horen niets he? Dit heeft een goede reden Pipo….

“geen hart kan kloppen in twee oorden tegelijk”
Dit past heel mooi bij die Marokkaanse jonge crimineeltjes, diep in hun hart weten velen het gewoon niet. Gelukkig is dit een kleine groep, niet iedereen heeft de kansen om goed te begrijpen.
Verder is een goed hart in staat om overal en onder elke omstandigheid en in elke tijd goed te kloppen.

“Racisme is: mensen over één kam scheren of met elkaar verbinden vanwege hun afkomst.”
Met wat je hier nou zegt wal je zwaar maar dan ook zwaar door de mand.
Dit slaat namelijk op jou.
Want wat doe jij met bovenstaande uitspraken?
Je gooit iedereen op een hoop, Marokkaanse jongens, meisjes, mannen, vrouwen, Arabieren, moslims en migranten. Vervolgens praat generaliserend over hen en scheer je velen over een kam.
Kortom, volgens jouw eigen definitie van racisme ben jij zelf een racist een hypocriete nog wel…. Het is niet te geloven…

“Ik zie voornamelijk domheid en fanatisme om me heen”
Domme en werkelijk achterlijke opmerkingen heb je hier boven genoeg gemaakt.
De vele opwindingen in dit interview plus het boek wat je geschreven hebt maakt jou een fanatiekeling.
Ook hier slaat je eigen uitspraak op jou. Ik zie namelijk in dit interview van jou een domme en opgewonden fanatiekeling voor me.

'Geen hart kan kloppen in twee oorden tegelijk.'
Kom dan uit die sprookjes oord en laat je hart in de juiste wereld zijn ritme volgen.
Iemand die werkelijk mee voelt met de Marokkaanse gemeenschap en vindt dat die gemeenschap wat meer aan zichzelf moet zou nooit maar dan ook nooit op de manier doen hoe jij dat doet. Ik heb jou werkelijk geen enkel positief ding over de Marokkaanse gemeenschap horen zeggen… Ach ik stop ermee.. genoeg geschreven.. het is voor mij duidelijk…

“Laat om te beginnen iedere Marokkaan maar eens voor zichzelf praten”
Ik heb gesproken.

Ron Haleber
01-11-03, 18:26
.

Qwertyno
01-11-03, 18:29
Geplaatst door Ron Haleber
Dit slaat nergens op!

Waar is het oorspronkelijke topic gebleven...???

die zocht ik ook.
kon hem alleen niet vinden.

Ron Haleber
01-11-03, 18:34
.

Qwertyno
01-11-03, 18:36
Geplaatst door Ron Haleber
Dit slaat nergens op! Jij bent gewoon het zoveelste alias voor Karim Azaouagh...!!!

Waar is het oorspronkelijke topic gebleven...??? Waarom heb je het gewist...?

Tegen wie heb je het?
Ik voel me namelijk een beetje aangesproken.

Ron Haleber
01-11-03, 18:38
.

Qwertyno
01-11-03, 18:39
Geplaatst door Ron Haleber
Jij bent gewoon het zoveelste alias voor Karim Azaouagh en hebt het topic gewist...!!!


Het enig storende in het topic kon zijn dat ik Med Aissati vanuit zijn Volkskrantartikel als succesvol rolmodel voorstelde voor onze Marokkanen...

Maar daar is toch niets op tegen. Integendeel het pleit op alle punten voor onze prima voorzitter!

Ron,
Rustig aub, haal rustig adem,
Je heb het denk ik mis.

Ik ken geen Karim Azaouagh.
Ik ben qwertyno en ben sinds augustus aangemeld hier.

Benader beheer maar.
Ik was personlijk van plan mijn reactie te plaatsen onder de originele topic.
Ik kon hem alleen niet vinden, sorry

Zwarte Schaap
01-11-03, 18:43
Geplaatst door Ron Haleber
Dit slaat nergens op! Jij bent gewoon het zoveelste alias voor Karim Azaouagh...!!!

Wat wil je nou ronnieboy? Who ever qwertyno is, het gaat toch om zijn commentaar op het stuk van hafietje. Ik vind het cool dat hij de moeite neemt om zoveel tijd te steken om hafidje van repliek te bedienen.

Kom jij weer met je stomme gezeik, ja het is van karim...! Ja en so what?

Ron Haleber
01-11-03, 19:09
.

Charkiya
01-11-03, 19:11
Qwertyno, chapeau :fpetaf:

Quad
01-11-03, 20:35
Qwertyno :duim: :lole:

freya
01-11-03, 20:59
Geplaatst door Ron Haleber
.

Heeft Ron zichzelf weer geband?:vreemd:


Dat is dan een rotstreek, want ik verwacht binnenkort excuses van hem voor het mij betichten van hersenloos gekwaak op VMBO nivo :strik:

:zwaai:

sadeeQ
01-11-03, 23:45
Geplaatst door Qwertyno
sprookjes...

:cheefbek: zo een knuffel hondje a la hafid boujezan is geen eens de moeite waard om als WC papier te gebruiken laat staan tijd aan te besteden :kotsen:

Qwertyno
02-11-03, 00:59
Geplaatst door EdV
Niet jouw mening, neem ik aan, beste Qwertyno

Ed

onjuist.

Qwertyno
02-11-03, 01:02
Geplaatst door sadeeQ
:cheefbek: zo een knuffel hondje a la hafid boujezan is geen eens de moeite waard om als WC papier te gebruiken laat staan tijd aan te besteden :kotsen:

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het probleem is dat sommige graag dit soort sprookjes willen horen.

Chatoloog
02-11-03, 01:04
Geplaatst door sadeeQ
:cheefbek: zo een knuffel hondje a la hafid boujezan is geen eens de moeite waard om als WC papier te gebruiken laat staan tijd aan te besteden :kotsen:

hahaha

Ik vond Bou3anza ook goed

past goed bij de geiten in je onderschrift


:lol:

Orakel
02-11-03, 01:11
Geplaatst door freya
Heeft Ron zichzelf weer geband?:vreemd:


Dat is dan een rotstreek, want ik verwacht binnenkort excuses van hem voor het mij betichten van hersenloos gekwaak op VMBO nivo :strik:

:zwaai:

Hij komt je al een stuk tegemoet door hier wat hersenloze reacties te plaatsen.

Qwertyno
02-11-03, 21:33
Ed
Als het onjuist is, waarom ga je dan zo te keer tegen Bouazza?

Ed


de volgorde:


Bouazza
Dan vraag je je toch af met wie de Marokkaanse vrouwen hier dan moeten trouwen. Met een Nederlander, zou je zeggen. Maar dat mag niet van de koran .


Qwertyno schreef
Ik vind dit een domme opmerking van jou.
Een islamitische vrouw mag namelijk wel met een Nederlander trouwen, deze moet dan alleen een moslim zijn. Een islamitische vrouw mag met alle nationaliteiten trouwen mits de mannen moslim zijn.


Edv Schreef
Niet jouw mening, neem ik aan, beste Qwertyno

Ed

Ik heb dit begrepen als:
Ik neem aan dat dat niet jou mening is, beste Qwertyno.

Waarop ik antwoordde met:

onjuist.

Daarmee bedoel ik dat je het mis hebt.
Dat wat ik schrijf is wel mijn mening.
(als ik jou opmerking goed heb begrepen)


P.s. Je kan je beter afvragen waarom Bouazza tegen een hele gemeenschap tekeer gaat.


Ik zelf denk dat hij tijdens dit interview nog high was.

Qwertyno
04-11-03, 23:29
Nou ja, ik vatte het als volgt op:

Bouazza verwijt de Marokkanen dubbelhartigheid: wel hier wonen maar anderzijds vastzittend in oude structuren en denkwijzen, zich vastgrijpend aan de navelstreng die de schotelantenne is, zich niet willen mengen en meer van die zaken.

Jij geeft op een aantal punten aan waar je zijn beschrijving onjuist of overdreven of onnodig kwetsend vindt en dat hij veel te veel spoken ziet die er niet zijn.

Maar als je dan zelf blijkbaar aangeeft dat je vindt dat een moslimvrouw niet met een atheitische Nederlander kan trouwen, geef je daarmee Bouazza dan toch eigenlijk geen gelijk, namelijk dat er sprake is van een jezelf opgelegde onvermogen om te mengen?

Of praten we hier over andere zaken?


Ed,

Die opmerking van Bouazza vind ik nog steeds een domme opmerking.
Volgens hem mag een Marokkaanse vrouw van de Koran niet met een Nederlander trouwen.
Dit is volkomen onjuist.
Ik denk daarom dat je het mij eens bent dat Bouazza hier een domme opmerking heeft gemaakt.
Is deze opmerking onbewust gemaakt, blijft het een domme opmerking.
Is deze opmerking bewust gemaakt, beschuldig ik hem van het geven van onjuiste informatie. (dit heeft dan natuurlijk een doel).


Verder,
Naar mijn mening legt IedereeN zichzelf een soort van beperking op.

In principe:
Natuurlijk kan een moslimvrouw met een Atheist trouwen.
Natuurlijk kan een Atheist met een moslimvrouw trouwen.

De kans wordt kleiner wanneer:
Natuurlijk kan een overtuigd moslimvrouw trouwen met een overtuigd Atheist.
Natuurlijk kan een overtuigd Atheist trouwen met een overtuigd moslimvrouw.

Dit kan dus gebeuren, alleen zijn deze gevallen qua aantal te verwaarlozen.

Waarom en waar ligt dit aan?
Om te beginnen gaan we ‘kan’ veranderen in ‘mag’.
Ik had het namelijk over het wel of niet met een ander mogen trouwen.

Dat zowel een moslimvrouw als een Atheist zichzelf een soort beperking oplegt heeft te maken met geloofsovertuiging/levensbeschouwing/levensvisie.
Deze overtuiging vindt men voor zichzelf de juiste en goede en daarmee ook de juiste en goede voor alle andere wereldbewoners en dus zeker ook voor de eigen kinderen.
In principe heeft iedereen het goede en juiste over voor de ander.
Men denkt aan de toekomst en men wil over het algemeen deze zo goed en gemakkelijk maken voor zichzelf. (De begrippen goed, juist en gemakkelijk zijn hierin relatief.)
Dus men gaat niet met de eerste beste persoon die hij tegenkomt trouwen. Dit moet denk ik voor jou logisch in de oren klinken.

…Nog steeds is men overtuigd en in rust met zijn gedachten.
Dus wat gaat men doen wanneer hij voor een belangrijke keuze (trouwen) staat?
Men kiest over het algemeen voor een weg die een grote kans van slagen heeft.
Bijvoorbeeld:
Een moslimvrouw heeft een voorkeur voor een moslimman en
Een Atheïstische man heeft voorkeur voor een Atheïstische vrouw.

Dus het wel of niet mogen trouwen met de ander ligt in de eerste plaats bij jezelf.
Je mag wel of niet van jezelf trouwen met een ander.
Wat zijn jou mogelijkheden, jou kansen, toekomstbeeld, levensbeschouwing en dat soort zaken.
Ik zal dit nu de ‘gemakkelijke weg’ noemen.

Maar verschillende levensbeschouwingen zijn niet verschillend als er geen verschillen zijn.
Zover ik weet is een verschil, dat voor de moslims deze gemakkelijke weg ook geadviseerd/aangeraden/aanbevolen wordt in de Islam.

Hier los van zijn er nog tal van factoren te noemen waarom iemand wel of niet voor een ander kiest.

Verder zeg jij dat Bouazza het heeft over het zich niet willen mengen met een ander.
Nu wat vraagjes aan jou.
Wat wordt er bedoeld met mengen?
Mengen van ras/nationaliteiten of mengen van geloofsovertuigingen.
Voor een moslim zit hier namelijk een heel groot verschil in.

Verder heb je natuurlijk begrepen dat zaken van meerdere kanten te benaderen zijn.
Daarom: Hoe kijkt een Atheïst tegen het trouwen met een moslim?
Kan of mag dit van het Atheïsme?

…Uiteindelijk proberen mensen met verschillen elkaar te tolereren en elkaar in waarde te laten. Wereld zit nou eenmaal vol verschillen…
Gebeurt dit niet goed, zie dan het mooie voorbeeld van WOII van wat er gebeuren kan.