PDA

Bekijk Volledige Versie : NOVA professionalisme



Ramzi
02-11-03, 06:51
NOVA professionalisme
10/26/2003 7:46:18 AM, door Willem Oltmans



Abu Yaja heeft een boek geschreven. Alarm bij NOVA. Er is weinig verbeeldingsvermogen voor nodig om te bedenken hoe er in de redactie vergadering over deze “levensgevaarlijke man” werd gesproken bij het beramen hoe hij en zijn boek het effectiefst belachelijk konden worden gemaakt. Een medewerkster spoedde zich naar een boekhandel, want NOVA moest en zou de primeur hebben. Niet eerst lezen, denken en discussiëren, nee, bladeren, bladeren, vlug, vlug, vlug. Waar stond een bruikbare passage, die iedereen zou aanspreken om hem het effectiefst als misdadiger op te voeren?

Jeroen sliep nog op een oor op zijn bootje aan een Amsterdamse gracht. Hij mocht de geplande vertoning straks presenteren. “Professionals” zouden de strategie van operatie Abu Yaja-onderuithalen bedenken. Een geschikte passage werd rap gevonden. Hij schreef ergens , hoe hij en medestanders met blijdschap er kennis van namen, dat op 09-11 vier verkeersvliegtuigen het Pentagon en WTC hadden aangevallen. Die passage zou het hoogtepunt van Pauw’s presentatie worden. Was het dit ook ?

Abu Yaja’s verdediging was niet al te sterk. Hij had ook emotie’s en gevoelens en dat de V.S. eindelijk zelf een tik kregen had een gevoel van opluchting, misschien zelfs van blijdschap gegeven. Wat hij er aan had kunnen toevoegen is het volgende. “In de V.S. is sinds 1865 geen dode meer als gevolg van oorlog gevallen. Niet Vietnam viel Amerika aan. Het was de Amerikaanse obsessie met communisme welke leidde tot miljoenen burgerdoden in zuidoost Azië. CIA coups in Indonesië, Congo en Chili hebben nog eens miljoenen mensen levens gekost. Noch Afghanistan, noch Iraq vielen Amerika aan. Hoeveel doden zijn in die landen gevallen? Er worden alleen Amerikaanse verliezen gemeld. Andere duizenden slachtoffers tellen niet of worden verzwegen. Eindelijk sneuvelden op 09-11 drie duizend onschuldige Amerikanen. Boontje komt om zijn loontje. Wie zaait zal oogsten. Zou men dan eindelijk in Washington begrijpen wat zij zelf sinds 1945 in de wereld hebben aangericht na wat men 09-11 aan den lijve ondervond?”

NOVA blij, dat hij dit niet zei. Anders zou het hele opzetje in duigen zij gevallen. Jeroen sloeg er zich manmoedig met verve doorheen, want hij zelf heeft die gemene inslag niet, om gasten “live” op TV een oor aan te naaien, waar ons aller Adriaan van Dis zo’n fijn handje van had.

En wie vroeg NOVA aan tafel bij Jeroen Pauw om Abu Yaja inde tang te nemen? Ron Naftaniel van het Joodse CIDI, een door Israël van informatie voorzien propaganda kantoortje met nauwe banden naar de huidige kliek van oorlogsmisdadigers onder leiding van de ernstig gestoorde Ariel Sharon. Ron voelde zich te goed om het in persoon tegen de Arabier op te nemen. Daarvoor is hij te behendig van de tongriem gesneden. Dus, van alle heldere geesten in dit land, werd Naftaniel vanuit elders opgevoerd om het nieuwe boek van elders te bekritiseren. Abu Yaja ging er wijselijk niet op in. Gisteravond werd weer eens gedemonstreerd tot welk dieptepunt het beroep van journalist is gedaald.

mrz
02-11-03, 10:16
Ik wou net zeggen lol... Ik voelde me af en toe eerlijk gezegd best schuldig voor wat betreft het posten van sommige dingen ik ben bang dat ik nu maar al te goed snap waarom ze maar een nieuwsbrief gestart zijn met de onderwerpen 's avonds... Lol ze konden niet anders! Haha, maar erm, te erg eigenlijk wel dit zeg damn... :cheefbek:

Verklaart voor mij in ieder geval een hele hoop haha! oh oh oh... Zal er maar beetje rekening mee houden i.i.g. :blij: